facebook_pixel
Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
15. februar 2017
15 feb 2017

Fra 0 til 22.000 connections på bare 16 måneder

Blogindlæg og podcast om Niels Ralund, FDIH Foreningen for Dansk InternethandelKan man gå fra 0 til 22.000 LinkedIn connections på bare 16 måneder? Hvordan gør man det? Og giver det overhovedet mening at få et LinkedIn netværk med så mange forbindelser? Disse spørgsmål og mange flere får du svar på i Social Selling Radio episode 43, hvor vi har interviewet Niels Ralund fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel).

Niels tiltrådte som direktør for FDIH tilbage i oktober 2015, og på det tidspunkt var han på ingen måde aktiv på LinkedIn, og havde tilnærmet nul connections. Egentlig havde Niels ikke nogen interesse for de sociale medier, og er generelt set en ret privat person. Han havde derfor ikke noget ønske om at være aktiv på LinkedIn, og heller ikke for at fortælle om det nye job som direktør for Danmarks toneangivende interesseorganisation indenfor e-handel.

Imidlertid var FDIH’s bestyrelsesformand Per Rasmussen af en anden holdning. Han mente nemlig, at det var vigtigt at Niels havde en opdateret LinkedIn profil således, at pressen kunne få et professionelt og strømlinet billede af den nye direktør, og hans baggrund og erfaring.

Niels havde ganske vist fået oprettet en LinkedIn profil på et tidligere tidspunkt, men havde aldrig brugt den eller connectet med nogen. Men med lidt hjælp fra en FDIH-medarbejder, fik han sin LinkedIn profil opdateret således, at den netop fremstod professionelt og med et klart afsæt i, hvad FDIH står for når det gælder varetagelse af medlemmernes interesse, og hvilke målsætninger foreningen har når det gælder fremmelsen af e-handel i Danmark. Dermed var “missionen” i forhold til bestyrelsesformandens ønske opfyldt. Så langt, så godt!

Podcast med Niels Ralund fra FDIH Foreningen for Dansk InternethandelHerefter begyndte de første LinkedIn connections at komme af sig selv i form af tidligere medarbejdere, kolleger og samarbejdspartnere fra ind- og udland, der gerne ville connecte. Det var så Niels’ tankegang på det tidspunkt, at han “bare lige” skulle op på lidt over 500 connections så han kunne blive “medlem” af den uofficielle “500+” klub, altså LinkedIn medlemmer, der har mere end 500 forbindelser. Men som det store konkurrencemenneske Niels er, gik der pludselig sport i den og nu gik han efter 1.000 connections.
 

Det koster gratis og det virker!

Et biprodukt af Niels’ stærkt øgede aktivitetsniveau på LinkedIn var også, at han begyndte at få øjnene op for netværkseffekten i LinkedIn. Altså at når du poster en god statusopdatering eller skriver et interessant Pulse blogindlæg, så når det ikke kun ud til dit eget netværk på LinkedIn, men også dit netværks netværk. Niels erfarede, at hans budskaber nåede meget bredere ud end umiddelbart forventet.

Blogindlæg om, hvordan du får kunderne til at komme til digDet resulterede i, at han begyndte at modtage personlige invitationer til at connecte, hvor personer spurgte om de ikke også måtte blive en del af “festen”, altså dels Niels’ netværk og dels få hans mange statusopdateringer direkte ind i deres eget nyhedsfeed.

Dermed begyndte det at gå op for Niels, at han var ved at skabe en slags FDIH-univers på LinkedIn gennem hans personlige statusopdateringer. Gennem dette univers kunne Niels kommunikere direkte til og med interesseorganisationens medlemmer, potentielle nye medlemmer, politikere, presse og andre relevante interessenter.

Altsammen vel at mærke på en utrolig effektiv og ikke mindst kosteffektiv måde. For Niels skal ikke tage penge op af lommen for at kommunikere med sit FDIH-univers på LinkedIn. Han er ikke LinkedIn Premium-bruger, og bruger heller ikke penge på sponsorerede updates. Alligevel når Niels ud til tusindvis af mennesker som følge af hans enorme LinkedIn netværk. Rekorden for Niels er indtil videre et opslag, som fik langt over 200.000 visninger. Hans investering er begrænset til, at han skal bruge tid på det, men “return on investment” er tydeligvis positiv. Niels kommer ud med sine budskaber og får samtidigt nye medlemmer ud af det. Så det koster gratis og det virker!
 

Hvordan gør Niels det så?

Som du også kan høre i podcast episoden med Niels, så er det pudsige, at der ikke ligger en benhård og målrettet strategi bag hans succes med LinkedIn som kommunikationskanal. For Niels har ikke en målrettet LinkedIn strategi. Han poster heller ikke på strategiske tidspunkter, som måske kunne give flere visninger.

Podcast med Niels Ralund fra FDIH Foreningen for Dansk InternethandelTil gengæld har FDIH-direktøren total styr på interesseorganisationens målsætninger, strategi og budskaber. Og det er bærende i stort set enhver form for kommunikation på LinkedIn. Derudover er Niels er en ildsjæl og fighter i forhold til arbejdet med at styrke rammer og vilkår for internethandel i Danmark og internationalt. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det passer når Niels siger, at han brænder for at få nogle penge i den danske statskasse, frem for at det er de store internationale e-handelsgiganter, der løber med omsætningen.

Niels poster når situationen er der og når han har noget på hjertet. Samtidigt gør Niels det ikke sværere end det er. Han bruger stort set kun LinkedIn mobil app’en, når der skal laves statusopdateringer, og så er Niels superflittig bruger af kameraet på sin smartphone. En typisk statusopdatering fra Niels består derfor af et foto fra en hverdagssituation kombineret med en supplerende tekst. Det kunne eksempelvis være når han er på besøg hos en af medlemsvirksomhederne, når han deltager i foredrag eller han ønsker at lave et politisk statement i forhold til de høje danske fragtpriser (se eksempel på en statusopdatering fra Niels).

Han er også begyndt at bruge video til at sælge sine budskaber med på LinkedIn. Video er et meget engagerende medie, og det passer godt til Niels’ passionerede temperament. For det gør det muligt for at ham i løbet af få sekunder eller minutter at kunne kommunikere masser af holdninger og værdier relateret til FDIH, samtidigt med at han sætter ansigt på sig selv på en langt mere levende måde end et foto nogensinde kan gøre.
 

Hvad kan du lære af Niels Ralund?

Hvad kan du lære af Niels Ralund? Personligt synes jeg, at der er masser at lære af Niels. Først og fremmest bliver jeg meget inspireret af hans passion for “sagen”. Altså det med at få flere penge til at trille ind i den danske statskasse frem for internetgiganterne i udlandet. Niels er en sjælden ildsjæl og det kommer tydeligt til udtryk i hans statusopdateringer på LinkedIn.

Podcast med Niels Ralund fra FDIH Foreningen for Dansk InternethandelMen der, hvor jeg i social selling sammenhæng synes at der er mest at lære af Niels, er hans mod og engagement. Da han først havde accepteret præmissen for, at han skulle være til stede på LinkedIn, så trykkede Niels 100 procent på speederen og har taget mediet til sig. Han gør det ikke sværere end det er og eksperimenterer gerne. Han er uselvhøjtidelig og tør godt stille op til et lidt kikset foto eller tage en anderledes jakke på, hvis det hjælper “sagen”.

Og så er Niels ikke bange for at udvide sit LinkedIn netværk med personer, som han ikke har mødt endnu. En af hemmelighederne bag, at Niels nu har over 22.000 connections, handler dels om mod og dels om at turde række ud mod en person. Han tør skrive til en person, at han/hun har en interessant profil, og at de til at starte med kan have et interessefællesskab via LinkedIn, som så måske kan udvikles til en relation i den virkelige verden på et tidspunkt. Igen her spiller Niels’ autentiske tilgang til tingene ind, og derfor vil folk også gerne dele netværk med ham.

Jeg har forsøgt på at finde frem til tallet for, hvor mange forbindelser (også kendt som connections i LinkedIn-sprog) den gennemsnitlige LinkedIn bruger har, men det er ikke rigtig lykkedes mig at finde frem til et brugbart tal. Jeg vil dog tillade mig at komme med et bud ud fra erfaringen med de hundredvis af kursister, som vi underviser hvert år, og jeg gætter derfor på at den gennemsnitlige danske LinkedIn bruger har cirka 3-500 forbindelser i sit netværk.

Hvis du har 3-500 eller eksempelvis 1.000 connections, skal du så begynde at føle præstationsangst i forhold til Niels Ralund? Nej, slet ikke. Det er et meget bevidst valg, som han har taget i forhold til at bruge LinkedIn som en slags social media megafon for sine og FDIH’s budskaber. Når det er sagt, så gælder det også for dig om at udvide dit LinkedIn netværk således, at du kan nå ud med dine budskaber til din målgruppe. Om så tallet skal hedde 2.000 eller 22.000 forbindelser, skal du selv afgøre :-)
 

Lyt til de mange guldkorn fra Niels

Jeg vil slutte mit blogindlæg af med en opfordring til dig om at lytte til podcasten med Niels. Den tager kun lidt over en time at lytte igennem, og den er fuld af guldkorn, anekdoter og ikke mindst masser af passion og energi. Jeg er sikker på, at du både kan lære noget af Niels samtidigt med at du bliver klogere på dansk internethandel. Det blev jeg i hvert fald selv :-)

Du kan lytte med lige her:

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud

Du er som altid velkommen til at dele podcasten med kollegaer, i dit netværk eller med andre, som du tænker kan have glæde og værdi af at lytte med.

God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , ,
2 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] direktør Niels Ralund er super dygtig til at bruge LinkedIn som kommunikationskanal (du kan i Social Selling Radio episode 43 høre Niels fortælle om, hvordan han […]

  2. […] Niels Ralund, som vi også har været så heldige at lave en podcast med om emnet. Der sker i Social Selling Radio episode 43, hvor Niels passioneret deler ud af viden og inspiration om, hvordan han helt bevidst bruger sit […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company