Sådan bruger du hashtags på LinkedIn
Hashtags er som sådan ikke noget nyt i social media sammenhæng. Det har eksisteret i mange år og de fleste kender begrebet fra sociale medier som Instagram og på X (tidligere kendt som Twitter). På X blev det faktisk indført helt tilbage i 2007.
Vi skulle til gengæld helt hen til 2018, før LinkedIn introducerede hashtags, og der gik yderligere et par år før at brugerne begyndte at tage funktionen til sig.
En god grund til at bruge hashtags handler om, at det kan hjælpe dig til at nå længere ud med dine indlæg og artikler på LinkedIn.
For at hjælpe dig på vej med at bruge hashtags på LinkedIn, har jeg skrevet nærværende guide. Du kan enten vælge at læse hele guiden, eller bruge indholdsfortegnelsen for at udvælge de emner, der er relevant for dig.
Hør blogindlægget som podcast
Hashtagget, som vi kender det i dag, blev opfundet af produktdesigner og opfinder Chris Messina den 23. august 2007, hvor han på Twitter stillede spørgsmålet “how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?”
Før det var hashtagget blevet brugt i forskellige former tilbage i 1990’erne, blandt andet i virtuelle debatfora på internettet (også kendt som IRC-netværk) og i løbet af nullerne var en række webtjenester begyndt at bruge #-tegnet.
Men det slog for alvor først igennem efter at Chris Messina havde formuleret sine idéer til brugen af hashtags på Twitter som en slags metadata for tweets.
Selve grundidéen med hashtags opstod på basis af Chris Messinas observationer af, hvad brugerne på Twitter var generelt utilfredse med i forhold til platformen. Det handlende blandt andet om manglen på at kunne lave egne ad hoc grupper eller grupperinger, som kunne have en midlertidig funktion.
Det kunne eksempelvis være en samling af personer, der skulle mødes til et arrangement og ønskede at kommunikere dette på Twitter. Når så arrangementet var overstået, behøvede gruppen på Twitter (eller det som blev til hashtags) ikke længere at eksistere.
Ergo kunne folk via hashtags deltage i grupper eller grupperinger når og så længde de havde lyst, og så ellers forlade disse, når folk ikke længere ønskede at være en del af det – vel at mærke uden at det var afhængig af en bestemt teknologi eller platform.
Imidlertid var Twitter ikke begejstret for Chris’ idé, da han præsenterede den for virksomheden. Faktisk blev den kategorisk afvist af Twitter, som mente at det var for nørdet til, at det kunne bruges af flertallet af Twitter-brugere, og at han derfor måtte gå videre med det på egen hånd uden støtte og support fra Twitter.
Sidenhen har det jo så vist sig, at Twitter i den grad tog fejl, og at hashtagget nu er blevet en integreret del af det at bruge Twitter.
På dansk er det nok nemmest at beskrive et hashtag som en slags søgeord, et emneord eller en gruppebeskrivelse.
Det kan være et enkelt ord eller det kan være flere sammensatte ord. Du skriver et havelågetegn ”#” foran, for eksempel #linkedin, #linkedinartikel eller #blogindlæg.
Som udgangspunkt skriver man hashtags med små bogstaver, men du kan som sådan sagtens bruge store bogstaver for eksempelvis at øge læsbarheden af et hashtag. Du skal dog være opmærksom på, at LinkedIn automatisk viser hashtags med små bogstaver, når der søges på hashtags.
Formålet med at bruge et hashtag, er at meddelelsen, teksten, emnet eller siden – bliver kategoriseret/grupperet i henhold til hashtagget. Derved er det muligt at søge på et specifikt hashtag og se hvad andre har skrevet om samme emne.
Der er flere grunde til at det er en god ide at bruge hashtags på LinkedIn.
Den første er, at du kan etablere din troværdighed og ekspertise ved at bruge relevante hashtags, der beskriver det du arbejder med og det område du er ekspert indenfor.
En anden grund er, at du kan komme i kontakt med personer, der værdsætter din viden. De kan finde dine indlæg og artikler på LinkedIn, når de søger på de hashtags du har brugt. Det betyder at du kan nå længere ud med dine indlæg og artikler.
Endeligt er det muligt for dig at starte betydningsfulde dialoger med andre, der deler dine interesser. Det kan du ved at du selv søger på hashtags indenfor områder som du har interesse for.
Hashtags er som tidligere nævnt en forholdsvis ny ting på LinkedIn, og i endnu højere grad her i Danmark. Der er således ikke lige så mange danske LinkedIn hashtags at følge endnu som eksempelvis engelske, men det kommer der selvfølgelig over tid. Og så er der også en hel del hashtags som bruges både på dansk, engelsk og mange andre sprog.
Desværre findes der ikke et officielt overblik fra LinkedIns side over hvilke hashtags, der er mest udbredt eller hvor mange følgere de enkelte hashtags har – hverken på engelsk eller dansk.
Jeg har derfor lavet en liste over de mest udbredte danske hashtags med udgangspunkt i hvilke danske hashtags jeg støder oftest på nyhedsstrømmen på LinkedIn. Listen indeholder også tal på, hvor mange følgere disse hashtags har.
Hashtag | Følgere | Kategori |
---|---|---|
#2fa | 356 | Teknologi |
#aalborg | 178 | Geografi |
#aarhus | 375 | Geografi |
#abonnement | 129 | Salg/markedsføring |
#affald | 49 | Miljø/bæredygtighed |
#ai | 631.027 | Teknologi |
#aktier | 1.040 | Finans/økonomi |
#algoritme | 1.696 | Teknologi |
#apv | 101 | HR og job |
#arbejdsglæde | 349 | HR og job |
#arbejdsmarked | 39 | HR og job |
#arbejdsmiljø | 604 | HR og job |
#arbejdstid | 334 | HR og job |
#arkitektur | 8.699 | Byggeri/arkitektur |
#autisme | 8.264 | Sundhed |
#automatisering | 361 | Diverse |
#beskatning | 630 | Finans/økonomi |
#beskæftigelse | 84 | HR og job |
#bestyrelse | 480 | Ledelse |
#bilbranchen | 46 | Transport |
#biler | 1.874 | Transport |
#branding | 17.813.417 | Salg/markedsføring |
#byggebranchen | 154 | Byggeri/arkitektur |
#byggeri | 6.641 | Byggeri/arkitektur |
#byplanlægning | 946 | Byggeri/arkitektur |
#byrum | 11 | Byggeri/arkitektur |
#byudvikling | 120 | Byggeri/arkitektur |
#bæredygtig | 162 | Miljø/bæredygtighed |
#bæredygtighed | 1.067 | Ledelse |
#bæredygtigledelse | 124 | Ledelse |
#bæredygtigtarbejdsliv | 75 | Ledelse |
#cirkulærøkonomi | 326 | Miljø/bæredygtighed |
#co2 | 5.191 | Miljø/bæredygtighed |
#community | 136.247 | Diverse |
#content | 62.538 | Salg/markedsføring |
#contentcreation | 8.525 | Salg/markedsføring |
#contentmarketing | 656.608 | Salg/markedsføring |
#copenhagen | 1.533 | Geografi |
#covid19dk | 182 | Sundhed |
#csr | 22.126 | Ledelse |
#danmark | 185 | Geografi |
#dansk | 40 | Teknologi |
#danskbyggeri | 38 | Byggeri/arkitektur |
#danskdesign | 58 | Design |
#danskelinkedintips | 325 | Sociale medier |
#danskerhverv | 100 | Erhverv/handel |
#danskindustri | 62 | Erhverv/handel |
#databeskyttelse | 26 | Teknologi |
#debat | 120 | Diverse |
#deleøkonomi | 78 | Miljø/bæredygtighed |
#denmark | 5.122 | Geografi |
#detailhandel | 14.351 | Erhverv/handel |
#detvarsålidt | 1.916 | Diverse |
#detviersammenom | 128 | Diverse |
#digital | 336.172 | Diverse |
#digitalisering | 11.514 | Ledelse |
#digitalmarkedsføring | 9.366 | Salg/markedsføring |
#dkbiz | 539 | Erhverv/handel |
#dkbyg | 113 | Byggeri/arkitektur |
#dkcivil | 31 | Diverse |
#dkenergi | 144 | Energi |
#dkfinans | 51 | Finans/økonomi |
#dkfood | 114 | Erhverv/handel |
#dkgreen | 921 | Miljø/bæredygtighed |
#dkjob | 271 | HR og job |
#dkledelse | 88 | Ledelse |
#dklifescience | 55 | Life Science |
#dkpol | 1.649 | Politik |
#dksocial | 314 | Diverse |
#dkstartup | 40 | Iværksætteri |
#dktech | 65 | Teknologi |
#dkturisme | 284 | Erhverv/handel |
#droner | 24 | Teknologi |
#edtech | 86.774 | Uddannelse/forskning |
#effektiv | 49 | Diverse |
#effektivisering | 42 | Diverse |
#effektivitet | 71 | Diverse |
#egenkapital | 131 | Finans/økonomi |
#ehandel | 4.817 | Erhverv/handel |
#ekspert | 31 | Diverse |
#eksport | 163 | Erhverv/handel |
#elbil | 185 | Transport |
#elbiler | 55 | Transport |
#elevplads | 25 | HR og job |
#energi | 27.816 | Diverse |
#entreprenør | 88 | Erhverv/handel |
#erhverv | 72 | Erhverv/handel |
#erhvervsuddannelse | 42 | Uddannelse/forskning |
#esg | 54.457 | Ledelse |
#facilitering | 110 | Diverse |
#faglighed | 15 | Diverse |
#finansiering | 61 | Finans/økonomi |
#forandring | 46 | Diverse |
#forandringsledelse | 236 | Ledelse |
#forbrugeradfærd | 777 | Salg/markedsføring |
#forebyggelse | 158 | Sundhed |
#foredrag | 171 | Diverse |
#foredragsholder | 40 | Diverse |
#forretning | 3.182 | Erhverv/handel |
#forretningsindsigt | 427 | Ledelse |
#forretningsudvikling | 176 | Ledelse |
#forskning | 10.175 | Uddannelse/forskning |
#freelance | 69.077 | HR og job |
#freelancedesigner | 3.402 | HR og job |
#fremtidensarbejdsmarked | 40 | Uddannelse/forskning |
#frivillig | 87 | Diverse |
#frivillighed | 114 | Diverse |
#fællesskab | 89 | Diverse |
#fødevarer | 47 | Landbrug/fødevarer |
#følelsesmæssigintelligens | 3.995 | Ledelse |
#gdpr | 33.214 | Teknologi |
#genanvendelse | 71 | Miljø/bæredygtighed |
#genbrug | 90 | Miljø/bæredygtighed |
#globalhandel | 396 | Finans/økonomi |
#globalisering | 695 | Erhverv/handel |
#godstil | 7 | Diverse |
#grafik | 477 | Grafik |
#grafiker | 111 | Grafik |
#grafiskdesign | 7.839 | Salg/markedsføring |
#grønland | 41 | Geografi |
#grønnetage | 6 | Miljø/bæredygtighed |
#grønomstilling | 438 | Miljø/bæredygtighed |
#handel | 16.468 | Erhverv/handel |
#hashtag | 1.523 | Sociale medier |
#hygge | 300 | Diverse |
#illustration | 78.571 | Grafik |
#indeklima | 162 | Miljø/bæredygtighed |
#informationssikkerhed | 618 | Teknologi |
#inkasso | 107 | Erhverv/handel |
#inspiration | 1.150.775 | Diverse |
#interim | 8.426 | HR og job |
#internationalisering | 103 | Erhverv/handel |
#internkommunikation | 107 | Ledelse |
#itsikkerhed | 90 | Teknologi |
#iværksætter | 272 | Iværksætteri |
#iværksætteri | 443 | Iværksætteri |
#jobcenter | 231 | HR og job |
#jobdk | 490 | HR og job |
#jobmulighed | 78 | HR og job |
#jobopslag | 21.955 | HR og job |
#jobsøgende | 370 | HR og job |
#jobsøgning | 1.309 | HR og job |
#jobsøgningsglæde | 356 | HR og job |
#jobåbning | 54 | HR og job |
#journalistik | 1.737 | Medier |
#kandidatportalen | 55 | HR og job |
#kapital | 72 | Finans/økonomi |
#karriere | 8.290 | HR og job |
#karriererådgivning | 72 | HR og job |
#klima | 839 | Miljø/bæredygtighed |
#klimasikring | 24 | Miljø/bæredygtighed |
#klimatilpasning | 124 | Miljø/bæredygtighed |
#kommune | 102 | Stat og kommune |
#kommuner | 86 | Stat og kommune |
#kommunikation | 13.179 | PR/kommunikation |
#kompetencer | 48 | Uddannelse/forskning |
#konsulent | 83 | Rådgivning |
#konsulenter | 3.259 | Rådgivning |
#konverteringsoptimering | 93 | Sociale medier |
#korrektur | 23 | Diverse |
#kunderejse | 23 | Salg/markedsføring |
