Sådan undgår du at uddø som sælger

Sælgeren er en truet dyreart. Det skal forstås på den måde, at de seneste års ændringer i kundernes købsproces, er ved at gøre den bredtfavnende og generelle salgskonsulent overflødig.

Forrester Research, som er en amerikansk analysevirksomhed, offentliggjorde sidste år, altså i 2015, en analyse, som viser at ikke mindre end 1 million B2B sælgere i USA mister deres job til e-commerce og webshops frem til 2020, som på nuværende tidspunkt kun er cirka tre og et halv år fremme i tiden.

Der findes ikke nogen tilsvarende analyser for Danmark, men der er ingen tvivl om, at denne udvikling også kommer til at ramme danske sælgere, hvilket fagforeningen for sælgere, Business Danmark, også er inde på i deres rapport “Salget 2020“. Og for nyligt bragte Finans.dk en artikel om, at danske virksomheders salgsafdeling over en bred kam står i stampe, hvorimod at de selvsamme virksomheder har travlt med at digitalisere og effektivere i andre afdelinger og funktioner. Artiklen tager udgangspunkt i en ny undersøgelse fra revisions- og konsulenthuset Deloitte

Det kræver derfor nye digitale salgskompetencer og en dybere specialisering, hvis du skal overleve som sælger i fremtiden. Og da fremtiden er meget snart, drejer det sig som at komme i gang med det samme. Du kan heldigvis gøre noget for at undgå at uddø som sælger, men det er omvendt vigtigt, at du gør det klart for sig selv, at du faktisk ikke noget valg, og du er nødt til at dygtiggøre dig i de digitale salgs- og markedsføringsdiscipliner som eksempelvis social selling og content marketing.
 

Fra truet dyreart til digitalt orienteret værdiskaber

I sidste uge introducerede vi begrebet “digital egenkapital” i et blogindlæg (du finder det lige her, hvis du ikke allerede har læst det). Digital egenkapital er en ny måde og proces til at arbejde målrettet og proaktivt med dit professionelle digitale omdømme på LinkedIn.

Ny podcast med Eva Sachse og Leif Carlsen fra Social Selling CompanyMin kollega Eva og jeg har netop lavet en podcast episode af cirka fem kvarters varighed om, hvordan du som sælger kan gå fra at være truet dyreart til at blive en digitalt orienteret værdiskaber for dine kunder ved at mestre social selling og content marketing. Vi gør det ved at tage udgangspunkt i, hvordan du som sælger kan opbygge din digitale egenkapital, og hvilke tiltag du helt konkret skal gennemføre for at opnå og skabe resultater med social selling og content marketing.
 

I podcast episoden kommer vi blandt andet ind på:

  • Hvorfor er sælgeren en truet dyreart?
  • Hvad kan sælgeren anno 2016 så gøre for undgå at være truet dyreart?
  • Hvad er digital egenkapital?
  • Hvordan opbygger du din digitale egenkapital som sælger?
  • Hvordan måler man sin digitale egenkapital?
  • Hvor lang tid tager det at opbygge sin digitale egenkapital?
  • Kan digital egenkapital konverteres til forretning?

 

Her kan du lytte til podcasten

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud
 
Social Selling RadioDu kan også abonnere på vores podcast, så du automatisk får besked når der kommer nye episoder. Det er helt gratis og utrolig nemt, og du kan altid afmelde abonnementet. For at abonnere på podcasten via iTunes, så klik på dette link. Hvis du har en Android smartphone kan du abonnere på podcasten via Stitcher på dette link. Du kan også abonnere på vores podcast via SoundCloud ved at klikke på dette link.
 

Vi håber at du har lyst til at lytte til podcasten, og at du finder vores input og forslag brugbare og værdifulde.

Rigtig god fornøjelse :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *