Blogindlæg om hvad du kan bruge LinkedIn til personlig branding

Sådan laver du personlig branding på LinkedIn

PERSONLIG BRANDING: En af grundtankerne i social selling handler om at opbygge tillid i dit netværk via de sociale medier som eksempelvis LinkedIn. Denne tillid kan i første omgang opbygges gennem skabelsen af relevant og værdifuld content, hvor du proaktivt deler ud af din viden og erfaring indenfor det fagområde, hvor du er ekspert.

Det handler i høj grad om at arbejde med dit personlige varemærke, og have en bevidsthed om, hvordan dit professionelle netværk skal opfatte dig.

Dermed har begrebet personlig branding en stor betydning i dine social selling indsatser på LinkedIn, og for dens sags skyld alle andre sociale medier, som du bevæger dig rundt på.

Hør blogindlægget som podcast

Blogindlæg og podcast episode om, hvordan du laver personlig branding på LinkedIn

I forhold til sociale medier, kan du i princippet arbejde med personlig branding på alle de forskellige platforme, der findes. Dog vil jeg anbefale, at du prioriterer dine indsatser på den eller de platforme, hvor der er det bedst mulige match i forhold til din målgruppe.

I dette blogindlæg har jeg valgt at fokusere på LinkedIn, da det er de facto standarden som verdens største erhvervsorienterede sociale medie.

Når vi taler om personlig branding på LinkedIn, er der for mig en klar kobling mellem dine social selling indsatser, og det som vi kalder for digital egenkapital.

Din digitale egenkapital er den samlede værdi af dit professionelle digitale omdømme på tværs af de digitale platforme, herunder både de sociale medier og eksempelvis jeres website, hvor du måske har fået publiceret blogindlæg med dig som afsender.

Information om begrebet digital egenkapital

Måden du så skal tænke personlig branding ind dine social selling indsatser på LinkedIn, handler om at bringe alle fem elementer i din digitale egenkapital i spil.

For at give dig idéer og inspiration til dette, har jeg nedenfor beskrevet hvad det mere konkret er, at du kan gennemføre af indsatser.

Sørg for at din LinkedIn profil spiller!

Din LinkedIn personprofil skal have et professionelt og appellerende look, og altid være ajourført med relevante oplysninger om din erhvervsmæssige erfaring således, at du giver besøgende til din profil et godt og troværdigt indtryk.

Ved at have en meget klar og professionel LinkedIn profil, sender du et klart signal til dit netværk om, hvad det er du står for, og hvad dine værdier er. Husk i denne sammenhæng, at noget så banalt som dit profilfoto også har en betydning for din personlige branding.

Engagement

Vær aktiv på LinkedIn ved at like, dele og kommentere relevante opslag fra nyhedsstrømmen. Husk derfor at tage din daglige dosis social selling vitaminpiller. Tilbyd gerne din hjælp, hvis der er nogen som stiller spørgsmål.

Udstil din ekspertise gennem indlæg og artikler

Du kan udstille din ekspertise og faglighed ved regelmæssigt at dele ud af inspiration og viden ved blandt andet at skrive og publicere indlæg og artikler på LinkedIn.

Når du så deler ud af viden og erfaringer i 1-2 gange om ugen at skrive indlæg og 1-2 artikler hvert kvartal, får du udstillet din ekspertise og dine forretningsmæssige perspektiver.

Samtidigt vil dine artikler kunne tjene som validering, når en potentiel kunde tjekker din profil.

Sidst, men ikke mindst, bliver LinkedIn artikler også indekseret af Google. Så hvis du har skrevet et indlæg indeholdende relevante nøgleord, er der en god chance for at det også kommer op med i søgeresultater, når potentielle kunder googler information og viden.

Netværk

Sørg for at dyrke og udvikle relationerne i dit professionelle netværk på LinkedIn, og udvid netværket løbende med nye relevante kontakter.

Anbefalinger

Sidst, men ikke mindst, skal du også huske punktet omkring anbefalinger.

Anbefalinger virker forstærkende i forhold til dit personlige brand og opbygning af digital egenkapital, er at bede om en anbefaling af dit arbejde og din person.

Når du har en kunde, der har udtrykt stor positivitet omkring en given leverance eller et projekt, gælder det om at slå til, og spørge om du kan få en anbefaling fra vedkommende.

Bed derfor dine kunder om at give dig anbefalinger på LinkedIn, da det vil øge din troværdighed overfor både nuværende og kommende kunder.

Husk selv at give anbefalinger til andre.

Når du har fået etableret en rutine for løbende at arbejde med din profil, du skriver og publicerer indlæg på LinkedIn 1-2 gange om ugen, og måske skriver en artikel eller to hvert kvartal, og så bruger du mindst 10-15 minutter hver eneste dag på at kommentere og like, så er du godt på vej til at skabe dit personlige brand på LinkedIn og måske også andre sociale medier.

Blogindlæg om betydningen af personlig branding i social selling på LinkedIn

Det handler nu om at blive ved og være konsistent. Lige som at Coca-Cola siden det blev opfundet i 1886, har denne virksomhed kontinuerligt arbejdet med sit brand. Det gør de hver eneste dag – også selv om, at Coca-Cola er blandt verdens mest kendte varemærker.

For hvis de ikke bliver ved eller begynder at skrue ned for indsatserne, kommer konkurrenterne til at fylde mere og mere i kundernes bevidsthed, hvilket for Coca-Colas vedkommende er lig med nedgang i deres brand value og ultimativt set mindre omsætning.

Det nøjagtigt samme princip gælder dig og dit personlige brand.

Personlig branding og opbygning af digital egenkapital er ikke en engangsøvelse eller noget du skal gøre et par gange om året. Det er noget du skal gøre hele tiden, og du skal kommunikere det i en klar tone. Det handler derfor om at gøre arbejdet med personlig branding til en fast del af din måde at arbejde med de sociale medier på.

Dermed hjælper du hele dit netværk, nuværende og kommende nye kunder til at få en langt bedre forståelse af, hvad det præcist er at du står for, hvad du kan hjælpe med og hvilken værdi du skaber.

Pøj med at arbejde med personlig branding 😊

De venligste hilsner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *