Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
30. oktober 2016
30 okt 2016

Hvad er Employee Advocacy?

Hvad er Employee Advocacy eller på dansk medarbejderambassadørskab? Det er et forholdsvist nyt begreb, som dækker over når en virksomhed aktivt bliver promoveret af sine medarbejdere på de sociale medier eller i offline sammenhæng. Derved optræder medarbejderne som ambassadører for virksomheden.

Historisk set har der altid eksisteret Employee Advocacy i form af medarbejdere, der proaktivt har omtalt virksomheden og dennes produkter i positive vendinger. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med en familiefødselsdag, en hyggelig middag hos vennerne eller til fodboldtræningen. Nu om dage giver de sociale medier mulighed for at nå meget bredere ud med disse budskaber.
 

Hvad kendetegner en Employee Advocate?

I overskrifter er en Employee Advocate eller på dansk medarbejderambassadør kendetegnet ved at

  • han/hun er stolt over sin virksomhed og er begejstret for virksomhedens produkter og services
  • han/hun anbefaler derfor også sin virksomheds produkter eller services overfor familie og venner
  • han/hun omtaler virksomheden positivt og skaber opmærksomhed omkring denne via de sociale medier og i offline sammenhæng
  • han/hun er en ekspert på sit område og kan således fungerer som talsperson på virksomhedens vegne
  • han/hun kan hjælpe med at inspirere andre dele af organisationen i.f.t. Employee Advocacy tankegangen

Det handler om troværdighed

Blogindlæg om, hvad Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab er for en størrelseI bund og grund handler Employee Advocacy om at øge troværdigheden og tilliden til en virksomhed og dennes produkter og services. En virksomhed kan sagtens opnå en eller anden grad af troværdighed hos sine kunder og samarbejdspartnere. Men den kan sjældent nå op på samme niveau som den tillid, der kan skabes mellem virksomhedens medarbejdere og virksomhedens kunder.

For det er mennesker, der handler med mennesker – ikke virksomheder, der handler med mennesker. I den sammenhæng bruger vi ofte den såkaldte “Know-Like-Trust-Buy” model, som du kan læse mere om her.

Så når det er virksomhedens medarbejdere, der af sig selv fortæller om virksomheden og dennes produkter og services til familie, venner og bekendte, virker det langt mere troværdigt, end hvis det er virksomheden som kommunikerer via kommercielle budskaber som reklamer og annoncer.
 

Vi stoler mere på en person end på en virksomhed

Blogindlæg om, hvad Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab er for en størrelseVi stoler ganske enkelt mere på, hvad en oprigtigt begejstret medarbejder siger end hvad en virksomhed siger. Det gør en forskel om det er et menneske af kød og blod, der står på mål for tingene, eller om det er en virksomhed. Det er her at medarbejderambassadøren er en vigtig “influencer” eller influent i forhold til potentielle nye kunder. Samtidigt kan det fastholde nuværende kunder, fordi de føler at de er i hænderne på en kompetent og engageret medarbejder.

Selvfølgelig findes der eksempler på virksomheder, der har fået etableret så stærkt et brand, at dette i sig selv er med til at skabe tillid til virksomheden.

Et eksempel på dette er Apple, men selv her er det mennesker, der har været med til at etablere og dyrke brandopfattelsen. Mange tænker stadig på nu afdøde Steve Jobs som den absolutte personificering af Apple. Det er også derfor, at vi efter hans død, hører passionerede Apple-kunder kommentere nye produkter og funktioner, som de ikke opfatter som værende i tråd med Jobs ånd. Så kan man blandt andet læse kommentarer som at “det var aldrig sket, hvis Steve Jobs stadig levede”.
 

Hvad er fordelene ved at arbejde med Employee Advocacy?

Blogindlæg om, hvad Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab er for en størrelseDer er indtil flere fordele ved at arbejde med Employee Advocacy i sin virksomhed. Efter vores mening drejer det sig mest af alt om at øge kundernes tillid til virksomheden og deres produkter og services. Det gælder både i forhold til at fastholde de nuværende kunder, men i høj grad også i forhold til at tiltrække nye kunder.

Sidst, men ikke mindst, så øger det i høj grad også det interne engagement i virksomheden ved at medarbejderambassadørerne er med til at sprede begejstring og god energi blandt kollgerne. Ultimativt kan Employee Advocacy være med til at øge den samlede medarbejdertilfredshed.
 

Hvordan kommer du så i gang med Employee Advocacy?

Hvad kan du så gøre for at komme i gang med Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab i din virksomhed? Det simple svar er, at du “bare” skal have nogle super fede produkter og services, og sørge for at have nogle medarbejdere, som er så begejstrede for deres arbejde og virksomhed, at de slet ikke kan lade være med at blære sig med det :-)

Du tænker måske, at det lyder som noget der er forbeholdt store internationale virksomheder som Facebook, Google og Apple. Men sådan behøver det slet ikke at være. Faktisk kan helt “almindelige” virksomheder sagtens være med når det gælder medarbejderambassadørskab. I bund og grund kræver det at du har medarbejdere, der er så entusiastiske og glade for deres virksomhed og deres produkter, at de gerne vil fortælle om det til deres familie, venner og netværk.

Dernæst drejer det sig som at få sat medarbejderambassadørskabet i system og gøre det til en fastforankret proces. Ved at gøre det, kan du forstærke effekten af Employee Advocacy og potentielt set nå meget bredt ud via medarbejdernes netværk – både det fysiske og via sociale medier som eksempelvis LinkedIn og Facebook.
 

Vi har også lavet en podcast episode om Employee Advocacy

Blogindlæg om, hvad Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab er for en størrelseFor at give dig mere inspiration og viden har vi lavet en podcast episode om emnet. Jeg har nemlig haft ledelsesrådgiver og ledelsescoach Anne Frost i studiet for at tale om Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab. Anne har en stor viden på området, og deler gladeligt ud af dette i podcast episoden.

Det blev derfor også til en episode på næsten to timer. Vi taler blandt andet om, hvad medarbejderambassadørskab helt konkret går ud på, og hvad man som virksomhed kan opnå ved det, hvis det bliver gjort rigtigt og helhjertet. Vi kommer også ind på, hvad der er af potentielle fælder og ikke mindst om betydningen af, at ledelsen tager ejerskab på et Employee Advocacy projekt.

Vi får også talt lidt om Employee Advocacy værktøjer med særlig fokus på kommunikationsværktøjet Slack. Hvis du kender lidt til Anne, så ved du sikkert allerede at hun er Danmarks ubetingede største fan af Slack, men det kan du høre mere om i podcasten :-)
 

Her kan du lytte til podcasten

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud
 
Social Selling RadioDu kan også abonnere på vores podcast, så du automatisk får besked når der kommer nye episoder. Det er helt gratis og utrolig nemt, og du kan altid afmelde abonnementet. For at abonnere på podcasten via iTunes, så klik på dette link. Hvis du har en Android smartphone kan du abonnere på podcasten via Stitcher på dette link. Du kan også abonnere på vores podcast via SoundCloud ved at klikke på dette link.

God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

Du er som altid velkommen til at dele podcasten med dine kollegaer, i dit netværk eller med andre, som du tænker kan have værdi af at lytte til podcasten.

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
7 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] spurgt om shitstorms, er når virksomheder overvejer at gå i gang med social selling og/eller employee advocacy. Mange virksomheder tror nemlig, at de risikerer shitstorms, hvis deres medarbejderne begynder at […]

  2. […] styrke ambassadørskaber (på nudansk hedder det Employee Advocacy) […]

  3. […] og venner. Det har vi selvfølgelig også lavet en podcast om, og den kan du lytte til i linket her. […]

  4. […] podcast episode med Anne, hvor vi talte om emnet Employee Advocacy. Det foregik i forbindelse med Social Selling Radio episode 35, hvor vi talte om, hvordan din virksomhed kan komme i gange med Employee Advocacy, hvad der skal […]

  5. […] mødebooking, relationsudvikling og lead nurturing? Skal I bruge det til at arbejde målrettet med Employee Advocacy og have medarbejderne til at opbygge relationer og troværdighed? Eller er det for at dyrke […]

  6. […] Du finder podcasten med tilhørende blogindlæg i linket her. […]

  7. […] Nogle af de grundlæggende elementer i social selling handler om personlig branding og interaktion med potentielle kunder og samarbejdspartnere. Endvidere handler social selling også om at skabe og dele relevant indhold (omtales ofte som “content”) så som blogindlæg, links, videoer og podcasts med sit netværk på de sociale medier med henblik at udstille sin ekspertise og opbygge troværdighed. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company