Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
22. september 2016
22 sep 2016

Nyt look til LinkedIn desktop udgaven

6 minutters læsning

Jeff Weiner, LinkedIns CEOJeff Weiner, som er CEO for det professionelle sociale netværk LinkedIn, har i forbindelse med et pressemøde præsenteret en række nye tiltag med henblik på at accelerere LinkedIns vision om at ville skabe økonomiske muligheder for ethvert medlem af den globale arbejdsstyrke. I den sammenhæng har vi lavet en lille dansk opsummering af de nye tiltag fra LinkedIn for at holde dig, der arbejder professionelt med LinkedIn i hverdagen, up-to-date på denne front. Du kommer blandt andet til at opleve at desktop udgaven af LinkedIn får et helt nyt look.
 

“The Economic Graph”

I forbindelse med pressemødet lagde Jeff Weiner ud med at introducere “The Economic Graph” som en måde at manifestere LinkedIns vision på. “The Economic Graph” eller på dansk den økonomiske graf er en metode til digitalt at kortlægge den globale økonomi på tværs af seks søjler:

    Blogindlæg om en række nye tiltag fra LinkedIn

  1. LinkedIn brugere: LinkedIn går efter, at alle 3 milliarder mennesker i den globale arbejdsstyrke skal have en LinkedIn profil (lige nu er der +450 millioner LinkedIn brugere)
  2. Virksomheder: LinkedIn går efter, at alle virksomheder (estimeret til 60-70 millioner) i verden skal have en profil på LinkedIn
  3. Jobs: LinkedIn ønsker, at ethvert job kan være digitalt repræsenteret (estimeret til cirka 20 millioner jobs)
  4. Kompetencer: LinkedIn ønsker digitalt at kunne repræsentere enhver form for kompetence, der kræves af virksomhederne for at man kan tage et af de nævnte cirka 20 millioner jobs
  5. Uddannelsessteder: LinkedIn ønsker en digital repræsentation af enhver højere uddannelsesinstitution og universitet
  6. Viden: Linkedin vil fortsætte med at investere i deres blogging- og vidensplatform, hvor individer, virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan dele deres viden med andre

Derigennem ønsker LinkedIn at hjælpe med at lade enhver form for kapital – det være sig vidensmæssigt, økonomisk og i forhold til arbejdskraft – flyde hen, hvor den kan blive brugt bedst muligt med henblik på at løfte og transformere den globale økonomi. Mon ikke, at LinkedIn derigennem også håber på, at det vil skabe øgede indtægter for dem i forhold til Premium Accounts, LinkedIn jobopslag, sponsorerede updates m.m. :-)

 

Betydningen af Microsofts opkøb af LinkedIn

Som vi allerede har været inde på i et blogindlæg tilbage i juni måned i forbindelse med annonceringen af Microsofts opkøb af LinkedIn, så tror vi på, at dette får stor betydningen for den videre udvikling af LinkedIn som markedets stærkeste professionelle social media relationsværktøj. Det tror Jeff Weiner selvfølgelig også på :-) Under pressemødet talte han om LinkedIns forventninger til at udnytte, at Microsoft er en af de få globale virksomheder, der har mere end én milliard brugere. Der er cirka 1,2 milliarder brugere af Microsoft Office, over 400 millioner brugere af Outlook.com og allerede nu over 350 millioner brugere af Windows 10. Koblingen mellem de mere end 450 millioner LinkedIn brugere og Microsofts mange services og produkter, bliver helt sikkert omdrejningspunktet i arbejdet med at skabe synergier, der kan skabe værdier større end de 173 milliarder, som Microsoft har betalt for LinkedIn.
 

Stor vækst i brugen af LinkedIns mobil app

Blogindlæg om at desktop udgaven af LinkedIn får et nyt lookJeff Weiner fortalte også om, at de oplever stor vækst i brugen af LinkedIns mobil app. Siden opdateringen i oktober sidste år, har stort set alle LinkedIn-brugere downloadet mobil-app’en, og mellem 30 og 50 procent bruger nu app’en som den primære måde at tilgå LinkedIn på i hverdagen. Den daglige brug af den mobile app er således steget med 30 procent over det seneste år, og der er en vækst på 40 procent i, hvad LinkedIn kalder for “engaged feed sessions”, altså proaktiv brug af nyhedsfeedet på den mobile app. Hvad angår antallet af sendte beskeder via mobil app’en, så er det steget med ikke mindre end 240 procent i forhold til samme tid sidste år. Det er dermed tydeligt, at LinkedIns brugere virkelig har taget mobil app’en til sig, og bruger den aktivt i hverdagen. Dette stemmer også overens med vores oplevelse, når vi taler med danske LinkedIn-brugere i forbindelse med foredrag, workshops og kurser.
 

Ny opdateret læringsplatform: LinkedIn Learning

Når det gælder læring og uddannelse, så er der næppe nogen tvivl om, at man ikke længere kan “nøjes” med at tage en uddannelse, og så leve af den resten af livet. Forandringerne i erhvervslivet sker i et stadigt stigende tempo, og man er derfor nødt til at være indstillet på, at man skal uddanne sig løbende for at kunne fastholde et givent job. Dette var også et af budskaberne fra Jeff Weiner, da han annoncerede endnu et nyt initiativ i form af “LinkedIn Learning” læringsplatformen.

Blogindlæg om det nye udseende af LinkedIn desktop udgaven m.m.For cirka halvandet år siden opkøbte LinkedIn virksomheden Lynda.com, som er specialiseret i læring og undervisning via videoer. Populært sagt er det en slags Netflix med videokurser, hvor du betaler et fast månedligt beløb, og så ellers kan se alle de videokurser du måtte ønske. Indtil nu har det været en særskilt service, men fremover vil Lynda.com blive en integreret del af LinkedIn under navnet “LinkedIn Learning”.

LinkedIn Premium og Enterprise brugere vil umiddelbart få adgang til LinkedIn Learning, hvorimod andre LinkedIn brugere må til lommerne, hvis de vil have adgang til disse videokurser. Udover at LinkedIn gerne vil hjælpe brugerne med at opbygge nye kompetencer, er der ikke nogen tvivl om, at LinkedIn Learning også handler om at få flere betalende brugere af LinkedIn.
 

Nyt look til LinkedIn desktop udgaven

Screenshot af hvordan LinkedIns desktop udgave kommer til at se udDet mest åbenlyse tiltag, der kommer fra LinkedIn i den kommende tid, er at de giver desktop udgaven af LinkedIn et helt nyt look. Her har LinkedIn valgt at bruge samme look som den mobile app, som fik en stor overhaling rent designmæsssigt i oktober måned sidste år. Det betyder at desktop udgaven får et mere overskueligt og rendyrket look, hvor der skal være mindre “støj” i forhold til den nuværende udgave af LinkedIn.

Hvis du har lyst til at se, hvordan det nye look tager sig ud, kan du klikke på billedet til højre for denne tekst. Faktisk findes en del af det nye look allerede på din Linkedin profil. Hvis du klikker på Privatliv og indstillinger (Privacy & Settings) i din nuværende LinkedIn desktop udgave, kan du få en idé om, hvordan det nye layout kommer til at se ud, da LinkedIn allerede opdaterede denne del for nogle måneder siden.

LinkedIn har ikke sat en specifik dato på, hvornår de begynder at rulle det nye design (eller øvrige funktionalitet) ud til brugerne, men det forventes at ske inden udgangen af 2016. LinkedIn kommer sandsynligvis til at rulle det ud som de plejer. Det vil sige forholdsvis tilfældigt og uden nogen egentlig rød tråd i det. Men bare rolig, lige pludselig har du også det nye LinkedIn look :-)
 

Interest Feed

Linkedin introducerer også et såkaldt “Interest Feed” som skal levere mere relevant indhold og nyheder i dit nyhedsfeed. Det kommer de til at gøre ud fra en tolkning af “social signals”, altså hvordan du og andre LinkedIn brugere “opfører” sig på LinkedIn samt ved hjælp af algoritmer og LinkedIn redaktører, der sidder og udvælger indhold.

LinkedIn vil på den måde gøre dit nyhedsfeed mere interessant og relevant for lige netop dig, blandt andet ved at vise indhold og “trending news”, som passer bedre i forhold til lige netop din branche og dit netværk. Det bliver spændende at se, hvordan Interest Feed kommer til at fungere i praksis, specielt i forhold til et lille sprogområde som dansk.

Der bliver for øvrigt nu publiceret cirka 160.000 LinkedIn Pulse blogindlæg hver uge på verdensplan.
 

Ny funktionalitet til LinkedIn Messaging

Blogindlæg om en række nye initiativer fra LinkedInSom tidligere nævnt, så har LinkedIn oplevet en vækst på 240 procent i antallet af sendte beskeder via den mobile app. Og cirka halvdelen af de aktive LinkedIn brugere anvender beskedfunktionen på LinkedIn som en måde at kommunikere med sit netværk på.

For at fastholde og udvikle brugernes interesse for at anvende beskedfunktionen, vil LinkedIn tilføje ny funktionalitet i form af såkaldt “messaging bots” teknologi. Det er en slags beskedrobot, der blandt andet kan hjælpe den enkelte LinkedIn bruger med at finde tid i kalenderen og booke et møde ud fra konteksten i en skreven LinkedIn besked. Messaging bots bliver allerede nu brugt i forskellige supportsystemer, og det er en helt naturlig udvikling, at det nu også dukker op i LinkedIn med det formål at øge brugervenlighed og produktivitet.
 

Opsummering

Efter vores mening er der ingen tvivl om, at LinkedIn gør store indsatser for at fastholde deres position som verdens førende social media netværk til professionelle brugere. Udover at LinkedIn har brug for at sende nogle signaler til både børsmarkedet og deres brugere oven på Microsofts 173 milliarder kroner dyre opkøb af LinkedIn, så giver det også god mening at virksomheden for alvor nu løfter sit koncept og forretningsmodel til et nyt og langt mere ambitiøst niveau.

Men der er også brug for det. Os, der bruger LinkedIn som et professionelt værktøj i hverdagen, har behov for at se en forbedring af funktionaliteten på en lang række punkter. Der er ganske vist kommet nye gode funktioner på LinkedIn over de seneste par år, og vi har eksempelvis kunne blogge i snart et par år via Pulse, og på den måde udstille vores ekspertise og dele ud af den. Men der er behov for at LinkedIn for alvor kommer ind i kampen med at udvikle platformen, specielt i forhold til at kunne snakke sammen med andre systemer.

Facebook, der ganske vist har en helt anden størrelse forretningsmæssigt end LinkedIn med mange flere brugere og cirka seks gange større omsætning i 2015, har et helt andet gear og tempo, når det gælder udvikling og fremdrift. LinkedIn kan aldrig blive samme størrelsesmæssige succes som Facebook, men derfor bliver LinkedIn alligevel nødt til at komme op i omdrejninger med hensyn til udvikling af deres produkt og services. Vi krydser fingre for, at de mange nye initiativer er et skridt i den retning, og hvad LinkedIn ellers har i støbeskeen.

De venligste hilsner

Social Selling Company
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] vi skrev om tilbage i slutningen af september måned, så kommer der en stor opdatering af LinkedIns desktop interface således, at der visuelt i langt højere grad er sammenhæng mellem desktop udgaven og mobil […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company