Blogindlæg om hvorvidt du skal bruge din egen LinkedIn profil i virksomhedens interesse eller ej

Skal jeg virkelig bruge min egen LinkedIn profil i virksomhedens interesse?

LinkedIn er som bekendt et forretningsorienteret socialt netværk. Det har eksisteret siden 2003, og i gamle dage, som jo i LinkedIn tidsregning er 2003-2010, blev LinkedIn traditionelt brugt som et CV-værktøj. Det var for de flestes vedkommende en statisk kopi af deres skrevne CV. Man accepterede invitationer til at blive tilføjet til andres netværk, og engang imellem sendte man selv en invitation til andre. Ens profil blev nærmest kun opdateret når man var på jobjagt.

I dag er LinkedIn, med cirka 2,6 millioner brugere her i Danmark og cirka 690 millioner på verdensplan, blevet din de facto professionelle identitet på nettet, og muligheden for at dokumentere din karriere og resultater.

Dermed har LinkedIn udviklet sig fra primært at være et CV-værktøj til at være markedets førende relationsværktøj indenfor professionel networking. Og når det gælder begrebet B2B-relationssalg og social selling er LinkedIn helt umuligt at komme udenom.

Blogindlæg om hvorvidt du skal bruge min egen LinkedIn profil i virksomhedens interesse eller ej

Dette er blandt andet fordi, at du kan fremstå tydeligere som ekspert eller specialist på dit område ved at arbejde med begrebet content marketing. Dernæst får du udbygget dit personlige LinkedIn netværk med flere værdifulde kontakter over tid.

En anden god grund til at du aktivt skal bruge din LinkedIn profil i din professionelle hverdag er, at det gør det muligt for dig at dokumentere din karriere, indsatser og resultater, og ikke mindst størrelse af dit netværk.

Du forøger ganske enkelt din markedsmæssige værdi hver gang du tilføjer en kontakt, poster et relevant indlæg eller en LinkedIn artikel og vedligeholder netværket – vel at mærke i en dokumenteret og troværdig form.

Hvis du er sælger og ønsker at bruge social selling metodikken som et supplement til klassiske salgsindsatser, er der også en øget chancen for at skabe bedre salgsmæssige resultater. Ifølge en Forbes artikel gør 78,6 procent af de sælgere, der bruger sociale medier og social selling, det bedre end dem, som ikke bruger disse platforme og metoder.

LinkedIn bliver af mange opfattet som en kommunikationsplatform med stor troværdighed. Således har 87 procent tiltro til produktrelateret information på LinkedIn og 77 procent søger produkter og services på LinkedIn.

0
procent søger efter produkter og service på LinkedIn

Altså er der en stor grad af tillid i medarbejdernes netværk på LinkedIn, hvilket virksomheden kan kapitalisere på. Faktisk er det markant nemmere at opbygge tillid mellem potentielle kunder og medarbejderne via deres personlige profil end LinkedIn virksomhedshedssiden.

Hvis din virksomhed vil inspireres om brugen af LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *