Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
18. september 2016
18 sep 2016

Guide: Sådan skriver du en LinkedIn artikel

Guide til hvordan du skriver en LinkedIn artikelNår vi hjælper virksomheder og medarbejdere med at implementere social selling og social business, og bruge LinkedIn som et moderne salgs- og markedsføringsværktøj, oplever vi ofte, at mange bliver skræmte, når vi kommer til den del, der omhandler det at lave indhold og specielt at skrive blogindlæg og artikler.

Mange siger eksempelvis ”jeg kan ikke skrive” eller ”hvad skal jeg dog skrive om?” eller ser ikke sig selv som en ekspert. Men i bund og grund er vi alle eksperter indenfor hvert vores område. Du besidder helt sikkert en viden, som måske kan inspirere andre indenfor dit fagområde. Og det er lige præcis essensen i det at skrive en artikel, nemlig at skrive om det du brænder og interesserer dig for, med det formål at dele viden og hjælpe andre.

Grunden til at du skal begynde at poste artikler på lige netop LinkedIn (tidligere kendt under navnet ”Pulse” blogindblæg), er at det understøtter din rolle som specialist og ekspert. Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og din digitale egenkapital, som du kan læse mere om her.

At skrive LinkedIn artikler er derfor en smart måde at udstille din ekspertviden, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din profil.
 

Sådan kommer du i gang

Inden du starter selve skrivearbejdet, er det en god ide at nedfælde et par linjer om det, der motiverer dig for at skrive artiklen. Hvad har du på hjerte, og hvad har du en mening om? Hvad er det i den sidste ende, som netop du hjælper dine kunder med? Hvor tænker du at din viden kan være til hjælp og værdi for andre? På basis af dette skal du starte selve skrivearbejdet med at finde en god og fængende overskrift.
 

Brug gerne et rammeværktøj

Hvis det er svært for dig at komme i gang med at skrive, kan du med fordel bruge et rammeværktøj til at opbygge din artikel ud fra. Med rammeværktøj mener vi en slags skabelon, som kan hjælpe dig i gang, og samtidigt sætte struktur på dit indlæg. Du kan eksempelvis bruge den model, som vi kalder for “PL?”

Forkortelsen står for Problem-Løsning-Spørgsmål:

Problem
ProblemStart altid med en indledning eller historie, som tager udgangspunkt i en given problemstilling. Beskriv, hvad det er du oplever, når du f.eks. møder dine kunder. Hvad giver de udtryk for, og hvilken udfordring står de med? Er det f.eks. at de har svært ved at få booket møder i kalenderen fordi kold kanvas ikke længere har den ønskede effekt? Eller virker almindelige e-mail invitationer til seminarer ikke helt efter hensigten? Har de svært ved at få tilstrækkelig med værdi ud af det nye ERP-system?

Løsning
LøsningNår du har beskrevet problemet eller udfordringen, begynder du at dele din viden og interesse i forbindelse med løsningsbeskrivelsen. Hvad mener du der kan gøres anderledes, og hvilken værdi kan det skabe for kunden ved at tænke i nye baner? Hvilken tankegang eller tilgang tænker du, der kan løse problemet eller udfordringen. Skriv aldrig om dine produkter og funktioner, men hold altid fokus på at tale generelt om løsningen og tilgangen til at løse problemet. Tal også gerne om værdien ved at tænke i disse baner.

Spørgsmål
Spørgsmål
Rund gerne af med at stille et spørgsmål til dine læsere. Det kan eksempelvis være “hvad synes du?”, “hvad gør I i jeres virksomhed?”, “oplever I lignende udfordringer?” eller ”hvad er jeres erfaring på dette område?”.

Et spørgsmål som afslutning på din artikel lægger op til kommentarer og feedback, som kan bidrage til en efterfølgende dialog. Herved kan der komme flere vinkler og synspunkter således, at kommunikationen bliver tovejs, og dermed mere lærerig og brugbar for læserne. Kommentarer vil også hjælpe din artikel med at komme bredere ud, da engagement fra læserne bidrager til spredning via de sociale medier.
 
