Skal jeg virkelig bruge min egen LinkedIn profil i virksomhedens interesse?

LinkedIn er som bekendt et forretningsorienteret socialt netværk. Det har eksisteret siden 2003, og i gamle dage, som jo i LinkedIn tidsregning er 2003-2010, blev LinkedIn traditionelt brugt som et CV-værktøj. Det var for de flestes vedkommende en statisk kopi af deres skrevne CV. Man accepterede invitationer til at blive tilføjet til andres netværk, og engang imellem sendte man selv en invitation til andre. Ens profil blev nærmest kun opdateret når man var på jobjagt.

I dag er LinkedIn blevet din de facto professionelle identitet på nettet, og muligheden for at dokumentere din karriere og resultater. Dermed har LinkedIn udviklet sig fra primært at være et CV-værktøj til at være markedets førende relationsværktøj indenfor professionel networking. Og når det gælder begrebet B2B relationssalg og social selling er LinkedIn helt umuligt at komme udenom.
 

Du vinder personligt på det

Du vinder personligt på det ved at bruge din LinkedIn profil i virksomhedens interesseSå til spørgsmålet i overskriften, altså om jeg virkelig skal bruge min egen LinkedIn profil i virksomhedens interesse, så er svaret klart ja. Du vil ganske enkelt få nemmere ved at få succes i dit nuværende job ved at du bruger LinkedIn som en effektiv kommunikationsplatform overfor både nuværende og kommende kunder. Dette er blandt andet fordi, at du kan fremstå tydeligere som ekspert eller specialist på dit område ved at arbejde med begrebet content marketing. Dernæst får du udbygget dit personlige LinkedIn netværk med flere værdifulde kontakter over tid.

En anden god grund til at du aktivt skal bruge din LinkedIn profil i din professionelle hverdag er, at det gør det muligt for dig at dokumentere din karriere, indsatser og resultater, og ikke mindst størrelse af dit netværk. Du forøger ganske enkelt din markedsmæssige værdi hver gang du tilføjer en kontakt, poster en relevant opdatering og vedligeholder netværket – vel at mærke i en dokumenteret og troværdig form.
 

Virksomheden vinder også på det

Virksomheder får i den grad også noget ud af, at deres medarbejdere bruger LinkedIn proaktivt som relationsværktøj. Virksomheden vil nyde godt af et stort og stærkt netværk, som der kan kommunikeres direkte med. Brugt rigtigt vil det skabe stærkere kunderelationer og øget loyalitet mod virksomheden.

LinkedIn bliver af mange opfattet som en kommunikationsplatform med stor troværdighed. Således har 87 procent tiltro til produkt relateret information på LinkedIn og 77 procent søger produkter og services på LinkedIn. Altså er der en stor grad af tillid i netværket, hvilket virksomheden kan kapitalisere på.
 

Win-Win situation

Alt i alt er der tale om en win-win situation for både dig som medarbejder og din virksomhed.

Så ja, det er bare at komme i gang med at bruge din LinkedIn profil i virksomhedens interesse – for det er også i din egen interesse :-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *