Sådan tiltrækker du dit drømmejob med LinkedIn

Sådan tiltrækker du dit drømmejob med LinkedIn ved at bruge dette relationsværktøj proaktivt. Det kan du gøre ved at positionere dig som en ekspert indenfor dit område, og det uanset om du har med personale, kundetilfredshed, chokolade eller IT at gøre. LinkedIn er et af mest åbenlyse steder, hvor headhuntere, rekrutteringsfolk og HR-medarbejdere leder efter lige præcis din ekspertise.

For mange er LinkedIn stadig bare et CV-værktøj, hvor de lister den erhvervserfaring de har, accepterer invitationer fra folk de kender, og måske også læser hvad andre i netværket skriver og deler. Men LinkedIn er meget andet end bare et CV-værktøj. Det er et topmoderne relationsværktøj, som gør det nemt og effektivt at søge efter nye forbindelser, tilføje disse til sit netværk og vedligeholde relationerne.
 

Gode muligheder for at skabe dit eget rum som ekspert

I dag er der mere end 1,9 mio. danskere på LinkedIn, og ud af dem er det stadig forholdsvis få, der reelt set er proaktive. Derfor har du ekstra gode muligheder for at skabe dit eget rum som ekspert. Selvom du ”kun” har eksempelvis 350 forbindelser, kan du sagtens nå ud til mange flere gennem den såkaldte netværkseffekt.

Det gør du ved at være proaktiv, og det betyder at du først og fremmest skal sørge for at have enskarp og professionel LinkedIn profil. Dernæst skal skabe din egen såkaldte content marketing strategi. Det kan ske ved eksempelvis at skrive interessante opdateringer, blogindlæg (ekspertindlæg), samt dele, like og kommentere andres opdateringer i det omfang du finder det relevant.

Ingen selvpromovering via social selling og content marketingAlle på LinkedIn kan skrive statusopdateringer om det de lige synes, de vil dele med deres netværk. Det skal være af forretningsmæssig interesse, for det er gennem disse opdateringer, at du kan etablerere dig som ekspert på lige præcis det område du gerne vil have job indenfor.

Del og like gerne andres opdateringer, hvis du synes at de giver mening for dig og dit netværk. Endelig kan du også udvælge dig nogle grupper, hvor du er aktiv ved at skrive nye indlæg, kommentere eksisterende indlæg, og give din hjælp, hvis der er nogen, der spørger om det.

Husk at du ikke må komme med selvpromoverende budskaber når det gælder social selling og content marketing. Det drejer sig om at komme med inspirerende budskaber, der hjælper folk. Din kommunikation skal derfor være informativ, inspirerende, og hjælpe dig til at være ”top-of-mind” i tilfælde af, at dit netværk eller endnu bedre dit netværks netværk skulle få behov for lige netop de kompetencer du besidder. Husk at billeder og grafiske elementer forstærker dit budskab og bliver husket.
 

Del din ekspertviden med LinkedIn Pulse

10 grunde til at du skal have en firmablogDu kan med fordel skrive dit ekspertindlæg via LinkedIn’s blogunivers, som hedder Pulse. Når du skriver blogindlæg via LinkedIn Pulse, når dine budskaber ikke alene ud til dit netværk – de kan faktisk nå bredere ud hvis du husker at sætte såkaldte tags på dine indlæg baseret på emne eller interesse. Du kan se postede blogs i Pulse under fanen ”Interesser” foroven på LinkedIn. Når du vil skrive et blogindlæg, skal du trykke på boksen med et ”blyant” ikon og teksten ”Kom med et indlæg” (”Publish a post” på engelsk) i bjælken lige under dit billede og navn på forsiden af LinkedIn.

Når du har trykket på boksen, kommer du over i et nyt vindue hvor du kan skrive din blog (evt. kopiere teksten ind fra Notepad eller en anden “plain text” editor), tilføje et billede og en overskrift. Du kan gemme din blog og skrive videre senere og du kan publicere, når det passer dig. Vi anbefaler at publicere om morgenen/formiddagen for at få mest mulig trafik. Det gode ved blogindlæg er, at de kommer ud som en meddelelse til dine kontakter, om at du har publiceret en blog. Det kommer også ud i den normale meddelelsesstrøm, så der er mulighed for at flere ser det.
 

Få relevante folk til at kontakte dig

Magien på LinkedIn sker, når dine opdateringer og blogs bliver delt og liket af andre. Udover at dine budskaber bliver set af dit eget netværk, så kommer det også ud i dine kontakters netværk og dermed ud til mange, du ikke selv har kontakt til. Faktisk kan du nå meget bredt ud, og du vil opdage, at det ikke er ualmindeligt med hundredevis af visninger, hvis der er tale om opdateringer og blogindlæg af høj kvalitet og relevans.

Leif Carlsen, Social Selling CompanyNår du regelmæssigt har skrevet og delt indhold af høj kvalitet, vil du over tid blive opfattet som en ekspert på dit område. Når det sker, vil folk, der har brug for dine kompetencer, komme til dig af sig selv og skabe forbindelse til dig.

Det er vejen til at tiltrække dit nye drømmejob.

God fornøjelse :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *