Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
23. november 2017
23 nov 2017

Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn

3 minutters læsning

Blogindlæg om hvordan kommuner kan tiltrække nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedInSådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn er mit bud på, hvordan kommuner, og i princippet også regioner, kan bruge LinkedIn til at markedsføre og brande kommunen og kommunikere om de muligheder og tilbud, de har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne.
 

Samtlige 98 danske kommuner er på LinkedIn

Siden 2007 har vi haft 98 kommuner i Danmark. Jeg har været på kommunejagt på LinkedIn og er ret sikker på, at alle 98 kommuner er på LinkedIn med det, der hedder en Company Page/Virksomhedsside.

Der er ret stor forskel på, hvad kommunerne bruger LinkedIn til og hvor aktive de er. Nogle kommuner er meget progressive med hensyn til de sociale medier, deriblandt LinkedIn. De er aktive og poster om mange forskellige ting, som f.eks. temaaftener, udvikling indenfor folkeskolen, planer for erhvervslivet, nye byggerier, muligheder for ældre og jobs. Nogle kommuner poster kun om jobs i kommunen og deres kommunale institutioner og nogle kommuner er slet ikke aktive.

Antallet af likes, kommentarer og interaktioner er også meget varierende, men det står generelt lidt sløjt til – især når man ser på hvor mange followers der er, og hvor mange medarbejdere, der er i kommunerne.

Udover at være på LinkedIn med en Company Page/Virksomhedsside kan kommunerne rent faktisk bruge LinkedIn til at blive synlige overfor og interagere med deres interessenter.
 

Kommunerne kan tiltrække nye virksomheder og nye borgere

Kommunen kan tiltrække nye virksomheder og borgere via LinkedInHar din kommune specielt gode betingelser for virksomheder, dedikeret hjælp til iværksættere, land der ligger ubenyttet hen men som er klar til at blive brugt til industri, en matchmaking dag hvor I matcher ledige jobs hos virksomhederne med ledige borgere?

Så kan du bruge LinkedIn til at informere om alle jeres tiltag, og de muligheder der er for de nuværende virksomheder, men i høj grad for at tiltrække nye virksomheder til kommunen. Fortæl omverdenen, hvad I har at tilbyde, både til virksomhederne men også til borgere. På den måde kan jeres kommune blive set om en meget attraktiv og interessant kommune.

Udnyt at der nu er cirka 2,2 millioner i Danmark, der er på LinkedIn i professionel sammenhæng. I kan inspirere virksomhedslederne til, hvorfor de skal placere deres virksomhed i netop jeres kommune. Og I kan fortælle folk om de gode pasningsmuligheder, ældreboliger, idrætsanlæg og, hvad der ellers gør, at det er fedt at være borger i jeres kommune. Flere virksomheder og borgere giver flere skattekroner i kassen og mere liv i byen.
 

Vær med i kampen om talenterne

Som rigtig mange kommuner bruger LinkedIn i dag, så kan I selvfølgelig slå ledige stillinger op på LinkedIn men det bliver hurtigt ensformigt og kedeligt at følge jeres virksomhedsside, hvis det kun er joboplag man kan læse om. I skal selvfølgelig blive ved med at slå stillinger op, men bland det med andre interessante budskaber og informationer.

Alternativt kan I oprette en Company Showcase page. Når I slår stillinger op på jeres virksomhedsside/showcase page, så gør det interessant og anderledes, hver gang. Brug altid højkvalitetsbilleder, og gerne forskellige billeder, der passer til opslaget, skriv en fængende overskrift og nogle engagerende tekster. Det er også en god idé at lave video, når I har et jobopslag, da I på denne måde kan sætte ansigt på hvem den nye kollega kommer til at møde. Det gør også at flere ser og læser jeres stillingsannoncer, og de bliver spredt længere ud.
 

Brug medarbejdernes netværk til at nå ud til borgerne

Brug medarbejdernes LinkedIn netværk til at nå ud til borgerneKommunerne har generelt mange medarbejdere, det vil sige potentiel mange, der kan være med til at sprede de glade budskaber. Sørg for at få medarbejderne med. De skal bruge deres LinkedIn profil aktivt, for eksempel ved at inspirere deres netværk og dele de budskaber, som er relevante for dem. Jo større netværk den enkelte medarbejder har, jo større chance for at nå ud til borgere og virksomhedsledere.

Hjælp kommunens medarbejdere, i det mindste dem der sidder i administrative og udadvendte stillinger, med at få opdateret deres personlige LinkedIn profil så de føler sig klædt på til at blive set på af dem, der går ind på deres profil. Lær dem forskellen på Like og Share så de kan være med til at dele budskaber, der er relevante for deres netværk. Hjælp dem, der er interesserede, med at komme i gang med at skrive på LinkedIn’s bloggingunivers eller med at udnytte nogle af de mange muligheder som LinkedIns indbyggede videofunktion giver.

Endelig er det vigtigt at opfordre medarbejderne til at udvide deres netværk med virksomhedspersoner og borgere fra kommunen.
 

Sæt din kommune på LinkedIn’s landkort

Sæt din kommune på LinkedIn's landkortLedelsen i de danske kommuner har alle muligheder for at sætte lige netop deres kommune på LinkedIn’s landkort, og med det mener jeg, at de kan bruge LinkedIn som en stærk kommunikationsplatform. Som jeg nævnte tidligere i mit indlæg, så er der nu cirka 2,2 millioner mennesker i Danmark, der har en LinkedIn profil. Derfor er mange af dem, I vil ramme med jeres budskaber, med stor sandsynlighed på LinkedIn. Uanset om det er virksomhedsledere, kommende medarbejdere eller borgere, så har I mulighed for at inspirere læserne og fortælle, om hvad jeres kommune bruger tid og penge på og hvad det er I har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne. Jeg tænker også, at dette må være noget, som kan have Kommunernes Landsforenings og Regionernes interesse.

Jeg vil gerne sige tak til Tonny Mikkelsen og Peter Bjørn Wikke for jeres engagement og input i forbindelse med denne blog.

Det vil være interessant for mig at høre fra alle, der har input til hvordan I bruger LinkedIn i jeres kommune, hvis det er noget I har på agendaen for det næste år eller hvis du har nogle spørgsmål til emnet.

De venligste hilsner

Eva Sachse
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company