Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
24. april 2017
24 apr 2017

Sådan virker social selling og content marketing

Sådan virker social selling og content marketing er en kort og letlæst introduktion til mekanismerne bag disse to begreber. Ved at forstå hvordan og hvorfor social selling og content marketing virker, så har du nemmere ved at arbejde med det og resultaterne kommer hurtigere til dig.

Social selling og content marketing er efterhånden ved at vinde indpas som en ny måde at tænke salg og markedsføring via de sociale medier. Det er dog ikke nogen blå vidunderpille, der bare redder salget. Det er hårdt arbejde – ganske som så meget andet, der har med salg og markedsføring at gøre.

Og så er social selling og content marketing ikke enten eller. Det er både og, for du skal selvfølgelig ikke stoppe med at gøre det du gør i dag. Du skal bare overveje, hvor meget tid og hvor mange ressourcer du skal bruge på de forskellige salgs- og markedsføringsindsatser, og hvad din tilgang til social selling og content marketing skal være.
 

Hvad er social selling?

Blogindlæg om, hvad social selling er for en størrelseSocial selling er en metode til at udvikle relationer, som en del af salgsprocessen. Måden, vi gør det på anno 2017, er ofte via de sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook, Instagram eller Twitter.

Det gælder om at have et forholdsvist højt og kontinuerligt aktivitetsniveau på den eller de platforme, som du skal være på for at ramme din målgruppe.

Det handler om at identificere den tillid du allerede har i dit netværk, og kapitalisere på denne tillid forretningsmæssigt. Dernæst drejer social selling sig om, at du udvider dit netværk og tiltrækker nye kunder gennem deling af din ekspertise og viden.
 

Hvem er dine kunder og hvilke former for oplysninger søger de?

Allerførst er det vigtigt at du finder ud af, hvem dine kunder er. Det skal forstås på den måde, at du ikke kun skal tænke i klassisk segmentering som eksempelvis branche/industri, B2B/B2G, øst/vest, 0-500 ansatte/top-1000 virksomheder, men i høj grad også i personaer.

Blogindlæg om at den moderne beslutningstager har ændret karakteristikaHvad er det for nogle beslutnings- og influenttyper, som du skal i kontakt med for ultimativt at sælge til dem.

Dernæst skal du tænke i, hvilke former for oplysninger dine kunder søger, når de går ind i deres købsproces og begynder at indsamle informationer. Du må også gerne være nysgerrig efter, hvor de søger efter informationerne. Sker det eksempelvis på Google, LinkedIn eller YouTube? Sker det i netværket? Eller andre steder? Ved at få defineret det, kan du i højere grad skræddersy content som eksempelvis blogindlæg, rapporter og videoer, der rammer dine potentielle nye kunder i deres søgefase.
 

Udstil din ekspertise gennem content marketing

Jeg fortsætter ud af content-sporet ved at tale om begrebet content marketing.

Blogindlæg om, hvordan social selling og content marketing virkerDet dækker over enhver form for markedsføring, der involverer skabelse og deling af indhold med det formål at tiltrække og fastholde en bestemt målgruppe.

Det er gennem content marketing, at du kan udstille din ekspertise. Du skal med andre ord til at fortælle omverdenen, om det du er god til og ekspert indenfor. Du kan eksempelvis skrive blogs om det du er ekspert indenfor, lave videoer om emnet, eller dele og kommentere på andres indlæg og posts om samme emne. Du kan også bruge billeder fra arrangementer, infografikker og links til eksterne artikler som indhold.

Der er lige en ting du skal huske, og det er, at du ikke må sælge, hvis du gerne vil sælge. Det kan lyde som et paradoks, men folk har ikke lyst til at blive solgt til – ej heller på de sociale medier.
 

Sådan skaber du tillid til dig som kapacitet indenfor dit fagområde

Blogindlæg om, hvordan du får kunderne til at sige ja til dig og din virksomhedDet du skal gøre for at få succes med social selling, handler om at udstille din ekspertise, så folk får tillid til dig som person og kapacitet indenfor dit fagområde. Hvis du taler om de udfordringer der er, hvilke muligheder der er, laver guides til at komme videre eller gennem en proces, så bliver du set som eksperten man skal gå til. Du opbygger tillid hos folk og de ser dig som en ekspert, ofte inden de overhovedet møder dig i virkeligheden.
 

Få kunderne til at komme til dig

Og tillid er nøgleordet i enhver form for salg. Når du først har fået opbygget tillid og man ser dig som eksperten – den person man henvender sig til – så kommer kunderne helt automatisk til dig. Og det er altså noget sjovere at arbejde med folk, der har valgt dig til end nogen du har prakket dig selv på. Der er heller ikke så meget snak om pris. De har lavet deres evaluering, og ved at de vil gå med dig. Så er prisen ikke det vigtigste.

Jeg håber det har givet dig et hurtigt indblik i social selling og content marketing samt hvordan det virker. Lad mig endelig vide hvis du har spørgsmål til det eller du har en social selling / content marketing succes historie, du gerne vil dele med os andre.

De venligste hilsner

Eva Sachse
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company