Who says you can’t teach an old dog new tricks?

Ovenstående overskrift er taget fra et tweet fra superinvestoren Warren Buffet, som har taget de sociale medier til sig, og har nu cirka en million følgere på Twitter.

At få succes med social selling og content marketing (og for dens sags skyld alle andre former for forandringer) drejer sig i høj grad om at kunne lære nye tricks og skabe positive ritualer i forhold til brugen af de sociale medier som et moderne salgsværktøj.

Blogindlæg om at ny og gammel verden mødes når det gælder salgNår vi i Social Selling Company hjælper kunder med at implementere social selling i deres salgs- og markedsføringsmodeller, drejer det sig ikke kun om at få strømlinet eksempelvis LinkedIn profilen således, at man fremstår professionel og tydelig overfor sin målgruppe.

Nej, det vigtigste er faktisk at skabe koblingen mellem den nye måde at kommunikere med kunderne på, og så selvfølgelig også bruge den gamle salgsmodel i forhold til møder, telefonisk opfølgning, lukketeknikker og lignende.

Og det er faktisk lige præcis her, at vi ser den største faldgrube for virksomheder, der går i gang med at indføre social selling og content marketing i deres salgs- og markedsføringsproces. Vi har at gøre med sælgere og marketingmedarbejdere, som har arbejdet på den samme måde i mange år, ja, måske endda årtier på den samme måde.

Nu skal disse medarbejdere pludselig til at arbejde på en radikalt anderledes måde. Profilen skal hele tiden tilpasses til at matche de målgrupper man gerne vil i dialog med. Netværket på LinkedIn skal hele tiden plejes og udvides – specielt fordi mange ikke har særlig mange kunder i deres nuværende netværk. Der skal skabes content/indhold af høj kvalitet, som løbende skal kommunikeres til målgruppen, både nuværende og kommende kunder, gerne 2-3 gange om ugen, hvis det skal have en effekt.

Som Warren Buffet var inde på i hans tweet, så kan man faktisk godt lære en gammel hund nye tricks. Det kræver, at man er bevidst om, at det kræver konkret undervisning og ofte individuel træning, og at det tager tid.

Nye vaner tager tid at bygge op – uanset om at man er hund eller sælger ;-)

De venligste hilsner

Eva Sachse og Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *