Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
13. juli 2018
13 jul 2018

Hvad er forskellen på en statusopdatering og artikel på LinkedIn?

6 minutters læsning

Blogindlæg om hvad forskellen er på en statusopdatering og en artikel på LinkedInHvad er forskellen på en statusopdatering og en artikel på LinkedIn? Hvornår skal du bruge skrive en statusopdatering og hvornår skal du skrive en LinkedIn artikel?

Det spørgsmål får vi ofte, når vi afholder social selling foredrag eller kurser. Og det er faktisk helt forståeligt, hvis du ikke kender forskellen. For LinkedIn gør ikke meget ud af at fortælle brugerne, hvornår de skal bruge det ene eller andet. Der er derfor en del brugere, der bruger de to contenttyper på LinkedIn på den forkerte måde, og derfor ikke når ud med de budskaber som de ønsker.

Men hvornår skal du så poste henholdsvis en statusopdatering (også kendt navnet indlæg på LinkedIn) eller skrive en LinkedIn artikel (tidligere kendt som Pulse blogindlæg), når du vil dele viden og inspiration med dit netværk på LinkedIn? Hvad er der af lighedstegn og hvad er der af forskelle?


Overblik over forskellen på en statusopdatering og en artikel

Karakteristiska Statusopdatering Artikel
Format Typisk tidsaktuelle emner Typisk ekspert- og meningsindlæg i artikelform
Formatet er bedst til At skabe synlighed At udstille ekspertise og meninger
Levetid Typisk dage Bliver på din profil for altid og kan genbruges
Dialog/engagement Som regel nemt at få dialog/engagement Som regel sværere at få dialog/engagement
Visninger Opnår som regel mange visninger (tusindevis) Opnår som regel færre men ofte mere relevante visninger (hundredevis)
Maksimale antal tegn Op til 1.300 tegn inklusive mellemrum Ikke nogen begrænsning som sådan
Mulighed for tekstformattering Nej Ja (fed, kursiv, understreget, nummerliste, bulletliste samt H1 og H2 overskrifter)
Maksimalt antal billeder Op til 9 billeder 1 primært billede men ikke nogen begrænsning for antallet af billeder i brødteksten
Afspilning af video Ja med enten “native” video eller YouTube/Vimeo link Ja med YouTube/Vimeo link
Mulighed for undertekster Ja, som SRT-fil Skal hardcodes i video eller tekstes via YouTube
Mulighed for hashtags Ja (klikbar via mobil app) Ja men kun som ren tekst
Bliver Google indekseret Nej Ja hvis teksten er over 300 ord
Mulighed for eksterne links Ja (links tæller med i de maks. 1.300 tegn) Ja
Kan postes på en Company Page? Ja Nej, artikler kan kun oprettes på en personlig profil, men artikler kan deles på en firmaside


Hvad er en statusopdatering så for en størrelse?

Blogindlæg om forskellen på en statusopdatering og en artikel på LinkedIn
 
En statusopdatering er – som ordet siger – en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med dit netværk på LinkedIn. Det er typisk noget her og nu orienteret og tidsaktuelt. Det kan eksempelvis være

  • at du deler et link til et blogindlæg, og hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder dit netværk om at komme med en kommentar
  • at du fortæller om et kommende arrangement i virksomheden
  • at du uploader et billede fra arrangementet med en tak til alle dem, der mødte op
  • at du stiller et spørgsmål til netværket og beder om input fra dem
  • at I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget
  • at I flytter domicil og at du deler billeder af de nye lokaler

Så for at opsummere lidt omkring statusopdateringer, så er de bedst til at skabe synlighed med i dit netværk. En god statusopdatering vil som regel kunne opnå mange visninger (typiske tusindevis) og hvis emnet er relevant og interessant kan der også komme engagement og dialog gennem kommentarer og likes.

Husk altid at bruge billeder eller video som visuel stopeffekt i dine statusopdateringer. Hvis du kun laver et rent tekstopslag, er der stor risiko for at det drukner i mængden af opslag, når det netværk scroller sig igennem nyhedsstrømmen.
 

Sådan starter du en statusopdatering

Hvis du vil skrive en statusopdatering, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Del artikel, foto eller idé” som du finder i toppen af din nyhedsstrøm (se grafikken nedenfor).

Blogindlæg om forskellen på en statusopdatering og en artikel på LinkedIn
 
Du har 1.300 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder og links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite. Vær opmærksom på, at hvis du vil have et billede med, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers bliver det weblinket, der bliver fremhævet.

Sørg for at skrive statusopdateringen i en skrivestil, der passer til LinkedIn. Hvis du bliver formel i din tone er der risiko for at dit netværk ser det som værende meget “corporate”, og de vil begynde at slå “reklamefiltret” til. Så skriv i en slags talesprog, der passer ind i tonen i dit netvæk.

Husk at det er forbudt at have priser, tilbud og kampagner med i dine statusopdateringer, da dit netværk på LinkedIn ofte reagerer meget negativt på direkte salgsbudskaber. Du kan læse mere om, hvorfor at du ikke må det i blogindlægget “Kodeordet er UNSELLING”, som finder her.

Guide til hvordan du skriver den perfekte LinkedIn statusopdateringHvis du vil have inspiration til, hvordan du kan skrive en god statusopdatering, har min kollega Eva lavet en guide til det. Her deler hun ud af dels idéer til hvad en statusopdatering kan indeholde (og ikke indeholde), og dels til hvordan du teknisk set opbygger teksten. Du bliver også introduceret til den såkaldte “white spacing” tankegang, som handler om at øge læsevenligheden og motivere læseren til at fortsætte med at læse din tekst. Formålet er selvfølgelig, at du laver statusopdateringer, der bliver læst og delt af så mange som muligt.

Når du så har skrevet statusopdateringen færdig og har læst korrektur på teksten, klikker du bare på Opslå (“Post” hvis du har sat systemsproget til engelsk på LinkedIn) knappen. Herefter er statusopdateringen publiceret og går ud til dit netværk på LinkedIn.
 

Hvad er en LinkedIn artikel så?

Blogindlæg om hvad forskellen er på en statusopdatering og artikel på LinkedInEn LinkedIn artikel er noget helt andet end en statusopdatering. Hvor statusopdateringen er forholdsvis kort og på maksimalt 1.300 tegn, og ofte handler om et tidsaktuelt emne, så er LinkedIn artiklen derimod mere et menings- og/eller ekspertindlæg. Artiklen er som regel også længere, og skal helst være minimum 300 ord, men helst ikke længere end 6-800 ord.

I en LinkedIn artikel kan du udstille din viden og erfaring, udtrykke faglige meninger, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil. Ergo understøtter det din rolle som ekspert indenfor dit felt.

Blogindlæggene bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil. Der ligger det som en slags elektronisk dokumentation for, at du er aktiv og vidende indenfor dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og udvide din digitale egenkapital, som du kan læse mere om her.

En LinkedIn artikel vil således altid være forbundet med din LinkedIn profil, og forsvinder ikke på samme måde som en statusopdateringer kommer længere og længere ned i nyhedsstrømmen. Det giver også god mening, at en LinkedIn artikel for altid kan findes igen, da det er med til at dokumentere din ekspertise over tid.
 

Du kan ikke lave LinkedIn artikler på en virksomhedsside

Du skal være opmærksom på, at du kan desværre ikke direkte lave LinkedIn artikler direkte på en virksomhedsside (også kendt som LinkedIn Company Page). Det har ikke noget at gøre med om du har et LinkedIn Premium abonnement eller ej. LinkedIn har valgt, at artikler er noget som alene kan oprettes via din personlige profil.

Det du dog kan gøre er, at dele en LinkedIn artikel på jeres virksomhedsside, og på den måde få skabt opmærksomhed omkring artiklen overfor følgerne af virksomhedssiden. Det gør du ved at kopiere den unikke webadresse (URL) fra den LinkedIn artikel du ønsker at dele på virksomhedssiden. Husk at supplere med en tekst, der motiverer følgerne til at læse artiklen lige som at du med fordel kan tagge artiklens forfatter.
 

Sådan starter du en LinkedIn artikel

Hvis du vil i gang med at skrive en LinkedIn artikel, gør du det ved at klikke på “Skriv en artikel” (“Write an article” hvis du har sat dit systemsprog på LinkedIn til engelsk). Den “knap” finder du i toppen af din nyhedsstrøm:

Blogindlæg om forskellen på en statusopdatering og en LinkedIn artikel
 
Når du har klikket på denne knap, skal du i gang med at komponere artiklen, som skal indeholde følgende elementer:

  • En god og fængende overskrift.
  • Et godt billede, der understøtter overskriften.
  • Beskriv et emne, som du mener kan have din målgruppes interesse.
  • Tænk gerne i at beskrive et problem, som dine kunder har, og kom også med dit bud på, hvordan de kan løse det. Du må på ingen måde omtale din produkter og services, da det vil virke sælgende og det ødelægger idéen med en LinkedIn ekspert-artikel.
  • Teksten skal være minimum 300 ord for at Google får “øje” på det i søgninger.
  • Teksten skal til gengæld helst ikke være længere end 600-800 ord, da læserne på LinkedIn typisk ikke gider læse meget lange blogindlæg.

Blogindlæg om forskellen på en statusopdatering og en LinkedIn artikel

Hvis du vil have mere inspiration til, hvordan du opbygger en LinkedIn artikel, så har jeg lavet en særskilt guide med tilhørende podcast episode. Du finder denne guide i linket her.
 

Brug det nu rigtigt!

Jeg vil runde mit blogindlæg af med en opfordring til, at du bruger dels statusopdateringer og dels LinkedIn artikler på den rigtige måde, som efter min mening er følgende:

  • Statusopdateringer er til de korte og mere her og nu orienterede budskaber, som også typisk har en kort levetid. Jeg vil foreslå at du laver 1-3 statusopdateringer pr. uge for at opnå tilstrækkelig med synlighed i dit netværk
  • LinkedIn artikler er menings- og/eller ekspertindlæg af høj kvalitet og med en længde på mellem typisk 300 og op til 6-800 ord. LinkedIn artikler er altid forbundet med din LinkedIn profil, og udstiller således din ekspertise. Skriv gerne 1-2 LinkedIn artikler pr. måned, hvis muligt
  • Enhver form for kommunikation af priser, kampagner, tilbud og direkte produktbudskaber er forbudt! Du ødelægger ganske enkelt din profil ved at være sælgende i dit LinkedIn netværk. Hjælp i stedet dit netværk ved at svare på spørgsmål, udstil din ekspertise og inspirér dine kunder gennem relevant indhold.

 
God fornøjelse med at skrive både gode statusopdatering og LinkedIn artikler fremover :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] kan eksempelvis ske ved at træne sælgerne i blandt andet at begå sig på LinkedIn, og hvad forskellen er på en statusopdatering og et blogindlæg. Det kan eksempelvis også være, hvad skal en god statusopdatering indeholde og hvordan skriver de […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company