Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
10. februar 2017
10 feb 2017

Fifty Shades of Linkedin

Fifty Shades of LinkedIn eller på dansk halvtreds afskygninger af LinkedIn er mit forsøg på at svare på et spørgsmål, som vi ofte møder, når vi holder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn i forbindelse med social selling og content marketing. Spørgsmålet går på, om det er nødvendigt at have en LinkedIn Premium-konto for at kunne bruge dette relationsværktøj til professionelle formål.

Svaret er på den ene side, at mange mennesker helt sikkert kan have gavn af en LinkedIn Premium-konto. På den anden side svarer jeg også, at rigtig mange mennesker kun bruger et fåtal af de mange gode værktøjer, som den gratis udgave af LinkedIn tilbyder, og at folk med fordel kunne lære disse værktøjer at kende, før de begynder at bruge penge på en Premium-konto.

Blogindlæg med 50 tips til, hvordan du kan få mere ud af dine gratis LinkedIn profilPopulært sagt svarer gratisudgaven til at du får en værktøjskasse med 50 gratis værktøjer, men at du kun lærer at bruge hammer og sav. Så for de fleste er der som regel stor værdi at hente ved “bare” at lære at bruge de gratis værktøjer i første omgang.

Jeg vil derfor foreslå, at du ser LinkedIn som en stor værktøjskasse med masser af brugbare værktøjer, som kan bruges i forskellige sammenhænge. Først og fremmest skal du finde ud af, hvad du vil med LinkedIn, og hvad du ønsker at opnå og dernæst vælger de værktøjer, der er mest effektive for lige netop dig.

Med korrekt brug af LinkedIn kan du markedsføre dig som ekspert på dit fagområde, og derigennem tiltrække kunder og samarbejdspartnere, som af sig selv finder frem til dig.
 

De 50 afskygninger af den gratis udgave af LinkedIn er som følger:

 

Skil dig ud med din LinkedIn profil
  1. Sørg for at du har et professionelt profilfoto
  2. Skriv kun dit navn i navnefeltet. Ingen titel eller telefonnummer
  3. Brug nøgleord/keywords eller en simpel sætning i overskriftsfeltet for at kommunikere, hvad det er du hjælper med
  4. Vælg den korrekte lokation for hvor du arbejder
  5. Vælg den korrekte branchebeskrivelse for dit job
  6. Tilføj din firma e-mail adresse og brug den som primær mailadresse
  7. Tilføj dit aktuelle mobiltelefonnummer
  8. Tilføj din fysiske firmaadresse
  9. Tilføj dit Skype alias, hvis du bruger det
  10. Tilføj dit Twitter navn, hvis du bruger dette sociale medie
  11. Tilføj et eller flere link til dit firma website
  12. Tilføj et link til din blog, hvis du har en sådan
  13. Opdatér din offentlige LinkedIn URL så den kun indeholder dit navn uden mellemrum eksempelvis dk.linkedin.com/in/leifcarlsen
  14. Skriv en kort, men alligevel fyldestgørende Kort beskrivelse (summary) af dig selv, hvorfor du beskæftiger dig med det du gør og hvordan du gør det. Brug gerne nøgleord/keywords som passer til det du skrev i overskriftsfeltet
  15. Beskriv dig selv i første person i din Korte beskrivelse (summary)
  16. Tilføj relevante links og medier til din profil, eksempelvis link til afsnit på dit firmawebsite, YouTube videoer, white papers eller lignende
  17. Tilføj et baggrundsbillede som afspejler dig eller dine interesser
  18. Overvej om du skal have din profil på et andet sprog end dit modersmål

Gør dit CV interessant
  1. Sørg for at både start- og slutdato ud for hvert job er korrekte
  2. Kommuniker dine ansvarsområder og resultateter
  3. Tilføj links og medier til relevante ‘produkter’, eksempelvis links til websites, præsentationer, videoer m.m.
Følg virksomheder
  1. Følg din virksomheds firmaside/Company Page
  2. Følg dine kunders og emners respektive firmasider/Company Pages
  3. Del og like gerne relevante indlæg: Det viser interesse og overskud
Udvid dit netværk – størrelse gør faktisk en forskel!
  1. Acceptér invitationer fra andre du kender – værdien i at linke kommer oftest senere
  2. Tjek “Hvem har set din profil” på daglig basis og connect med de personer du finder interessante
  3. Vedligehold dine forbindelser gennem engagement. Ønsk eksempelvis tillykke med et nyt job eller jubilæer. Det er også god karma at like og kommentere indlæg
  4. Connect med dine kunder, emner og samarbejdspartnere og gør det før dine konkurrenter gør det
  5. Hvis folk, som du ikke er forbundet med, deler eller liker dine indlæg, er det en god lejlighed til at invitere dem til at blive en del af dit netværk
Etabler dig som en ekspert
  1. Post dine egne opdateringer flere gange om ugen
  2. Skriv LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg): Gør det 1-2 gange om måneden
  3. Inspirér dit netværk på en ikke-sælgende måde og del ud af din viden
  4. Hvis du finder interessante og relevante indlæg fra andre personer, så del dem med dit netværk
  5. Del og like indlæg og posts fra dine kolleger og firmaets Company Page
  6. Opdatér din LinkedIn profil regelmæssigt, i hvert fald en gang i kvartalet
  7. Vær aktiv 10 minutter hver dag på LinkedIn og vær nysgerrig på nye værktøjer
  8. Brug din LinkedIn profil i firmaets interesse og gør dermed dit eget job nemmere
  9. Tilføj kvalifikationer (skills) som du vil være kendt for under Skills & Endorsement-afsnittet
  10. Følg indflydelsesrige personer, der er på forkant indenfor dit område og find inspiration hos dem
Gør brug af LinkedIn grupper
  1. Gør brug af LinkedIn grupper som inspirationskilde. Du kan blive medlem af op til 50 grupper
  2. Du kan kommunikere med alle i en gruppe, også selvom du ikke er connected med dem
  3. Tilbyd din hjælp når folk spørger efter hjælp, viden eller inspiration
  4. Deltag i diskussioner ved at give råd og inspiration
Ting du ikke bør gøre
  1. Lad være med at sælge, hverken i din overskrift, din korte beskrivelse, i CV-afsnittet, i grupper, statusopdateringer eller dine egne blogindlæg
  2. Internettet husker alting så lad være med at poste negative kommentarer. Det er okay at være uenig, men vær professionel i statusopdateringer og kommentarer
Tips og tricks
  1. Et billede siger mere end 1.000 ord. Brug meget gerne billeder og grafik til at forstærke dine budskaber
  2. Brug alle 120 karakterer i overskriften til at beskrive dig selv og gerne gennem nøgleord/keywords
  3. Du kan se en persons opdateringer ved at klikke på pil ned-symbolet til højre for “Send en meddelelse” og vælg herefter “Vis seneste aktivitet”
  4. Du kan se profilerne på de seneste fem personer, som har kigget på din profil
  5. Giv anbefalinger til andre for deres arbejde og bedrifter

Alle de ovenfor nævnte punkter er noget, du kan gøre med gratisudgaven af LinkedIn. Ergo er der masser af værktøjer du kan gå i gang med, før du behøver at opgradere til en Premium-konto. Så kom i gang med at vælge de afskygninger af LinkedIn som er mest relevant for dig og skaber størst værdi for dig i din hverdag.

God fornøjelse :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Jeg vil i denne sammenhæng anbefale dig, at læse min kollega Evas blogindlæg med ikke mindre end 50 tips til, hvad du kan gøre med gratisudgaven af LinkedIn. Du finder hendes indlæg i linket her. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company