Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
9. oktober 2018
09 okt 2018

Social Friday i andet halvår 2018

Vi har afholdt Social Friday lige siden vi startede Social Selling Company tilbage i 2014, og det har været en succes fra dag ét. Så derfor fortsætter vi selvfølgelig med at afholde Social Friday, og vi har nu fundet datoerne for Social Fridays i andet halvår af 2018, og de er som følger:

  • AUGUST: 31. august fra kl. 15.30 til 17.30 hos Fiks IT i Ikast
  • SEPTEMBER: 28. september fra kl. 15.30 til 17.30 hos CRAFTED BY på Vesterbro
  • OKTOBER: 19. oktober fra kl. 15.30 til 17.30 hos Theilgaards i Den Hvide By i Køge. Klik her for tilmelding
  • NOVEMBER: 23. november fra kl. 15.30 til 17.30 (sted bliver annonceret senere). Klik her for tilmelding

Tilmelding til Social Friday

 
 
 
 

Hvad er Social Friday for en størrelse?

Social Friday er et uformelt og afslappet initiativ, som har til formål at styrke det professionelle netværk blandt vores kunder, samarbejdspartnere, venner af huset og andre, der har interesse i at skabe og dyrke nye relationer.
 

Hvem kan deltage i Social Friday?

Social Friday netværksarrangementerne henvender sig til dig, der aktuelt sidder i et job, hvor du arbejder med salg, markedsføring og/eller forretningsudvikling, og som har lyst til at netværke med andre professionelle. Idéen er at vi kan dele viden og inspiration med hinanden, og måske sparre omkring konkrete muligheder eller udfordringer, som man ønsker vendt med andre professionelle.
 
Læs mere

9. oktober 2018
09 okt 2018

LinkedIn video guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil

LinkedIn video guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profilLinkedIn video guide: Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil er til dig, der gerne vil have en professionel LinkedIn profil. Det er en trin-for-trin LinkedIn guide, som er baseret på vores samlede erfaringer og best practice med hvordan en professionel LinkedIn profil skal se ud. Formålet er at hjælpe dig med at få den perfekte LinkedIn profil med det sigte, at skabe en professionel digital identitet, øge din synlighed på de sociale medier og opbygge din digitale egenkapital.

I en verden, hvor de erhvervsorienterede sociale medier fylder mere og mere, bliver vores personlige online profiler også mere synlige for andre. Vi bliver ganske enkelt googlet på kryds og tværs og undersøgt på eksempelvis LinkedIn, når en virksomhed skal vælge ny leverandør eller samarbejdspartner, når vi skal afholde møde og ønsker at forberede os til mødet, eller for den sags skyld når vi er på udkig efter en ny medarbejder.

Det er derfor mere vigtigt end nogensinde før, at have en tydelig og professionel profil og et digitalt omdømme, som klart kommunikerer både din faglighed og personlighed. Det vil vi gerne hjælpe dig med, og til brug for det har vi udarbejdet, efter vores mening, den ultimative LinkedIn guide, der hjælper dig til at lave den perfekte LinkedIn profil.
 
Blogindlæg og video om den ultimative guide til den perfekte LinkedIn profil
 
Videoudgaven af den ultimative LinkedIn guideDu kan se den ultimative LinkedIn profilguide som et gratis videokursus bestående af 7 enkeltstående afsnit med tilhørende videoer, som hver varer cirka 3 og op til 13 minutter. Det har vi gjort for at du frit kan vælge de afsnit, som du har brug for at arbejde med, eksempelvis kontaktoplysninger eller navn, overskrift og resumé.

Hvis du derimod gerne vil igennem hele videokurset, kan du vælge at se den fulde video, der har en samlet spilletid på cirka 48 minutter (klik her for at se den samlede video). Den samlede video henvender sig til dig, der ønsker at gennemgå og opdatere din fulde LinkedIn profil.

Tekstudgaven af den ultimative LinkedIn guideDu kan også vælge at læse og følge den tekst- og grafikbaserede LinkedIn guide i dette blogindlæg. Denne udgave af den ultimative LinkedIn guide henvender sig til dig, der helst vil læse dig igennem instruktioner og bruge de vedhæftede skærmdumps til at få rettet din LinkedIn profil til. Du kan selvfølgelig også her vælge at gå guiden minutiøst igennem eller springe til det eller de afsnit, som du ønsker at opdatere. Den guide kommer efter videoerne og du finder den ved at klikke her.

Tekstudgaven af guiden er udstyret med en række screendumps for at hjælpe dig på vej, når du skal opdatere din LinkedIn profil. Vi har gjort det på den måde, at vi har markeret det område, som du skal have opmærksomhed på med en rød kasse og en sort eller hvid pil, der peger på det menupunkt eller den knap, som du skal klikke på med din mus eller tilsvarende (se nedenstående eksempel).
 
Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil
 
 
Læs mere

2. oktober 2018
02 okt 2018

Hvad er social selling?

Blogindlæg med definitionen på social sellingHvad er social selling? Social selling er en metode til at udvikle relationer som en del af salgsprocessen i forhold til dine kunder. Skåret ind til benet handler det om at få en potentiel køber til at kende dig, kunne lide dig og stole på dig via markedsførings- og salgsindsatser på de sociale medier. Ultimativt handler det om at få kunderne til at komme til dig, når de har brug for dine produkter eller services.

Der hvor social selling har sin absolutte styrke er når du arbejder med B2B relationssalg og længerevarende salgscyklusser. Her er LinkedIn som regel det åbenlyse valg, da det er markedets stærkeste erhvervsorienterede sociale medie, men det kan i princippet også foregå på Facebook, Instagram og Twitter. Social selling kan også foregå offline i forbindelse med salgsmøder og lignende.

Som så mange andre tendenser har social selling metodikken sin oprindelse fra USA, hvor det blev en naturlig udvikling af den såkaldte “Sales 2.0” tankegang, som handler om udfordringen ved at komme tilbage i den indledende del af købsprocessen eller endda påvirke kunden inden han eller hun overhovedet får et konkret behov.

Et af de grundlæggende elementer i social selling handler om at nærme sig potentielle kunder på en mindre direkte måde end man normalvis gør gennem brugen af såkaldt kold canvas, altså opringninger til personer uden at de har bedt om at blive ringet op, og hvor kunden ikke har et forudgående kendskab til sælgeren. Altså er den indledende relation mellem sælger og potentiel kunde kold – deraf navnet kold canvas.

Et andet element i social selling drejer sig om at sælgeren får mulighed for at lave personlig branding ved at kommunikere sin faglighed på LinkedIn (eller andre sociale medier). Det kan han eller hun blandt andet gøre ved at skabe og dele relevant indhold (omtales ofte som “content”) så som blogindlæg, links, videoer og podcasts med sit netværk på LinkedIn med henblik på at udstille sin ekspertise og opbygge troværdighed.

Blogindlæg om hvad social selling erEndelig handler social selling også om “social listening”, altså om at du lytter til signaler og information i dit netværk på LinkedIn og andre sociale medier med henblik på at dyrke relationerne ved at lytte, lære og hjælpe, og sidst, men ikke mindst, potentielt set også opfange købssignaler fra netværket.

En misforståelse vi møder fra tid til anden er, at nogle blander social selling sammen med begrebet social marketing. Det er imidlertid to forskellige begreber. Hvor social marketing er fokuseret på marketingpersoner, der arbejder med massekommunikation, er social selling mest fokuseret på salgspersoner, der arbejder med en-til-en baseret relationssalg.

En anden misforståelse er, at mange tror at social selling altid er ensbetydende med LinkedIn, men det er det ikke. For social selling handler om metoden og mindsettet, hvorimod LinkedIn er platformen, hvor du eksekverer social selling metodikken.

Ergo kan social selling metodikken også bruges i forhold til andre sociale medier som eksempelvis Facebook, Instagram og Twitter – bare med respekt for disse mediers karakteristika og særegenheder. Når det er sagt er LinkedIn dog den mest udbredte platform i forhold til social selling.
 

Den klassiske salgsmodel

Blogindlæg om hvad er social selling?Inden jeg sætter flere ord på, hvad social selling mere præcist dækker over, så lad os kigge på, hvordan virksomheder klassisk set har arbejdet med salg. I gamle dage, hvilket i denne sammenhæng kun er få år siden, bestod salgsmodellen ofte af segmentering, markedsføring, telefoncanvas, emnekvalificering og kundemøder.

Faktisk er der stadig mange virksomheder, der udelukkende anvender den klassiske salgsmodel. Den indebærer at virksomhederne markedsfører deres produkter og services via eksempelvis trykte kataloger, annoncer i dagblade, ugeaviser eller magasiner samt udstillinger og messer. Kundeemner bliver kvalificeret ud fra branche og om det er en offentlig eller privat virksomhed, geografi, antal ansatte, potentiale m.m. Herefter ringer sælgeren så ud for at booke et møde, hvor kunden skal overbevises om, hvorfor han eller hun burde handle med lige netop denne sælger.

Selvfølgelig er der mange varianter af denne salgsmodel afhængig af branche, men i hele træskolængder har det fungeret på denne måde i mange år. Imidlertid har internettet og ikke mindst Google for altid ændret måden kunderne køber ind på. I den gamle model var det sælgeren, der konstant skubbede på, men den går bare ikke mere. Nu er det kunden, der kan vælge at tage hele købsprocessen digitalt uden at skulle tale med en sælger i telefonen eller mødes ansigt til ansigt.

Principielt har kunder aldrig kunnet lide at blive solgt til, men det kan de slet ikke nu om dage, hvor der desværre er skruet endnu mere op for salgsbudskaberne. Du oplevede det sikkert selv, da du sidste gang tankede benzin og skulle betale i butikken. Her blev du med stor sandsynlighed præsenteret for et forholdsvis upersonligt salgsbudskab med et tilbud om 2 pakker Gajol for 10 kroner. Det er hvad jeg kalder for sælgere uden hjerner, og når der går automatgear i mersalget.
 
Læs mere

7. september 2018
07 sep 2018

5 trin til at opbygge din digitale egenkapital

Blogindlæg om hvordan du opbygger digital egenkapital på de sociale medierJeg vil starte mit indlæg med en påstand: Hvis du er sælger (eller sidder i et andet kundevendt job) skal du indstille dig på, via LinkedIn, at kunne dokumentere din ekspertise og dit professionelle netværk samt dine evner til at dyrke netværket og kapitalisere på det. Du kommer med meget stor sandsynlighed også til at skrive under på, at du proaktivt skal stille din LinkedIn profil og dit LinkedIn netværk til rådighed for virksomheden.

Med dokumentere mener jeg, at fremtidige arbejdsgivere vil kræve at kunne se følgende på din LinkedIn profil:

  • At du er proaktiv på LinkedIn i form af relevante og regelmæssige (læs daglige) statusopdateringer, likes, shares og kommentarer
  • At du jævnligt (læs månedligt) deler ud af din viden og ekspertise gennem blogindlæg og videoer
  • At dit netværk har et ret præcist billede af hvad det er du laver og hvilken værdi du kan skabe
  • At du har et stort (+500 forbindelser) og attraktivt netværk (læs mange influenter og beslutningstagere) som du løbende udbygger

Du er nødt til at gøre det – for du er en truet dyreart

Blogindlæg om, hvordan du undgår at uddø som sælgerDen amerikanske analysevirksomhed Forrester Research har i en rapport tilbage fra 2015 anslået, at 1 million B2B sælgere i USA vil miste deres job til e-handel og webshops frem til og med 2020. Den klassiske sælger er således på vej til at være en truet dyreart. Kold canvas er stort set spild af tid, og nu er det kunderne, der ringer til dig, men først når de har fundet frem til dig via Google og LinkedIn.

Vi bevæger os derfor med hastige skridt mod en ændring, fra den bredtfavnende og generelle salgskonsulent over imod en række af salgs- og markedsføringsmedarbejdere, der er specialister og eksperter i hver deres del af salgsprocessen.

Det betyder at du som sælger er en truet dyreart, og at du derfor – hvis du skal overleve som sælger fremover – ganske enkelt er nødt til at lære nye tricks. Du skal derfor “efteruddanne” og dygtiggøre dig i digitale salgs- og markedsføringsmetodikker såsom social selling og content marketing, og indarbejde de digitale platforme i dine daglige salgsindsatser. En af de vigtigste elementer i den sammenhæng er, at du skal have et synligt, tydeligt og professionelt digitalt fodaftryk – ellers gør du det svært for både kunder og fremtidige arbejdsgivere at finde frem til dig.

Og det siger sig selv, at det er bedre, at du gør noget ved det nu (som i nu), end at vente yderligere 5 år med det, indtil at den digitale udvikling i kundernes købsproces har slået endnu mere igennem. Så kom i gang med at “efteruddanne” dig i social selling og content marketing allerede nu således, at du bliver blandt de bedste på dit felt i løbet af de kommende 5 år.
 
Læs mere

4. september 2018
04 sep 2018

Skal jeg vælge LinkedIn Premium?

Blogindlæg som giver dig overblik over hvad LinkedIn Premium er og om du kan nøjes med gratisudgaven af LinkedInSkal jeg vælge LinkedIn Premium? Hvad er LinkedIn Premium? Hvad kan de forskellige udgaver af LinkedIn Premium? Hvad koster LinkedIn Premium? Er LinkedIn Premium pengene værd? Eller kan jeg klare mig med gratisudgaven af LinkedIn?

De spørgsmål får jeg næsten hver eneste gang at jeg afholder foredrag eller workshops i brugen af LinkedIn og social selling metodikken. Derfor tænkte jeg at det ville give god mening at lave en slags guide, der kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål, og hjælpe dig til at finde ud af om det kan give mening for dig at vælge et LinkedIn Premium produkt eller om du skal fortsætte med gratisudgaven.

Lad mig med det samme gør dig opmærksom på, at jeg IKKE bliver betalt for at omtale LinkedIn Premium produkterne. Jeg får i det hele taget ikke nogen form for indtægter fra LinkedIn. Jeg har heller ikke nogen aktier i virksomheden, og jeg har således ikke nogen direkte økonomiske interesser i LinkedIn. Denne guide er derfor alene mit personlige forsøg på at give dig et uvildigt og objektivt perspektiv på om Premium er noget for dig eller om du bare skal spare pengene og bruge gratisudgaven.
 

Indholdsfortegnelse

Linkedin Premium guiden er delt op i følgende afsnit:

 

Hvor mange bruger LinkedIn Premium?

Ifølge LinkedIns egne tal, er det kun cirka 17 procent af LinkedIn’s indtægter, der kommer fra Premium abonnenenter. Størstedelen af LinkedIns indtægter (helt præcis 65 procent) kommer fra de såkaldte “Talent Solutions” i form af indtægter fra virksomheder, der bruger LinkedIn som rekrutteringsplatform. Så hvis du “bare” anvender gratisudgaven af LinkedIn, hører du til den altdominerende gruppe af LinkedIn-brugere. Det er der dog ikke noget mærkeligt i, når en virksomhed som LinkedIn driver en del af sin forretning ud fra “Freemium” tankegangen, altså hvor den basale adgang er gratis, men at du kan betale dig til yderligere funktionalitet.

Vi har for øvrigt selv lavet en lille undersøgelse i vores eget netværk på LinkedIn i marts måned 2018. Som du kan se af grafikken nedenfor er antallet af LinkedIn Premium brugere højere end LinkedIns egne tal. Forklaringen på dette skal nok findes i, at mange af personerne i vores netværk og på vores Company Page bruger LinkedIn i en større omfang end gennemsnittet. Derfor er der også flere, der vælger at bruge den betalte udgave af LinkedIn i form af deres Premium produkter.

Guide til om LinkedIn Premium er pengene værd eller ej

Klik her for at komme tilbage til oversigten.

21. august 2018
21 aug 2018

Skab salg via LinkedIn

Skab salg via LinkedIn er et blogindlæg om, hvordan det er muligt at skabe salg via din LinkedIn profil gennem brugen af social selling og content marketing metodikkerne.Skab salg via LinkedIn er et blogindlæg om, hvordan det er muligt at skabe salg via din LinkedIn profil gennem brugen af social selling og content marketing metodikkerne.

Mange ser ganske vist stadigvæk LinkedIn og deres personlige LinkedIn profil som et online CV-værktøj, der nærmest kun opdateres når de skal søge nyt job – enten fordi de selv søger, bliver prikket på skuldren af en headhunter eller bliver bedt om at søge nye udfordringer.

Men LinkedIn udvikler sig ligesom alle andre ting og skal nu om dage opfattes mere som et relations- og markedsføringsværktøj. Her kan du søge viden og inspiration, stille spørgsmål til dit netværk eller i grupper samt søge efter relevante personer du kan invitere ind i dit netværk. Og så kan du altså også bruge det til at skabe salg med. Især hvis du bruger social selling tankegangen, hvor det handler om at udnytte dit netværk og den tillid du har opbygget i dit netværk.

Ifølge det amerikanske erhvervsmagasin Forbes forholder det sig således, at 78 % af sælgere, som bruger social selling til at udvikle deres kunderelationer med, gør det bedre end sælgere, som ikke bruger social selling. Og så har de sælgere, der bruger social selling metodikken, derudover en cirka 10 % bedre målopfyldelse. Ergo kan du som sælger nemmere opnå dine salgsmål ved at bruge social selling og LinkedIn.
 

Sådan sælger du via din LinkedIn profil

Du er en sendemastDet er vigtigt at have det rigtige mindset i forhold til hvordan du bruger din LinkedIn profil. Vi møder ofte holdningen, at man kun vil udvide sit netværk på LinkedIn med personer som man har mødt i den fysiske verden. Det er efter vores mening en begrænsende holdning, som gør det svært at bruge LinkedIn på den nye måde, nemlig som en moderne markedsføringskanal og en effektiv branding platform.

Prøv i stedet at se din LinkedIn profil som en sendemast og dine forbindelser som lyttere. Du skal samtidigt se dig selv om en slags radiovært for kanalen på din sendemast. Din kanal skal sende interessant og relevant indhold for at fastholde dine lytteres opmærksomhed. Der er mange forskellige former for indhold, som du kan bruge for at holde din kanal i live og relevant. Du kan for eksempel lave statusopdateringer om aktuelle emner, skrive LinkedIn artikler, dele links til webinarer, artikler og videoer, eller selv producere videoer.
 
Læs mere

30. juli 2018
30 jul 2018

Hvad er forskellen på social business og social selling?

Podcast episode om hvad social business er og hvor der er lighedspunkter med social sellingHvad er forskellen på social business og social selling? Hvor er der ligheder mellem social business og social selling, og hvor er der forskelligheder? Det taler jeg med Erik Korsvik Østergaard fra konsulentvirksomheden Bloch&Østergaard om i Social Selling Radio podcast episode 70.

Erik og hans kolleger arbejder med ledelses- og organisationsudvikling, og anvender blandt andet sociale medie platforme med henblik på at styrke den interne kommunikation. Det kan handle om at blive bedre til at distribuere viden og synliggørelse af den kompetence og ekspertise, der findes i organisationen. Det kan også handle om at skabe en bedre intern kultur for at dele erfaringer og succeshistorier samt ikke mindst at turde spørge om hjælp blandt kollegerne.

Det kan være gennem brugen af eksempelvis værktøjer som Slack, Microsoft Teams, Yammer eller Workplace by Facebook, som alle umiddelbart er kendetegnet ved at blive brugt som en slags moderne intranet. Her kan der deles inspiration, viden, erfaringer, historier, kundecase m.m. i et lukket internt miljø, hvor der er styr på hvem der er på platformen.

 

Social business møder social selling

Er der så en kobling mellem social business og social selling? Populært sagt så minder social business på mange måder om social selling. Den store forskel handler om at social business handler om at skabe intern synliggørelse af ekspertise og viden overfor kollegerne. Social selling handler om at synliggøre ekspertise og viden overfor netværket/følgerne på det sociale medie, hvor man dyrker social selling metodikken.

Så social business er meget orienteret mod det interne, hvorimod at social selling i høj grad handler om eksterne. Der, hvor det minder meget om hinanden, handler om at synliggørelse af erfaringer, viden og kompetencer med henblik på at hjælpe andre.

Der, hvor der til gengæld er en stor forskel, handler om de platforme, hvor henholdsvis social business og social selling bliver udført. Social business bliver typisk dyrket i meget lukkede miljøer som eksempelvis Slack, Microsoft Teams, Yammer eller Workplace by Facebook, hvor det kun er de interne medarbejdere, der kan kigge med. Social selling udøves i høj grad på åbne platforme som LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter, hvor stort set alle kan kigge med.
 

Her kan du lytte til podcasten med Erik Korsvik Østergaard

Du kan lytte til podcast episoden med Erik ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 70 :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

26. juli 2018
26 jul 2018

Sådan får du gult eller rødt kort på LinkedIn

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInVidste du at dit netværk på LinkedIn rent faktisk kan give dig både det gule og det røde kort? Faktisk kan du endda få dobbelt og tredobbelt rødt kort på LinkedIn, hvis det går helt galt. Du tænker måske nu, hvorfor jeg begynder at blande fodbold sammen med LinkedIn. Det er normalvis to ting, der ikke hører sammen.

Analogien til at få en advarsel eller lige frem blive udvist i en fodboldkamp, og hvad dit netværk på LinkedIn kan gøre ved dine statusopdateringer, er nu rent faktisk god nok.

For hvis du laver statusopdateringer (også kendt som indlæg) på din LinkedIn profil, og det på en eller anden måde irriterer eller måske ligefrem provokerer en given person i dit netværk, så har vedkommende muligheden for at give dig et gult eller et rødt kort – ja som nævnt endda indtil flere røde kort, hvis vedkommende for alvor ser sig sur på dig.

Hvordan det hele hænger sammen og hvad du kan gøre for at undgå det gule og røde kort på LinkedIn er omdrejningspunktet for mit blogindlæg, som jeg håber at du vil læse videre på.
 

Det gule kort på LinkedIn

Blogindlæg om hvordan du kan få gult eller rødt kort på LinkedInGult i denne sammenhæng betyder at personen klikker på de tre små prikker ud for din statusopdateringer og klikker på valgmuligheden “Skjul dette indlæg”.

Det gør at LinkedIn ikke viser opslaget i din nyhedsstrøm igen – ej heller hvis nogen i dit netværk begynder at like eller kommentere opslaget.

Hvis dette mønster gentager sig, altså at den pågældende person klikker flere gange på “Skjul dette indlæg” ud for dine statusopdateringer, så vil LinkedIns algoritme begynde at skrue ned for visningerne af dine opslag i vedkommende persons nyhedsstrøm.

Og når det er sket et tilstrækkeligt stort antal gange, lukker algoritmen helt af for visning af dine opslag ud fra en tankegang om, at når han eller hun nu igen og igen klikker på “Skjul dette indlæg”, så er det nok fordi at dine opslag virker irriterende eller irrelevante.

Igen holder parallellen til gult og rødt kort ganske godt vand. To gule kort er som bekendt lig med et rødt kort og en udvisning – dog skal der (heldigvis) klikkes på “Skjul dette indlæg” knappen nogle flere gange, før at algoritmen stopper med at vise dine opslag i vedkommendes nyhedsstrøm.
 
Læs mere

17. juli 2018
17 jul 2018

Den perfekte LinkedIn statusopdatering

Guide til hvordan du skriver den perfekte LinkedIn statusopdateringDen perfekte LinkedIn statusopdatering er en guide til hvordan du kan skrive statusopdateringer (også kendt som indlæg på LinkedIn), der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine statusopdateringer er relevante og værdifulde.

Over de sidste par år har jeg lavet en del opdateringer og har fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det vil jeg meget gerne dele med dig, og hele mit netværk, så du får mere ud af din indsats med at skrive opdateringer. Det gælder uanset om det er dine egne personlige opdateringer eller opdateringer på din LinkedIn Company Page.

Der postes som bekendt tusindvis af opdateringer på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse. Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle opdateringer, men mange af de opdateringer, der vises i min strøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten, klikker ikke på linket eller hvad det nu lige er opdateringen går ud på.

Den grundlæggende årsag til det er, at opdateringen er kedelig, uengagerende og enten med et lille, dårligt eller ingen billede. Den fanger simpelthen ikke min opmærksomhed. Når det sker, så får den opdatering heller ikke et like, en kommentar eller en deling af mig. Ergo hjælper jeg ikke den person eller det firma, der har lavet opdateringen, med at få deres budskab spredt ud i mit netværk! Og det er jo det vi gerne vil med vores opdateringer på de sociale medier. Ved at overholde nogle tommelfingerregler og tænke engagement ind i teksten, er det muligt at lave gode LinkedIn statusopdateringer, der bliver set, delt og kommenteret.
 

Hvad er en LinkedIn statusopdatering?

Inden jeg begynder at fortælle dig om hvordan du laver den perfekte LinkedIn statusopdatering, så må vi hellere får styr på hvad en LinkedIn statusopdatering er for en størrelse.
 
Blogindlæg om hvordan du skriver den perfekte statusopdatering
 
En statusopdatering er – som ordet i sig selv siger – en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med netværket på LinkedIn. Det er som regel noget tidsaktuelt og her og nu orienteret som eksempelvis:

  • Deling af et link til en artikel, hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder netværket om at komme med kommentarer til emnet
  • Du har taget et billede fra et seminar, hvor du bruger billedet som blikfang og supplerer med en tekst med en eller anden form for viden/læring som du tager med derfra
  • Du har brug for input til et givent emne og du så beder netværket om at komme med deres feedback
  • I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget

En statusopdatering er generelt god til at skabe synlighed i dit netværk på LinkedIn. En fornuftig statusopdatering vil ofte kunne opnå flere tusinde visninger, og er opslaget interessant og relevant vil det også få likes og kommentarer. Når der er gået nogle få dage vil statusopdateringen som regel “tabe pusten” og det går så ned ad bakke med visninger, likes og kommentarer.

Du kan skrive en statusopdatering på op til 1.300 tegn inklusive mellemrum og eventuelle links, som du vil have til at være en del af teksten.

Du kan vedhæfte billeder eller en video. Faktisk anbefaler jeg, at du altid skal medtage et billede (eller flere) eller en video for at opnå en visuel stopeffekt. Der er stor risiko for at din statusopdatering forsvinder i mængden, hvis det bare er et rent tekstopslag. Du kan læse mere om brugen af billeder i statusopdateringer i slutningen af dette blogindlæg.
 
Læs mere

13. juli 2018
13 jul 2018

Hvad er forskellen på en statusopdatering og artikel på LinkedIn?

Blogindlæg om hvad forskellen er på en statusopdatering og en artikel på LinkedInHvad er forskellen på en statusopdatering og en artikel på LinkedIn? Hvornår skal du bruge skrive en statusopdatering og hvornår skal du skrive en LinkedIn artikel?

Det spørgsmål får vi ofte, når vi afholder social selling foredrag eller kurser. Og det er faktisk helt forståeligt, hvis du ikke kender forskellen. For LinkedIn gør ikke meget ud af at fortælle brugerne, hvornår de skal bruge det ene eller andet. Der er derfor en del brugere, der bruger de to contenttyper på LinkedIn på den forkerte måde, og derfor ikke når ud med de budskaber som de ønsker.

Men hvornår skal du så poste henholdsvis en statusopdatering (også kendt navnet indlæg på LinkedIn) eller skrive en LinkedIn artikel (tidligere kendt som Pulse blogindlæg), når du vil dele viden og inspiration med dit netværk på LinkedIn? Hvad er der af lighedstegn og hvad er der af forskelle?


Overblik over forskellen på en statusopdatering og en artikel


Karakteristiska Statusopdatering Artikel
Format Typisk tidsaktuelle emner Typisk ekspert- og meningsindlæg i artikelform
Formatet er bedst til At skabe synlighed At udstille ekspertise og meninger
Levetid Typisk dage Bliver på din profil for altid og kan genbruges
Dialog/engagement Som regel nemt at få dialog/engagement Som regel sværere at få dialog/engagement
Visninger Opnår som regel mange visninger (tusindevis) Opnår som regel færre men ofte mere relevante visninger (hundredevis)
Maksimale antal tegn Op til 1.300 tegn inklusive mellemrum Ikke nogen begrænsning som sådan
Mulighed for tekstformattering Nej Ja (fed, kursiv, understreget, nummerliste, bulletliste samt H1 og H2 overskrifter)
Maksimalt antal billeder Op til 9 billeder 1 primært billede men ikke nogen begrænsning for antallet af billeder i brødteksten
Afspilning af video Ja med enten “native” video eller YouTube/Vimeo link Ja med YouTube/Vimeo link
Mulighed for undertekster Ja, som SRT-fil Skal hardcodes i video eller tekstes via YouTube
Mulighed for hashtags Ja (klikbar via mobil app) Ja men kun som ren tekst
Bliver Google indekseret Nej Ja hvis teksten er over 300 ord
Mulighed for eksterne links Ja (links tæller med i de maks. 1.300 tegn) Ja
Kan postes på en Company Page? Ja Nej, artikler kan kun oprettes på en personlig profil, men artikler kan deles på en firmaside

Læs mere

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company