 

Sådan laver du din første LinkedIn artikel

Du får adgang til LinkedIn artikler ved at gå til din LinkedIn startside (klik på det lille LinkedIn logo i øverste venstre side) og derefter klikke på symbolet for et stykke papir og en blyant (se illustrationen nedenfor for instruktion i hvordan du gør).

 Blogindlæg om hvad LinkedIn artikler er for en størrelse
 
Guide om hvordan du skriver en LinkedIn artikel
 
Vi anbefaler at du følger nedenstående proces når du skal lave en LinkedIn artikel:

  • Upload et foto eller andet grafisk element af høj kvalitet, der understøtter overskriften
  • Vælg en fængende overskrift, der lokker læseren over til din artikel
  • Skriv teksten til din LinkedIn artikel (brug gerne mulighederne for at fremhæve overskrifter, indsæt grafiske elementer som fotos og illustrationer og brug eventuelt listefunktionen for at øge læsbarheden)
  • Skriv minimum 300 ord og op til 5-600 ord eller deromkring
  • Supplér gerne 1-3 billeder som en del af teksten for at understøtte nogle af dine pointer
  • Link gerne til andet indhold fra eksempelvis dit firmawebsite
  • Få en kollega til at læse korrektur inden du publicerer
  • Når du har publiceret din LinkedIn artikel, er det en god idé at få dine kolleger til at hjælpe med at dele artiklen således, at du kan få spredt budskabet

Når du vælger et grafisk element, så tænk på at ”et billede siger mere end 1000 ord”. For at fange læserne er det vigtigt at det er af god kvalitet og inspirerer til at gå ind og læse. Ved brug af billeder opnår du op til 94 procent flere visninger. Dine artikler må gerne have kant og med fordel kunne appellere til et smil. Hvis din artikel bliver for poleret, er der risiko for at du taber læserens interesse undervejs.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlægMed hensyn til overskriften kan det være en ide at have Google i tankerne. Hermed menes at man vælger noget som man forestiller sig folk ville søge på i Google. Hvis din overskrift er Google-venlig, kan du tiltrække trafik fra Google direkte til din LinkedIn artikel, hvilket selvfølgelig betyder øget eksponering – også lang tid efter selve artiklen er postet på LinkedIn.

Link gerne til andre artikler, blogindlæg, video’er eller interessant indhold for at flytte trafik videre fra LinkedIn til dit website eller andet. Det handler om at fastholde besøgende, og få dem til at udforske det, du har at tilbyde dem, når de først har vist interesse. For at linke til andet indhold, markerer du et ord i din tekst eller en sætning og klikker på ikonet som ligner en kæde. Her bliver du bedt om at indtaste eller copy/paste din URL ind som link.

Husk for øvrigt, at det er “no go” med sælgende budskaber i en LinkedIn artikel. Ikke noget med priser, rabatter eller andet, som kan blive opfattet som værende sælgende. Kodeordet er unselling når det gælder artikler, hvilket betyder at du udelukkende deler relevant viden og inspiration med andre.
 

Husk detaljerne

Sørg for at finde et godt billede, som dels understøtter din overskrift og dels kan virke som et godt visuelt blikfang for artiklen. Dernæst skal du også huske at få en anden til at læse korrektur på teksten. Når det er sket, er det tid til at publicere din LinkedIn artikel.

Husk at bruge nogle af de mange muligheder, som LinkedIn artiklen giver i forhold til indsættelse af fotos, videoer, links og lignende samt at fremhæve bestemte dele af teksten ved at bruge overskrifter, fed skrift, punktopsætning m.m. Det hjælper med at gøre aritiklen mere læsevenligt og indbydende.

Herefter at du klar til at publicere, hvilket du gør ved at klikke på “Udgiv” knappen.
 

En artikel er ikke nogen salgstale

Kodeordet er unselling - Social Selling Company - Turning connections into businessHusk at når du skriver artikel, må du aldrig være belærende og da slet ikke være sælgende. Du kan altså ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel. Det er samtidigt helt forbudt at medtage priser eller kampagnebudskaber, da det virker helt modsat – folk kan generelt set ikke lide at blive solgt til!

En artikel skal have en tilgang, som virker informerende og inspirerende for dem, som du gerne vil nå ud til. Det gør du ved at være ikke-sælgende i din kommunikation, og sætte din kundes udfordringer i centrum. Populært sagt skal du tale om løsningen på kundens problem – ikke om dit produkt eller din virksomhed. Du må heller ikke begynde at opfordre kunden til at tage kontakt til dig, hvis de vil vide mere om, hvordan du kan hjælpe dem med din løsning – det virker også sælgende. Ha’ is i maven og fokusér i stedet på at dele ud af din viden og inspiration. Så kontakter kunderne dig helt af sig selv.
 

Opsummering:

  • Find en god og fængende overskrift. Pir gerne folks nysgerrighed.
  • Brug gerne en ramme for, hvordan du vil bygge artiklen op, eksempelvis PL?, for/imod eller ”10 trin at få succes med x”.
  • Indsæt gerne links til andre artikler, blogindlæg eller sider på dit website.
  • Kampagner, priser, tilbud og lignende i artikler er forbudt!
  • Find et godt billede som understøtter din overskrift og virker som et godt blikfang for din artikel.
  • Husk at bruge relevante nøgleord i din artikel så du hjælper dine læsere med at finde dit indlæg.
  • Husk at læse korrektur på din artikel før du publicerer det.
  • En typisk LinkedIn artikel skal være på minimum 300 ord, men gerne op til 5-600 ord. Det gør at artiklen kan læses i løbet af 3-5 minutter.
  •  

    Vi har også lavet dette blogindlæg som podcast

     
    Hvis du hellere vil høre dette blogindlæg som en podcast episode, kan du klikke på et af ikonerne nedenfor:

     
    God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

    Hvis du har lyst til at få lidt inspiration og idéer til, hvordan du kan få flere læsere af dine LinkedIn Pulse blogindlæg, så har vi lavet en særskilt guide til det. Den finder du lige her.

    Rigtig god fornøjelse med blogskrivningen.

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen

    [Dette blogindlæg er opdateret den 30. april 2018].
     

    Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

    Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
29 Svar
  1. Thomas Andersen says:

    Super podcast og tak for tippet om at skifte til engelsk for at få adgang til at skrive Pulse-indlæg.

    Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] med eksempelvis links til artikler, videoer, podcasts, infografikker og lignende. Det er også en god idé at skrive en månedlig LinkedIn artikel (tidligere kendt som LinkedIn Pulse blogindlæg), hvor du deler ud af din […]

  2. […] Du finder LinkedIn artikel guiden i linket her. […]

  3. […] mere aktiv på LinkedIn ved at poste indlæg (også kendt som statusopdateringer) og de såkaldte LinkedIn artikler. Det kunne også være at du skulle komme i gang med at poste videoer på din personlige profil. […]

  4. […] bør du skrive LinkedIn artikler, som udstiller din ekspertise overfor dine potentielle kunder. Det skal være tekster på mellem […]

  5. […] kommentarer til opslag i dit netværk. En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn Pulse blogs om det område du er ekspert indenfor. Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. […]

  6. […] guide til, hvordan du kan komme i gang med at skrive LinkedIn artikler. Du finder denne guide lige her. […]

  7. […] blogindlæg og podcast, hvis du hellere vil have guiden læsten op. Du finder begge dele i linket her. […]

  8. […] Det kan eksempelvis ske ved at hjælpe sælgerne med at få en professionel LinkedIn profil og træne dem i begå sig på LinkedIn. Det kan eksempelvis også være at lære dem og hvad forskellen er på en statusopdatering og et blogindlæg. Det handler også om at undervise dem i, hvad en god statusopdatering skal indeholde og hvordan skriver de et LinkedIn Pulse blogindlæg. […]

  9. […] at skrive Pulse blogindlæg og statusopdateringer kan Lars Fruergaard Jørgensen kommunikere direkte til eksempelvis pressen, […]

  10. […] som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom også i gang med at skrive LinkedIn Pulse blogindlæg, hvor du eller ud af din ekspertise og giver dit perspektiv på aktuelle forretningsmæssige […]

  11. […] Hvis du vil i gang med at skrive Pulse blogindlæg, har jeg har lavet en lidt mere detaljeret guide til hvordan du gør. Denne guide finder du i linket her. […]

  12. […] op for netværkseffekten i LinkedIn, altså at når du poster en god statusopdatering eller skriver et interessant Pulse blogindlæg, så når det ikke kun ud til dit eget netværk på LinkedIn, men også dit netværks netværk. […]

  13. […] Skriv blogindlæg på Pulse, som er LinkedIns blogunivers: Gør det 1-2 gange om måneden. […]

  14. […] så har jeg lavet en særskilt guide med tilhørende podcast. Du finder denne guide i linket her. […]

  15. […] som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom også i gang med at skrive LinkedIn Pulse blogindlæg, hvor du eller ud af din ekspertise og giver dit perspektiv på aktuelle forretningsmæssige […]

  16. […] som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom også i gang med at skrive LinkedIn Pulse blogindlæg, hvor du eller ud af din ekspertise og giver dit perspektiv på aktuelle forretningsmæssige […]

  17. […] en guide til, hvordan du mere konkret skriver et Pulse blogindlæg. Denne guide finder du i linket her. […]

  18. […] Efter første dag begynder en tid hvor du via LinkedIn kan opbygge din ekspertrolle. Du skal nemlig hurtigst muligt i gang med at lave dine egne statusopdateringer, kommentere andres opslag og skrive Pulse blogindlæg. […]

  19. […] Selling Radio episode 22, der blandt andet handler om digital egenkapital. Den anden podcast er Social Selling Radio episode 30, som handler om, hvordan du skriver et LinkedIn Pulse […]

  20. […] med at skrive blogindlæg og publicere dem på LinkedIn Pulse er at udstille din ekspertise overfor omverdenen. Når du har publiceret et blogindlæg på […]

  21. […] links, kommentering af dit netværks opslag eller endnu bedre ved at du deler ud af din viden via Pulse blogindlæg. Husk at bruge din strategi og taktik som en overordnet sigtelinie i eksekveringen af dine […]

  22. […] (vi har lavet en guide til, hvordan du skriver et Pulse blogindlæg – den guide finder du her). Du har endvidere muligheden for at kommunikere direkte med både influenter og beslutningstagere […]

  23. […] der er relevante for deres netværk. Hjælp dem, der er interesserede, med at komme i gang med at blogge på LinkedIn’s bloggingunivers Pulse. Endelig er det vigtigt at opfordre medarbejderne til at udvide deres netværk med […]

  24. […] indlæg endnu, så kan du finde inspiration i vores helt gratis Pulse guide, som du finder lige her. […]

  25. […] kommentarer til opslag i dit netværk. En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn Pulse blogs om det område du er ekspert indenfor. Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. […]

  26. […] hvordan du skriver et blogindlæg ved at kigge på vores guide og skabelon, som du finder både som blogindlæg og som […]

  27. […] nye kunder ved at dele ud af viden på dit ekspertområde. Det kan du gøre via eksempelvis Pulse blogindlæg, videoer, podcasts eller lignende former for content. Besvar gerne spørgsmål, hvis du falder over […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company