Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
7. januar 2017
07 jan 2017

Opfordrer du dine medarbejdere til at bruge LinkedIn?

2 minutters læsning

Opfordrer du dine medarbejdere til at bruge LinkedIn? Eller synes du, at de spilder deres tid på de sociale medier? I så fald går du glip af en fantastisk mulighed for at få synliggjort din virksomhed overfor kunder, samarbejdspartnere og kommende medarbejdere.

Vi hører jævnligt fra medarbejdere, at de ikke føler sig trygge ved at være aktive på LinkedIn, og at hyppige opdateringer kan være et signal til chefen om, at de er på vej videre i karrieren. Nogle føler, at chefen ligefrem kigger dem over skulderen, og bestemt ikke motiverer til, at bruge LinkedIn professionelt i virksomhedens interesse og lære at arbejde med begreberne social selling og social business.

Det er en ærgelig adfærd, som på den lange bane kan være dyr for virksomheden. Det er nemlig ikke til at komme uden om LinkedIn i dag som et moderne salgs- og relationsværktøj. LinkedIn er blevet stedet for vores professionelle identitet på nettet, og det er også her, at vi i stigende grad søger information om mulige leverandører, kunder og samarbejdspartner.

Samtidigt er der mange medarbejdere, der fortsat mest af alt opfatter LinkedIn som et CV-værktøj, selvom LinkedIn i dag er et topmoderne relationsværktøj, som blandt andet kan bruges til networking, salg, markedsføring og personlig branding.
 

Alle vinder på at bruge LinkedIn

Skal jeg virkelig bruge min egen LinkedIn profil i virksomhedens interesse?Faktum er at vi blandt andet bruger LinkedIn til at skanne markedet samt til forberedelse af forretningsmøder og lignende. Vi søger på personprofiler og virksomhedsprofiler, men nu også direkte på produkter og services, hvilket giver LinkedIn en helt ny dimension. En dimension der går langt ud over et traditionelt kronologisk CV, men istedet skaber en enestående mulighed for virksomheder og specielt medarbejderne (virksomhedens største aktiv) for at fremstå professionelle for dem som søger via LinkedIn. Samtidigt er det med til at øge medarbejdernes digitale egenkapital.

Nu er det ikke ualmindeligt, at når der indføres ny teknologi, er der også forbundet en vis indkøringsperiode med det. Hvis man ikke rigtig har forstået meningen med LinkedIn eller ikke ved, hvordan værktøjet bruges optimalt, opstår der hurtigt barrierer, der forhindrer virksomheden i at udnytte dette stærke og effektive relationsværktøj.
 

Lav en strategi for brugen af LinkedIn

5 trin til at komme igang med social sellingDerfor bør chefer og ledere implementere en strategi for brugen af LinkedIn og de sociale medier, som sikrer koblingen mellem virksomhedens overordnede strategi, virksomhedens profil og de enkelte medarbejderes profiler. Dette inkluderer aktivt at arbejde med hver medarbejder om, at få strømlinet de personlige profiler, så de til enhver tid er i tråd med virksomhedsprofilen.

Når virksomhedsprofilen og medarbejdernes LinkedIn profiler er gennemgået, opdateret og strømlinet, er det tid til at tænke social selling og det at skabe værdi gennem de sociale medier, ind i den traditionelle salgsproces. Virksomheder bør opfatte medarbejdernes ageren på de sociale medier som direkte værditilførsel, og jo flere kontakter medarbejderne har i deres netværket, desto længere ud kan de kommunikere og inspirere omkring virksomhedens produkter og services.
 

Omfavn LinkedIn og opfordr medarbejderne til at bruge det

Efter vores mening bør du som chef omfavne LinkedIn som et værktøj, der styrker din virksomheds position. Der er ganske enkelt en stor fordel i allerede nu at bruge LinkedIn som en proaktiv del af jeres salgs- og markedsføringsindsatser. Det gælder derfor også om at opfordre og motivere medarbejderne til at bruge LinkedIn som en ny måde at fastholde og udvikle relationerne til kunderne.

Jo mere tryg medarbejderne bliver i brugen af LinkedIn og forstår hvordan de sociale medier kan skabe værdi både individuelt og firmamæssigt, desto hurtigere kan I begynde at høste fordelene ved brugen af LinkedIn.

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,
2 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] og share funktionen (eller forskellen for den sags skyld), er der behov for at virksomhederne dels opfordrer deres medarbejdere til at bruge de sociale medier i jobbet og dels uddanner deres medarbejdere i, hvordan de helt præcist gør det. Det samme gælder […]

  2. […] ind i vores salgsproces. Jeg tror derfor at det drejer sig om at få skabt et nyt mindset og få opdateret salgskulturen i hele virksomheden til at matche markedsvilkårene anno 2016. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company