Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
4. februar 2016
04 feb 2016

Social selling og content marketing fik FONA i knæ

3 minutters læsning

Der skrives meget i disse dage om FONA’s betalingsstandsning og mulige rekonstruktion eller for den sags skyld snarlige død. Der er således allerede mange meninger om, hvorfor det gik galt for FONA.

Mange af disse meninger fokuserer på den massive konkurrence fra Elgiganten og Power og ikke mindst online butikkerne samt det faktum, at FONA har et meget højt omkostningsniveau i forhold til konkurrenterne – dels som følge af de dyre “high street” beliggenheder, og dels på grund af antallet af medarbejdere, der skal til for at kunne betjene kunderne.
 

Mit bud på, hvorfor FONA gik i knæ…

Jeg har faktisk endnu et bud på, hvad det er som har fået FONA i knæ. Jeg mener faktisk, at det social selling og content marketing, der i høj grad har medvirket til at gøre det svært for FONA at have en profitabel forretning.

Med det mener jeg, at forbrugerne nu om dage i høj grad bruger de sociale medier til dels at afsøge muligheder og få inspiration, og dels bruger deres netværk til at blive bekræftet eller afkræftet i valget af et givent produkt.
 

Den moderne forbruger ved ofte mere end sælgeren i butikken…

Den moderne forbruger er blevet rigtig god til at google sig frem til test og anbefalinger, og til at finde inspiration via eksempelvis YouTube videoer og blogindlæg. Dermed er både producenter, forhandlere, privatpersoner og passionerede nørder med til at ”uddanne” forbrugeren, og gøre ham/hende til ekspert. Den typiske forbruger ved således ofte meget mere om et produkt, end sælgeren i butikken gør.

Og når forbrugeren er blevet ekspert på et produkt eller område, så bliver butikker, herunder også FONA, i højere grad brugt som showroom, hvor man kan se og røre med produktet.
 

Når butikken bare er et showroom…

Problemet for lige netop FONA er så bare, at de tilbyder ikke noget ekstra – hverken i form af ekstra stor faglighed, bedre service, sublim købsoplevelse eller et lavt prisniveau á la Elgiganten eller en prisaggressiv webshop.

Blogindlæg om, at social selling og content marketing fik FONA i knæ
 
Og uden at kunne levere merværdi i forhold til forbrugeren, så bliver FONA bare det sted, hvor du kommer forbi for at se produktet fysisk, og måske spørge om en detalje eller to. Derefter går forbrugeren på nettet for at finde den laveste pris og handler så der, hvilket næppe er FONA med den prispolitik, som de fører.

Er det fair at forbrugerne på den måde bare bruger FONA (og andre detailbutikker) som et showroom? På den ene side er det selvfølgelig ikke specielt charmerende, at nogle forbrugere på den måde lukrerer på, at FONA binder penge i butikslokaler, varelagre og medarbejdere. På den anden side har det nu engang altid være vilkåret, at hvis din butik ikke formår at give konkret værdi for dine kunder, ja, så går de ud af din butik uden at have købt hos dig.
 

Min morale

Jeg er klar over, at jeg på ingen måde har patent på sandhed, når det gælder FONA og deres nedtur. Dels er der mange andre gode bud og forklaringer, og dels er det helt sikkert en kombination af flere faktorer.

Men når det er sagt, så tror jeg nu alligevel, at man ikke må undervurdere effekten af social selling og content marketing. Altså det at forbrugere og beslutningstagere nu om dage gør sig selv til eksperter, og tager en meget stor del af rejsen med købsprocessen selv. Undersøgelser taler om, at den moderne indkøber tager i snit cirka 60 procent af købsprocessen selv, og for nogle brancher hedder tallet endda op til 90 procent. I så fald er der kun pris at slå på, og om du har varen på lager.

Kunne FONA så have undgået at komme i de problemer, som de står i nu, hvis FONA selv havde dyrket social selling og content marketing? Både ja og nej. Forstået på den måde, at hvis FONA havde haft en klar profil og nogle tydelige value propositions, så kunne de have brugt social selling, content marketing og social media til at positionere sig mere klart overfor den målgruppe, som de i så fald skulle appellere til. Og nej i forhold til at selv FONA kan naturligvis ikke lave om på den måde, som forbrugeren køber ind på nu om dage.

Hvad tænker du har været med til at få FONA i knæ?

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] FONA er gået i betalingsstandsning, og nu kæmper for sin overlevelse. Ja, faktisk har jeg indtil flere bud på det, men lad os starte med mit første bud på […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company