Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
15. februar 2016
15 feb 2016

Sådan får du værdi ud af social selling

Sådan får du værdi ud af social selling er et indlæg baseret på vores egne erfaringer og oplevelser med social selling over de seneste 3-4 år. Vi har endvidere suppleret med erfaringer fra forskellige danske virksomheder, som vi har hjulpet i gang med at implementere social selling metodikker som en del af deres daglige salgs- og markedsføringsindsatser. Men inden vi fortæller om værdien af social selling, så lad os lige starte med at fortælle lidt om, hvorfor det overhovedet er interessant at beskæftige sig med social selling.
 

Sociale netværk er vigtigere end nogensinde

Its not B2B or B2C - It's H2H - Human to HumanDa købsprocessen fortsætter med at flytte online, er sociale netværk vigtigere end nogensinde for at salgsorganisationerne kan opnå succes. Ifølge analysevirksomheden “The Aberdeen Group”, opnår firmaer, hvis sælgere bruger social selling, en 16% højere år-over-år indtjening i forhold til gennemsnittet.

Som social sælger er din vigtigste opgave at bygge relationer ved at tilbyde din ekspertise, og dele tips og gode råd. Du må på ingen måde være sælgende i dine opdateringer og svar, så ikke noget med kampagnebudskaber, produktinformationer, priser eller rabatter.
 

Hjælp folk med at finde løsninger til deres problemer

Dine kunder og emner er digitale indkøbere, som søger efter folk, der kan guide dem og give dem svar. De laver online søgninger for at finde løsninger eller services, og de vil selv undersøge mulighederne, før de tager kontakt til en sælger. Det gælder derfor om i første omgang at blive fundet i disse søgninger, og at kunderne så finder lige netop dig og din virksomhed ekstra relevant og interessant. Ellers søger de videre. Så det er altgørende at du kan findes online og at du kan hjælpe folk med at løse deres problemer.

Derfor skal du sørge for at poste relevant og inspirerende indhold 3-5 gange om ugen. Som tommelfingerregel bør du poste omkring fire gange så meget inspirationsmateriale som produkt- eller firmainformationer.
 

Social selling virker primært i den indledende og midterste del af købsprocessen

Blogindlæg om at undens købsproces er under stor forandringVær bevidst om at social selling mest af alt kan bruges til at skabe interesse og synlighed omkring dine produkter og services, nærmere præcis i cirka 60 procent af kundens rejse gennem købsprocessen, og i en meget stor del af vores eget arbejde med at presse kunden gennem salgstragten.

Dit content/indhold skal således hjælpe indkøberen til at få defineret sit behov og indsamle oplysninger. Ved at de finder dine blogs, opdateringer, white papers og videoer i deres søgeproces, kan du blive set som en ekspert indenfor dit kompetenceområde. De vil huske dig og dine kommentarer, råd og vejledninger og det vil understøtte indkøberen i en stor del af den endelige evalueringsfase.
 

Værdien af social selling

Social selling giver øget synlighed til virksomheden og de medarbejdere, der er aktive på de sociale medier. Det gør at I er top of mind, når indkøberne søger efter jeres produkter og services. På den måde opnår I at kunderne kommer til jer. Det gør at der kommer mindre fokus på pris, og at I dermed nemmere får ordren i hus.

Værdien af social selling kommer således over tid. Social selling kan derfor sidestilles lidt med et stort godstog. Det skal lige op i omdrejninger, men når det først kører, er det svært at stoppe. Social selling skaber derfor ikke resultater på den helt korte bane. Men når man bliver ved med at være aktiv, kommer med inspiration, tips og tricks, gode kundehistorier og kommenterer på andre folks indhold, er det en effektiv salgsmaskine, der hele tiden kan levere leads og øge synligheden i markedet.

Hvor langt er I kommet med social selling i din virksomhed?

Og hvilke erfaringer har I gjort jer?
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company