Blogindlæg og podcast episode om, hvordan du kan skabe værdifulde relationer på LinkedIn

Sådan skaber du værdifulde relationer på LinkedIn

Sådan skaber du værdifulde relationer på LinkedIn er en podcast episode, der tager udgangspunkt i et speciale som to nu tidligere studerende på Aalborg Universitet har lavet. Casper Pedersen og Marcus Birk har nemlig valgt at skrive speciale med udgangspunkt i social selling, og hvordan dette kan bruges på LinkedIn til at skabe værdifulde relationer.

Helt overordnet er folk på LinkedIn for at holde sig ajour med hvad der sker i deres personlige netværk, indsamle viden og markedsinformation samt søge inspiration fra blandt andre “thought leaders” og faglige eksperter.

Det er til gengæld de færreste, der er på LinkedIn for at direkte at blive solgt til. Faktisk er der en risiko for at du ligefrem bliver “disconnectet”, hvis du begynder at poste meget sælgende budskaber på LinkedIn.

Hør blogindlægget som podcast

Pak din indre sælger væk

Det er utrolig vigtigt at du pakker din indre sælger væk, når du færdes på et medie som LinkedIn. Start med at glemme ”selling” i social selling, og lad være med at lave direkte salgsopslag.

Vi er nemlig på de sociale medier for at være sociale med hinanden.

Og denne pointe er en af de vigtigste i Caspers og Marcus’ speciale.

Visualisering af den udvidede salgstragt med en kombination af pull og push social selling

I specialet er LinkedIns kommunikative potentiale også et stort fokuspunkt.

Med andre ord, så har Casper og Marcus brugt megen tid på at analysere de muligheder man har for at sprede et givent budskab på mediet. Her anbefaler de, at man som bruger og sælger er opmærksom på LinkedIns netværkseffekt.

Grundet LinkedIns oprindelse som CV- og netværksdatabase vil man hurtigt kunne opleve at ens indhold når ud til flere end først planlagt (det afhænger selvfølgelig af indholdet). Derfor skal du i lige så høj grad huske at kommunikere til dit netværks netværk eller “weak ties” som de også kalder det.

Italesæt en fælles forståelse eller erfaring

En tredje og vigtig pointe tager sit udgangspunkt i det Casper og Marcus karakteriserer som “Collateral Experience”. Når man ønsker at etablere kontakt med en potentiel relation er det essentielt, at du italesætter en fælles forståelse eller erfaring.

Hvis du formår at gøre det via eksempelvis beskeder i forbindelse med anmodninger, vil du have bedre muligheder for at udvikle værdifulde relationer. Det handler om at forstå ens målgruppe og hvad du har tilfælles med dem.

Og husk nu: LinkedIn tilbyder et utal af muligheder for at skabe relationer, men det er vigtigt at man har ovenstående for øje, hvis man ønsker at relationerne skal være værdifulde!

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur
Book sparring med LinkedIn ekspert Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *