facebook_pixel
Start en uforpligtende dialog med os: Ring 48 19 20 21 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
18. juni 2017
18 jun 2017

Crowdsourcing af content: Hvorfor og hvordan?

Hvorfor skal du arbejde med crowdsourcing af content i forbindelse med etablering af et Employee Advocacy projekt i jeres virksomhed og hvordan kommer du i gang med det? Disse spørgsmål og mange flere får du svar på i Social Selling Radio episode 56, hvor vi har besøg af Sillas Poulsen fra Newsio til en snak om crowdsourcing af content og social sharing platforme.

 

Her kan du lytte til podcasten

Du kan lytte til podcasten ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

 

Må vi bede dig om din hjælp i bare 2 minutter?

Guide til hvordan du giver en podcast en anbefaling og vurderingVi vil gerne udbrede vores social selling podcast til så mange som muligt. Vi vil derfor høre dig, om vi kan bede dig om din hjælp i bare 2 minutter.

Det handler om, at hvis du føler at du får værdi og gavn ud af vores podcast, vil vi blive rigtig glad, hvis du vil gå ind på iTunes på din PC eller Mac eller via podcast app’en på din iPhone, og give Social Selling Radio podcasten en 5-stjernet vurdering. Og hvis du har overskud til det, kan du hjælpe yderligere ved at tilføje et par sætninger til din vurdering, og fortælle hvad du kan li’ ved vores podcast. Det hjælper os nemlig med at få spredt podcasten til nye lyttere via iTunes’ hitlister.

Hvis du vil have hjælp til hvordan du kan give os en 5-stjernet anbefaling, så har vi lavet en visuel guide til, hvordan du helt præcis skal gøre det. Denne guide finder du i linket lige her.

God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 56 :-)

De venligste hilsner

David Bræmer-Jensen og Leif Carlsen
 

10. juni 2017
10 jun 2017

Content Managerens arbejdsdag anno 2017

Overblik over indholdet i blogindlæggetHvad arbejder en Content Manager med anno 2017? Hvad er de konkrete arbejdsopgaver? Hvad er prioriteterne når det gælder skabelse af content og distributionen på de forskellige social media platforme? Hvordan hjælper Content Manageren salgsafdelingen med at få skrevet og delt content i deres personlige netværk på LinkedIn?

Det og meget mere kan du få svar på i Social Selling Radio episode 55, hvor vi interviewer Thea Jepsen, der arbejder som Content Manager hos media intelligence-huset Infomedia.

Udgangspunktet for podcast episoden handler om, at når virksomheder går i gang med at implementere social selling og content marketing i salgs- og markedsføringsindsatserne, så er content (eller rettere mangel på samme) som regel altid årsagen til at det er svært at holde momentum i projektet. Sælgere er ganske enkelt ikke vant til at skabe content.

Det er derfor utrolig vigtigt, at der afsættes ressourcer til at træne sælgerne og andre kundevendte personer i at forstå hvad content er, hvad det kan gøre for dem i deres hverdag, og hvordan de helt konkret skaber indhold som eksempelvis statusopdateringer, blogindlæg og videoer.
 

Først skal diskussionen om de stegte duer overstås

Desværre oplever vi til stadighed, at der eksisterer en nærmest klassiske kamp mellem marketing og salg, som kan virke begrænsende for at komme i gang med digitale salgsindsatser som content marketing og social selling. Det handler i bund og grund om, at mange virksomheder ikke har fået omdefineret deres salgsproces til at matche forandringerne i kundernes købsproces.

Med klassisk kamp mener vi, at der i årtier har eksisteret en kamp mellem marketing og salg i forhold til prioriteringer, budgetter og indsatser. Det handler tit meget om følelser, divergerende holdninger, “territorier” og magt.

Blogindlæg og podcast om Content Managerens arbejdsdag anno 2017Billedligt talt handler det ofte om diskussionen om stegte duer. Marketing kan ikke forstå at salg ikke gøre noget ved de leads, som marketing opfatter som stegte duer, der er serveringsklare og bare skal spises. Salg ser til gengæld slet ikke de leads, som marketing “serverer” for dem som stegte duer. Det er jo ikke engang et lead endnu!

En anden klassisk fælde i denne sammenhæng er, at lige så snart ordet “marketing” optræder i en eller anden indsats, så er det selvfølgelig marketing, der skal lave arbejdet. Sådan er det bare ikke nødvendigvis når det gælder content marketing og social selling. Her er salg også nødt til at være en del af skabelsen af content – for det er sælgerne, der kender til kundernes udfordringer.

Denne diskussion skal overstås for at en virksomhed kan lykkes med content marketing og social selling. For der er i den grad behov for at marketing og salg samarbejder for at kunne “ramme” den moderne beslutningstager, der i snit tager cirka 60 procent af købsprocessen selv, før at han eller hun kontakter en sælger. Kunden ser jo ikke sin egen købsproces, som noget der er inddelt mellem marketing og salg. Lige præcis derfor skal den moderne marketingafdeling og salgsafdeling være fuldstændig “alignet” i tilgangen til kunderne. Det gælder også i forhold til betydningen af content marketing for at komme tilbage i den indledende del af kundernes købsproces, og få en synlighed hos den potentielle kunde.
 
Læs mere

3. juni 2017
03 jun 2017

Netværker du kun når du mangler et nyt job?

Blogindlæg om, hvorfor du skal huske at netværke medens du har et jobNetværker du kun når du mangler et nyt job? Altså når du pludselig bliver tvunget ud i det, og derfor har brug for netværkets hjælp til at få cirkuleret dit CV og skaffe dig et nyt job?

Jeg oplever forholdsvis tit, at jeg via LinkedIn eller e-mail bliver kontaktet af en person i mit netværk, der desværre har mistet sit job.

Essensen i henvendelsen handler som regel om, at vedkommende håber, at jeg har det godt, og at der er gang i forretningen, og at det er alt for lang tid siden, at vi har mødtes til en kop kaffe og en snak. Og så kommer det vigtigste i henvendelsen. Nemlig at vedkommende vil høre, om jeg kan hjælpe med at stille mit netværk til rådighed med henblik på at hjælpe dem med at finde et nyt job.

Det vil jeg selvfølgelig altid gerne hjælpe med.

Til hver en tid.
 

Folk glemmer at dyrke det personlige netværk medens de har et job

Når det er sagt, så ser jeg ofte et mønster i at de selvsamme personer ikke har brugt særlig mange kræfter – hvis nogen overhovedet endda – på at dyrke deres personlige netværk i den tid, hvor de rent faktisk havde et job.

Blogindlæg om at du også skal huske at netværke medens du har et jobDette endda på trods af, at der aldrig før har været talt mere om betydningen af, at dyrke sit personlige netværk. At det er super vigtigt at arbejde løbende på at skabe nye relationer, og pleje de eksisterende kontakter.

Der er sikkert gode grunde til, hvorfor at disse personer har valgt ikke at bruge tid på at netværke. Jeg gætter på, at det blandt andet kan skyldes:

  • Manglende tid til at netværke
  • At man glemmer at få netværket i en travl hverdag
  • At man ikke kan se værdien af at netværke
  • At man ikke føler sig tryg/sikker/fortrolig ved at netværke

 
Læs mere

27. maj 2017
27 maj 2017

10 grunde til at videoer er mere effektive

Blogindlæg med 10 gode grunde til at videoer er mere effektiveHvis ét billede siger mere end tusind ord, hvor mange ord vil en video så sige?

Vi kender alle udtrykket “et billede siger mere end tusind ord“, og ved at hjernen bearbejder visuelle indtryk hurtigere end tekst. Vi ved også, at videoer, dybest set, er flere sammenhængende stillbilleder, der gør det mere spændende og kraftfuldt end et almindeligt stillbillede.

Så hvis ét billede siger mere end tusind ord, så er en video absolut uvurderlig!

Videoer har allerede været brugt i mange år, men hele digitaliseringen af videoproduktionen gjort det super nemt og billigt samtidigt med at nye distributionskanaler er opstået. I dag kan du nå ud til hele verden gennem YouTube og Facebook med dine budskaber – også i kommerciel sammenhæng. Når du ser bort fra de mange videoer med søde killinger, tv-fraklip og skateboard ulykker, er det tydeligt, at virksomheder overalt indarbejder videoer i deres markedsføringsstrategier.

Video hjælper dig også til at lave en mindeværdig og personlig forbindelse med dine kunder. Du kan bruge en video til at vise dem, at du er mere end blot et andet ansigtsløst/anonymt firma, og at du kan forholde dig til dem på et følelsesmæssigt plan. Det betaler sig i form af mere rækkevidde, troværdighed og forretning.

Se blot nedenstående eksempel nedenfor fra flytte- og logistikvirksomheden JD-Transport, som med en ultrakort og helt uformel video dels får sat ansigt på nogle af medarbejderne samtidigt med at de får fortalt at de kan hjælpe med alle typer flytteopgaver.

Læs mere

26. maj 2017
26 maj 2017

Har du taget din daglige dosis social selling vitaminpiller?

Blogindlæg om, at du skal få etableret daglige rutiner omkring dine social selling og content marketing indsatserNår vi hjælper salgs- og marketingorganisationer og deres medarbejdere med at indarbejde social selling og content marketing-metodikkerne i deres salgs- og markedsføringsindsatser, oplever vi som regel at der er masser af positiv energi og fremdrift i projektet i den indledende fase. For det er stadigvæk spændende og nyt.

Men når der så er gået noget tid, og den umiddelbare begejstring er dalet lidt, presser hverdagens andre opgaver sig ofte på. Og da social selling metodikken for de fleste stadigvæk er en ny ting, og slet ikke er indarbejdet som en rutine, er det ofte denne type indsatser, som det går ud over i hverdagen. Pludselig er der gået et par uger siden, at du sidst fik lavet en statusopdatering eller fik delt et af kollegernes LinkedIn blogindlæg.

Det har også en negativ konsekvens for din digitale egenkapital, og dermed også for dit LinkedIn Social Selling Index, som begynder at vise en faldende kurve. Det sker fordi, du hverken får søgt efter nye kundeemner, bearbejdet dit nuværende netværk, får lavet de 2-3 ugentlige statusopdateringer eller ikke får skrevet de 1-2 LinkedIn blogindlæg om måneden, som ellers ville være med til at udstille din ekspertise overfor din målgruppe og netværk i almindelighed.
 

Du skal starte med at få skabt en daglig rutine

Det kommer næppe som en stor overraskelse, at jeg foreslår at du skal få indarbejdet en daglig rutine omkring dine social selling og content marketing indsatser. Uden at du hver eneste dag bruger lidt tid på at blive fortrolig med metodikkerne, så bliver du aldrig rigtig god til dem. På visse andre social selling indsatser, handler det om at få etableret ugentlige og månedlige rutiner. Men uanset om det skal ske dagligt, ugentligt eller månedligt, så handler det om at få etableret en social selling rutine.

Blogindlæg om, at du skal huske at tage dine daglige social selling vitaminpillerDer er altså bare noget om det gode gamle ordsprog med, at øvelse gør mester. At få succes med social selling handler om at blive fortrolig med metodikkerne og med værktøjet, som i dette tilfælde er LinkedIn, men det kunne i princippet lige så godt være Facebook, hvis denne platform passer bedre i forhold til din målgruppe.

Så det handler meget om at du skal lære, hvor LinkedIn menuerne og knapperne sidder og hvordan disse fungerer uanset, om du bruger LinkedIn i desktop-udgaven på computeren eller som app på din smartphone eller tablet.

Ellers kommer du til at spilde for meget tid med at lede efter funktioner, og det vil sikkert også medføre irritation, som i den sidste ende måske resulterer i demotivation. Ergo handler det om at undgå at blive frustreret og tænke, at det bliver du aldrig god til. Afsæt konkret tid i din kalender til at blive god til LinkedIn. For derigennem kommer du hurtigere i gang med det reelle social selling salgsarbejde, og du kommer også til at høste tidligere.

Dernæst handler det også om at forstå den grundlæggende præmis om, at social selling er “slow selling”. At det tager tid at sætte dette nye store dieselgodstog i gang og få det op i fart. Til gengæld – når det først har nået en god hastighed, skal der meget til at stoppe det, og det gælder mest at alt om at vedligeholde farten. Når du ender på det niveau, begynder kunderne at komme af sig selv – dels fordi dit netværk ved præcis, hvad du kan hjælpe med og dels fordi, at potentielle kunder finder dig i Google-søgninger, når de indsamler information som en del af deres købsproces.
 
Læs mere

25. maj 2017
25 maj 2017

Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?

Blogindlæg om hvad en LinkedIn anbefaling skal indeholdeHvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde? Hvordan giver jeg en anbefaling på LinkedIn? Hvordan beder jeg om en anbefaling på LinkedIn? Det er spørgsmål som jeg nogle gange får, når jeg er ude for at undervise i social selling og brugen af de sociale medier i professionel sammenhæng, og det er gode og relevante spørgsmål, fordi det er en god ide at have anbefalinger på sin LinkedIn profil.

Anbefalinger på din LinkedIn profil er nemlig med til at opbygge din digitale egenkapital, som er værdien af dit professionelle digitale omdømme. Din personlige LinkedIn profil er således ikke kun en digital udgave af dit CV. Det er dit digitale visitkort, som både nuværende og kommende kunder kigger på, og det samme gælder selvfølgelig også din arbejdsgiver.

Du bør derfor bede dine kunder og samarbejdspartnere om at give dig anbefalinger. Det er en rigtig god idé at gøre det lige efter et godt afsluttet projekt eller opgave, hvor kunden har rost dig for din opgaveløsning. Det siger næsten sig selv, at det bedste og nok også nemmeste tidspunkt at bede om en anbefaling, er når kunden har den gode oplevelse i baghovedet.

Hvis det er et stykke tid siden at projektet eller opgaven blev afsluttet, så kan du sagtens spørge kunden alligevel, hvis du fornemmer at han eller hun fortsat har den positive oplevelse i baghovedet.
 

Anbefalingen kan bruges både på LinkedIn og dit website

Du kan bruge anbefalingen både på din LinkedIn profil, men også på din virksomheds website, hvis du bare husker at spørger om tilladelse til det fra den som skriver anbefalingen til dig. Anbefalinger er således en god måde til at øge din og din virksomheds troværdighed over for både nuværende og kommende kunder.

Den moderne beslutningstager tager nu om dage cirka 60 procent af købsprocessen selv, og en vigtig del af dette handler om at opbygge tillid. Det sker når beslutningstageren indsamler oplysninger og laver en evaluering af både produkt eller service og af dig som leverandør. Her er anbefalinger et rigtig effektivt middel til at skabe tillid, da det er dine kunder, der udtaler sig om dig og din virksomhed.
 
Læs mere

14. maj 2017
14 maj 2017

Sådan arbejder den moderne sælger med salg

Blogindlæg og podcast om, hvordan den moderne sælger arbejder med salgDen moderne sælger er nødt til at mestre både de klassiske salgsdyder og social selling metodikken for at kunne overleve fremover. Det betyder også, at social selling eller klassisk salg ikke er enten eller – det er både og.

Udgangspunktet for dette drejer sig om, at kundernes købsproces har været under stor forandring i de seneste år. Ifølge en undersøgelse fra den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research, så tager den gennemsnitlige kunde i dag ca. 60 % af købsprocessen selv før han eller hun kontakter en sælger. Og hvis det produkt eller den service, som du sælger er en “commodity“, der kan puttes i en indkøbskurv på en webshop, ja, så kan kunden klare 100 % af købsprocessen selv.

Det handler derfor om, at den moderne sælger skal indrette sine salgsindsatser på en måde, sådan at han eller hun gennem både social selling og content marketing indsatser lader kunden finde frem til sælgeren. Og når dialogen er skabt, så kan den moderne sælger bruge de klassiske salgsdyder. Disse indsatser skal naturligvis gennemføres både før, under og efter, at kunden har truffet sin beslutning.
 

Det er ikke enten eller – det er både og

Når jeg tidligere skrev, at hverken klassisk salg eller social selling i sig selv er tilstrækkeligt til at nå i mål med salgsbudgettet, så skyldes det, at jeg jævnligt møder debatter på LinkedIn, hvor omdrejningspunktet enten er, at kold canvas er guds gave til sælgere eller omvendt, at det er stendødt. Samtidigt bliver social selling fremhævet som den blå pille, der kan redde budgettet nu om dage. Det er imidlertid helt forkert. For både klassisk salg og social selling er ikke enten eller – det er både og.

Du skal blandt andet bruge blogs til at komme tilbage i den indledende del af kundernes købsprocesI Social Selling Company agiterer vi selvfølgelig meget for social selling metodikken, for det er det, som vi har kompetencer og erfaring indenfor, og ikke mindst brænder for. Vi gør det altid med udgangspunkt i, at kunderne har ændret deres måde at købe ind på.

Kunderne er langt mere undersøgende, og indsamler selv en stor mængde information og data, før de træffer en beslutning og vælger produkt og/eller leverandør. Ergo vil den moderne beslutningstager gerne selv gennemføre den indledende fase af købsprocessen, uden at en sælger blander sig. Det er en af forklaringerne på, hvorfor at det er blevet sværere at komme igennem på telefonen.

Det betyder ikke at kold canvas er stendødt, men det virker dårligere end for 10 og 20 år siden. Hvis du skal have succes med at ringe kold canvas, skal det første og fremmest bruges på den helt rigtige måde, og dernæst også, hvor canvas stadigvæk giver mening. Der er nogle få brancher, hvor telefonen fortsat er den nemmeste måde at komme igennem til kunderne på, eksempelvis til kørende håndværkere, som ikke bruger særlig meget tid på de sociale medier. Men i mange andre brancher, og især hvor der er tale om B2B relationssalg, er social selling og content marketing metodikken værd at overveje.
 
Læs mere

6. maj 2017
06 maj 2017

Sådan anbefaler du en podcast i iTunes eller podcast app’en på din iPhone

Guide til hvordan du anbefaler en podcast i iTunes eller podcast app’en på din iPhone Har du en favorit podcast som du lytter til igen og igen fordi den inspirerer dig og giver dig konkret værdi? Har du har i den sammenhæng haft lyst til at give producenten af podcasten (også kendt som en podcaster) en eller anden form for anerkendelse som en slags tak for, at han eller hun har brugt tid og kræfter på at optage, mixe og redigere podcasten og gøre den tilgængelig for dig?

Det er faktisk ret nemt at give en anbefaling og vurdering af en podcast, og det er en af de bedste måder at anerkende podcasterens arbejde og gøre vedkommende glad. For mange podcastere motiveres netop af at dele ud af deres viden og erfaring, og på den måde give videre ved at inspirere deres lyttere med podcast episoder. Derfor er det også stærkt motiverende for podcastere, når de får en god anbefaling og en 5-stjernet som en anerkendelse af deres arbejde.
 

Hvordan giver jeg en anbefaling til en podcast?

Hvis du nu tænker, at du vil gerne give din favorit podcaster en anbefaling, men du ikke rigtig ved hvordan du gør det, så fortvivl ikke. Du er for øvrigt langt fra alene om ikke at vide det. For Apple gør ikke det store nummer ud af at fortælle dig, hvordan du gør det i praksis. Det vil vi til gengæld gerne hjælpe dig med gennem denne guide. Heldigvis er det hverken svært, og så tager faktisk mindre end to minutter at gøre.

Vi har lavet guiden så du kan kan bruge den uanset om du vil give en anbefaling via iTunes på din PC eller Mac eller på din iPhone eller iPad.
 
Læs mere

29. april 2017
29 apr 2017

Do’s and Don’ts på LinkedIn

Blogindlæg og podcast om Do's and Don'ts på LinkedInDo’s and Don’ts på LinkedIn: Hvad må du og hvad må du ikke? Findes der en slags LinkedIn best practice? Kan du poste billeder af dit nyfødte barn på LinkedIn? Må du sælge på LinkedIn og lave opslag med salgsbudskaber og tilbud? Er det okay at bruge humor i dine opslag eller kommentarer? Kan du tillade dig at downloade dine LinkedIn kontakter og begynde at markedsføre din virksomhed og produkter overfor dem på Facebook?

Der er helt sikkert mange meninger om, hvad der er rigtigt og forkert at gøre på LinkedIn og i forhold til social selling indsatser på verdens største professionelle netværk. Det gælder for øvrigt på alle former for sociale medier uanset, om det er på Facebook, Instagram, Twitter eller Snapchat for blot at nævne nogle få. Og lige som at der altid er nogle mennesker, der vil være “politimænd” i trafikken, på golfbanen eller i en moralsk orienteret debat, så findes der også “politimænd” på LinkedIn og andre sociale medier i forhold til hvad der er rigtigt og forkert.
 

LinkedIn best practice: Hvad er rigtigt og hvad er forkert?

Hvad er rigtigt at gøre og hvad er forkert at gøre på LinkedIn? Første og fremmest er det et meget svært spørgsmål at svare på. For hvad der er rigtigt og forkert for mig, er der ikke nødvendigvis det samme for dig. Det kan faktisk være det stik modsatte. Så det rigtige svar er nok, at der findes ikke et rigtigt svar og at der ikke er en altomfavnende sandhed når det gælder LinkedIn og social selling. For det er i den grad subjektivt, hvad der er rigtigt og forkert for mig i forhold til dig.

Når det så er sagt, så har jeg qua min mangeårige professionelle erfaring med LinkedIn og social selling metodikken nogle klare holdninger til, hvad jeg personligt gør og ikke gør på LinkedIn og de andre sociale medier. Disse holdninger er i høj grad baseret på konkrete erfaringer på godt og ondt, og ikke mindst på basis af oplevelser fra arbejdet med mere end 100 danske erhvervskunder, der bruger social selling i deres salgs- og markedsføringsindsatser. For mig er det i hvert fald endt med at blive en slags LinkedIn best practice.
 

Do’s and Don’ts på LinkedIn: 12 ting som jeg selv har en klar holdning til

Gør det så mine meninger til den absolutte sandhed i forhold til hvad du skal gøre og ikke gøre på LinkedIn? Helt sikkert ikke! Men jeg håber at du i et eller andet omfang kan bruge mine tanker, meninger og holdninger som en slags guide og inspiration til, hvordan du kan forme dit eget personlige kodeks for, hvordan du bevæger dig rundt på LinkedIn, hvad du skriver af statusopdateringer, hvad dine blogindlæg skal indeholde og hvordan du kommenterer på andres opslag.

Jeg har derfor lavet en oversigt med 12 punkter, som jeg har taget stilling til, og som er blevet til mine personlige LinkedIn leveregler.
 
Læs mere

26. april 2017
26 apr 2017

Sådan tiltrækker og fastholder du millennials og generation Y

Sådan tiltrækker og fastholder du millennials og generation Y er et blogindlæg og handler om, hvordan du kan tiltrække og fastholde denne generation, som også kendes som “millennials” eller “Generation Me”. De 5 dogmer er omdrejningspunktet for en bog, som konsulentvirksomheden YoungConsult har skrevet.

I den sammenhæng har vi haft Andreas von der Recke og Mikkel Sandal Hansen fra YoungConsult i podcaststudiet for at tale om emnet i forbindelse med at de har udgivet bogen “5 dogmer til tiltrækning og fastholdelse af generation Y”. For lige at sætte scenen så dækker begrebet “millennials” og generation Y over personer, der er født mellem omkring 1980 og frem til 2000. Altså er det personer, der er mellem cirka 17 og 37 år.
 

De 5 dogmer

De 5 trin som vi taler om i podcast episoden er:

  1. Early Adoption
  2. Pride Culture
  3. Sharable Sociable
  4. Buddy Leadership
  5. Trusted Autonomy

 

Her kan du lytte til podcasten med Andreas og Mikkel fra YoungConsult

Du kan lytte til podcasten med Andreas von der Recke og Mikkel Sandal Hansen ved at klikke på en af knapperne nedenfor:

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud

Hvis du får værdi ud af podcasten med Andreas og Mikkel, vil jeg blive rigtig glad, hvis du vil gå ind på iTunes og give den 5 stjerner og måske også skrive en anbefaling på bare et par linjer. Det hjælper os nemlig med at få spredt historien til andre interesserede via iTunes’ hitlister.

God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company