Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
12. december 2017
12 dec 2017

Guide: Sådan skriver du et blogindlæg

Efter ønske fra flere af vores kunder, har vi udarbejdet en visuel guide til, hvordan du skriver en LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse). Du kan også bruge guiden hvis du skal lave blogindlæg til dit firmawebsite.
 

Dette skal en LinkedIn artikel indeholde

Guiden til at skrive en LinkedIn artikel, som du finder lige nedenfor, er idéel at printe ud, og bruge som en skabelon og tjekliste, når du skal opbygge og skrive et nyt blogindlæg.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlæg
 
I tekstform indeholder guiden følgende 10 trin med anbefalinger og råd:

  1. Start med at skrive dit blogindlæg i en teksteditor som eksempelvis Word, notepad eller lignende, og gerne en editor som har stavekontrol.
  2. Et typisk blogindlæg skal være på minimum 300 ord, men gerne op til 600 ord. Det gør at blogindlægget kan læses i løbet af 3-5 minutter.
  3. Find en god og fængende overskrift. Pir gerne folks nysgerrighed.
  4. Find et godt billede som understøtter din overskrift og virker som et godt blikfang for dit blogindlæg. 1 billede siger mere end 1.000 ord!
  5. Sørg for at anvende billeder og grafiske elementer af høj kvalitet.
  6. Brug gerne en ramme for, hvordan du vil bygge blogindlægget op. Det kan eksempelvis være en model som vi kalder for “PL?” (det står for Problem-Løsning-Hvad synes du). Det drejer sig i bund og grund om at belyse en problemstilling, og hvilken negativ betydning det kan have for din læser. Dernæst beskriver du en mulig løsning på problemet, og hvilken positiv betydning det kan have. Rund af med at stille et spørgsmål til dine læsere. Det kan eksempelvis være “hvad synes du?” eller “hvad gør I i jeres virksomhed?”. Du kan også opbygge dit indlæg ud fra en for/imod tankegang, 3 tips til x, 10 trin til x, risikoafdækning kontra gevinstoptimering eller lignende.
  7. Indsæt gerne links til andre blogindlæg, artikler eller sider på dit website.
  8. Kampagner, priser, rabatter, tilbud og lignende i blogindlæg er forbudt! Unselling er nøgleordet og det drejer sig om at udstille din ekspertise og den værdi du kan skabe for dine kunder.
  9. Husk at tilføje tags og relevante nøgleord i dit blogindlæg således, at du hjælper dine læsere med at finde frem til indlægget. Tænk i den sammenhæng SEO og Google keywords ind i teksten.
  10. Husk at læse korrektur på dit blogindlæg før du publicerer det. Få gerne en kollega til at læse teksten igennem således, at der også kommer andre øjne på formulering, tegnsætning og eventuelle stavefejl.

Del gerne denne guide med andre, som skal i gang med at skrive LinkedIn artikler.

God fornøjelse med at skrive blogindlæg :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

10. december 2017
10 dec 2017

Sådan skaber du værdifulde relationer på LinkedIn

Blogindlæg og podcast om hvordan du kan skabe værdifulde relationer på LinkedInSådan skaber du værdifulde relationer på LinkedIn er en podcast episode, der tager udgangspunkt i et speciale som to nu tidligere studerende på Aalborg Universitet har lavet. Casper Pedersen og Marcus Birk har nemlig valgt at skrive speciale med udgangspunkt i social selling, og hvordan dette kan bruges på LinkedIn til at skabe værdifulde relationer.

Helt overordnet er folk på LinkedIn for at holde sig ajour med hvad der sker i deres personlige netværk, indsamle viden og søge inspiration fra blandt andre “thoughtleaders” og faglige eksperter.

Det er til gengæld de færreste, der er på LinkedIn for at direkte at blive solgt til. Faktisk er der en risiko for at du ligefrem bliver “disconnectet”, hvis du begynder at poste meget sælgende budskaber på LinkedIn.
 

Pak din indre sælger væk

Det er utrolig vigtigt at man pakker ens indre sælger væk, når man færdes på et medie som LinkedIn. Start med at glemme ”selling” i social selling. Vi er på de sociale medier for at være sociale med hinanden. Og denne pointe er en af de vigtigste i Caspers og Marcus’ speciale.

I specialet er LinkedIns kommunikative potentiale også et stort fokuspunkt. Med andre ord, så har Casper og Marcus brugt megen tid på at analysere de muligheder man har for at sprede et givent budskab på mediet. Her anbefaler de, at man som bruger og sælger er opmærksom på LinkedIns netværkseffekt.

Grundet LinkedIns oprindelse som CV- og netværksdatabase vil man hurtigt kunne opleve at ens indhold når ud til flere end først planlagt (det afhænger selvfølgelig af indholdet). Derfor skal du i lige så høj grad huske at kommunikere til ens netværks netværk eller “weak ties” som de også kalder det.
 

Du skal italesætte en fælles forståelse eller erfaring

En tredje og vigtig pointe tager sit udgangspunkt i det Casper og Marcus karakteriserer som Collateral Experience. Når man ønsker at etablere kontakt med en potentiel relation er det essentielt, at du italesætter en fælles forståelse eller erfaring. Hvis du formår at gøre det via eksempelvis beskeder i forbindelse med anmodninger, vil du have bedre muligheder for at udvikle værdifulde relationer. Det handler om at forstå ens målgruppe og hvad du har tilfælles med dem.

Og husk nu: LinkedIn tilbyder et utal af muligheder for at skabe relationer, men det er vigtigt at man har ovenstående for øje, hvis man ønsker at relationerne skal være værdifulde!

Podcasten afsluttes i øvrigt med en lille teaser omkring Content Marketing Company, der ved tidspunktet for podcasten endnu ikke var lanceret som vores søstervirksomhed.
 
Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

 

God fornøjelse med at lytte til podcast episoden med Casper og Marcus.

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

7. december 2017
07 dec 2017

Hvad er LinkedIn Social Selling Index?

Hvad er LinkedIn Social Selling Index? Hvad kan du bruge Social Selling Index til? Hvad er et godt Social Selling Index? Og hvor finder jeg mit LinkedIn Social Selling Index? Det er spørgsmål som jeg får igen og igen når vi afholder foredrag og kurser i social selling og content marketing.

I bund og grund er det udtryk for, hvor aktiv du er på LinkedIn. Social Selling Index, som ofte forkortes til SSI, er LinkedIns officielle måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling på. SSI scoren består af 4 søjler, som bestemmer din samlede SSI score. Og den fortæller noget om hvor effektiv du er til at

    De fire elementer i LinkedIn Social Selling Index - Social Selling Company

  1. etablere dit professionelle brand på LinkedIn
  2. finde de rigtige personer på LinkedIn
  3. engagere dig med fakta og viden på LinkedIn
  4. opbygge relationer på LinkedIn

LinkedIn’s Social Selling Index går fra 0 og op til 100, og hver af de fire nævnte søjler vægter hver mellem 0 og 25. Social Selling Index scoren opdateres dagligt, hvorfor at du vil kunne se resultatet af dine LinkedIn og social selling indsatser (eller mangel på samme) hver eneste dag. Vær dog opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering.

Hvis du er nysgerrig på at vide hvad dit personlige Social Selling Index er, så skal du bare logge dig på LinkedIn med din helt almindelige login oplysninger. Derefter skal du kopiére nedenstående webadresse ind i din browser:

https://www.linkedin.com/sales/ssi

 

Øg dit Social Selling Index og skab ny vækst i din forretning

Eva Sachses LinkedIn Social Selling IndexDer er en direkte sammenhæng mellem dit LinkedIn Social Selling Index og din mulighed for at skabe ny vækst i din forretning – i hvert fald når det gælder dine social selling indsatser. Jo højere et Social Selling Index du har, desto større sandsynlighed er der for, at du kan skabe mere forretning og ny vækst gennem LinkedIn. Det er ud fra tankegangen om, at jo mere aktiv du er i forhold til de fire søjler, desto mere synlighed vil du få i dit netværk. Og du vil skabe stærkere relationer, som i den sidste ende kan konverteres til ny forretning. Det drejer sig i første omgang om at være proaktiv og udstille din ekspertise indenfor dit fagområde. Dernæst kommer du helt automatisk til at øge trafikken på din LinkedIn profil og øge din professionelle synlighed, hvilket kan medvirke til at få dig og din virksomhed til at være “top of mind” i dit netværk. Når så en given kunde kommer i proces med at lede efter produkter og services, som din virksomheder tilbyder, ja, så kommer du med stor sandsynlighed ind på “radaren” hos den potentielle nye kunde.
 
Læs mere

26. november 2017
26 nov 2017

Tillykke! Dit navn er blevet udtrukket i vores guldtombola og derfor ringer jeg til dig

Podcast om at du er nødt til at lave en kombination af klassisk salg og social selling nu om dageTillykke! Dit navn er blevet udtrukket i vores guldtombola og derfor ringer jeg til dig. Dette er faktisk et salgsbudskab som Thomas Jarolics blev præsenteret for, da han blev ringet op af en telefonsælger. Det siger næsten sig selv, at den pågældende telefonsælger ikke havde den store succes i sit forehavende overfor Thomas. Dertil var salgspitchen simpelthen for søgt og langt ude.

I Social Selling Radio episode 65 har vi valgt at tage udgangspunkt i Thomas’ personlige oplevelse med telemarketing og kold canvas. Rent faktisk arbejder han selv med telemarketing og salg i form af, at Thomas til hverdag arbejder som salgscoach for blandt andre Berlingske Media. Derfor kender han selv til hvor svært det kan være at komme igennem på telefonen, og at kold canvas er en utrolig svær disciplin at mestre.

I podcasten taler jeg med Thomas om, hvorfor at det er en dårlig idé at bruge den potentielle kundes navn hele tiden, og om det er en god idé at spørge kunden om man forstyrrer, når man ringer op.

Vi får også talt om Thomas’ egen podcast, der hedder “Hårnålens værdi“, og handler om hvordan det er lykkedes ham at bytte en hårnål til et vaskeægte Rolex ud – selvfølgelig ikke direkte fra hårnål til ur, men gennem en lang række byttehandler.

Social Selling Radio episode 65 er et af de længere afsnit, men der er til gengæld masser af inspiration og viden at hente for dig, der arbejder med salg. Så hold ud og lyt med hele vejen for at få alle Thomas’ guldkorn, tips og tricks til at blive bedre til at arbejde med dine salgsindsatser.
 
Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

 

God fornøjelse med at lytte til podcast episoden med Thomas Jarolics.

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

23. november 2017
23 nov 2017

Chefen reagerer ikke selv på kold canvas men forventer at du bruger det som sælger

Blogindlæg om at chefen reagerer ikke selv på kold canvas men forventer at du bruger det som sælgerFor nogle år siden lavede den amerikanske virksomhed InsideView en undersøgelse blandt CEO’s i de 500 største virksomheder i USA. Undersøgelsen gik på, om toplederen reagerer på canvasopkald fra sælgere, der ønskede at få en mødeaftale eller som minimum en dialog, der kunne arbejdes videre på.

Resultatet af denne undersøgelse viste, at hele 90 procent af amerikanske CEO’s aldrig reagerede på canvasopkald fra sælgere.

Nu vil du måske sige ja ja, men mon ikke mange af de adspurgte topledere har en sekretær eller personlig assistent som “gatekeeper”, og derfor er det selvfølgelig meget svært at komme direkte igennem til CEO’en. Jovist, selvfølgelig er der mange topledere, der har det, men det ændrer bare ikke på resultatet. Og by the way, de selv samme CEO’s ringede for øvrigt heller ikke tilbage på eventuelle telefonbeskeder.

Ergo er det stort set umuligt at komme igennem til CEO’s og i hvert fald topledere i Fortune 500 virksomheder.
 

Hvad er tallet for din målgruppe?

Chefen reagerer ikke selv paa kold canvas men forventer at du bruger det som saelgerGad vide, hvad tallet er for din målgruppe af beslutningstagere? 60, 70, 80 eller 90 procent lige som i USA? Mit gæt er, at det i hvert fald er i den høje ende for det er bare utroligt svært at komme igennem på telefonen i dag, hvis det er metoden man bruger for at få potentielle nye kunder i tale. Og vi har som virksomheder selv været lidt ude om det. For vi har i årtier bare kimet kunderne ned med halvsløje salgsbudskaber og kampagner, og trænet dem i både at sige nej eller helt at lade være med at tage telefonen. Du kender det sikkert selv, når der bliver ringet til dig fra et nummer du ikke lige genkender: Åh, det er sikkert endnu en sælger, som vil prakke mig et eller andet på.
 

Er det ikke lidt pudsigt…

Er det ikke pudsigt at chefen reagerer ikke selv på kold canvas men forventer at du bruger det som sælger?Nå, mit egentlig forehavende med at skrive dette blogindlæg drejer sig mest af alt om, at jeg synes det er lidt pudsigt at chefen nægter at tale i telefon med sælgere, der gerne vil have et møde med ham eller hende. For jeg vil godt vædde på, at den selv samme chef sikkert pisker sin salgsstyrke til at ringe ud til masser af kunder og beslutningstagere. En samtale mellem chefen og sælgeren kunne derfor sagtens lyde sådan her: Chefen: Hvad så, har du fået booket nogen møder i dag? Sælgeren: Ahh, chef, det er så svært at komme igennem, og de få jeg kommer igennem til, vil ikke rigtigt mødes med mig. Chefen: Det forstår jeg ikke. Vi har da et super godt produkt og gode priser. Ergo må det være fordi du ikke ringer ud til nok emner. Stop med at spilde tid på at snakke med mig. Kom i gang med at få ringet ud til nogle flere. Sæt i gang!
 
Læs mere

23. november 2017
23 nov 2017

Sådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn

Blogindlæg om hvordan kommuner kan tiltrække nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedInSådan tiltrækker kommuner nye virksomheder, borgere og medarbejdere via LinkedIn er mit bud på, hvordan kommuner, og i princippet også regioner, kan bruge LinkedIn til at markedsføre og brande kommunen og kommunikere om de muligheder og tilbud, de har at tilbyde virksomhederne, borgerne og medarbejderne.
 

Samtlige 98 danske kommuner er på LinkedIn

Siden 2007 har vi haft 98 kommuner i Danmark. Jeg har været på kommunejagt på LinkedIn og er ret sikker på, at alle 98 kommuner er på LinkedIn med det, der hedder en Company Page/Virksomhedsside.

Der er ret stor forskel på, hvad kommunerne bruger LinkedIn til og hvor aktive de er. Nogle kommuner er meget progressive med hensyn til de sociale medier, deriblandt LinkedIn. De er aktive og poster om mange forskellige ting, som f.eks. temaaftener, udvikling indenfor folkeskolen, planer for erhvervslivet, nye byggerier, muligheder for ældre og jobs. Nogle kommuner poster kun om jobs i kommunen og deres kommunale institutioner og nogle kommuner er slet ikke aktive.

Antallet af likes, kommentarer og interaktioner er også meget varierende, men det står generelt lidt sløjt til – især når man ser på hvor mange followers der er, og hvor mange medarbejdere, der er i kommunerne.

Udover at være på LinkedIn med en Company Page/Virksomhedsside kan kommunerne rent faktisk bruge LinkedIn til at blive synlige overfor og interagere med deres interessenter.
 

Kommunerne kan tiltrække nye virksomheder og nye borgere

Kommunen kan tiltrække nye virksomheder og borgere via LinkedInHar din kommune specielt gode betingelser for virksomheder, dedikeret hjælp til iværksættere, land der ligger ubenyttet hen men som er klar til at blive brugt til industri, en matchmaking dag hvor I matcher ledige jobs hos virksomhederne med ledige borgere?

Så kan du bruge LinkedIn til at informere om alle jeres tiltag, og de muligheder der er for de nuværende virksomheder, men i høj grad for at tiltrække nye virksomheder til kommunen. Fortæl omverdenen, hvad I har at tilbyde, både til virksomhederne men også til borgere. På den måde kan jeres kommune blive set om en meget attraktiv og interessant kommune.

Udnyt at der nu er cirka 2,2 millioner i Danmark, der er på LinkedIn i professionel sammenhæng. I kan inspirere virksomhedslederne til, hvorfor de skal placere deres virksomhed i netop jeres kommune. Og I kan fortælle folk om de gode pasningsmuligheder, ældreboliger, idrætsanlæg og, hvad der ellers gør, at det er fedt at være borger i jeres kommune. Flere virksomheder og borgere giver flere skattekroner i kassen og mere liv i byen.
 
Læs mere

20. november 2017
20 nov 2017

Skal jeg vælge LinkedIn Premium?

Blogindlæg som giver dig overblik over hvad LinkedIn Premium er og om du kan nøjes med gratisudgaven af LinkedInSkal jeg vælge LinkedIn Premium? Hvad er LinkedIn Premium? Hvad kan de forskellige udgaver af LinkedIn Premium? Hvad koster LinkedIn Premium? Er LinkedIn Premium pengene værd? Eller kan jeg klare mig med gratisudgaven af LinkedIn? De spørgsmål får jeg næsten hver eneste gang at jeg afholder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn og social selling metodikken.

Mit umiddelbare svar er, at hvis du lige er startet ud med at bruge LinkedIn og social selling metodikken, og egentlig mere arbejder med at opbygge daglige rutiner omkring dette, kan du uden problemer klare dig med gratisversionen af LinkedIn.

Det er for øvrigt kun cirka 17 procent af LinkedIn’s indtægter, der kommer fra Premium abonnenenter. Størstedelen af LinkedIns indtægter (helt præcis 65 procent) kommer fra de såkaldte “Talent Solutions” i form af indtægter fra virksomheder, der bruger LinkedIn som rekrutteringsplatform. Så hvis du “bare” anvender gratisudgaven af LinkedIn, hører du til den altdominerende gruppe af LinkedIn-brugere. Det er der dog ikke noget mærkeligt i, når en virksomhed som LinkedIn driver en del af sin forretning ud fra “Freemium” tankegangen, altså hvor den basale adgang er gratis, men at du kan betale dig til yderligere funktionalitet.
 

Du kommer langt med gratisudgaven

Du kommer dog rigtig langt med gratisudgaven af LinkedIn. Det svarer populært sagt til, at du får en stor værktøjskasse med masser af gode og helt gratis værktøjer til at dyrke dine relationer og netværk.

Blogindlæg om hvorvidt du skal opgradere til LinkedIn Premium eller nøjes med gratisudgavenLige som at en god og professionel håndværker har total styr på sine grundværktøjer (eksempelvis sav, hammer, mejsel, skruetrækker o.s.v.), så skal du som professionel LinkedIn-bruger også have styr på dine grundlæggende værktøjer som eksempelvis personprofil, søgefunktion, udbygning af netværk, beskedfunktion, LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg) m.m.

Med gratisudgaven af LinkedIn kan du

  • opbygge din professionelle identitet og digitale egenkapital
  • opbygge og vedligeholde dit professionelle netværk
  • modtage et ubegrænset antal InMails (LinkedIns betegnelse for introduktionsmails)
  • søge efter og se profiler i LinkedIn netværket
  • se profilerne på de seneste fem personer, der har kigget på din profil
  • anmode om op til fem introduktioner ad gangen
  • give og bede om anbefalinger.

Når du kan disse værktøjer, kan du overveje at opgradere til et LinkedIn Premium abonnement. Lidt lige som at den gode og professionelle håndværker bliver mere effektiv ved at bruge en elektrisk boremaskine eller elektrisk sav, så kan du også blive mere effektiv og målrettet i din brug af LinkedIn ved hjælp af Premium udgaven.
 

Skal jeg have LinkedIn Premium for at kunne connecte med personer i 3. led?

Blogindlæg om forskellen på de forskellige LinkedIn Premium udgaver og om det er pengene værdEt spørgsmål som vi også får ret tit er, om det er nødvendigt med et Premium abonnement for at connecte med personer i 3. led på LinkedIn. Årsagen til dette spørgsmål skyldes at du – når du vil connecte med en person i 3. led – bliver præsenteret for knappen “InMail” i stedet for den normale “Opret forbindelse” knap. Dermed tror mange, at de ikke kan connecte uden at skulle opgradere til et Premium abonnement.

Det er imidlertid ikke nødvendigt at skulle købe InMails for at connecte med personer i 3. led. Du kan faktisk gøre det ved at bruge et lille “ninja trick”, som du kan se i grafikfilen til højre. Den viser hvordan du skal gøre det på desktop udgaven af LinkedIn. Hvis du vil vide, hvordan du gør det på din LinkedIn mobil app, så kan du se det i en kort video, som du finder lige her. På denne måde kan du uden videre connecte med personer i 3. led.
 
Læs mere

19. november 2017
19 nov 2017

Morten Resen: Fra nul til 1 million podcast downloads på 15 måneder

Podcast med Morten Resen og hvordan han er gået fra nul til 1 million podcast downloads i løbet af bare 15 månederMorten Resen: Fra nul til 1 million podcast downloads på 15 måneder. Hvordan er det lykkedes for den tidligere tv-vært Morten Resen at opnå så imponerende et resultat? Er det bare held? Er det fordi at han er kendt fra landsdækkende tv? Eller er det hårdt arbejde og dygtigt håndværk? Eller er det en kombination af det hele? Alt dette og mere til er omdrejningspunktet i Social Selling Radio episode 64.

Forhistorien er at Morten tilbage i starten af 2016 valgte at stoppe som vært på TV 2-programmet “Go’ Morgen Danmark”. I cirka ni år stod han op hver eneste morgen kl. 03.00 for at kunne lave tv og interviewe gæster fra kl. 6.30 til 9.00. Og jobbet sluttede desværre ikke, når Go’ Morgen Danmark var færdigt kl. 9.00. Arbejdsdagen fortsatte faktisk i mange timer endnu, hvilket også betød at der blev stillet store krav til Mortens fysiske og mentale overskud. Søvn blev således en konstant mangelvare.

Det var derfor også et job, der næsten per automatik ville have en eller anden form for udløbsdato. Det var ganske enkelt utroligt hårdt at køre denne rutine år efter år. Dertil kommer den store pris, der også skal betales i forhold til børn og kone. Morten var jo lige som kørt på arbejde længe før børnene skulle op og i skole. Derfor begyndte glæden ved jobbet at blive overskygget af dårlig samvittighed og det hårde fysiske pres.
 

Tog orlov fra Go’ Morgen Danmark

Morten valgte derfor i første omgang at tage orlov fra TV 2-jobbet for at finde ud af hvad han ville. Han havde puslet med idéen om at blive iværksætter, og gik samtidigt med tanker om at lave en podcast om lige netop iværksætteri. Idéen havde han fået fra den amerikanske iværksætter Alex Blumberg, der havde etableret podcasten “Startup”. Her fortalte Alex historien omkring hele opstarten af hans virksomhed.

Morten valgte at lave en mere “åben” podcast om hele iværksætterprocessen end Alex Blumberg. Det betød blandt andet at Morten inviterede os lyttere med til møder med blandt andre banken, investorer, advokater, samarbejdspartnere og sponsorer. Selv processen omkring ansættelsen af en praktikant og afslaget fra en kapitalfond blev en del af podcasten. Alt i alt handlede det for Morten om at være hudløs ærlig, og ikke kun dele succesoplevelser og de fede elementer. Det skulle også være plads til at kommunikere frustrationer, fiaskoer og nederlag.

Kort sagt skulle Mortens podcast indeholde både for- og bagsiden af medaljen.
 
Læs mere

4. november 2017
04 nov 2017

Sådan arbejder den moderne sælger med salg del 2

Som Leon Birdi og Leif Carlsen var inde på i Social Selling Radio episode 51, er den moderne sælger nu om dage nødt til at mestre både de klassiske salgsdyder og social selling metodikken for at kunne skabe resulteter. Det betyder også, at det ikke er enten eller med hensyn til social selling og klassisk salg – det er både og.

Det handler om at kundernes købsproces har været under stor forandring i de seneste år. Den gennemsnitlige kunde tager i dag ca. 60 % af købsprocessen selv før han eller hun kontakter en sælger.

Det handler derfor om, at den moderne sælger skal indretter sine salgsindsatser på en måde, at kunden gennem både social selling og content marketing indsatser finder frem til sælgeren, og når så først dialogen er skabt, så kan den moderne sælger tage over med de klassiske salgsdyder.

Dette er igen omdrejningspunktet for Social Selling Radio episode 63, hvor Mr. Classic Sales a.k.a. Leon Birdi taler med Mr. Social Selling a.k.a. Leif Carlsen. Leon og Leif taler om hvordan du som en moderne sælger kan arbejde med at definere din salgsstrategi – både indenfor klassisk salg og social selling.
 
Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

 

20. oktober 2017
20 okt 2017

Begynd at blogge så du kan tiltrække nye kunder

Indlæg om hvordan du kan tiltrække nye kunder ved at begynde at bloggeBegynd at blogge så du kan tiltrække nye kunder er mit bud på, hvordan du kan bruge bare en af de utrolig mange muligheder når det gælder online marketing – også selv om du ikke må bruge penge på digital markedsføring. Når det gælder markedsføringsindsatser på de sociale medier, hvor du ikke direkte bruger penge på det, kan det jo være alt fra målrettede og engagerende statusopdateringer over til Facebook Live videoer. Det kunne også være billeder fra seminarer eller en video af dig, der tegner og fortæller ved en tavle for at udstille din ekspertise. Eller det kunne være brugen af beskeder i LinkedIn til at komme i dialog med potentielle nye kunder.

Ikke desto mindre vælger jeg noget, når jeg skal komme med mit bedste online marketing råd, som nogle måske vil opfatte som kedeligt og tidskrævende. Det handler om at du skal komme i gang med at blogge om de problemer og udfordringer, som dine kunder kæmper med i hverdagen. Du skal skrive om det på en måde, hvor du viser at du har en klar holdning til, hvordan kunderne kan få løst disse problemer. Og så skal du gøre det uden at du begynder at fortælle dem, at hvis de bare vælger dit produkt, så kommer de i himlen :-)
 

Derfor skal du begynde at blogge

Lad mig fortælle, hvorfor at jeg synes at du skal begynde at blogge. Først og fremmest tager jeg udgangspunkt i, at den moderne beslutningstager er digital superbruger. Han eller hun bruger digitale platforme, avancerede søgemaskiner og sociale medier til først og fremmest at blive klædt på til at vælge det rigtige produkt og den rigtige leverandør.

Indlæg om at du skal komme i gang med at blogge for at tiltrække nye kunderTakket være Google er det blevet en forholdsvis nem øvelse – i hvert fald sammenlignet med tiden før internettet og Google. Her skulle vi som regel besvære os med at besøge indtil flere fysiske butikker for at vi kunne sammenligne produkter. Vi kunne så for øvrigt kun sammenligne det produkter, som butikken rent faktisk havde på lager. Samtidigt kunne vi slet ikke i samme omfang som i dag høre andres erfaringer og meninger om et givent produkt eller service.

Den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research har lavet studier, der viser at den moderne beslutningstager i gennemsnit tager 60 procent af købsprocessen selv, blandt andet gennem brugen af Google og de sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook og Twitter. Og jo mere den vare, som du sælger, er en ”commodity”, altså noget der egner sig til at smide i en indkøbskurv i webshoppen, desto mere tager kunden selv af købsprocessen.

Eksempelvis oplever rejse- og hotelbranchen at en meget stor del af kunderne tager hele købsprocessen selv før de overhovedet møder virksomheden fysisk første gang. Kunderne kan selv finde frem til hotellet på nettet og booke det uden overhovedet at behøve at tale med virksomheden i klassisk forstand.

Det gælder derfor om at du kan blive fundet på Google. Hvis jeg som kunde ikke kan finde dig på Google og de sociale medier, så er du usynlig for mig. Det handler derfor om, at du skal have en klar og synlig tilstedeværelse på Google for at fremtidens kunder kan finde frem til dig – også selv om du ikke må bruge penge på AdWords.

Det er lige præcis grunden til, at jeg vil have dig til at tænke i at blogge. For det koster trods alt kun din tid. Nuvel, det kan tage noget tid at lave det super gode blogindlæg, men nu forudsætter jeg at du har den fornødne tid. Til gengæld kan rigtig gode blogindlæg have en enorm indvirkning på din forretning i forhold til at lade kunderne finde frem til dig via organiske Google søgninger.
 
Læs mere

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company