Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
18. marts 2018
18 mar 2018

Hvad er en LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse)?

Blogindlæg om hvad en LinkedIn artikel er for en størrelseHvad er en LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse)? Det er LinkedIns egen betegnelse for det som vi normalvis kalder for et blogindlæg, altså et længere tekstindlæg på typisk 300 ord eller mere.

Det er også LinkedIns eget blogunivers på det erhvervsorienterede sociale netværk, hvor du dagligt får leveret artikler skrevet af personer i dit eget netværk, personer du følger eller såkaldte ”thought leaders” (på LinkedIn omtalt som “Influencers”). Det kan være kendte såvel som ukendte personer, der skriver om professionelle emner.

De LinkedIn artikler du bliver præsenteret for er primært sorteret ud fra ord du bruger i din personlige profil og det du søger og interesserer dig for. Det er derfor ikke de samme historier forskellige LinkedIn-bruger får vist i deres nyhedsstrøm.
 

Hvad kan du bruge LinkedIn artikler til?

LinkedIn artikler er for alle, der gerne vil søge viden og/eller dele ud af deres egen viden og ekspertise, og derigennem inspirere andre. Mit fokus i denne artikel er på, hvordan du som ny blogger kommer i gang, og hvordan du, over en periode med regelmæssige LinkedIn artikler kan positionere dig som ekspert indenfor dit område.

Med over 500 millioner brugere af LinkedIn på verdensplan og cirka 2,3 millioner brugere i Danmark, har du en unik mulighed for at nå langt ud. Det at skrive sine egne blogindlæg er en vigtig del af personlig branding og det at pleje sit netværk.

Blogindlæg om hvad en LinkedIn artikel er for en størrelseVed at være aktiv på LinkedIn, og specielt med artikler med nyttige og inspirerende viden og meninger, skaber du troværdighed og tillid til din person. Ved at udstille din ekspertviden kan du dels opbygge digital egenkapital og dels på sigt skabe grundlaget for at kunderne faktisk begynder at finde frem til dig af sig selv. På sigt, er ikke ensbetydende med hele år hvis du udgiver LinkedIn artikler på regelmæssig basis, eksempelvis et par gange om måneden. Det handler om at være konsistent og blive ved.

LinkedIn artikler gør det også muligt at udvide dit netværk med for dig interessante beslutningstagere og influenter. Personer, der deler eller liker dine blogindlæg, kan nemlig ses som personer, der interesserer sig for det, du står for. Det er derfor en åbenlys mulighed for at linke med disse personer, og dermed få muligheden for at kommunikere direkte med dem. I mange tilfælde kan det føre til helt ny forretning.
 

Hvad er forskellen på en artikel og et indlæg?

Hvad er forskellen så på en artikel og et indlæg på LinkedIn? Jo, først og fremmest er det to forskellige former for opslag på LinkedIn.

Et indlæg (også kaldet for en statusopdatering) er ofte et kortere budskab (du kan maksimalt skrive 1.300 tegn inklusive mellemrum), som kan være noget meget tidsaktuel og har en begrænset levetid. Det kan eksempelvis være en artikel du deler, et billede eller en video fra messestanden i Frankfurt eller et aktuelt spørgsmål du spørger om i dit netværk.

LinkedIn artiklen er, som jeg tidligere har været ind i på, et ekspert- eller meningsindlæg, som helst skal være på 300 ord eller mere. Det kan sagtens være et tidsaktuelt emne, men er mest af alt et ekspertindlæg og det handler om at dele ud af sin viden, inspirere andre eller skabe en dybere debat. Derfor har LinkedIn artikler ofte en længere levetid.

En anden forskel handler om at Linked artikler er en mere integreret del af din profil, og at artiklerne bliver på din profil til tid og evighed. Artiklerne er et særskilt afsnit på din aktivitetsoversigt, og her kan besøgende på din profil se alle de artikler som du har udgivet.

Det kan de sådan set også med dine statusopdateringer, men de har til gengæld en mere begrænset levetid – ikke fordi at de bliver slettet fra din profil, men fordi at de er en del af nyhedsfeed’et og ofte forsvinder fra dit netværks nyhedsstrøm i løbet af typisk en til to dage afhængig af popularitet. Husk også at nyhedsstrømmen på din personprofil er noget som dit netværk og netværkets netværk meget sjældent sidder og scroller tilbage i. Dit netværk har som regel rigeligt at gøre med at følge med i deres egen nyhedsstrøm.
 

LinkedIn artikler får ikke lige så mange visninger som statusopdateringer men det er helt okay

Du skal være opmærksom på, at du som regel vil få markant færre visninger af en LinkedIn artikel sammenlignet med en statusopdatering (indlæg). Det skyldes ganske enkelt, at det er som regel meget nemmere at “konsumere” en kort statusopdatering, som måske er suppleret med et billede eller en video. Det tager måske bare sekunder at se og forstå budskabet.

En LinkedIn artikel på eksempelvis 500 ord vil som regel tage nogle minutter at læse, og det gør at det kun er folk, der har ren reel interesse i emnet, der vil læse med. Ergo når kompleksiteten og læsetiden stiger, så falder antallet af visninger også. Men det er helt fint. For det handler på den måde meget mere om kvalitet og relevans end om visninger. Så det er helt fint hvis din LinkedIn artikel får 50, 100 eller 300 visninger.
 

Sådan laver du din første LinkedIn artikel

Du får adgang til LinkedIn artikler ved at gå til din LinkedIn startside (klik på det lille LinkedIn logo i øverste venstre side) og derefter klikke på symbolet for et stykke papir og en blyant (se eventuelt illustrationen nedenfor for instruktion i hvordan du gør).

 Blogindlæg om hvad LinkedIn artikler er for en størrelse
 
Her gør du følgende:

  1. Vælg en fængende overskrift.
  2. Upload et grafisk element af høj kvalitet, der understøtter overskriften.
  3. Skriv teksten til din LinkedIn artikel. Brug gerne mulighederne for at fremhæve overskrifter, indsæt grafiske elementer som fotos og illustrationer og brug eventuelt listefunktionen for at øge læsbarheden.
  4. Skriv minimum 300 ord og op til 5-600 ord eller deromkring.
  5. Link gerne til andet indhold fra eksempelvis dit firmawebsite.

Når du vælger et grafisk element, så tænk på at ”et billede siger mere end 1000 ord”. For at fange læserne er det vigtigt at det er af god kvalitet og inspirerer til at gå ind og læse. Ved brug af billeder opnår du op til 94 procent flere visninger. Dit blogindlæg må gerne have kant og med fordel kunne appellere til et smil.

Sådan laver du dit første LinkedIn Pulse indlæg Med hensyn til overskriften kan det være en ide at have Google i tankerne. Hermed menes at man vælger noget som man forestiller sig folk ville søge på i Google. Hvis din overskrift er Google-venlig, kan du tiltrække trafik fra Google direkte til din LinkedIn artikel, hvilket selvfølgelig betyder øget eksponering – også lang tid efter selve blogindlægget er postet på LinkedIn.

Link gerne til andre blogindlæg, video’er eller interessant indhold for at flytte trafik videre fra LinkedIn til dit website eller andet. Det handler om at fastholde besøgende, og få dem til at udforske det, du har at tilbyde dem, når de først har vist interesse. For at linke til andet indhold, markerer du et ord i din tekst eller en sætning og klikker på ikonet som ligner en kæde. Her bliver du bedt om at indtaste eller copy/paste din URL og din tekst skrifter til blå med understregning som du kender det.

Husk for øvrigt, at det er “no go” med sælgende budskaber i en LinkedIn artikel. Ikke noget med priser, rabatter, besparelser, køb her og nu eller andet, som kan blive opfattet som værende sælgende. Kodeordet er unselling når det gælder LinkedIn artikler, hvilket betyder at du deler relevant viden og inspiration med andre. Hvis det er interessant skal kunderne nok henvende sig i købsmæssig sammenhæng.
 

Prøv det!

Som med så mange andre ting her i livet, så gælder det om at komme i gang og få afprøvet det. Med LinkedIn artikler får du dit eget blogmiljø, og muligheden for at skabe interesse omkring det du brænder for, og derigennem udstille din ekspertise.

Hvis du vil i gang med at skrive en LinkedIn artikel, har jeg har lavet en lidt mere detaljeret guide til hvordan du gør. Guiden indeholder også en podcast, hvis du hellere vil lytte til, hvordan du skal gøre. Du finder LinkedIn artikel guiden i linket her.

God fornøjelse med dine LinkedIn artikler :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
25 Svar
  1. Jan Skinnerup says:

    God artikel Dorthe, men hvad nu hvis man ikke har noget der hedder “kom med et indlæg” på startsiden? Hvad gør jeg så?

    Svar
    • Dorthe Gotthold Nielsen says:

      Hej Jan, Tak for din kommentar. Hvis du ikke ser “Kom med et indlæg” så prøv at skifte sprog i LinkedIn indstillingerne fra dansk til engelsk, så skulle den gerne dukke op når du trykker på “Home” i øverste venstre hjørne. God fornøjelse med Pulse!

      Svar
  2. Thorkild Gregers says:

    Tak for et klart og velformuleret indlæg. En god intro til LinkedIn Pulse.

    Svar
  3. Mikkel says:

    Tak for et godt og brugbart indlæg!

    Jeg har problemer med at skrive blogindlæg på Linkedin. Jeg anvender Linkedin på engelsk, da knappen for at publicere blogindlæg ellers ikke dukker op. Men så snart jeg begynder at skrive min overskrift, uploade et header billede eller lign. får jeg følgende fejlmeddelelse: “There was an error saving your post. Please try again.”.

    Jeg kan hverken gemme eller publicere indlægget, og fortsætter jeg med at skrive, kommer meddelelsen igen med det samme. Er det noget I har hørt om før? Og i så fald, hvordan kommer jeg videre? Jeg har forsøgt mig med søgninger på Google, men får ikke nogen relevante svar på problemet…

    Mvh.
    Mikkel

    Svar
    • Leif Carlsen says:

      Tak, Mikkel.

      Jeg oplever nogle gange at LinkedIn “hoster lidt” og man skal refreshe siden for at kunne gemme kommentarer eller skrive Pulse indlæg.

      Jeg har endvidere oplevet, at nogle har problemer med Internet Explorer browsere. Jeg ved ikke hvilken du bruger, men har positive oplevelser med Chrome browseren. Så prøv det eventuelt af.

      Og sidst, men ikke mindst, hvis du har en add-blocker på, så kan den også drille lidt.

      De venligste hilsner

      Leif

      Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] værktøjer som eksempelvis personprofil, søgefunktion, udbygning af netværk, beskedfunktion, LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg) […]

  2. […] Snakken med Jakob er blevet til Social Selling Radio episode 58, som har fået overskriften “Blandede SEO, SEM, AdWords og social selling bolcher”. I interviewet kommer vi nemlig forholdsvist bredt omkring disse emner, og taler løst og fast om, hvordan du som virksomhed kan arbejde med dels at ryge længere op i søgeresultaterne, få mere trafik til firmaets website, og hvordan salgsstyrken også skal tænke i søgeordsoptimering, når de begynder at skrive LinkedIn Pulse blogindlæg. […]

  3. […] Efter ønske fra flere af vores kunder, har vi netop udarbejdet en visuel guide til, hvordan du skriver et LinkedIn Pulse blogindlæg. […]

  4. […] LinkedIn Pulse, der er LinkedIns blogging-platform, til at publicere dine blogs. Det er super nemt og gratis. Og […]

  5. […] om det ikke er en god idé at skabe trafik på firmawebsitet ved at skrive et reduceret LinkedIn Pulse blogindlæg, og så give læseren den fulde udgave på websitet. Idéen er i sig selv ganske god, og udført […]

  6. […] Det kan også være, at en del af arbejdstiden fremover skal bruges på at skrive LinkedIn Pulse blogindlæg, som en måde at opbygge tillid til sælgeren på. […]

  7. […] vitaminpille, som jeg vil foreslå at du “spiser”, er den som handler om at skrive LinkedIn Pulse blogindlæg (også kendt som artikler på LinkedIn). Her har du mulighed for at lave såkaldte ekspertindlæg […]

  8. […] Hvornår skal jeg bruge statusopdateringer og hvornår skal jeg bruge LinkedIn Pulse blogindlæg? […]

  9. […] Hvornår skal jeg bruge statusopdateringer og hvornår skal jeg bruge LinkedIn Pulse blogindlæg? […]

  10. […] bliver for øvrigt nu publiceret cirka 160.000 LinkedIn Pulse blogindlæg hver uge på verdensplan. […]

  11. […] Et andet kendetegn ved den moderne beslutningstager er, at han eller hun i høj grad er netværksorienteret via de sociale medier. Det gør ganske enkelt beslutningstageren mere effektiv i hverdagen at bruge de sociale medier til at kommunikere med sit netværk, og holde sig fagligt ajour eksempelvis via LinkedIn grupper og Pulse indlæg. […]

  12. […] forretningsmæssige statusopdateringer, delinger af andres opdateringer, kommentarer eller Pulse blogindlæg, hvor du deler ud af viden og […]

  13. […] LinkedIn Pulse, som bekendt er LinkedIn’s bloggingplatform, bliver mere og mere populær. Det skyldes dels, at det er super nemt at skrive et blogindlæg (det er nærmest som at skrive i et Word-dokument ) og dels at det er en meget effektiv måde for dig at nå ud med dine budskaber i dit netværk (og dit netværks netværk), da Pulse jo er en integreret del af LinkedIn. Og sidst, men ikke mindst, så bliver content marketing tankegangen mere og mere udbredt som en måde at sælge og markedsføre sig på, og her er Pulse blogindlæg et åbenlyst godt valg til at komme igang når det gælder professionel blogging. […]

  14. […] LinkedIn Pulse, som bekendt er LinkedIn’s bloggingplatform, bliver mere og mere populær. Det skyldes dels, at det er super nemt at skrive et blogindlæg (det er nærmest som at sidde og skrive i et Word-dokument ) og dels at det er en meget effektiv måde for dig at nå ud med dine budskaber i dit netværk (og dit netværks netværk), da Pulse jo er en integreret del af LinkedIn. Og sidst, men ikke mindst, så bliver content marketing tankegangen mere og mere udbredt som en måde at sælge og markedsføre sig på, og her er Pulse blogindlæg et åbenlyst godt valg til at komme igang når det gælder professionel blogging. […]

  15. […] Sådan bruger du LinkedIn Pulse til at udstille din ekspertise overfor kunderne […]

  16. […] relevante kontaktoplysninger. Mange bruger også LinkedIn som stedet, hvor man deler inspiration og Pulse blogindlæg med sine kontakter. Sidst, men ikke mindst, er det en effektiv måde at følge, hvad der fylder hos […]

  17. […] til at du skal begynde at poste blogindlæg på lige netop LinkedIn (også kendt som såkaldt ”Pulse” indlæg), er fordi det understøtter din ekspertrolle. Blogindlæggene bliver nemlig automatisk […]

  18. […] kan med fordel skrive dit ekspertindlæg via LinkedIn’s blogunivers, som hedder Pulse. Når du skriver blogindlæg via LinkedIn Pulse når dine budskaber ikke alene ud til dit netværk […]

  19. […] de er og, hvad deres rolle er i virksomheden. Flere og flere personer skrive nu blogindlæg via LinkedIn Pulse, og disse er ofte både interessante og lærerige at læse, og kan indeholde meget værdifuld […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company