Blogindlæg om betydningen af, at få connectet med dine kunder før konkurrenten gør det

Connect med dine kunder på LinkedIn før dine konkurrenter før

Når vi er ude hos virksomheder i forbindelse med social selling projekter, gennemgår og “tuner” vi som regel sælgernes og andre kundevendte personers LinkedIn profiler. I den sammenhæng tjekker vi ofte, hvordan deres digitale netværk er sammensat.

Her oplever vi, at der mange gange er overraskende få kunder i sælgernes LinkedIn netværk. Faktisk er der som regel mange flere forhenværende og nuværende kolleger og samarbejdspartnere, end der er kunder.

Det skyldes et langt stykke ad vejen, at LinkedIn tidligere mest blev brugt som et elektronisk CV-værktøj, hvor der ikke var fokus på at etablere kundeforbindelser. Hvis man endelig connectede med nogen ud over nuværende og tidligere kolleger og enkelte samarbejdspartnere, så var det med stor sandsynlighed en headhunter ud fra en tankegang om, at det kunne jo være, at han eller hun havde drømmejobbet til dig.

Blogindlæg om betydningen af, at få connectet med dine kunder før konkurrenten gør det

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Du kan også lytte til blogindlæg som podcast episode følgende steder:

Blogindlæg om betydningen af, at få connectet med dine kunder før konkurrenten gør det

Vi oplever for øvrigt jævnligt følgende holdning fra deltagere på kurser og workshops: “Jeg connecter kun med personer, som jeg har mødt face-to-face, og dermed kender personligt”. Igen er det en holdning, der stammer fra dengang, hvor LinkedIn udelukkende blev brugt som et elektronisk CV og telefonbog. Efter min mening hører denne holdning fortiden til. Det drejer sig om at se sit digitale netværk, som andet end bare en oversigt over personer som man har mødt i den fysiske verden.

Selvfølgelig går kvalitet forud for kvantitet når det gælder dit netværk, men det kunne jo være en person, som har udtrykt en positiv holdning overfor dig som ekspert i en LinkedIn artikel, og som derfor kan fungerer som budbringer for dig. Netop derfor kan det være relevant for dig at connecte med vedkommende. Det kan også være personer, der har hørt dig i forbindelse med et foredrag, og som derfor gerne vil dele netværk med dig. Det kan såmænd også bare være nogen, der finder din LinkedIn personprofil interessant.

Men vigtigst af alt, så drejer det sig altså om at få både nuværende og potentielle kunder til at lytte direkte til din “sendemast” underforstået din LinkedIn profil. Hvis du har eksempelvis 600 forbindelser via din LinkedIn profil, har du således 600 “lyttere” på din sendemast, som du kan kommunikere med via dels indlæg, kommentarer og LinkedIn artikler.

Du har endvidere muligheden for at kommunikere direkte med både influenter og beslutningstagere via LinkedIn’s beskedfunktion.

Information om hvad social selling virker i praksis

Ved at bruge social selling metodikken via LinkedIn, kan du udvikle dine kunderelationer og mulige kundeemner på en meget effektiv og målrettet måde. Derfor er det utroligt vigtigt, at du har så mange af dine kunder med i dit LinkedIn netværk som muligt således, at du kan påvirke og influere dem via denne kanal.

Du skal selvfølgelig blive ved med at gøre, hvad du hele tiden har gjort i forhold til at ringe ud til kunderne, mødes med dem eller skrive via firma e-mailen, men med LinkedIn får du et utroligt effektivt relationsværktøj, som ikke alene hjælper dig med at nå ud til dine nuværende kunder, men også til dine kunders netværk, og dermed potentielle nye kunder.

Blogindlæg om betydningen af, at få connectet med dine kunder før konkurrenten gør det

Husk for øvrigt at skrive en personlig besked, når du connecter med dem så du netop viser dem, at du sætter pris på relationen. Alt for mange sender det jeg kalder for en “tom” invitation, altså en anmodning om at connecte uden nogen form for følgetekst, hvilket efter min mening er ret upersonligt og uprofessionelt. Så brug nu de 30 sekunder, som det tager at skrive en personlig besked.

Dernæst skal du begynde at kommunikere med dine kunder via din LinkedIn sendemast. Det gør du ved at dele relevante og interessante links, kommentere opslag fra dine kunder, og ikke mindst begynde at dele ud af din ekspertviden og inspiration i form af LinkedIn artikler, hvor du kan få flere læsere ved at bruge en række bestemte teknikker.

På den måde kan du gøre dig mere værdifuld for dine nuværende kunder, og derigennem fastholde og udvikle relationen.

Hvis du har brug for sparring og rådgivning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *