facebook_pixel
Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
17. juli 2017
17 jul 2017

Derfor skal HR interessere sig for social selling metodikken

Blogindlæg om hvorfor at HR interessere sig for social selling metodikkenFør du som HR medarbejder tænker ”jeg skal ikke sælge noget, så det her vil jeg ikke bruge 5 minutter af min tid på at læse!”, så håber jeg du ikke følger din første impuls. Sociale medier er i høj grad en vigtigere del af din hverdag end du måske tror.
 

HR’s rolle

Hvad enten du sidder som HR chef, HR Business Partner, generalist, rekrutteringskonsulent eller andet. Uanset om ideologien hvor du er ansat er som stabsfunktion, som strategisk HR eller forretningsdrevet HR. Der findes efterhånden en del retninger, men det ved du mere om end jeg gør.

HR er blevet en vigtigere og vigtigere del af de danske virksomheder gennem de sidste år. Fra at være en personaleafdeling der fandt på løjerlige teambuilding-kurser til nu at sidde med ved direktionsbordet, med indflydelse på hvordan dit område kan bidrage til virksomhedens strategiske mål.

Medarbejder- og lederudvikling er i høj grad dit bord. Det samme med ansættelser og afskedigelser, lønkørsel, med videre.

Du er med som støttefunktion når salgsdirektøren søger nye mellemledere og medarbejdere. Udviklingssamtalers spørgeramme eller hyppigere feedbackmetoder i samme boldgade, der er du eksperten.

At sørge for, at de bedste folk bliver onboarded så de præsterer hurtigere. Og at medarbejderomsætning holdes lav, fordi det strategiske og taktiske fokus på udvikling, fastholdelse og arbejdsmiljø omsættes til operationelle handlinger.

Du er omdrejningspunktet for de menneskelige ressourcer i din virksomhed.
 

Kom nu, David, hvad har det her med salg at gøre?

Det har det ikke som sådan. Men det har betydning for dig alligevel. Social selling metodikken hjælper især sælgere med, at udnytte deres netværk og forbedre deres positionering i forhold til konkurrenterne.

Blogindlæg om hvorfor at HR interessere sig for social selling metodikkenMen metodikken kan også hjælpe kundeservicemedarbejderen med, at lære kunderne bedre at kende. IT medarbejderen får mulighed for, at tiltrække segmenter af mennesker, som andre ikke nødvendigvis ”kan tale med”. Og hvad vigtigere er, får alle ansatte uanset rolle og niveau i virksomheden, via de digitale muligheder en vigtigere plads i det økosystem der er din virksomhed.

Det vil for eksempel være lettere for den lettere introverte specialist et sted nede i organisationen, at kunne gå i dialog med eksisterende kunder, for på den måde at kunne kvalificere nye behov, som dermed kan videregives som lead til sælgeren. Dermed udnyttes princippet om, at salgsafdelingen ikke er hele virksomheden, men at hele virksomheden derimod er salgsafdelingen.
 

Du er vigtig fordi…

Social medier er internettets nuværende tilstand. Platforme som facebook og instagram bliver tjekket oftere end aldrig før. Mange får deres nyheder i deres feed på en platform i stedet for selv at opsøge det på en avis’ website. Sociale medier har for mange overtaget kommunikationen mellem os. I stedet for at ringe og sende sms’er, så skriver vi på Messenger eller i lukkede grupper.

Blogindlæg om hvordan du kan opbygge din digitale egenkapital på LinkedInForretningsmæssigt har sociale medier også en stor betydning. I Social Selling Company kalder vi det for digital egenkapital, hvilket er den værdi du bringer med dig til bordet. Det kan være i nyansættelser, ved lønforhandlinger, udviklingssamtaler, med videre.

Ved at turde slippe jeres medarbejdere fri på de sociale medier jævnfør din HR strategi kan du bidrage til at:

  • styrke ambassadørskaber (på nudansk hedder det Employee Advocacy)
  • assistere de kundevendte funktioner i langt bedre grad fordi du har indblik i deres digitale redskaber og metoder
  • målrette uddannelse og træning bedre
  • styrke samarbejdet på tværs af afdelinger og funktioner, fordi de ansatte nu føler de løfter mere i flok
  • være den menneskelige ressourceekspert som strategisk og taktisk hjælper til, at nå de fælles mål

Der kan med sikkerhed findes flere punkter, hvor fokus på denne del af medarbejderaspektet, kan bidrage til en øget succes for dig i HR – og for hele virksomheden.
 

Sådan kan du komme i gang

LinkedIn bliver af mange HR folk stadig ’bare’ betragtet som et online CV. Der er dog nogle mønsterbrydere som har fået øjnene op for nogle af mulighederne. Fx postes der jobopslag når HR afdelingen eller virksomheden søger nye medarbejdere.

Blogindlæg om hvorfor at HR interessere sig for social selling metodikkenSelvom det er en slags content, så er effekten af et opslag som:

”Vil du være vores nye kollega, så tryk på dette link uden noget spændende billede eller uddybende forklaring om, hvorfor du overhovedet skulle interessere dig for den virksomhed jeg er ansat i.”

Det er sat på spidsen, naturligvis, men indholdsmæssigt passer karikeringen godt på de fleste af de opslag jeg ser fra HR ansatte.

Der er mange veje du kan gå, når du som HR bevæger dig ud på LinkedIn. Den personlige vinkel er, at du ’disrupter’ din mening om det, at LinkedIn bare er et CV.

Som tidligere nævnt, så er du i HR omdrejningen for mennesker. Med LinkedIn, og et stærkt netværk eller netværks netværk, har du nu muligheden for, at kunne sætte det rigtige hold af nye mennesker med de rette kompetencer, uden at skulle gennem jobopslag på diverse jobdatabaser.

For at understøtte denne idé, så sker der ofte det, at HR chefer i nye stillinger trækker tidligere kolleger eller ansatte med over i den nye virksomhed. Årsagen er jo ret klar, men det viser at det, at man kender sine kollegers styrker og svagheder har en høj værdi.

Fordi du har et indgående kendskab til dit netværks kompetencer, vil du blive en helt overfor økonomidirektøren. Den dyre proces en rekruttering er, vil dermed blive billigere. Og fordi du allerede kender den du ansætter, vil onboarding-processen blive forkortet, netop fordi du ansætter den helt rette kvinde til jobbet.

Særligt for dig der sidder i en rekrutteringsrolle, så har netværket og den måde du segmenterer og tilgår nye ressourcer, en vigtigere rolle end aldrig før. Jeg hører jævnligt om rekrutteringsansatte, som sender InMails til mennesker de ikke kender, i det håb at denne elektroniske form for kold kanvas virker godt nok til, at modtageren vil ringe tilbage og høre mere om det konsulenten vil sælge. En bedre forståelse for social selling metodikken vil medføre, at du ikke behøver denne kolde kanvas-tilgang, men derimod kan udnytte dit netværk operationelt og smidigt.

Et andet aspekt af det her er, at vi i Social Selling Company er af den overbevisning, at man i fremtiden vil ansætte sælgere som kan dokumentere et stærkt netværk og viljen til at bruge dette i jobbet. Denne udvikling kan sagtens ramme HR også, fordi HR handler om mennesker.
 

Få fingeren på pulsen

Du kan også bruge social selling metodikken taktisk ud fra jeres strategi, så du hele tiden har fingeren på pulsen. Her tænker jeg mest på, at du kender til de arbejdsgange og procedurer som marketing og sælgerne har, samtidig med at du via din viden om social selling og content marketing, kan understøtte disse dele af organisationen med mere målrettet træning og uddannelse. Det har også den positive konsekvens, at jeres tættere relationer mellem hinanden, gør det lettere og mere intensivt, i jeres arbejde med arbejdsgivermarkedsføring og medarbejderambassadørskaber på sociale medier, i pressen, og ude blandt kunderne.

Blogindlæg om hvorfor at HR interessere sig for social selling metodikkenMen en solid viden om hvordan metodikken virker og hvilken karakter content har i dagligdagen, vil du kunne bistå i udviklingen af hele organisationen i tråd med den strategi og de taktiske valg I er fælles om. Aldrig før har det været så nemt for dig som HR medarbejder, at gøre dig gældende med den mulighed for, at være aktiv medspiller i at gøre hele organisationen til salgsafdelingen.

Social medier er som nævnt den nuværende tilstand af Internettet. Der er meget få danskere som ikke er oprettet på mindst én af de gældende platforme, og i stedet for sammen med marketing, at lave en restriktiv politik omkring brugen af sociale medier, kan du med kendskabet til content og social selling, være med til at slippe de ansatte fri på de sociale medier.

De to veje her, er ikke udtømmende for de muligheder du har ved, at interessere dig for metodikken i dit HR arbejde. Du har dog nu fået lidt inspiration til, hvordan du kan komme i gang. Som HR organisation sætter du og dine kolleger selv jeres muligheder og begrænsninger.

Men er det ikke bedst at se på mulighederne fremfor det modsatte?

Med venlig hilsen

David Bræmer-Jensen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company