Vil du hellere have fingrene i klemme end at være synlig på LinkedIn?
SYNLIGHED PÅ LINKEDIN: Har du set et hav af Leif og Evas blogindlæg og videoer om at blive mere synlig på LinkedIn, fordi du egentlig gerne vil? Og så vælger du alligevel at lade være?
Har du ofte tænkt, at det ville gavne din karriere eller din virksomhed, hvis du engagerede dig mere på Linkedin? Og så stoppede du efter at du opdaterede din profil eller likede en vens opslag.
Så er du ikke alene.
For mange er det at være synlig på LinkedIn lige så grænseoverskridende som at stille sig op på en scene. Eller at skulle sælge sig selv. Som en kunde engang sagde til mig; ”Jeg vil hellere have fingrene i klemme under gyngestolen end at sælge”.
Gæsteblogindlæg
Overblik

Du kan godt dyrke dit netværk uden LinkedIn. Du kan også sagtens dyrke din karriere uden LinkedIn. Og du kan sagtens sælge uden LinkedIn.
Det tager bare alt sammen længer tid og kræver mere forberedelse og benarbejde. Det svarer altså til at svømme uden svømmefødder. Du bliver hurtigt overhalet af dem, der har dem på.
Men du slipper til gengæld for at se din indre grænsekontrol efter i sømmene.
Det er videnskabeligt målt at folks evne til at udvikle deres netværk har indflydelse på evnen til at nå karrieremæssige mål. Jo dygtigere du er til at bryde grænser i dine netværk, til at dele viden og kompetencer på tværs af de grupperinger du indgår i, jo større er din chance for at stige i graderne, få det job du ønsker dig eller at skabe vækst i din forretning.
LinkedIn er kun et af mange værktøjer til dit professionelle netværk. Vil du sælge til andre virksomheder, fremme dit personlige brand eller dele professionel viden, så er LinkedIn svært at komme udenom.
Og nej. Undersøgelserne viser IKKE at det kun er ekstroverte smarte-i-en-fart typer, der skaber det bedste netværk. Tværtimod.
Nogle af de dygtigste netværkere er introverte. Så det er altså ingen undskyldning.

De fleste virkelig succesfulde netværkere arbejder ud fra et større formål. De vil gerne hjælpe andre. De vil gerne bidrage med det de kan. De vil gerne dele af deres netværk og kompetencer.
For netværk handler i bund og grund om at bidrage.
Hvis du fortæller dig selv at du ikke skal dele din viden eller dine meninger om det, du interesserer dig for, fordi det ikke er vigtigt, ingen ønsker at læse hvad du mener, eller din viden er mindre relevant, så tænk over at du har en pligt til at dele.
Det er grænseoverskridende i starten. Det bliver lettere. Og gaven til dig er, at du får så meget igen. For ikke nok med at du udvider din indre grænse, så ønsker vi mennesker også at give tilbage til dem, der bidrager til os.
Du behøver ikke være Dalai Lama, Bill Gates eller Greta Thunberg. Men tænk engang hvis de ikke delte deres viden og kompetencer med verden. Tænk hvis de var for usikre på, om nogen ville bryde sig om det de mente, kunne eller udviklede.
De er også startet et sted. Og deres globale mediedækning behøver slet ikke være dit mål. Du må godt bidrage til få. Skriv direkte beskeder til dem i dit netværk du gerne vil i dialog med. Test en ny ide på en mindre gruppe. Eller giv feedback til en kollega, der har skrevet et indlæg du synes er interessant.
Bredden i dit netværk handler ikke om det totale antal forbindelser, men om de forbindelser, der sætter pris på at have dig med. Og det antal har en tendens til at vokse i takt med at du bidrager.

Start med at finde ind til det, der gør dig særlig. Det behøver ikke være så unikt at verden aldrig har hørt om det før. Måske har verden bare ikke hørt din version. Måske er der flere ting. Så starter du med en.
Den er dit pejlemærke. Det er det emne du deler, kommenterer på eller skriver et opslag om.
Er du klar? Så skriv eller kommenter på et opslag. Nu.
Er du ikke klar endnu? Så har jeg heldigvis en metode der kan hjælpe dig.
Tænk over hvad du kan få ud af at bidrage. Hvordan ville det være? Hvad ville du tænke om dig selv? Hvordan ville du have det om et år, to år, hvis du begyndte at bidrage med din viden i dag? Hvad kunne du konkret opnå? Det kan for eksempel være stolthed, potentielle kunder, glæden ved at bryde en indre grænse, større netværk eller noget helt andet.
Skriv det ned. Det hele. Så konkret som muligt. Brug gerne farver eller tegninger. Alt hvad der fungerer for dig.
Dernæst beslutter du dig for et mål for din indsats på LinkedIn. Hvor aktiv skal du være? Hvor ofte? Hvornår begynder du? Hvordan fejrer du dig selv, hver gang? Hvem kan hjælpe dig med at holde målet?
Og så er du klar til at tage første skridt.
Fordi du må.
Fordi du skal.
Fordi vi gerne vil have dig med.
Jeg glæder mig til at se dig derude!
Med venlig hilsen
Skriv et svar