Guide til hvordan du skriver en LinkedIn artikel

Guide: Sådan skriver du en LinkedIn artikel

Når vi hjælper virksomheder med at implementere social selling og social business, og bruge LinkedIn som et moderne salgs- og markedsføringsværktøj, oplever vi ofte, at mange bliver skræmte, når vi kommer til den del, der omhandler det at lave indhold og specielt at skrive blogindlæg og artikler.

Mange siger eksempelvis “jeg er jo ikke tekstforfatter“, ”jeg kan ikke skrive” eller ”hvad skal jeg dog skrive om?” eller ser ikke sig selv som en ekspert. Men i bund og grund er vi alle eksperter indenfor hvert vores område. Du besidder helt sikkert en viden, som måske kan inspirere andre indenfor dit fagområde. Og det er lige præcis essensen i det at skrive en artikel, nemlig at skrive om det du brænder og interesserer dig for, med det formål at dele viden og hjælpe andre.

Grunden til at du skal begynde at poste artikler på lige netop LinkedIn (tidligere kendt under navnet Pulse), er at det understøtter din rolle som specialist og ekspert. Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og din digitale egenkapital.

At skrive artikler er derfor et stærkt indholdsformat, der kan udstille din faglighed og ekspertise, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Du kan også lytte til blogindlægget som podcast episode følgende steder:

Når du vælger et grafisk element, så tænk på at ”et billede siger mere end 1.000 ord”. For at fange læserne er det vigtigt at det er af god kvalitet og inspirerer til at gå ind og læse. Ved brug af billeder opnår du op til 94 procent flere visninger. Dine artikler må gerne have kant og med fordel kunne appellere til et smil. Hvis din artikel bliver for poleret, er der risiko for at du taber læserens interesse undervejs.

0
gange hurtigere er hastigheden som hjerne kan nå at processerer visuelt indhold fremfor tekst

Med hensyn til overskriften kan det være en ide at have Google i tankerne. Hermed menes at du vælger noget som du tror folk ville søge på i Google. Hvis din overskrift er Google-venlig, kan du tiltrække trafik fra Google direkte til din LinkedIn artikel, hvilket selvfølgelig betyder øget eksponering – også lang tid efter at selve artiklen er postet på LinkedIn.

Link gerne til andre artikler, blogindlæg, video’er eller interessant indhold for at flytte trafik videre fra LinkedIn til dit website eller andet. Det handler om at fastholde besøgende, og få dem til at udforske det, du har at tilbyde dem, når de først har vist interesse.

For at linke til andet indhold, markerer du et ord i en sætning eller din tekst og klikker på ikonet som ligner en kæde. Her bliver du bedt om at indtaste eller copy/paste din URL ind som link.

Husk for øvrigt, at det er “no go” med sælgende budskaber i en LinkedIn artikel. Ikke noget med priser, rabatter eller andet, som kan blive opfattet som værende sælgende. Kodeordet er unselling når det gælder artikler, hvilket betyder at du udelukkende deler relevant viden og inspiration med andre.

Du kan altså ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel. Faktisk kan det virke decideret ødelæggende for dit omdømme på LinkedIn.

Guide til hvordan du skriver LinkedIn artikler

Hav altid i baghovedet, at dine kunder er langt mere interesseret i deres egne problemer end i dine produkter. Så får du dine artikler til at handle om deres problemer og kommer du med forholdsvis objektive forslag til hvordan problemerne kan løses, er der langt større chance for at du kommer ind på radaren hos potentielle kunder.

En artikel skal have en tilgang, som virker informerende og inspirerende for dem, som du gerne vil nå ud til. Det gør du ved at være ikke-sælgende i din kommunikation, og sætte din kundes udfordringer i centrum. Populært sagt skal du tale om løsningen på kundens problem – ikke om dit produkt eller din virksomhed.

Du må heller ikke begynde at opfordre kunden til at tage kontakt til dig, hvis de vil vide mere om, hvordan du kan hjælpe dem med din løsning – det virker også sælgende. Ha’ is i maven og fokusér i stedet på at dele ud af din viden og inspiration, og derigennem lave erfaringsdeling. Så kontakter kunderne dig helt af sig selv.

Når du så er kommet i gang med at skrive LinkedIn artikler, kan du begynde at tænke i, hvordan du kan tiltrække flere læsere til dine artikler. Det handler blandt andet om at skrive regelmæssigt og holde fokus på at skrive relevante og værdiskabende artikler.

Rigtig god fornøjelse med artikelskrivningen.

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
Her finder du information om vores åbne LinkedIn kursus "Sådan skriver og poster du indhold til LinkedIn"
close

Abonnér på vores LinkedIn og social selling nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Comments (4)

  • Thomas Andersen Reply

    Super podcast og tak for tippet om at skifte til engelsk for at få adgang til at skrive Pulse-indlæg.

    8. marts 2017 at 11:23
  • Søren Sielemann Reply

    God og konstruktiv artikel, præcis som du selv beskriver at den skal være ;) . Tak for den, det kunne bruges.

    3. maj 2020 at 20:38
    • Leif Carlsen Reply

      Tusind tak for de venlige ord, Søren. Dejligt at høre at du kunne bruge artiklen til noget :-)

      5. maj 2020 at 13:27

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *