Guide: Sådan skriver du en LinkedIn artikel
LINKEDIN ARTIKLER: Når vi hjælper virksomheder med at implementere social selling og social business, og bruge LinkedIn som et moderne salgs- og markedsføringsværktøj, oplever vi ofte, at mange bliver skræmte, når vi kommer til den del, der omhandler det at lave indhold og specielt at skrive blogindlæg og artikler.
Mange siger eksempelvis “jeg er jo ikke tekstforfatter“, ”jeg kan ikke skrive” eller ”hvad skal jeg dog skrive om?” eller ser ikke sig selv som en ekspert. Men i bund og grund er vi alle eksperter indenfor hvert vores område.
Du besidder helt sikkert en viden, som måske kan inspirere andre indenfor dit fagområde. Og det er lige præcis essensen i det at skrive en artikel, nemlig at skrive om det du brænder og interesserer dig for, med det formål at dele viden og hjælpe andre.
Grunden til at du skal begynde at poste artikler på lige netop LinkedIn (tidligere kendt under navnet Pulse), er at det understøtter din rolle som specialist og ekspert. Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og din digitale egenkapital.
At skrive artikler er derfor et stærkt indholdsformat, der kan udstille din faglighed og ekspertise, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil.
Hvis du vil høre blogindlægget som podcast
Inden du starter selve skrivearbejdet, er det en god ide at nedfælde et par linjer om det, der motiverer dig til at skrive artiklen.
Hvad har du på hjerte, og hvad har du en mening om? Hvad er det i den sidste ende, som netop du hjælper dine kunder med? Hvor tænker du at din viden kan være til hjælp og værdi for andre?
På basis af dette skal du starte selve skrivearbejdet med at finde en god og fængende overskrift.
Skriv for øvrigt gerne flere versioner af en mulig overskrift. Når du har skrevet din artikel færdig, finder du frem til den endelige overskrift.
Hvis det er svært for dig at komme i gang med at skrive, kan du med fordel bruge et rammeværktøj til at opbygge din artikel ud fra.
Med rammeværktøj mener vi en slags skabelon, som kan hjælpe dig i gang, og samtidigt sætte struktur på dit indlæg. Du kan eksempelvis bruge den model, som vi kalder for “PL?”
Forkortelsen står for Problem-Løsning-Spørgsmål, og er forklaret nedenfor.
Problem
Start altid med en indledning eller historie, som tager udgangspunkt i en given problemstilling.
Beskriv, hvad det er du oplever, når du f.eks. møder dine kunder. Hvad giver de udtryk for, og hvilken udfordring står de med? Er det f.eks. at de har svært ved at få booket møder i kalenderen fordi kold kanvas ikke længere har den ønskede effekt? Eller virker almindelige e-mail invitationer til seminarer ikke helt efter hensigten? Har de svært ved at få tilstrækkelig med værdi ud af det nye ERP-system?
Løsning
Når du har beskrevet problemet eller udfordringen, begynder du at dele din viden og interesse i forbindelse med løsningsbeskrivelsen. Hvad mener du der kan gøres anderledes, og hvilken værdi kan det skabe for kunden ved at tænke i nye baner? Hvilken tankegang eller tilgang tænker du, der kan løse problemet eller udfordringen. Skriv aldrig om dine produkter og funktioner, men hold altid fokus på at tale generelt om løsningen og tilgangen til at løse problemet. Tal også gerne om værdien ved at tænke i disse baner.
Spørgsmål
Rund gerne af med at stille et spørgsmål til dine læsere. Det kan eksempelvis være “hvad synes du?”, “hvad gør I i jeres virksomhed?”, “oplever I lignende udfordringer?” eller ”hvad er jeres erfaring på dette område?”.
Et spørgsmål som afslutning på din artikel lægger op til kommentarer og feedback, som kan bidrage til en efterfølgende dialog. Herved kan der komme flere vinkler og synspunkter således, at kommunikationen bliver tovejs, og dermed mere lærerig og brugbar for læserne.
Kommentarer vil også hjælpe din artikel med at komme bredere ud, da engagement fra læserne bidrager til spredning via de sociale medier.
Jeg vil anbefale at du følger nedenstående proces for at sikre at din LinkedIn artikler indeholder alle de elementer, der populært sagt vil hjælpe artiklen i luften:
- Upload et foto eller andet grafisk element af høj kvalitet, der understøtter overskriften
- Vælg en fængende overskrift, der lokker læseren over til din artikel
- Skriv teksten til din LinkedIn artikel (brug gerne mulighederne for at fremhæve overskrifter, indsæt grafiske elementer som fotos og illustrationer og brug eventuelt listefunktionen for at øge læsbarheden)
- Skriv minimum 300 ord og op til 6-7-800 ord eller deromkring
- Supplér gerne med 1-3 billeder, som en del af teksten, for at understøtte nogle af dine pointer
- Link gerne til andet indhold fra eksempelvis dit firmawebsite
- Få en kollega til at læse korrektur inden du publicerer
- Skriv en god teasertekst, som har til formål at motivere dit netværk til at læse din artikel. Husk også at tilføje 3 relevante hashtags i slutningen af teaserteksten. Teaserteksten er den tekst, som du bliver bedt om at skrive lige inden du færdigpublicerer din artikel.
- Når du har publiceret din LinkedIn artikel, er det en god idé at få dine kolleger til at hjælpe med at dele artiklen således, at du kan få spredt budskabet
Når du vælger et grafisk element, så tænk på at ”et billede siger mere end 1.000 ord”. For at fange læserne er det vigtigt at det er af god kvalitet og inspirerer til at gå ind og læse. Ved brug af billeder opnår du op til 94 procent flere visninger.
Dine artikler må gerne have kant og med fordel kunne appellere til et smil. Hvis din artikel bliver for poleret, er der risiko for at du taber læserens interesse undervejs.
Med hensyn til overskriften kan det være en ide at have Google i tankerne. Hermed menes at du vælger noget som du tror folk ville søge på i Google. Hvis din overskrift er Google-venlig, kan du tiltrække trafik fra Google direkte til din LinkedIn artikel, hvilket selvfølgelig betyder øget eksponering – også lang tid efter at selve artiklen er postet på LinkedIn.
Link gerne til andre artikler, blogindlæg, video’er eller interessant indhold for at flytte trafik videre fra LinkedIn til dit website eller andet. Det handler om at fastholde besøgende, og få dem til at udforske det, du har at tilbyde dem, når de først har vist interesse.
For at linke til andet indhold, markerer du et ord i en sætning eller din tekst og klikker på ikonet som ligner en kæde. Her bliver du bedt om at indtaste eller copy/paste din URL ind som link.
Husk for øvrigt, at det er “no go” med sælgende budskaber i en LinkedIn artikel. Ikke noget med priser, rabatter eller andet, som kan blive opfattet som værende sælgende. Kodeordet er unselling når det gælder artikler, hvilket betyder at du udelukkende deler relevant viden og inspiration med andre.
Du kan altså ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel. Faktisk kan det virke decideret ødelæggende for dit omdømme på LinkedIn.
Hav altid i baghovedet, at dine kunder er langt mere interesseret i deres egne problemer end i dine produkter. Så får du dine artikler til at handle om deres problemer og kommer du med forholdsvis objektive forslag til hvordan problemerne kan løses, er der langt større chance for at du kommer ind på radaren hos potentielle kunder.
En artikel skal have en tilgang, som virker informerende og inspirerende for dem, som du gerne vil nå ud til. Det gør du ved at være ikke-sælgende i din kommunikation, og sætte din kundes udfordringer i centrum. Populært sagt skal du tale om løsningen på kundens problem – ikke om dit produkt eller din virksomhed.
Du må heller ikke begynde at opfordre kunden til at tage kontakt til dig, hvis de vil vide mere om, hvordan du kan hjælpe dem med din løsning – det virker også sælgende. Ha’ is i maven og fokusér i stedet på at dele ud af din viden og inspiration, og derigennem lave erfaringsdeling. Så kontakter kunderne dig helt af sig selv.
Når du er klar til at publicere din artikel, så husk at tænke i, hvornår det det bedste tidspunkt at poste på.
Vores anbefaling er, at du generelt poster dine artikler om morgenen eller formiddagen enten tirsdag, onsdag eller torsdag. Det kan også være okay om morgenen på fredage, men det må ikke være for sent.
Artikler kan også være okay at poste tidlig aften på tirsdage, onsdage og torsdage. Det er i hvert fald en erfaring som vores kollega Eva Sachse har.
Når du så er kommet i gang med at skrive LinkedIn artikler, kan du begynde at tænke i, hvordan du kan tiltrække flere læsere til dine artikler. Det handler blandt andet om at skrive regelmæssigt og holde fokus på at skrive relevante og værdiskabende artikler.
Rigtig god fornøjelse med artikelskrivningen.
De venligste hilsner
Comments (6)
Super podcast og tak for tippet om at skifte til engelsk for at få adgang til at skrive Pulse-indlæg.
Mange tak for de venlige ord, Thomas :-)
God og konstruktiv artikel, præcis som du selv beskriver at den skal være ;) . Tak for den, det kunne bruges.
Tusind tak for de venlige ord, Søren. Dejligt at høre at du kunne bruge artiklen til noget :-)
Hej Leif
Jeg er datanørd med stort N, hvilket i udgangspunktet er lidt udfordrende i forhold til kommunikation på sociale medier herunder LinkedIn.
Jeg har en virksomhedsprofil både på FB og LinkedIn samtidig med jeg har egen hjemmeside.
Jeg laver inspirationsindlæg på egen hjemmeside og linket til disse oplæg både fra LinkedIn og Facebook – det gør det muligt kun at rette et sted og komme ud flere.
FB virker perfekt det virker professionelt med billede på opslag osv. der automatisk tages fra min hjemmeside
På linked kommer det en grå boks med tekst info men ingen billede.
Hvorfor generelt ser jeg LinkedIn som langt mere prof end FB her er jeg dog ikke imponeret.
Gør jeg noget forkert siden billedet ikke kommer med?
Hej Rune.
Tak for din kommentar.
Jeg testede lige et af dine indlæg via et almindeligt opslag, og her virker det fint med billedet som kommer med i preview.
Kan det være fordi at du bruger en skeduleringsværktøj til at publicere på LinkedIn? Her går det nemlig ofte galt med links og previews af billeder.