Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
27. november 2016
27 nov 2016

Sådan definerer du en social selling strategi og taktik og eksekverer på den

3 minutters læsning

Hvordan definerer du en social selling strategi og taktik (eller social media strategi i det hele taget), og hvordan eksekverer du på den, når du vil i gang med at indarbejde denne nye metodik og sociale medier som eksempelvis LinkedIn i dine daglige salgs- og markedsføringsindsatser?

Det drejer sig først og fremmest om, at virksomhedens salgs- og marketingledelse sætter sig sammen, og bruger noget tid på at arbejde med selve processen, som efter min mening indeholder følgende tre trin:

Blogindlæg og podcast om hvordan du udarbejder en plan for social selling strategi, taktik og eksekvering

For mig handler det om at tage en systematisk tilgang til processen, og at du og resten af salgs- og marketingledelsen stiller en lang række spørgsmål. Det handler også om at være skarp på, hvad der er “vigtigt” (strategien) og hvad der “haster” (taktikken). Det kan eksempelvis gøres på denne måde:
 

1. Strategi

Blogindlæg og podcast episode om social selling strategi, taktik og eksekveringDet første, der skal defineres, er selve social selling strategien. Allerførst gælder det om at finde ud af, hvor du er i dag. Hvad er din eller din virksomheds position, altså hvad er afsættet. Dernæst handler det i høj grad om at definere “rejsen” og et bredere perspektiv, og hvor vi gerne vil hen i den sidste ende. Andre nøgleord i denne sammenhæng kan være fremtid, forberedelse og planlægning, forventninger, risiko og vigtighed.

Her kan du med fordel stille disse spørgsmål:

  • Hvad er vores nuværende situation og position?
  • Hvilke indsatser laver vi nu og på hvilke kanaler er vi?
  • Hvad er det som vi ønsker at opnå gennem social selling og vores tilstedeværelse på de sociale medier?
  • Hvad ønsker vi at flytte hos vores kunder?
  • Hvordan ser vores brand og identitet ud?
  • Hvad er kundernes oplevelse og perception af vores brand og virksomhed?
  • Hvorfor driver vi vores virksomhed? (“Why”)
  • Hvordan er vores overordnede kommunikationsstrategi?
  • Hvad ønsker vi at opnå ved at indarbejde social selling i vores salgs- og marketingindsatser?
  • Skal det bruges til at skabe øget synlighed?
  • Skal det bruges til lead-genering og/eller lead nurturering?
  • Skal det bruges til employer branding med henblik på at tiltrække nye medarbejdere og fastholde eksisterende medarbejdere?

 

2. Taktik

Blogindlæg og podcast episode om social selling strategi, taktik og eksekveringDernæst handler det om at fastlægge en taktik, som understøtter strategien. Hvor strategien kan ses som “rejsen” handler taktik mere om “turen” eller “turene” og et mere smalt, her og nu perspektiv. Andre nøgleord i forhold til taktik kan være haster, aktiviteter, opgaver og reaktion.

I den sammenhæng kan du stille spørgsmål som eksempelvis:

  • Hvad er vigtigt for os at kommunikere?
  • Hvad er vores kommunikative fyrtårne, altså emner som er vigtige for os at kommunikere for at opnå vores strategiske målsætninger?
  • Hvilke primære målgruppe ønsker vi at kommunikere til og med?
  • Er der sekundære målgrupper som vi også ønsker at ramme?
  • Hvilke platforme skal vi være tilstede på?
  • Hvilken tone og sprog skal vi kommunikere i til målgrupper og på de forskellige platforme?
  • Hvilke typer content skal vi bruge for at ramme vores primære og sekundære målgrupper?

 
 

3. Eksekvering

Blogindlæg og podcast episode om social selling strategi, taktik og eksekveringSidst, men ikke mindst, skal der også tales eksekvering. Vi kan have nok så gode planer for strategi og taktik, men uden eksekvering kommer vi ingen vegne.

Her kan eksempelvis følgende spørgsmål bruges:

  • Hvilke ressourcer er der afsat til social selling projektet?
  • Hvilke personer skal der være tilknyttet de forskellige platforme?
  • Hvem har ansvar for at udarbejde digitale kampagner?
  • Hvem laver content og indhold?
  • Hvem styrer og koordinerer contentkalenderen?
  • Hvem poster content og hvor ofte?
  • Hvilke KPI’ere skal der arbejdes med?
  • Hvem eksekverer på de digitale kampagner?
  • Hvem har ansvar for at kommunikere med personer, der skriver til os på de sociale medier?

 

Sørg for at lave en skriftlig plan

Det er en rigtig god idé at lave en skriftlig plan ud fra arbejdet med at definere strategi, taktik og eksekvering.

Når vi hjælper kunder med strategi- og taktik workshops, har vi gode erfaringer med at udarbejde et dokument med en klar og tydelig “køreplan” for social selling projektet. Det gør at alle interessenter og involverede er klar over de fastlagte målsætninger og forventninger til retning og indsatser.

Samtidigt giver det jer et skriftlig grundlag at lave en løbende evaluering af social selling projektet ud fra. Vi anbefaler at I indledningsvis gør det hver måned i det første halve års tid, og derefter gør det en gang i kvartalet.
 

Jeg har også lavet en podcast om emnet

Podcast om social selling strategi, taktik og eksekveringJeg har også lavet en podcast om emnet sammen med min gode podcast buddy Leon Birdi.

I løbet af podcasten kommer vi igennem den ovenfor beskrevne proces, lige fra den indledende definition af strategi og taktik, over til nok det sværeste i form af selve eksekveringen i hverdagen.

Da vi forberedte os til podcasten, satte vi os en målsætning om at komme fra A til Å, og være meget konkrete og operationelle således, at du kan overføre det til din egen virksomhed og hverdag.

Vi har derfor “krydret” podcasten med masser af eksempler fra vores egene respektive virksomheder, og deler ærligt og åbent ud af vores erfaringer indenfor de forskellige former for sociale medier og typer content.

Det er en ganske lang podcasts, da den er på hele 3 timer og 22 minutter i alt (det er mange af Leons og mine podcasts som bekendt). Omvendt kommer vi hele vejen rundt om emnet – i hvert fald efter vores egen mening :-)
 

Her kan du lytte til podcasten

Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor eller ved at klikke på et af ikonerne:

 
Du er som altid velkommen til at dele podcasten med dine kollegaer, i dit netværk eller med andre, som du tænker kan have værdi af at lytte til podcast episoden.

God fornøjelse :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Tags: , , , , , , , , , , ,
9 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] brugt i forbindelse med et længere dokumenter, der har til formål at beskrive eksempelvis en strategiproces. Dette kan også overføres til podcast, hvor lytteren bliver guidet igennem det pågældende white […]

  2. […] kursus. Det er et forandringsprojekt, som ofte tager 1-2 år at gennemføre fuldt ud, og der ligger en klar plan for strategi, taktik og eksekvering […]

  3. […] strategi og taktik og hvordan du kan eksekvere på den. Du finder dette blogindlæg i linket her og du kan lytte til podcasten her. […]

  4. […] bør chefer og ledere implementere en strategi for brugen af LinkedIn og de sociale medier, som sikrer koblingen mellem virksomhedens overordnede […]

  5. […] skal der udarbejdes en strategi og taktik for jeres social selling indsatser. Hvad er det som I ønsker at flytte hos jeres kunder og målgruppe? Hvordan ønsker I at de skal […]

  6. […] gælder derfor om at få lavet en strategi for jeres social selling indsatser. I skal blandt andet tage en beslutning om, hvilke social media platforme, der giver mening for jer […]

  7. […] for virksomhedernes udvikling, og derfor er det helt klart en ledelsesopgave at tage ansvar for de digitale strategier i forhold til markedsføring og salg. Vi anbefaler, at du involverer ledelsen aktivt i social […]

  8. […] rundt på LinkedIn? Og spiller egentlig bare en slags LinkedIn lykkehjul? Eller har du fastlagt en klar strategi og taktik for din gøren og laden på […]

  9. […] social business, social selling og content marketing, og hvad vil I have ud af det? Vi har lavet et særskilt blogindlæg og tilhørende podcast om, hvordan du definerer din social selling strategi, taktik og […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2019 Social Selling Company