Guide til hvordan du skriver en LinkedIn artikel

Guide: Sådan skriver du en LinkedIn artikel

Når vi hjælper virksomheder og medarbejdere med at implementere social selling og social business, og bruge LinkedIn som et moderne salgs- og markedsføringsværktøj, oplever vi ofte, at mange bliver skræmte, når vi kommer til den del, der omhandler det at lave indhold og specielt at skrive blogindlæg og artikler.

Mange siger eksempelvis ”jeg kan ikke skrive” eller ”hvad skal jeg dog skrive om?” eller ser ikke sig selv som en ekspert. Men i bund og grund er vi alle eksperter indenfor hvert vores område. Du besidder helt sikkert en viden, som måske kan inspirere andre indenfor dit fagområde. Og det er lige præcis essensen i det at skrive en artikel, nemlig at skrive om det du brænder og interesserer dig for, med det formål at dele viden og hjælpe andre.

Grunden til at du skal begynde at poste artikler på lige netop LinkedIn (tidligere kendt under navnet Pulse), er at det understøtter din rolle som specialist og ekspert. Artiklerne bliver nemlig automatisk koblet sammen med din personlige LinkedIn profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område. Dermed kan du systematisk opbygge dit professionelle digital omdømme og din digitale egenkapital.

At skrive artikler er derfor en smart måde at udstille din faglighed og ekspertise på, og inspirere både eksisterende kunder og potentielle nye samt andre interesserede, der kigger forbi din LinkedIn profil.

Hvis det er svært for dig at komme i gang med at skrive, kan du med fordel bruge et rammeværktøj til at opbygge din artikel ud fra. Med rammeværktøj mener vi en slags skabelon, som kan hjælpe dig i gang, og samtidigt sætte struktur på dit indlæg. Du kan eksempelvis bruge den model, som vi kalder for “PL?”

Forkortelsen står for Problem-Løsning-Spørgsmål:

Problem
ProblemStart altid med en indledning eller historie, som tager udgangspunkt i en given problemstilling. Beskriv, hvad det er du oplever, når du f.eks. møder dine kunder. Hvad giver de udtryk for, og hvilken udfordring står de med? Er det f.eks. at de har svært ved at få booket møder i kalenderen fordi kold kanvas ikke længere har den ønskede effekt? Eller virker almindelige e-mail invitationer til seminarer ikke helt efter hensigten? Har de svært ved at få tilstrækkelig med værdi ud af det nye ERP-system?

Løsning
LøsningNår du har beskrevet problemet eller udfordringen, begynder du at dele din viden og interesse i forbindelse med løsningsbeskrivelsen. Hvad mener du der kan gøres anderledes, og hvilken værdi kan det skabe for kunden ved at tænke i nye baner? Hvilken tankegang eller tilgang tænker du, der kan løse problemet eller udfordringen. Skriv aldrig om dine produkter og funktioner, men hold altid fokus på at tale generelt om løsningen og tilgangen til at løse problemet. Tal også gerne om værdien ved at tænke i disse baner.

Spørgsmål
Spørgsmål
Rund gerne af med at stille et spørgsmål til dine læsere. Det kan eksempelvis være “hvad synes du?”, “hvad gør I i jeres virksomhed?”, “oplever I lignende udfordringer?” eller ”hvad er jeres erfaring på dette område?”.

Et spørgsmål som afslutning på din artikel lægger op til kommentarer og feedback, som kan bidrage til en efterfølgende dialog. Herved kan der komme flere vinkler og synspunkter således, at kommunikationen bliver tovejs, og dermed mere lærerig og brugbar for læserne. Kommentarer vil også hjælpe din artikel med at komme bredere ud, da engagement fra læserne bidrager til spredning via de sociale medier.

Guide til hvordan du skriver en LinkedIn artikel

Jeg vil anbefale at du følger nedenstående proces for at sikre at din LinkedIn artikler indeholder alle de elementer, der populært sagt vil hjælpe artiklen i luften:

  • Upload et foto eller andet grafisk element af høj kvalitet, der understøtter overskriften
  • Vælg en fængende overskrift, der lokker læseren over til din artikel
  • Skriv teksten til din LinkedIn artikel (brug gerne mulighederne for at fremhæve overskrifter, indsæt grafiske elementer som fotos og illustrationer og brug eventuelt listefunktionen for at øge læsbarheden)
  • Skriv minimum 300 ord og op til 6-7-800 ord eller deromkring
  • Supplér gerne med 1-3 billeder, som en del af teksten, for at understøtte nogle af dine pointer
  • Link gerne til andet indhold fra eksempelvis dit firmawebsite
  • Få en kollega til at læse korrektur inden du publicerer
  • Skriv en god teasertekst, som har til formål at motivere dit netværk til at læse din artikel. Husk også at tilføje 3 relevante hashtags i slutningen af teaserteksten. Teaserteksten er den tekst, som du bliver bedt om at skrive lige inden du færdigpublicerer din artikel.
  • Når du har publiceret din LinkedIn artikel, er det en god idé at få dine kolleger til at hjælpe med at dele artiklen således, at du kan få spredt budskabet

Når du vælger et grafisk element, så tænk på at ”et billede siger mere end 1000 ord”. For at fange læserne er det vigtigt at det er af god kvalitet og inspirerer til at gå ind og læse. Ved brug af billeder opnår du op til 94 procent flere visninger. Dine artikler må gerne have kant og med fordel kunne appellere til et smil. Hvis din artikel bliver for poleret, er der risiko for at du taber læserens interesse undervejs.

Med hensyn til overskriften kan det være en ide at have Google i tankerne. Hermed menes at du vælger noget som du tror folk ville søge på i Google. Hvis din overskrift er Google-venlig, kan du tiltrække trafik fra Google direkte til din LinkedIn artikel, hvilket selvfølgelig betyder øget eksponering – også lang tid efter at selve artiklen er postet på LinkedIn.

Link gerne til andre artikler, blogindlæg, video’er eller interessant indhold for at flytte trafik videre fra LinkedIn til dit website eller andet. Det handler om at fastholde besøgende, og få dem til at udforske det, du har at tilbyde dem, når de først har vist interesse. For at linke til andet indhold, markerer du et ord i en sætning eller din tekst og klikker på ikonet som ligner en kæde. Her bliver du bedt om at indtaste eller copy/paste din URL ind som link.

Visuel guide til hvordan du skriver et blogindlæg

Husk for øvrigt, at det er “no go” med sælgende budskaber i en LinkedIn artikel. Ikke noget med priser, rabatter eller andet, som kan blive opfattet som værende sælgende. Kodeordet er unselling når det gælder artikler, hvilket betyder at du udelukkende deler relevant viden og inspiration med andre.

Du kan altså ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel. Faktisk kan det virke decideret ødelæggende for dit omdømme på LinkedIn.

Hav altid i baghovedet, at dine kunder er langt mere interesseret i deres egne problemer end i dine produkter. Så får du dine artikler til at handle om deres problemer og kommer du med forholdsvis objektive forslag til hvordan problemerne kan løses, er der langt større chance for at du kommer ind på radaren hos potentielle kunder.

En artikel skal have en tilgang, som virker informerende og inspirerende for dem, som du gerne vil nå ud til. Det gør du ved at være ikke-sælgende i din kommunikation, og sætte din kundes udfordringer i centrum. Populært sagt skal du tale om løsningen på kundens problem – ikke om dit produkt eller din virksomhed. Du må heller ikke begynde at opfordre kunden til at tage kontakt til dig, hvis de vil vide mere om, hvordan du kan hjælpe dem med din løsning – det virker også sælgende. Ha’ is i maven og fokusér i stedet på at dele ud af din viden og inspiration. Så kontakter kunderne dig helt af sig selv.

Guide til hvordan du skriver LinkedIn artikler

God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

Hvis du har lyst til at få lidt inspiration og idéer til, hvordan du kan få flere læsere af dine LinkedIn artikler, så har vi lavet en særskilt guide til det. Den finder du lige her.

Rigtig god fornøjelse med artikelskrivningen.

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Få indsigt og viden med vores inspirationsforedrag

Information om vores LinkedIn foredrag: Sådan sælger du med social selling
Information om vores LinkedIn Do's and Don'ts foredrag

Comments (2)

  • Thomas Andersen Reply

    Super podcast og tak for tippet om at skifte til engelsk for at få adgang til at skrive Pulse-indlæg.

    8. marts 2017 at 11:23

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *