Kan konkurrenterne se mine kunder på LinkedIn?

Kan konkurrenterne se mine kunder på LinkedIn?

LinkedIn bruges idag mere og mere som et moderne relationsværktøj, hvor vi holder styr på og interagerer med vores kontakter, både venner og kollegaer, og i stigende grad samarbejdspartner, kunder og potentielle kunder.

Som bruger på LinkedIn kan du, til en vis grad, selv kontrollere hvor meget du vil dele med omverdenen og hvem du vil dele det med. At kontrollere privatliv på LinkedIn er et spørgsmål om at beslutte, hvad du vil præsentere for dit netværk i modsætning til dem udenfor dit netværk.
 

Hvem vil du dele dit netværk med?

Som udgangspunkt kan andre først se dine kontakter, når de er tilføjet dit netværk. For dem, der er i dit netværk, kan du så vælge hvem der kan se din kontaktliste. Enten kan dine kontakter se alle dine kontakter eller de kan kun se de kontakter I har til fælles.
 

Hvem skal se dine opdateringer og aktiviteter?

Hver gang du laver en eller anden form for content marketing (opdateringer, blogindlæg eller deler noget) på din væg eller får en ny kontakt, kommer det ud i din aktivitetsstrøm. Der er flere muligheder for at åbne op for eller begrænse, hvem der kan se din aktivitet på LinkedIn. Du kan vælge, at alle kan se dine aktiviteter, det vil sige også folk du endnu ikke har i dit netværk. Når de går ind på din profil, kan de se din seneste aktivitet. Du kan begrænse det, til at det kun er dit eget netværk (dine kontakter og de der er i de grupper, du er medlem af), som kan se din aktivitet. Du kan også vælge at, det kun er dine kontakter eller dig selv, der kan se det.
 

Hold dine konkurrenter udenfor

Det er muligt for dig at regulere, hvor meget du vil dele med dine konkurrenter. Du kan lukke fuldstændigt af for dem ved ikke at have dem i dit eget netværk og samtidigt blokerer dem. Er I “kon-kollegaer” og har du dem i dit netværk, kan du åbne mere eller mindre op for hvor meget de kan følge med i på LinkedIn. Du kan sætte det op under ”Privatliv og Indstillinger” under det lille profilbillede i øverste højre hjørne.
 

Du er i førersædet

Når det gælder din aktivitet og dit netværk, bestemmer du, hvor åbent eller lukket det skal være. Du vælger selv, hvem du vil have med og kan nemt indstille privatlivet for dit netværk og aktiviteter, så det passer til din komfortzone.
 

Hold fokus på kunderne – ikke konkurrenterne

Sådan får du kunderne til at komme til digHvis dit firma har en unik value proposition, og du bruger det på LinkedIn på den rigtige måde, kan du skabe mere forretning gennem dine kontakter på LinkedIn. Vores råd er, at du skal bruge kræfterne på at positionere dig som specialist indenfor dit område. Lad være med at fokusere for meget på konkurrenterne, så lad dem bare følge med. For en ting er at følge din virksomhed på LinkedIn og forsøge på at kopiere dig – det er en helt anden snak rent faktisk at gøre præcis det samme som dig, hvis du har en unik value proposition.

Brug istedet kræfterne på at inspirere dine kunder og potentielle nye kunder ved at dele ud af viden på dit ekspertområde. Det kan du gøre via eksempelvis Pulse blogindlæg, videoer, podcasts eller lignende former for content. Besvar gerne spørgsmål, hvis du falder over nogen, der spørger om hjælp eller input. Og så er det altid god karma at have overskud til at dele andres indhold, hvis du tænker at nogen i dit netværk kan have udbytte og glæde af det.

De venligste hilsner
SSC_blaa_50px
 
 
Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *