Blogindlæg om de 5 trin til at opbygge din digitale egenkapital

5 trin til at opbygge din digitale egenkapital

Jeg vil starte mit blogindlæg med en påstand: Hvis du er sælger (eller sidder i et andet kundevendt job) skal du indstille dig på, via LinkedIn, at kunne dokumentere din ekspertise og dit professionelle netværk samt dine evner til at dyrke netværket og kapitalisere på det. Du kommer med meget stor sandsynlighed også til at opleve, at din arbejdsgiver forventer at du proaktivt stiller din profil og dit LinkedIn netværk til rådighed for virksomheden.

Med dokumentere mener jeg, at fremtidige arbejdsgivere vil kræve at kunne se følgende på din LinkedIn profil:

  • At du er proaktiv på LinkedIn i form af, at du regelmæssigt poster relevante indlæg, og kommenterer og liker andres indhold.
  • At du jævnligt (eksempelvis 1-2 gange hvert kvartal) deler ud af din viden og ekspertise gennem LinkedIn artikler og måske også videoer.
  • At dit netværk på LinkedIn har et ret præcist billede af hvad det er du laver og hvilken værdi du skaber for dine kunder.
  • At du har et stort (+500 forbindelser) og attraktivt netværk (læs mange influenter og beslutningstagere) som du løbende udbygger.

De fleste, der arbejder med salg, oplever at kold canvas virker langt dårligere end tidligere, og nu er det i højere grad kunderne, der ringer til dig, men først når de har fundet frem til dig via Google og LinkedIn.

Vi bevæger os derfor med hastige skridt mod en ændring, fra den bredtfavnende og generelle salgskonsulent over imod en række af salgs- og markedsføringsmedarbejdere, der er specialister og eksperter i hver deres del af salgsprocessen.

Det betyder at du er en truet dyreart som sælger, og at du derfor – hvis du skal overleve som sælger fremover – ganske enkelt er nødt til at lære nye tricks. Du skal derfor “efteruddanne” og dygtiggøre dig i digitale salgs- og markedsføringsmetodikker såsom social selling og content marketing, og indarbejde de digitale platforme i dine daglige salgsindsatser.

Et af de vigtigste elementer i den sammenhæng er, at du skal have et synligt, tydeligt og professionelt digitalt fodaftryk – ellers gør du det svært for både kunder og fremtidige arbejdsgivere at finde frem til dig.

Og det siger sig selv, at det er bedre, at du gør noget ved det nu (som i nu), end at vente yderligere 5 år med det, indtil at den digitale udvikling i kundernes købsproces har slået endnu mere igennem. Så kom i gang med at “efteruddanne” dig i social selling allerede nu således, at du bliver blandt de bedste på dit felt i løbet af de kommende år.

For at hjælpe dig i gang med at opbygge din digitale egenkapital, har jeg lavet en 5 trins model, som du kan bruge i hverdagen – både for at komme i gang, men også som holdepunkt på den lange bane. For lige som at økonomisk egenkapital skal passes og plejes på regelmæssig basis, så gælder nøjagtig det samme princip, når det gælder din digitale egenkapital.

  1. Din LinkedIn personprofil skal have et professionelt og appellerende look og altid være ajourført med relevante oplysninger om din erhvervsmæssige erfaring (hvis du ikke har en LinkedIn profil, skal du selvfølgelig få den oprettet).
  2. Udstil din ekspertise og faglighed ved regelmæssigt at dele ud af inspiration og viden ved blandt andet at skrive indlæg og artikler på LinkedIn.
  3. Dyrk relationerne i dit professionelle netværk på LinkedIn og udvid det løbende med nye relevante kontakter.
  4. Udvis engagement på LinkedIn ved at like, share og kommentere relevante opslag fra nyhedsstrømmen. Tilbyd gerne din hjælp, hvis der er nogen som stiller spørgsmål.
  5. Bed dine kunder om at give dig anbefalinger på LinkedIn, da det vil øge din troværdighed overfor både nuværende og kommende kunder. Husk også selv at give anbefalinger til andre.

Du kan for øvrigt downloade modellen, hvis du eksempelvis vil udskrive den.

Findes der så en måde at dokumentere din digitale egenkapital på i lighed med, at en virksomhed kan dokumentere deres egenkapital via et regnskab?

Både ja og nej.

Det skal forstås på den måde, at der ikke som sådan findes en universel standard, der kan dække alle elementer i din digitale egenkapital, men der er alligevel en række indikatorer, der kan give en rigtig god idé om niveauet.

Der er LinkedIn’s eget Social Selling Index (også kendt under forkortelsen SSI), som viser hvor aktiv du er på LinkedIn. Tallet, som kan være mellem 0 og 100, er baseret på 4 forskellige faktorer, som hver vægter med 25 procent i det samlede index.

Hvis du har et relativt højt SSI-tal, d.v.s. typisk på 70 eller derover, vil det være et udtryk for, at du har et pænt højt aktivitetsniveau på LinkedIn.

0
eller højere i Social Selling Index er det som vi anbefaler at du går efter

Hvad kan du få ud af din digitale egenkapital? Kommer der automatisk penge i kassen, bare fordi du har et højt SSI-tal?

Svaret på dette er selvfølgelig nej.

For det drejer sig i den sidste ende om at være dygtig til at fange kundernes købssignaler via de digitale platforme, og så konvertere disse signaler til konkrete handlinger, og i den sidste ende at få lukket ordren.

Faktisk er det her, at den klassiske salgsmodel kommer i spil og tager over i salgsprocessen i form af eksempelvis møder, telefonsamtaler, udarbejdelse af tilbud, forhandling, opfølgning, “Proof of concept”, testleverancer og i den sidste ende forhåbentlig en ordre fra kunden o.s.v.

Efter min mening kan din digitale egenkapital konverteres til

  • at skabe nye kunder = ny forretning og salg.
  • at skabe mersalg = øget vækst og indtjening.
  • at skabe endnu stærkere kunderelationer.
  • at øge loyaliteten mod dig som sælger og din virksomhed = gensalg.
  • at styrke brandingen af din virksomhed = øget attraktivitet.
  • at styrke din personlig branding af dig som ekspert på dit område.
  • at hjælpe med at tiltrække nye talenter til din virksomhed.

Så kom i gang så hurtigt som muligt. Stopuret er for længst startet når det gælder salg og markedsføring via de digitale platforme. Som jeg nævnte i starten af mit blogindlæg, så er de sælgere, der alene sværger til klassisk salg, en truet dyreart.

Lige nu er social selling et tilvalg, men sådan bliver det ikke ved med at være. Kunderne er forlængst blevet digitale i deres købsrejse, og den moderne sælger er allerede godt i gang med at digitalisere sine salgsindsatser, hvor det giver mening. Det vil være den sælgertype, der står tilbage som vinder i udskilningsløbet.

Så jo før du starter, desto hurtigere kan du begynde at opbygge din digitale egenkapital og dygtiggøre dig i den digitale del af salgsprocessen.

Gevinsten er ikke alene, at du får nemmere ved at nå i mål med dine salgsbudgetter, og skille dig ud overfor kunderne. Du vil samtidigt øge din markedsmæssige værdi som sælger. Så investeringen i at arbejde med din digitale egenkapital er helt sikkert givet godt ud.

God fornøjelse 😊

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *