Blogindlæg om hvorfor at det skal være nødvendigt at aflevere sin e-mail adresse for at blive opfattet som loyal

Hvorfor skal jeg aflevere min e-mail adresse for at blive opfattet som loyal?

KUNDELOYALITET: Du kender det sikkert. Du kommer ind på en restaurant eller café for at få noget at spise og drikke. Eller du er gået ind i en butik for at købe et produkt eller en service. Når du skal betale for dit køb, spørger den flinke medarbejder om du ikke har lyst til at blive medlem af virksomhedens kundeklub således, at du kan få et loyalitetskort, som giver dig nogle konkrete fordele.

Det lyder jo meget uskyldigt og lige til ud fra en simpel tankegang om, at hvis du som kunde lover at komme igen, så får du eksempelvis x procent i rabat på dit næste køb eller du opsparer et eller andet antal points, der kan konverteres til et eller andet. Eller mere banalt betyder det at du får en gratis kaffe for hver gang at du har købt 10 kopper kaffe.

Så langt, så godt.

Der, hvor jeg synes at kæden hopper af, er at det nærmest altid indebærer, at jeg skal aflevere en e-mail adresse for at få disse fordele.

Det er altså ikke nok at jeg udviser en – efter min mening – ganske høj loyalitet ved rent faktisk at møde op fysisk igen hos virksomheden uanset om det er en cafe, restaurant eller butik.

Det er heller ikke nok at jeg endda gerne vil lægge flere penge hos virksomheden og dermed vedblive med at være betalende kunde.

Nej nej da, jeg er nødt til at give min e-mail adresse og dermed adgang til min indbakke, før at jeg får lov til at udnytte mine fordele ved det pågældende loyalitetsprogram.

Ergo bliver jeg ikke belønnet for at tage køre- eller gåturen ned til butikken, caféen eller restauranten igen og give dem mine penge. Nej nej da, jeg bliver faktisk kun belønnet som loyal kunde, hvis jeg afgiver min e-mail adresse. Det er efter min mening, hvad er sker når marketingafdelingen ender med at styre virksomhedens loyalitetsprogram.

Så ingen e-mail, ingen fordele.

Leif Carlsen fra Social Selling Company

PS: Der findes sikkert gode loyalitetsprogrammer derude, hvor der enten ikke er noget krav til at aflevere e-mail adresse og/eller hvor at man ikke bliver spammet med tilbud. Jeg har bare ikke mødt særligt mange af dem indtil nu :-)

Her finder du information om sparring med LinkedIn ekspert Leif Carlsen fra Social Selling Company
close

Abonnér på vores LinkedIn nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.