Blogindlæg med 50 afskygninger af gratisudgaven af LinkedIn

Fifty Shades of Linkedin

Fifty Shades of LinkedIn eller på dansk halvtreds afskygninger af LinkedIn handler om, at der er masser af værdifulde muligheder for at bruge gratisudgaven af LinkedIn. Det er samtidigt mit forsøg på at svare på et spørgsmål, som vi oftest møder, når vi holder foredrag eller kurser i brugen af LinkedIn i forbindelse med social selling metodikken. Det spørgsmål går nemlig på, om det er nødvendigt at have en LinkedIn Premium konto for at kunne bruge dette relationsværktøj til professionelle formål.

Svaret er på den ene side, at nogle mennesker helt sikkert vil kunne have gavn af en betalt LinkedIn Premium konto, hvis de ønsker at effektivisere brugen af LinkedIn som eksempelvis salgsværktøj. Det handler blandt andet om at spare tid og i højere grad at få serveret de ønskede oplysninger på en mere automatiseret måde.

På den anden side svarer jeg også, at rigtig mange mennesker kun bruger et fåtal af de mange gode værktøjer, som den gratis udgave af LinkedIn tilbyder, og at folk med fordel kunne lære disse gratis værktøjer at kende, før de begynder at bruge penge på en LinkedIn Premium konto.

Populært sagt svarer gratisudgaven til at du får en stor værktøjskasse med hele 50 gratis værktøjer, men at du kun lærer at bruge hammer og sav. Så for de fleste er der som regel stor værdi at hente ved “bare” at lære at bruge de gratis værktøjer i første omgang. Faktisk er det netop disse værktøjer, der kan give den største værdi ved at bruge LinkedIn.

Guide til de forskellige LinkedIn Premium abonnementer og hvornår de er relevante for dig at bruge

Jeg vil derfor foreslå, at du ser LinkedIn som en stor værktøjskasse med masser af brugbare værktøjer, som kan bruges i forskellige sammenhænge når du bevæger dig rundt på LinkedIn.

Det handler først og fremmest om, at du skal finde ud af, hvad du vil med LinkedIn, og dernæst hvad du ønsker at opnå og sidst, men ikke mindst, at du vælger de værktøjer, der er mest effektive for lige netop dig.

Med korrekt brug af LinkedIn kan du markedsføre dig som ekspert på dit fagområde, og derigennem tiltrække kunder og samarbejdspartnere, som af sig selv finder frem til dig.

De 50 afskygninger af LinkedIn som du får med gratisversionen er:

Her finder du information om, hvordan du kan opbygge du en professionel LinkedIn profil
  1. Sørg for at du har et professionelt profilfoto
  2. Skriv kun dit navn i navnefeltet. Ingen titel eller telefonnummer
  3. Brug nøgleord/keywords eller en sætning i overskriftsfeltet for at kommunikere, hvad det er du hjælper med
  4. Vælg den korrekte lokation for hvor du arbejder
  5. Vælg den korrekte branchebeskrivelse for dit job
  6. Tilføj din firma e-mail adresse og brug den som primær mailadresse
  7. Tilføj dit aktuelle mobiltelefonnummer eller det nummer du vil kontaktes på
  8. Tilføj din fysiske firmaadresse
  9. Tilføj dit Skype alias, hvis du bruger det
  10. Tilføj dit Twitter navn, hvis du bruger dette sociale medie
  11. Tilføj et eller flere links til dit firma website
  12. Tilføj et link til din blog, hvis du har en sådan
  13. Opdatér din offentlige LinkedIn URL så den kun indeholder dit navn uden mellemrum eksempelvis www.linkedin.com/in/leifcarlsen/
  14. Skriv et kort, men alligevel fyldestgørende resumé af dig selv til “Om” afsnittet. Hvorfor du beskæftiger dig med det du gør, hvordan du gør det og hvilken værdi skaber du. Brug gerne nøgleord/keywords som passer til det du skrev i overskriftsfeltet og husk også at tilføje 5-10 hashtags i slutningen af teksten.
  15. Beskriv dig selv i første person i dit “Om” afsnit
  16. Tilføj relevante links og medier til din profil, eksempelvis link til afsnit på dit firmawebsite, YouTube videoer, white papers eller lignende
  17. Tilføj et baggrundsbillede, som afspejler dig, din virksomhed eller dine interesser/kompetencer
  18. Overvej om du skal have din profil på et andet sprog end dit modersmål
Blogindlæg med 50 afskygninger af gratisudgaven af LinkedIn
  1. Post dine egne indlæg, gerne flere gange om ugen
  2. Skriv LinkedIn artikler: Gør det 1-2 gange om måneden
  3. Inspirér dit netværk på en ikke-sælgende måde og del ud af din viden
  4. Hvis du finder interessante og relevante indlæg fra andre personer, så del dem med dit netværk. Husk altid at skrive en følgetekst, hvor du motiverer dit netværk til at læse det delte indlæg.
  5. Del og like indlæg og artikler fra dine kolleger og jeres virksomhedsside
  6. Opdatér din LinkedIn profil regelmæssigt, i hvert fald en gang i kvartalet
  7. Vær aktiv 10 minutter hver dag på LinkedIn og vær nysgerrig på nye værktøjer
  8. Brug din LinkedIn profil i firmaets interesse og gør dermed dit eget job nemmere
  9. Tilføj kompetencer (skills) som du vil være kendt for under fremhævede kompetencer og anerkendelser afsnittet
  10. Følg indflydelsesrige personer, der er på forkant indenfor dit område og find inspiration hos dem
  1. Lad være med at sælge, hverken i din overskrift, “Om” afsnittet, i CV-afsnittet, i grupper, indlæg eller artikler.
  2. Internettet husker alting så lad være med at poste negative kommentarer. Det er okay at være uenig, men vær professionel i indlæg og kommentarer
  1. Et billede siger mere end 1.000 ord. Brug meget gerne billeder og grafik til at forstærke dine budskaber
  2. Brug alle 220 karakterer i din professionelle overskrift til at beskrive dig selv og gerne gennem nøgleord/keywords
  3. Du kan se en persons opdateringer ved at klikke dig ind på personens profil og scrolle lidt ned og herefter klikke på “Se alle aktiviteter”
  4. Du kan se profilerne på de seneste fem personer, som har kigget på din profil
  5. Giv anbefalinger til andre for deres arbejde og bedrifter
Book sparring med LinkedIn ekspert Eva Sachse fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *