Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
28. januar 2017
28 jan 2017

Hvad er forskellen på en statusopdatering og et Pulse blogindlæg på LinkedIn?

Hvad er forskellen på en statusopdatering og en LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg)? Og hvornår skal du bruge hvad?

Det spørgsmål får vi ofte, når vi afholder social selling foredrag eller kurser. Og det er faktisk helt forståeligt, hvis du ikke kender forskellen. For LinkedIn gør ikke meget ud af at fortælle brugerne, hvornår de skal bruge det ene eller andet.

Der er derfor en del brugere, der bruger de to funktioner på LinkedIn på den forkerte måde, og derfor ikke når ud med de budskaber som de ønsker. For når en statusopdatering og/eller en LinkedIn artikel bliver brugt forkert, opnår det ofte kun få likes og delinger.
 

Hvad er en statusopdatering så for en størrelse?


 
En statusopdatering er – som ordet siger – en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med dit netværk på LinkedIn. Det kan eksempelvis være

  • at du deler et link til en artikel, og hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder dit netværk om at komme med en kommentar
  • at du fortæller om et kommende arrangement i virksomheden
  • at du uploader et billede fra arrangementet med en tak til alle dem, der mødte op
  • at I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget
  • at I flytter domicil og at du deler billeder af de nye lokaler

Sådan gør du!

Hvis du vil skrive en statusopdatering, skal du bare klikke på “Share an article, photo, or update” (Del artikel, foto eller opdatering) knappen, når du står i toppen af din nyhedsstrøm:

Blogindlæg om forskellen på en statusopdatering og Pulse blogindlæg på LinkedIn
 
Du har 600 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder og links til eksempelvis en landing page på dit website eller en artikel på et nyhedssite. Vær opmærksom på, at hvis du vil have et billede med, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers bliver det weblinket, der bliver fremhævet.

Husk at det er forbudt at have priser, tilbud og kampagner med i dine statusopdateringer, da dit netværk på LinkedIn ofte reagerer meget negativt på direkte salgsbudskaber. Du kan læse mere om, hvorfor at du ikke må det i blogindlægget “Kodeordet er UNSELLING”, som finder her.

Når du så har skrevet statusopdateringen færdig og har læst korrektur på teksten, klikker du bare på Share (Opslå) knappen. Herefter er statusopdateringen publiceret og går ud til dit netværk på LinkedIn.

En statusopdatering kan ses på din profil i 30 dage, hvorefter den bliver slettet. Det giver et eller andet sted også meget god mening, at statusopdateringer – der alligevel har en kort levetid – automatisk forsvinder fra din profil.

Blogindlæg om, hvordan du skriver en LinkedIn statusopdatering der vaekker opsigt og skaber engagementHvis du vil have inspiration til, hvordan du kan skrive en god statusopdatering, har min kollega Eva lavet en guide til det. Her deler hun ud af dels idéer til hvad en statusopdatering kan indeholde (og ikke indeholde), og dels til hvordan du teknisk set opbygger teksten. Du bliver også introduceret til den såkaldte “white spacing” tankegang, når du skal skrive tekster. Formålet er selvfølgelig, at du laver statusopdateringer, der bliver læst og delt af så mange som muligt.
 

Hvad er en LinkedIn artikel så?

En LinkedIn artikel, der tidligere var kendt under navnet Pulse, er noget helt andet end en statusopdatering. En statusopdatering er kort og på maksimalt 600 bogstaver og tegn, og ofte handler om noget her og nu orienteret. En LinkedIn artikel er derimod et menings- og/eller ekspertindlæg, som skal være på minimum 300 ord. Man kan også sige, at det er en slags artikel.

I en LinkedIn artikel kan du udstille din viden og erfaring, udtrykke faglige meninger, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil. Ergo understøtter det din rolle som ekspert indenfor dit felt.

Blogindlæggene bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil. Der ligger det som en slags elektronisk dokumentation for, at du er aktiv og vidende indenfor dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og udvide din digitale egenkapital, som du kan læse mere om her.

En anden fordel ved at bruge LinkedIn artikler frem for blot at lave statusopdateringer er, at dine blogindlæg bliver sendt ud som en notifikation til alle i dit netværk. Det giver dit indlæg og din profil en øget synlighed.
 

Sådan gør du!

Hvis du vil i gang med at skrive en LinkedIn artikel, gør du det ved at klikke på “Skriv en artikel” (Write an article på engelsk). Den “knap” finder du i toppen af din nyhedsstrøm:

Blogindlæg om forskellen på en statusopdatering og en LinkedIn artikel
 
Når du har klikket på denne knap, skal du i gang med at komponere blogindlægget, som skal indeholde følgende elementer:

  • En god og fængende overskrift.
  • Et godt billede, der understøtter overskriften.
  • Beskriv et emne, som du mener kan have din målgruppes interesse.
  • Tænk gerne i at beskrive et problem, som dine kunder har, og kom også med dit bud på, hvordan de kan løse det. Du må på ingen måde omtale din produkter og services, da det vil virke sælgende og det ødelægger idéen med en LinkedIn ekspert-artikel.
  • Teksten skal være minimum 300 ord for at Google får “øje” på det i søgninger.
  • Teksten skal til gengæld helst ikke være længere end 600-800 ord, da læserne på LinkedIn typisk ikke gider læse meget lange blogindlæg.

En LinkedIn artikel vil altid være forbundet med din LinkedIn profil, og forsvinder således ikke efter 30 dage, som en statusopdatering derimod gør. Det giver også god mening, at en LinkedIn artikel for altid kan findes igen, da det er med til at dokumentere din ekspertise over tid.

Hvis du vil have mere inspiration til, hvordan du opbygger en LinkedIn artikel, så har jeg lavet en særskilt guide med tilhørende podcast episode. Du finder denne guide i linket her.
 

Brug det nu rigtigt!

Jeg vil runde mit blogindlæg af med en opfordring til, at du bruger dels statusopdateringer og dels LinkedIn artikler på den rigtige måde, som efter min mening er følgende:

  • Statusopdateringer er til de korte og mere her og nu orienterede budskaber, som også typisk har en kort levetid (derfor er det også helt okay at de automatisk forsvinder fra din profil efter 30 dage). Lav 2-3 statusopdateringer pr. uge.
  • LinkedIn artikler er menings- og/eller ekspertindlæg af høj kvalitet og med en længde på mellem typisk 300 og op til 6-800 ord. LinkedIn artikler er altid forbundet med din LinkedIn profil, og udstiller således din ekspertise. Skriv gerne 1-2 LinkedIn artikler pr. måned.
  • Enhver form for kommunikation af priser, kampagner, tilbud og direkte produktbudskaber er forbudt! Du ødelægger ganske enkelt din profil ved at være sælgende i dit LinkedIn netværk. Hjælp dit netværk, udstil i stedet din ekspertise og inspirér dine kunder.

 

Jeg har også lavet en kort video omkring emnet

Jeg har også lavet en kort video omkring emnet, og den kan du se nedenfor ved at klikke på play-knappen.

God fornøjelse med at skrive gode statusopdatering og LinkedIn artikler fremover :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] kan eksempelvis ske ved at træne sælgerne i blandt andet at begå sig på LinkedIn, og hvad forskellen er på en statusopdatering og et blogindlæg. Det kan eksempelvis også være, hvad skal en god statusopdatering indeholde og hvordan skriver de […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company