Guide: Sådan skriver du en LinkedIn artikel

Guide til hvordan du skriver en LinkedIn artikelNår vi hjælper virksomheder og medarbejdere med at implementere social selling og social business, og bruge LinkedIn som et moderne salgs- og markedsføringsværktøj, oplever vi ofte, at mange bliver skræmte, når vi kommer til den del, der omhandler det at lave indhold og specielt at skrive blogindlæg og artikler.

Mange siger eksempelvis ”jeg kan ikke skrive” eller ”hvad skal jeg dog skrive om?” eller ser ikke sig selv som en ekspert. Men i bund og grund er vi alle eksperter indenfor hvert vores område. Du besidder helt sikkert en viden, som måske kan inspirere andre indenfor dit fagområde. Og det er lige præcis essensen i det at skrive en artikel, nemlig at skrive om det du brænder og interesserer dig for, med det formål at dele viden og hjælpe andre.

Grunden til at du skal begynde at poste artikler på lige netop LinkedIn (tidligere kendt under navnet Pulse), er at det understøtter din rolle som specialist og ekspert. Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og din digitale egenkapital, som du kan læse mere om her.

At skrive LinkedIn artikler er derfor en smart måde at udstille din ekspertviden, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din profil.
 

Sådan kommer du i gang

Inden du starter selve skrivearbejdet, er det en god ide at nedfælde et par linjer om det, der motiverer dig for at skrive artiklen. Hvad har du på hjerte, og hvad har du en mening om? Hvad er det i den sidste ende, som netop du hjælper dine kunder med? Hvor tænker du at din viden kan være til hjælp og værdi for andre? På basis af dette skal du starte selve skrivearbejdet med at finde en god og fængende overskrift.
 

Brug gerne et rammeværktøj

Hvis det er svært for dig at komme i gang med at skrive, kan du med fordel bruge et rammeværktøj til at opbygge din artikel ud fra. Med rammeværktøj mener vi en slags skabelon, som kan hjælpe dig i gang, og samtidigt sætte struktur på dit indlæg. Du kan eksempelvis bruge den model, som vi kalder for “PL?”

Forkortelsen står for Problem-Løsning-Spørgsmål:

Problem
ProblemStart altid med en indledning eller historie, som tager udgangspunkt i en given problemstilling. Beskriv, hvad det er du oplever, når du f.eks. møder dine kunder. Hvad giver de udtryk for, og hvilken udfordring står de med? Er det f.eks. at de har svært ved at få booket møder i kalenderen fordi kold kanvas ikke længere har den ønskede effekt? Eller virker almindelige e-mail invitationer til seminarer ikke helt efter hensigten? Har de svært ved at få tilstrækkelig med værdi ud af det nye ERP-system?

Løsning
LøsningNår du har beskrevet problemet eller udfordringen, begynder du at dele din viden og interesse i forbindelse med løsningsbeskrivelsen. Hvad mener du der kan gøres anderledes, og hvilken værdi kan det skabe for kunden ved at tænke i nye baner? Hvilken tankegang eller tilgang tænker du, der kan løse problemet eller udfordringen. Skriv aldrig om dine produkter og funktioner, men hold altid fokus på at tale generelt om løsningen og tilgangen til at løse problemet. Tal også gerne om værdien ved at tænke i disse baner.

Spørgsmål
Spørgsmål
Rund gerne af med at stille et spørgsmål til dine læsere. Det kan eksempelvis være “hvad synes du?”, “hvad gør I i jeres virksomhed?”, “oplever I lignende udfordringer?” eller ”hvad er jeres erfaring på dette område?”.

Et spørgsmål som afslutning på din artikel lægger op til kommentarer og feedback, som kan bidrage til en efterfølgende dialog. Herved kan der komme flere vinkler og synspunkter således, at kommunikationen bliver tovejs, og dermed mere lærerig og brugbar for læserne. Kommentarer vil også hjælpe din artikel med at komme bredere ud, da engagement fra læserne bidrager til spredning via de sociale medier.
 
 

Sådan laver du din første LinkedIn artikel

Du får adgang til LinkedIn artikler ved at gå til din LinkedIn startside (klik på det lille LinkedIn logo i øverste venstre side) og derefter klikke på symbolet for et stykke papir og en blyant (se illustrationen nedenfor for instruktion i hvordan du gør).

Guide om hvordan du skriver en LinkedIn artikel
 
Guide om hvordan du skriver en LinkedIn artikel
 
Vi anbefaler at du følger nedenstående proces når du skal lave en LinkedIn artikel:

  • Upload et foto eller andet grafisk element af høj kvalitet, der understøtter overskriften
  • Vælg en fængende overskrift, der lokker læseren over til din artikel
  • Skriv teksten til din LinkedIn artikel (brug gerne mulighederne for at fremhæve overskrifter, indsæt grafiske elementer som fotos og illustrationer og brug eventuelt listefunktionen for at øge læsbarheden)
  • Skriv minimum 300 ord og op til 5-600 ord eller deromkring
  • Supplér gerne 1-3 billeder som en del af teksten for at understøtte nogle af dine pointer
  • Link gerne til andet indhold fra eksempelvis dit firmawebsite
  • Få en kollega til at læse korrektur inden du publicerer
  • Når du har publiceret din LinkedIn artikel, er det en god idé at få dine kolleger til at hjælpe med at dele artiklen således, at du kan få spredt budskabet

Når du vælger et grafisk element, så tænk på at ”et billede siger mere end 1000 ord”. For at fange læserne er det vigtigt at det er af god kvalitet og inspirerer til at gå ind og læse. Ved brug af billeder opnår du op til 94 procent flere visninger. Dine artikler må gerne have kant og med fordel kunne appellere til et smil. Hvis din artikel bliver for poleret, er der risiko for at du taber læserens interesse undervejs.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlægMed hensyn til overskriften kan det være en ide at have Google i tankerne. Hermed menes at man vælger noget som man forestiller sig folk ville søge på i Google. Hvis din overskrift er Google-venlig, kan du tiltrække trafik fra Google direkte til din LinkedIn artikel, hvilket selvfølgelig betyder øget eksponering – også lang tid efter selve artiklen er postet på LinkedIn.

Link gerne til andre artikler, blogindlæg, video’er eller interessant indhold for at flytte trafik videre fra LinkedIn til dit website eller andet. Det handler om at fastholde besøgende, og få dem til at udforske det, du har at tilbyde dem, når de først har vist interesse. For at linke til andet indhold, markerer du et ord i din tekst eller en sætning og klikker på ikonet som ligner en kæde. Her bliver du bedt om at indtaste eller copy/paste din URL ind som link.

Husk for øvrigt, at det er “no go” med sælgende budskaber i en LinkedIn artikel. Ikke noget med priser, rabatter eller andet, som kan blive opfattet som værende sælgende. Kodeordet er unselling når det gælder artikler, hvilket betyder at du udelukkende deler relevant viden og inspiration med andre.
 

Husk detaljerne

Sørg for at finde et godt billede, som dels understøtter din overskrift og dels kan virke som et godt visuelt blikfang for artiklen. Dernæst skal du også huske at få en anden til at læse korrektur på teksten. Når det er sket, er det tid til at publicere din LinkedIn artikel.

Husk at bruge nogle af de mange muligheder, som LinkedIn artiklen giver i forhold til indsættelse af fotos, videoer, links og lignende samt at fremhæve bestemte dele af teksten ved at bruge overskrifter, fed skrift, punktopsætning m.m. Det hjælper med at gøre aritiklen mere læsevenligt og indbydende.

Herefter at du klar til at publicere, hvilket du gør ved at klikke på “Udgiv” knappen.
 

En artikel er ikke nogen salgstale

Kodeordet er unselling - Social Selling Company - Turning connections into businessHusk at når du skriver artikel, må du aldrig være belærende og da slet ikke være sælgende. Du kan altså ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel. Det er samtidigt helt forbudt at medtage priser eller kampagnebudskaber, da det virker helt modsat – folk kan generelt set ikke lide at blive solgt til!

En artikel skal have en tilgang, som virker informerende og inspirerende for dem, som du gerne vil nå ud til. Det gør du ved at være ikke-sælgende i din kommunikation, og sætte din kundes udfordringer i centrum. Populært sagt skal du tale om løsningen på kundens problem – ikke om dit produkt eller din virksomhed. Du må heller ikke begynde at opfordre kunden til at tage kontakt til dig, hvis de vil vide mere om, hvordan du kan hjælpe dem med din løsning – det virker også sælgende. Ha’ is i maven og fokusér i stedet på at dele ud af din viden og inspiration. Så kontakter kunderne dig helt af sig selv.
 

Opsummering:

  • Find en god og fængende overskrift. Pir gerne folks nysgerrighed.
  • Brug gerne en ramme for, hvordan du vil bygge artiklen op, eksempelvis PL?, for/imod eller ”10 trin at få succes med x”.
  • Indsæt gerne links til andre artikler, blogindlæg eller sider på dit website.
  • Kampagner, priser, tilbud og lignende i artikler er forbudt!
  • Find et godt billede som understøtter din overskrift og virker som et godt blikfang for din artikel.
  • Husk at bruge relevante nøgleord i din artikel så du hjælper dine læsere med at finde dit indlæg.
  • Husk at læse korrektur på din artikel før du publicerer det.
  • En typisk LinkedIn artikel skal være på minimum 300 ord, men gerne op til 5-600 ord. Det gør at artiklen kan læses i løbet af 3-5 minutter.
  •  

    Vi har også lavet dette blogindlæg som podcast

     
    Hvis du hellere vil høre dette blogindlæg som en podcast episode, kan du klikke på play-knappen nedenfor eller ved at klikke på et af ikonerne:

     
    God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

    Hvis du har lyst til at få lidt inspiration og idéer til, hvordan du kan få flere læsere af dine LinkedIn Pulse blogindlæg, så har vi lavet en særskilt guide til det. Den finder du lige her.

    Rigtig god fornøjelse med blogskrivningen.

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen

    [Dette blogindlæg er opdateret den 6. januar 2019 med nye screenshots].
     

Comments (2)

  • Thomas Andersen Reply

    Super podcast og tak for tippet om at skifte til engelsk for at få adgang til at skrive Pulse-indlæg.

    8. marts 2017 at 11:23

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *