Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
3. september 2016
03 sep 2016

Den perfekte LinkedIn statusopdatering

Den perfekte LinkedIn statusopdatering handler om, hvordan du skriver statusopdateringer, der vækker opsigt og skaber engagement i dit netværk. Så værs’go: Sådan skriver du gode statusopdateringer!

Over de sidste par år har jeg lavet en del opdateringer og har fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det vil jeg meget gerne dele med dig, og hele mit netværk, så du får mere ud af din indsats med at skrive opdateringer. Det gælder uanset om det er dine egne personlige opdateringer eller din virksomheds opdateringer.

Guide til hvordan du skriver en perfekte LinkedIn statusopdateringDer postes som bekendt tusindvis af opdateringer på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse. Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle opdateringer, men mange af de opdateringer, der vises i min strøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten, klikker ikke på linket eller hvad det nu lige er opdateringen går ud på.

Den grundlæggende årsag til det er, at opdateringen er kedelig, uengagerende og enten med et lille, dårligt eller ingen billede. Den fanger simpelthen ikke min opmærksomhed. Når det sker, så får den opdatering heller ikke et like, en kommentar eller en deling af mig. Ergo hjælper jeg ikke den person eller det firma, der har lavet opdateringen, med at få deres budskab spredt ud i mit netværk! Og det er jo det vi gerne vil med vores opdateringer på de sociale medier. Ved at overholde nogle tommelfingerregler og tænke engagement ind i teksten, er det muligt at lave gode LinkedIn statusopdateringer, der bliver set, delt og kommenteret.
 

Hvem er modtageren af din opdatering?

Blogindlæg om hvordan du skriver den perfekte LinkedIn statusopdateringTænk på hvem modtageren af din opdatering er. Er det hele dit netværk eller er det kun en bestemt gruppe eller folk med en bestemt interesse? Hvis det er en bestemt gruppe/bestemt interesse, er det altid godt lige at starte sin opdatering med det, så dem, der falder udenfor, ikke behøver at læse videre.

Du kunne eksempelvis skrive:

”Til dig der er interesseret i …”.

”Til dem i mit netværk som vil vide mere om …”.

”Hvis du er interesseret i … , kan dette være af interesse for dig”.
 

Overskriften skal være ekstra gennemtænkt

Overskrifter i LinkedIn statusopdateringDu er nødt til at tænkte overskriften på dit budskab ekstra godt igennem, altså den første linie i dit budskab. Udover at du kan forstærke dit budskab med et godt billede, en video eller andet visuelt, så vil overskriften i høj grad være det, som afgør om din statusopdatering når bredt ud eller bare drukner i mængden.

Tænk gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren. Ønsker du at inspirere og begejstre? Eller vil du at provokere lidt og skubbe til nogle holdninger? Vil du skabe nysgerrighed? Eller skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring statusopdateringen?

Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt flere overskrifter i din kladde. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.
 

Dit budskab skal fange modtageren

Dernæst skal du sørge for at skrive resten af teksten på en måde, der fanger modtageren. Det vil sige, at det skal være interessant og relevant for din målgruppe. Derudover må det også godt have en kant, og kan du skrive det på en humoristisk måde, så gør det. Hvis du henviser til personer eller firmaer i din tekst, kan du ”tagge” dem i teksten, så de får en notifikation om det. Husk at få checket din tekst for stavefejl, inden du poster. Indtil videre er det kun muligt at redigere i opdateringer på mobilen – det er ikke muligt at redigere opdateringer på desktop udgaven af LinkedIn.
 

Det er forbudt at være sælgende i dine opdateringer på de sociale medier

Du må ikke have nogen priser eller tilbud i dine statusopdatering på LinkedInVi vil jo i sidste ende gerne sælge vores produkter og services, så vores virksomhed overlever. Det kan du gøre sagtens gøre på virksomhedens website og i nyhedsbreve, hvorimod at det er forbudt at gøre i dine statusopdateringer på de sociale medier. Faktisk kan det virke decideret ødelæggende for dit omdømme på LinkedIn, hvis du virker sælgende i dine budskaber.

Du skal hellere tænke i at dele ud af inspiration, indsigt og viden, fortælle hvordan du skaber værdi for læseren, og hvad de kan opnå ved at bruge dine produkter eller services.
 

Indsæt links for at få dine læsere over på dit website hvor de kan få mere information

Du kan bruge links i statusopdateringer til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.
 

Brug altid et billede til dine opdateringer

1 billede siger mere end 1.000 ordBilleder skal bruges som stop effekt, det vil sige at de skal få dine læsere til at stoppe op ved din opdatering. Det kan være mange former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på (du kan læse mere om gevinsten ved det senere i teksten).
 

Skriv med ”white spacing”

LinkedIn statusopdateringerBegrebet ”white spacing” går i al sin enkelthed ud på at bryde følgeteksten til et link eller billede op.

Det gør du gennem brugen af hyppige dobbelt linieskift, hvilket giver ekstra luft mellem linierne.

Så bryd dit budskab op i korte telegramagtige sætninger i stedet for at skrive en lang tekst ud i et køre.

Det gør at øjet nemmere fanger teksten og det øger læsbarheden.
 

Sådan får du øget engagement på dine opdateringer

Guide til hvordan du skriver den perfekte LinkedIn statusopdateringSkriv gerne dine opdateringer på mere end 4 linier. Det gør nemlig, at LinkedIn sætter en “show more/vis mere” knap ind på et tidspunkt i din tekst, når teksten bliver “for lang”. Hvis du kan få dine læsere til at trykke på ”show more/vis mere”, opfatter LinkedIn det som om, at din opdatering er mere interessant og den bliver vist til flere.

Nøjagtig det samme sker, hvis du indsætter links i dine opdateringer. Klikker dine læsere på linket, vil LinkedIn opfatte det, som om det er en lidt mere interessant opdatering end dem som der ikke bliver klikket på, og dit budskab bliver derfor spredt mere ud i netværket.

Indsætter du billeder i dine opdateringer, og dine læsere klikker på billedet, vil LinkedIn også opfatte det, som om det er en interessant opdatering og den bliver vist til flere. Et lille tip er en gang imellem at indsætte et billede med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så dine læsere bliver nødt til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Held og lykke med at skrive mere engagerende statusopdateringer på LinkedIn.

De venligste hilsner

Eva Sachse
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , ,
15 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] at dele interessant og relevant information i en statusopdatering eller en kommentar, kan du, over tid, etablere dig som ekspert og skabe tillid som en person man […]

  2. […] guide til, hvordan du kan skrive den perfekte statusopdatering. Denne guide finder du i linket her. […]

  3. […] er på en statusopdatering og et blogindlæg. Det handler også om at undervise dem i, hvad en god statusopdatering skal indeholde og hvordan skriver de et LinkedIn Pulse […]

  4. […] Hvis du støder på en interessant artikel på nettet og tænker at den kan dit netværk på LinkedIn have gavn af, er det altid en god idé at lave en statusopdatering med linket og en god følgetekst. […]

  5. […] at skrive Pulse blogindlæg og statusopdateringer kan Lars Fruergaard Jørgensen kommunikere direkte til eksempelvis pressen, samarbejdspartnere, […]

  6. […] dit netværk ved at dele værdifuld viden. Det kan du gøre gennem relevante statusopdateringer som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom […]

  7. […] også, at han begyndte at få øjnene op for netværkseffekten i LinkedIn, altså at når du poster en god statusopdatering eller skriver et interessant Pulse blogindlæg, så når det ikke kun ud til dit eget netværk på […]

  8. […] at du laver statusopdateringer, der bliver læst og delt. Du finder Evas guiden i linket her. […]

  9. […] Inspirér dit netværk ved at dele værdifuld viden. Det kan du gøre gennem relevante statusopdateringer som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom […]

  10. […] Inspirér dit netværk ved at dele værdifuld viden. Det kan du gøre gennem relevante statusopdateringer som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom […]

  11. […] skal jeg bruge statusopdateringer og hvornår skal jeg bruge LinkedIn Pulse […]

  12. […] Vi har skrevet en guide med, hvordan du skriver den perfekte statusopdatering. Du finder guiden i linket her. […]

  13. […] tid hvor du via LinkedIn kan opbygge din ekspertrolle. Du skal nemlig hurtigst muligt i gang med at lave dine egne statusopdateringer og skrive Pulse […]

  14. […] Sådan skriver du den perfekte LinkedIn statusopdatering […]

  15. […] dig og din virksomhed. Det kan som tidligere nævnt være i form af blogindlæg, guider, videoer, statusopdateringer, podcasts m.m. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company