Blogindlæg om værdien ved at opfordre dine medarbejder til aktivt at bruge LinkedIn

Derfor skal du opfordre dine medarbejdere til at bruge LinkedIn

EMPLOYER BRANDING: Opfordrer du dine medarbejdere til at bruge LinkedIn? Eller synes du, at de spilder deres tid på de sociale medier? I så fald går du glip af en fantastisk mulighed for at få synliggjort din virksomhed overfor kunder, samarbejdspartnere og kommende medarbejdere.

Vi hører jævnligt fra medarbejdere, at de ikke føler sig trygge ved at være aktive på LinkedIn, og at hyppige opdateringer kan være et signal til chefen om, at de er på vej videre i karrieren.

Nogle føler, at chefen ligefrem kigger dem over skulderen, og bestemt ikke motiverer til, at bruge LinkedIn professionelt i virksomhedens interesse og lære at arbejde med begreberne social selling og social business.

Det er en ærgelig adfærd, som på den lange bane kan være dyr for virksomheden. Det er nemlig ikke til at komme uden om LinkedIn i dag som et moderne salgs- og relationsværktøj.

LinkedIn er blevet stedet for vores professionelle identitet på nettet, og det er også her, at vi i stigende grad søger information om mulige leverandører, kunder og samarbejdspartner.

Samtidigt er der mange medarbejdere, der fortsat mest af alt opfatter LinkedIn som et CV-værktøj, selvom LinkedIn i dag er et topmoderne relationsværktøj, som blandt andet kan bruges til networking, salg, markedsføring og personlig branding.

Alle vinder på at bruge LinkedIn i din virksomhed

Faktum er at vi blandt andet bruger LinkedIn til at skanne markedet samt til forberedelse af forretningsmøder og lignende. Vi søger på personprofiler og virksomhedsprofiler, men nu også direkte på produkter og services, hvilket giver LinkedIn en helt ny dimension.

Faktisk er det en dimension, der går langt ud over et traditionelt kronologisk CV, men i stedet skaber en enestående mulighed for virksomheder og specielt medarbejderne (virksomhedens største aktiv) for at fremstå professionelle for dem som søger via LinkedIn.

Samtidigt er det med til at øge medarbejdernes digitale egenkapital.

Nu er det ikke ualmindeligt, at når der indføres ny teknologi, er der også forbundet en vis indkøringsperiode med det. Hvis man ikke rigtig har forstået meningen med LinkedIn eller ikke ved, hvordan værktøjet bruges optimalt, opstår der hurtigt barrierer, der forhindrer virksomheden i at udnytte dette stærke og effektive relationsværktøj.

Derfor bør chefer og ledere implementere en strategi for brugen af LinkedIn, som sikrer koblingen mellem virksomhedens overordnede strategi, virksomhedens profil og de enkelte medarbejderes profiler.

I den sammenhæng er det også en god idé at få udarbejdet en plan for, hvad det er for områder og emner, der ønskes kommunikeret via LinkedIn således, at der så vidt muligt er en rød tråd i kommunikationen.

Visualisering af LinkedIn og social selling strategi og taktik model fra Social Selling Company

Når virksomhedsprofilen og medarbejdernes LinkedIn profiler er gennemgået, opdateret og strømlinet, er det tid til at tænke social selling og det at skabe værdi gennem de sociale medier, ind i den traditionelle salgsproces.

Virksomheder bør opfatte medarbejdernes ageren på de sociale medier som direkte værditilførsel, og jo flere kontakter medarbejderne har i deres netværket, desto længere ud kan de kommunikere og inspirere omkring virksomhedens produkter og services.

Omfavn LinkedIn og opfordr medarbejderne til at bruge det

Efter vores mening bør du som chef omfavne LinkedIn som et værktøj, og legitimere brugen af det i hverdagen.

Det gælder derfor også om at opfordre og motivere medarbejderne til at bruge LinkedIn som en ny måde at øge synligheden omkring jeres virksomhed, og dermed også kendskabet til jer.

Huske at anerkende og rose medarbejderne for deres indsatser på LinkedIn, og del gerne succeshistorier på eksempelvis månedsmøder.

Jo mere trygge jeres medarbejderne bliver i brugen af LinkedIn og jo bedre de forstår hvordan de sociale medier kan skabe værdi både dem selv og virksomheden, desto hurtigere kan både medarbejderne og I som virksomhed høste fordelene ved at være tilstede på LinkedIn.

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *