Blogindlæg med 10 ting som erhvervslivet IKKE kan lære af valgkampen

10 ting som erhvervslivet IKKE kan lære af valgkampen

Så blev valglokalerne lukket og Folketingsvalget 2019 er blevet overstået. Tilbage står at stemmerne nu skal tælles op, resultaterne skal offentliggøres og ikke mindst det politiske magtspil med at danne regering starter efter den længste valgkamp i 44 år.

Personligt kommer jeg altid til at tænke over om vi i erhvervslivet kan lære noget af den måde som politikerne og partierne driver valgkamp på. Det har jeg derfor en artikel med 10 ting som jeg mener at vi kan lære af valgkampen i.f.m. Folketingsvalget 2019.

Men denne artikel som du læser lige nu, handler om ting som jeg til gengæld mener at vi IKKE kan tage ved lære af som virksomheder.

10 ting som erhvervslivet IKKE kan lære af valgkampen

  1. Politikere bruger meget tid på at diskutere med politiske modstandere: Det svarer til at vi i erhvervslivet brugte en stor del af vores tid på at diskutere med konkurrenterne i stedet for at være ude hos kunderne). Jeg synes at politikerne i endnu højere grad skal komme ud og tale med vælgerne.
  2. Politikere bliver meget hurtigt personlige og negative i deres diskussioner, og går i den grad efter “manden” og ikke “bolden”. Tilsyneladende kender politikere ikke det gamle ordsproget om at “hvis du ikke har noget pænt at sige, skal du ikke sige noget”.
  3. Politikere bruger meget tid på at skyde deres politiske modstanders politik ned: Altså taler negativt om modstanderens “produkt” i stedet for at tale egen politik og visioner.
  4. Politikere er proaktive med at skabe negativ presse på de sociale medier omkring deres politiske modstandere: Parolen synes at være jo mere benzin der kan hældes på bålet, desto bedre og der er meget stor fokus på at jagte negative historier eller “huller i osten” hos modstanderne.
  5. Politikere markedsfører sig massivt på løfter som for størstedelens vedkommende aldrig bliver gennemført og kan tilsyneladende slippe godt fra det. Vælgerne er denne gang blevet stillet milliarder i udsigt i øget velfærd og alverdens garantier og løfter. I erhvervslivet hedder det “lev op til dit løfte ellers finder jeg en anden leverandør”.
  6. Politikere dyrker i udtalt grad manipulation og kommunikerer næsten udelukkende gennem frygt: “Hvis du stemmer på mig garanterer jeg dig, at der ikke kommer øget boligbeskatning” eller “vi vil i modsætning til den anden blok sørge for at sætte ind mod den stigende mængde af indbrud i private hjem”.
  7. Politikere har enorm fokus på overbyde den politiske modstander på “pris” i forsøget på at høste stemmer: “Vi vil give et større fradrag, give flere penge til gruppe X eller sænke afgifterne mere på XYZ end den anden blok”. At overbyde hinanden så massivt gennem “pris” er som at sniffe kokain. Næste gang skal der mere til for at få en effekt.
  8. Politikere undskylder og bortforklarer sig hele tiden med at man skal kunne tælle til 90 mandater, og at det er manglende samarbejdsevne hos de andre partier som gør at forslaget ikke bliver gennemført. Det vil aldrig gå i erhvervslivet med den slags bortforklaringer.
  9. Politikere kommunikere ufattelig mange budskaber på meget kort tid, og ikke mindst enorme mængder af tal og undersøgelser: Det forvirrer mange vælgere, og de har derfor sværere med at skille partierne ud fra hinanden.
  10. Politikere bliver hurtigt meget skingre i tonen, når de bliver presset og/eller kommer bagefter i meningsmålingerne: Så bliver tonen endnu hårdere og de lover endnu mere guld og grønne skove. Den går heller ikke i erhvervslivet, for kunder kan ikke lide desperate leverandører.

Har jeg glemt noget?

Har jeg glemt noget som erhvervslivet ikke behøver at tage ved lære af fra valgkampen?

Læs også: 10 ting som erhvervslivet kan lære fra valgkampen

De venligste hilsner

Blogindlæg med 10 ting som erhvervslivet kan lære af valgkampen
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er passioneret LinkedIn ekspert og social selling specialist, og lever og ånder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *