Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
11. maj 2015
11 maj 2015

Går du med beskidte sko?

2 minutters læsning

Jeg oplever for tiden, at flere og flere virksomheder anerkender LinkedIn som et stærkt værktøj til at skaffe nye leads og kundeemner. Mange sælgere går nu på opdagelse blandt profiler på LinkedIn, hvor de tænker at netop deres produkt eller service kunne være interessant. Dels er det let at finde virksomheder indenfor en bestemt branche, og beslutningstagere kan hurtigt identificeres – herved tænker mange sælgere dette som en smart måde at spare tid og hurtigt komme til et salg.

Når jeg besøger virksomheder og spørger, om de i dag anvender LinkedIn som et moderne salgs- og markedsføringsværktøj, er svaret ofte ”Ja” – vi bruger da LinkedIn næsten dagligt til at finde nye leads samt den rigtige beslutningstager.

Når jeg så stiller næste spørgsmål, om de går med beskidte sko – så kigger folk først ned på deres sko og derefter undrende på mig.

Det har en betydning og konsekvens at bruge LinkedIn til at søge efter nye potentielle kunder, hvis man har de forsømte sorte havetræssko på. Hver gang man kigger på en profil efterlades der et spor, idet personen man har besøgt kan se, hvem der har været forbi. Du skal altså være opmærksom på om dine sko efterlader det aftryk, du ønsker at sætte. Trænger dine sko til en kærlig hånd? Passer skoene til resten af din påklædning? Skiller dine sko sig ud fra mængden eller er du lidt på listefødder?

Mit indlæg drejer sig selvfølgelig ikke om dine sko i bogstaveligste forstand, men i overført betydning i forhold til din LinkedIn-profil. Hvis du er Key Account Manager er det vigtigt at du sender signal om at du er kundeorienteret og tænker i, hvordan du kan udfordre kunderne på deres forretning og inspirere dem eksempelvis i forhold til forretningsudvikling. Hvis du er produktspecialist skal du udstille din ekspertviden, og hvordan du rådgiver og hjælper kunderne.

I det hele taget skal du være opmærksom på, hvordan din LinkedIn-profil repræsentere den virksomhed, du arbejder for, samtidig med at dine personlig træk skinner igennem. Når en potentiel kunde ser, at du har været på besøg via LinkedIn skal han/hun hurtigt kunne danne sig et indtryk af dig og blive inspireret til at tage en dialog op. Når man bruger LinkedIn som et moderne salgs og relationsværktøj, skal du ikke tænke CV som det primære, men i stedet have for øje at du skaber interesse omkring din personlighed, og det der motiverer dig i dit arbejde.

Brug gerne din korte beskrivelse (“Summary”) til at beskrive hvem du er som person, hvad du brænder for, og hvordan du hjælper andre i dit job. Vis gerne lidt af din personlige side.

Endvidere kan du under dit navn på LinkedIn i feltet Din faglige overskrift (“Your Professional Headline”) udnytte de 120 karakterer til at sætte nogle ord på dig selv, som siger lidt mere end din titel som f.eks. ”Key Account Manager” Du kan skille dig ud ved at skrive eksempelvis: “Strategisk sparringspartner | Top-500 fokus | Forretningsudvikling | Innovation | Eksekveringsorienteret”.

Så tjek dine sko og sørg for at efterlade et aftryk, der skaber tillid – også når du bevæger dig rundt på LinkedIn. Når det kommer til stykket, så drejer det sig om, at mennesker handler med mennesker, og at du kun har ét forsøg til at lave et godt førstegangsindtryk.

De venligste hilsner
SSC_blaa_50px
 
 
Dorthe Gotthold Nielsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] i dine daglige salgsindsatser. En af de vigtigste elementer i den sammenhæng er, at du skal have et synligt, tydeligt og professionelt digitalt fodaftryk – ellers gør du det svært for både kunder og fremtidige arbejdsgivere at finde frem til […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company