Blogindlæg med 10 ting som erhvervslivet kan lære af valgkampen

10 ting som erhvervslivet kan lære af valgkampen

Så fik vi netop overstået Folketingsvalget og den længste valgkamp i 44 år, og det har været en valgkamp, hvor der har været fuld fart på partiernes og kandidaternes kampagnemaskiner – både i den fysiske verden, på tv og radio samt ikke mindst på de sociale medier.

Når der er valgkamp kommer jeg altid til at tænke på om vi i erhvervslivet kan lære noget af den måde som partierne kører valgkamp på. Er der konkrete elementer fra partiernes kampagnemaskiner som vi kan bruge i erhvervslivet? Det kan være metoder, mindset og ikke mindst konkrete indsatser.

Det har fået mig til at lave denne artikel med 10 ting som jeg mener at erhvervslivet kan lære af den netop overståede valgkamp, og det er som følger:

10 ting som erhvervslivet kan lære af valgkampen

  1. Når først folketingsvalget er udskrevet, så starter partierne deres valgskampagner for fuldt drøn. Ikke noget med halv fart eller “ro på, vi skal jo lige i gang”. De sætter alle kræfter ind på at slå på tromme for lige netop deres sag. Partierne er super dygtige til at mobilisere og aktivere deres medlemmer (“medarbejdere”) og netværk (“samarbejdspartnere”).
  2. Det enkelte parti og deres folketingskandidater går i samme retning og prædiker samme hovedbudskaber (i hvert fald som udgangspunkt selvom der også kan ryge en finke af panden i kampens hede). Det har en enorm kommunikationsmæssig styrke at alle taler med samme stemme.
  3. Hvis du skal skille dig ud fra andre partier og politikere, er du nødt til at tænke i nye baner. Forskellene mellem partierne i Danmark er jo i bund og grund ikke kæmpe stor. Det tvinger politikerne til at tænke i nye baner, hvis de skal skille sig ud. Nogle gange tænker de lidt for meget ud af boksen, og mange idéer og tanker bliver ikke til noget, men der kommer i det mindste mange bolde i luften.
  4. De dygtigste politikere er gode til at vise personlighed og humor. Og de ved godt, at de ikke er perfekte. De tør vise mennesket bag, og forsøger netop at skabe “likeability”, troværdighed og tillid på denne måde. Erhvervslivet skal lære af dette ved i højere grad at erkende, at det ikke er firmaer, der handler med firmaer, men derimod mennesker som handler med mennesker.
  5. At være på valg senest hver fjerde år kræver at politikerne virkelig skal anstrenge sig for at gøre sig fortjent til deres “job” gennem vælgernes gunst. Her er der ikke noget med jobsikkerhed. Ja, du er inde i op til fire år, hvis du bliver valgt, men skaber du ikke værdi i løbet af perioden, så du kan blive genvalgt, er du ude igen.
  6. Politikerne er (generelt set) i den grad på når det gælder de sociale medier og bruger i høj grad disse kanaler til at kommunikere budskaber. Politikerne og partierne ved, at det gælder om hele tiden at lytte til vælgerne (“kunderne”) og være i stand til at reagerere og svare.
  7. Politikerne er dygtige til at være synlige og komme ud at tale med vælgerne. Selv om det sikkert ikke altid er sjovt at stå i småregn på det lokale handelsstrøg og uddele brochurer til de forbigående, så gør politikerne det alligevel. De kommer faktisk ud for at møde vælgerne (”kunderne”) og tale med dem.
  8. Politikere tør diskutere og være uenige. Nogle af dem tør endda udfordre status quo. Selv om de vil gå langt for at få stemmer, så ved de godt at de ikke kan gøre alle tilfredse. De prøver ikke at tale alle efter munden og sige ja til alting. De dygtigste politikere har styr på både partiets og deres personlige værdier, og tør stå på mål for dem – også selv om det nogle gange kan koste stemmer (“kunder”).
  9. Politikere ved at tal (“pris”) ikke kan stå alene når der skal tales politik. Visse partier og politikere ryger ganske vist hurtigt i fælden med at underbyde hinanden, men de ved godt, at der skal argumenteres mere end bare med tal. Der skal også tales om værdier, ambitioner og visioner således, at vælgerne (“kunderne”) både kan forstå tallene bag, men også kan få sympati og tillid til politikernes budskaber.
  10. Politikere ved, at fordi et parti er “markedsledende” lige her og nu, så er der ingen garanti for at vælgerne (“kunderne”) automatisk køber ethvert forslag (“produkt”) fra det førende parti. Hver valgkamp er en ny test, hvor der skal kæmpes massivt for at fastholde tilslutningen (“markedsandelen”). Det betyder også at mindre partier (“konkurrenter”), med et bedre budskab (“produkt”), kan stjæle betydelig markedsandele fra de større partier.

Har jeg glemt noget?

Har jeg glemt noget, som erhvervslivet kan tage ved lære af fra valgkampen?

Jeg har også lavet et blogindlæg med 10 ting som erhvervslivet IKKE kan lære af valgkampen.

De venligste hilsner

Blogindlæg med 10 ting som erhvervslivet IKKE kan lære af valgkampen
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er passioneret LinkedIn ekspert og social selling specialist, og lever og ånder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *