Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg om, hvorfor du bør undgå at bruge fed skrift og kursiv i dine LinkedIn indlæg og på din profil

    Derfor bør du undgå at bruge fed skrift og kursiv i dine LinkedIn indlæg

    Eva Sachse2025-05-08T21:58:18+02:00
    By Eva Sachse

    Jeg får tit spørgsmålet: Kan jeg skrive eksempelvis første linje i mit indlæg med fed skrift for at tydeliggøre, at der er tale om en overskrift? Eller kan jeg markere et afsnit af teksten til at være i kursiv eller understreget?

    Teknisk set viser LinkedIn kun din indlægstekst som almindelig tekst.

    Det betyder, at du ikke kan formatere teksten med fed, kursiv og/eller understreget.

    Løsningen kan være at bruge en såkaldt unicode-tekstgenerator, der kan få din tekst til at se ud som om, at du har formateret teksten med fed eller kursiv.

    En unicode-tekstgenerator kan også bruges til at vise teksten i en anden skrifttype, hvilket du kan se eksempler på nedenfor.

    𝓓𝓮𝓽 𝓴𝓪𝓷 𝓮𝓴𝓼𝓮𝓶𝓹𝓮𝓵𝓿𝓲𝓼 𝓼𝓮 𝓼å𝓭𝓪𝓷 𝓱𝓮𝓻 𝓾𝓭, 𝓷å𝓻 𝓾𝓷𝓲𝓬𝓸𝓭𝓮-𝓽𝓮𝓴𝓼𝓽𝓮𝓷 𝓿𝓲𝓼𝓮𝓼 𝓹å 𝓼𝓴æ𝓻𝓶𝓮𝓷.

    𝗗𝗲𝘁 𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗴𝘀å 𝘀𝗲 𝘀å𝗱𝗮𝗻 𝗵𝗲𝗿 𝘂𝗱 𝗽å 𝗱𝗶𝗻 𝘀𝗸æ𝗿𝗺.

    🆄🅽🅸🅲🅾🅳🅴 🆄🅽🅳🅴🆁🆂🆃ø🆃🆃🅴🆁 🅸🅺🅺🅴 æ, ø, å, Æ, Ø 🅾🅶 Å.

    Hvorfor at unicode ikke er løsningen

    Hvorfor at unicode ikke er løsningen når du vil have fed skrift i dit LinkedIn indlæg

    Det kan lyde som om, at unicode er en god måde at få dit indlæg til at skille sig ud fra andre, men der er desværre en række ulemper ved at bruge unicode-tekst.

    Begrænset søgbarhed

    • Unicode-tekst bliver ikke indekseret, hvorfor dine opslag måske ikke dukker op i søgeresultater.
    • Vigtige søgeord på din profil er “usynlige”.

    Tekniske begrænsninger

    • De danske bogstaver æ, ø og å understøttes ikke korrekt.
    • Skærmlæsere (som synshandicappede bruger) kan ikke fortolke unicode-tekst.
    • Der kan være forskel på hvordan visse unicode-tegn vises fra enhed til enhed.
    • Ældre Android-telefoner viser ikke teksten korrekt.

    Din professionelle fremtræden

    • Unicode kan virke uprofessionelt.
    • Det risikerer at forstyrre læseoplevelsen.
    • Det kan reducere troværdigheden i dit faglige netværk.

    Bedre alternativer til at skabe opmærksomhed

    Bedre alternativer end unicode-tekst til at skabe opmærksomhed i dine LinkedIn indlæg

    Men hvad kan du så gøre for at fremhæve tekst for at skabe opmærksomhed, når jeg nu anbefaler, at du ikke bruger unicode?

    Jeg har 5 konkrete forslag til dig og foreslår, du gør følgende:

    1. SKRIV DE FØRSTE 1-5 ORD i første linje med store bogstaver og resten af sætningen med små bogstaver.
    1. 👉🏻 Brug 1-2 emojis som blikfang i din overskrift og/eller underoverskrifter 📣
    1. Hold din “overskrift” kort (under 60 tegn) og indsæt et ekstra linjeskift efter, for at få overskriften til at fremstå ekstra tydelig.
    1. Brug et foto eller stykke grafik som visuel stopklods, der kan fange dine læseres opmærksomhed og lokke dem til at klikke på “… mere”-knappen.
    1. Brug klare og koncise formuleringer og skab et læseflow, der fastholder din læser.

    Ovenstående forslag kræver hverken at du skal installere særlig software eller besøge websider, hvor du skal kopiere tekst til og fra.

    I stedet handler det om at være kreativ med brugen af ord og visuelle elementer. Det sparer tid og alle kan læse med på dine tekster.

    Pas på unicode-tekster i din profil

    Pas på unicode-tekster i din LinkedIn profil, da det kan gøre at du ikke dukker op i søgninger

    Jeg vil også anbefale, at du undgår at bruge unicode-tekst i din LinkedIn profil, altså i eksempelvis navnefelterne, den professionelle overskrift, om-afsnittet, erfaringsafsnittet og dine uddannelser.

    For som nævnt tidligere, bliver unicode-tekster ikke indekseret på samme måde som almindelige bogstaver og ord.

    Det kan have den negative effekt, at din profil ikke dukker op i søgeresultater på LinkedIn eller Google (din profil bliver også google-indekseret), hvilket jo i flere sammenhænge kunne være ærgerligt. Specielt hvis du er jobsøgende eller bruger din profil til social selling.

    Hvis du endelig vil bruge unicode-tekst på din profil, så begræns brugen til tekster, der ikke indeholder de nøgleord, som du gerne vil findes på.

    Du kan lave fed skrift i LinkedIn-artikler

    Du har mulighed for at formattere tekster på LinkedIn via artikelformatet. Her kan du også definere de såkaldte H1- og H2-overskrifter, lave punkt- og nummerlister og tilføje billeder på en anden måde end i indlæg.

    Artikelformatet er dog bedst til emner, hvor du kan gå i dybden og skrive meget lange tekster (vi anbefaler, at du skal skrive 4.500 tegn eller mere).

    Samtidigt har artikler ikke samme rækkevidde som almindelige indlæg, så det er ikke vejen frem i forhold til at kunne skrive tekster med fed og kursiv.

    Konklusion

    LinkedIn-ekspert Eva Sachses konklusion på dette blogindlæg

    Med de nævnte forslag kan du skabe opmærksomhed omkring dine indlæg på LinkedIn, uden at du behøver at bruge unicode-tekst.

    For ved at bruge helt almindelig tekst på en kreativ måde og krydre det med nogle få emojis, er du sikker på, at alle kan læse med og at dine indlæg er søgbare 🔍

    De venligste hilsner

    Eva Sachse signatur i.f.m. blogindlæg
    I Social Selling Community kan du få online svar på alle dine spørgsmål, adgang til arkiv med over 100 videoer indenfor LinkedIn og social selling samt skabelonbibliotekKlik her for mere information

    Author

    Eva Sachse

    Eva Sachse er LinkedIn ekspert, social selling specialist og medstifter af Social Selling Company og Learning Community. Hun har en stor viden og praktisk erfaring med specielt LinkedIn og skabelse af indhold. Hun brænder for at hjælpe individer og virksomheder med at udstille deres ekspertise og tiltrække kunder gennem øget synlighed og brugen af social selling på LinkedIn. | Læs mere om Eva | Følg Eva på LinkedIn | Følg Eva på X (tidligere kendt som Twitter)

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Social selling kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.