#kunderejsen | 14 | Salg/markedsføring |
#kundetyper | 13 | Salg/markedsføring |
#kunstigintelligens | 8.760 | Teknologi |
#kvalitet | 191 | Diverse |
#københavn | 92 | Geografi |
#købscenter | 3 | Salg/markedsføring |
#købsproces | 7 | Salg/markedsføring |
#ladmighjælpedig | 728 | Diverse |
#landbrug | 90 | Landbrug/fødevarer |
#leadgenerering | 25 | Salg/markedsføring |
#leasing | 7.402 | Finans/økonomi |
#ledelse | 26.212 | Ledelse |
#ledelsesrådgivning | 9.342 | Rådgivning |
#lederskab | 88 | Ledelse |
#ledig | 142 | HR og job |
#ledigestillinger | 1.474 | HR og job |
#ledigstilling | 2.599 | HR og job |
#ledigtjob | 31 | HR og job |
#lillevirksomhed | 631 | Erhverv/handel |
1.440.690 | Sociale medier | |
#linkedingrupper | 62 | Sociale medier |
#linkedinprofil | 50 | Sociale medier |
#linkedintip | 1.207 | Sociale medier |
#linkedintips | 25.006 | Sociale medier |
#livslanglæring | 62 | Uddannelse/forskning |
#lovgivning | 1.844 | Diverse |
#læring | 152 | Uddannelse/forskning |
#madspild | 87 | Miljø/bæredygtighed |
#mantra | 548 | Diverse |
#marine | 39.963 | Salg/Diverse |
#markedsføring | 5.423 | Salg/markedsføring |
#marketingbudget | 114 | Salg/markedsføring |
#medarbejderudvikling | 20 | HR og job |
#medicinskudstyr | 18 | Sundhed |
#miljø | 179 | Miljø/bæredygtighed |
#modcorona | 86 | Diverse |
#motivation | 15.603.460 | Diverse |
#natur | 374 | Miljø/bæredygtighed |
#netværk | 541 | Erhverv/handel |
#netværkskvalitet | 2 | Diverse |
#nyeudfordringer | 138 | HR og job |
#nyhedsbrev | 105 | Salg/markedsføring |
#nyhedsbreve | 124 | Salg/markedsføring |
#nykollega | 35 | HR og job |
#nytjob | 1.886 | HR og job |
#odense | 183 | Geografi |
#onlinehandel | 2.810 | Erhverv/handel |
#optimering | 40 | Ledelse |
#organisationsudvikling | 59 | Ledelse |
#outplacement | 6.063 | HR og job |
#oversættelse | 23 | Diverse |
#pension | 3.365 | Diverse |
#personale | 316 | HR og job |
#personligbranding | 123 | Diverse |
#podcast | 72.451 | Salg/markedsføring |
#politik | 554 | Politik |
#powerjobsøgerne | 1.076 | HR og job |
#praktik | 226 | HR og job |
#praktikplads | 22 | HR og job |
#projektledelse | 381 | Ledelse |
#psykologisktryghed | 184 | Ledelse |
#reklame | 43 | Salg/markedsføring |
#rekruttering | 2.405 | HR og job |
#relation | 493 | Diverse |
#relationer | 125 | Diverse |
#relationsudvikling | 9 | Diverse |
#rengøring | 58 | Diverse |
#reputationmanagement | 7.267 | PR/kommunikation |
#robot | 17.828 | Teknologi |
#robotter | 474 | Teknologi |
#salg | 7.817 | Salg/markedsføring |
#salgstekst | 470 | Salg/markedsføring |
#salgstræning | 39 | Salg/markedsføring |
#samarbejde | 3.279 | Ledelse |
#samfundssind | 27 | Diverse |
#samskabelse | 104 | Ledelse |
#selvstændig | 142 | Erhverv/handel |
#selvudvikling | 27 | Diverse |
#seo | 147.101 | Salg/markedsføring |
#skolechat | 159 | Uddannelse/forskning |
#skov | 61 | Miljø/bæredygtighed |
#smdk | 34 | Sociale medier |
#smv | 237 | Erhverv/handel |
#socialemedier | 3.579 | Sociale medier |
#socialfriday | 59 | Begivenheder |
#socialselling | 42.531 | Sociale medier |
#socialtansvar | 385 | Ledelse |
#socialtentreprenørskab | 661 | Iværksætteri |
#sparring | 78 | Rådgivning |
#statistik | 164 | Diverse |
#strategi | 56.789 | Ledelse |
#strategisknetworking | 18 | Diverse |
#sundhed | 956 | Sundhed |
#sundpol | 542 | Sundhed |
#taktik | 21 | Ledelse |
#teknologi | 39.427 | Teknologi |
#tekstforfatning | 720 | Salg/markedsføring |
#tekstforfatter | 142 | Salg/markedsføring |
#tips | 18.189 | Diverse |
#tipsogtricks | 22 | Diverse |
#troværdighed | 5 | Diverse |
#turisme | 131 | Turisme |
#turnaround | 2.296 | Ledelse |
#udbud | 98 | Erhverv/handel |
#uddannelse | 941 | Uddannelse/forskning |
#udvikling | 301 | Ledelse |
#undervisning | 4.486 | Uddannelse/forskning |
#valuta | 1.456 | Finans/økonomi |
#vejledning | 52 | Diverse |
#verdensmål | 308 | Miljø/bæredygtighed |
#verdensmålene | 76 | Miljø/bæredygtighed |
#viansætter | 1.643 | HR og job |
#vidensdeling | 79 | Diverse |
#video | 63.357 | Salg/markedsføring |
#virksomhedsopstart | 1.972 | Iværksætteri |
#virksomhedsside | 6 | Sociale medier |
#visitdenmark | 74 | Turisme |
#vækst | 72 | Finans/økonomi |
#økologi | 76 | Miljø/bæredygtighed |
#økonomi | 4.346 | Finans/økonomi |
Jeg vil foreslå at du laver en liste med en række ord, der passer på det område du arbejder med, den industri/branche du er indenfor eller den værdi du hjælper med at skabe.
Det smarte ved at have en liste er, at du hurtigt kan finde de hashtags, der lige passer til det specifikke indhold du skriver om.
Nogle af de ord, der er på min liste er:
- #branding
- #købsproces
- #socialselling
- #contentmarketing
- #socialnetworking
- #digitalmarketing
- #danskelinkedintips
Vi anbefaler følgende metode, når du skal søge efter og følge bestemte hashtags:
- Start med at klikke på dette link: https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=danskelinkedintips (du får nu vist en overbliksside med antallet af følgere af #danskelinkedintips).
- Udskift nu det sidste ord i webadressen med navnet på det hashtag du ønsker at søge på og afslut ved at trykke på enter-tasten (skriv hashtagnavnet uden brug af #-tegnet). Du vil nu få vist antallet af personer, der følger det pågældende hashtag.
- Klik på “Følg” knappen, hvis du ønsker at følge det pågældende hashtag.
Hvis du ønsker at få overblik over de hashtags som du allerede følger, kan du gør dette i desktop udgaven af LinkedIn.
I den “flydende” menubar i venstre side af skærmen finder du punktet “Hashtags, du følger”. Klik nu på denne “knap”, hvorefter du kan se et skærmbillede med alle de hashtags, du følger.
Her kan du også se, hvor mange følgere det enkelte hashtag har.
Du har også mulighed for at stoppe med at følge et bestemt hashtag ved at klikke på “Følger”-knappen under det enkelte hashtag.
Du skal ikke overplastre dine indlæg og artikler med hashtags. LinkedIn anbefaler at bruge de 3 mest relevante hashtags for hvert indlæg og artikel.
Det er dog vores erfaring, at du sagtens kan bruge et par stykker mere, hvis du har brug for det.
Så vores anbefaling er, at du minimum 3 hashtags, men aldrig flere end 5 hashtags.
I dine indlæg kan du enten selv skrive # efterfulgt af dit emneord eller trykke på # boksen efterfulgt at dit emneord.
Hvis du kører med engelsk som systemsprog har du også mulighed for at vælge mellem de hashtags, LinkedIn automatisk foreslår nedenfor tekstboksen på basis af den tekst som du skriver.
I det pop op-vindue, der vises, når du har trykket på “Udgiv” kan du skrive en tekst for at fortælle dit netværk hvad artiklen handler om. Her kan du også skrive relevante hashtags.
Så kom vi igennem hele gennemgangen af de steder og funktioner, hvor du lige nu kan bruge hashtags på LinkedIn.
Jeg håber at det har givet dig en indsigt i historien bag hashtagget, hvordan hashtags fungerer på LinkedIn, hvad du kan bruge det til og hvordan du gør det.
Skulle du have flere steder eller funktioner, hvor vi kan bruge hashtags på LinkedIn, så lad mig gerne vide det således, at jeg kan opdatere min artikel med det. På den måde er der ét sted, hvor du kan finde al information omkring brugen af hashtags på LinkedIn.
Du er meget velkommen til at dele artiklen med dine kollegaer, hvis du tænker at de kunne have gavn af at vide hvordan de kan bruge hashtags på LinkedIn.
God fornøjelse med at bruge hashtags på LinkedIn 😊
De venligste hilsner
Comments (18)
Har tidligere brugt hashtags meget sporadisk på Linkedin – tak for at inspirere mig til at bruge det systematisk i fremtiden. din artikel forklarer enkelt hvorfor jeg skal
Mange tak for din kommentar, Mette. Det er dejligt at høre at du kunne bruge artiklen :-)
Tak for relevant indlæg Og godt nytår Eva Ved du, om de # som jeg har tilmeldt mig er med til at styre det feed, som jeg får på LinkedIn?
Selv tak, Lars
Det er rigtig forstået, at LinkedIn vil prøve at præsentere dig for indlæg, der indeholder de hashtags, som du følger. Det er ikke sådan at du vil se alle indlæg med nogle af dem.
Tusind tak for en meget informativ artikel om brugen af # på LinkedIn
Du skriver, at det er en god ide, at bruge 5-10 Hashtags i “Om” teksten. I opslag, artikler og på virksomhedssider er det “kun” 3 stk….betyder det stadig, at det er OK med 5-10 stk i “Om” teksten?
Du fortæller, at jeg kan søge antal der følger ved at skrive f.eks. #passion i søgefeltet – hvordan kan jeg se, at det er i DK og ikke globalt? Lige nu er der 15.636 følgere på #passion….der jo er langt højere en nogle af dem i din statistik. Det er vel fordi du har afgrænset til Danmark – hvordan gør jeg det?
Tusind tak for du deler din viden om dette :-)
Hej Torben,
mange tak for din interesse og for dine gode spørgsmål til brugen af # på LinkedIn.
Først til dit spørgsmål om antallet af #:
Det er LinkedIn selv, der anbefaler, at vi bruger 3 # i indlæg og ved posts af artikler.
På en virksomhedsprofil, har LinkedIn bestemt, at vi kun kan tilføje 3 #.
LinkedIn skriver ikke noget om antal # i “Om” teksten. Det foreslår vi, fordi vi kan søge på #, og hvis det #, en person søger på, er i din “Om” tekst, vil din profil blive fundet. Antallet 5-10, er for at kunne dække dine interesseområder. Du bestemmer selv hvor mange du vil tilføje i “Om” teksten men for mange kan virke for larmende og som om man ved alt!
Så til dit spørgsmål om antallet, der følger de enkelte #.
Når du søger på et # og finder det antal, der følger det, så er det i verden. Vi kan ikke se hvor mange der følger per land.
Den liste vi har udarbejdet, er nogle af de ord vi er faldet over og bruger. #passion er ikke lige et jeg har brugt endnu men jeg kan godt forstå at det er relevant for din med det du laver, så det skal du jo endelig bruge.
Pøj pøj med at bruge # :-)
Tak for et velskrevet informativ blogindlæg, som giver mig lyst til at begynde at anvende hashtags. Det eneste hashtag jeg har anvendt er #ONO, som jeg blev anbefalet at anvende som jobsøgende for at vise, at jeg er åben overfor nye muligheder/job. Jeg undrer mig over, at følgende ord ikke er på listen: #databeskyttelse , #informationssikkerhed , #GDPR , #Digital dannelse . Men så kan jeg da bare begynde, at anvende dem selv. Jeg vil konstruere hashtagget på samme måde som bibliotekariske kontrollerede emneord typisk bliver udarbejdet: ubestemt flertalsform navneord eller udsagnsord
Tak for de venlige ord, Lone og dejligt at høre at det giver dig lyst til at begynde at bruge hashtags i dine egne indlæg.
I forhold til det med ONO, så er det ikke fordi at det ikke kan bruges som hashtag. Jeg ser det bare mere som et begreb, der anvendes af nogen i deres profil mere end det er et hashtag.
I forhold til det med jobsøgning, så mangler jeg dog fortsat at se eksempelvis headhuntere melde ud, at de rent faktisk søger på ONO som forkortelse. De headhuntere og rekrutteringskonsulenter som jeg taler med, nævner aldrig noget om, at det er et begreb som de bruger i deres søgninger. En headhunter/rekrutteringskonsulent går som udgangspunkt efter faglige kompetencer og erfaring, og ikke efter en “status”, som det er det jeg opfatter ONO som. Og så er det faktisk uhyre sjældent at jeg ser ONO anvendt som hashtag på LinkedIn.
I forhold til #databeskyttelse, #gdpr og #digitaldannelse, så har jeg medtaget disse i listen. Tak for dit bidrag til vores hashtag-liste.
Vi er en virksomhed, der arbejder med socialt udsatte borgere. Vi har hen over de seneste 4 måneder arbejdet mere og mere intenst med LinkedIn og har i den forbindelse et spørgsmål til antal følgere til et hashtag.
Vi har eks. brugt ordet #udsatte på nogle indlæg. Vi har nu søgt ordet #udsatte i søgefeltet og vi kan se ordet kun har 10 følgere.
Betyder det, at der kun er 10 af vores følgere, der bruger det hashtag? Hvis ja – hvordan finder man så ud af, hvor mange følgere, der er på ordet generelt på hele LinkedIn?
Hej Katrine,
mange tak for dit spørgsmål omkring hashtags.
Når du søger efter et hashtag og ser hvor mange følgere det har, så er det i alt på LinkedIn. Det har ikke noget med jeres følgere at gøre.
Vi kan ikke se hvem, der følger hvilke hashtags. Det er dog en god idé, at I selv følger de hashtags I bruger, og opfordrer andre til at følge dem I bruge mest, for at de ser jeres indlæg. LinkedIn anbefaler at vi bruger 3 hashtags i et indlæg.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.
De venligste hilsner Eva
Hej Eva,
Tak for svar og det gav bestemt god mening. Hvornår ved man, at et hashtag er godt ift. antal følgere? Altså er eks. 3000 følgere super godt eller der, hvor man skal kigge sig om efter et andet ord?
Listen her på sitet med de mest populære hashtags – hvor ofte bliver den opdateret?
Pft.
Hej Dorte.
Godt at høre at mit svar kunne bruges.
Og tak for opfølgende spørgsmål :-)
Det er svært at sige hvor mange følgere, der skal være på et hashtag for at det er godt. Det kommer helt an på hvilket hashtag og hvor stor interessen er.
Vi plejer at sige, at det der allerførst skal være i orden ved et indlæg, det er indholdet. Hvis indholdet er relevant og interessant, så skal det nok blive spredt og skabe engagement.
Hashtags kommer mere i anden række og de kan eventuelt bruges således at I finder ét, der relaterer sig til indholdet, ét der relaterer sig til jeres branche og ét, der enten er et mere populært eller mere favnende. Alle 3 skal på den ene eller anden måde relaterer sig til indholdet og til jer som organisation eller individ, hvis det er på en personprofil.
Vi opdaterer vores liste en gang om måneden og den er på planen til at blive opdateret i denne uge :-)
De venligste hilsner
Eva
Hej Eva
Jeg synes ikke, at jeg kan søge # frem på LinkedIn mere. Jeg har tidligere brugt den fremgangsmåde du beskriver her på siden, men det virker ikke mere. Ved du, hvordan man så ser, hvilke # der er relevant for ens branche? eller er det en funktion som LinkedIn har droppet igen?
Hej Majken,
Mange tak for dine spørgsmål.
For at tage det første først, så har du ret i, at det med at søge hashtags ikke altid virker, som jeg har beskrevet.
Det er en fejl hos LinkedIn og den er indberettet. Vi satser på, at det kommer til at virke igen. I mellemtiden kan du bruge dette link: https://www.linkedin.com/feed/hashtag/?keywords=vidensdeling og erstatte “vidensdeling” med det ord, du gerne vil finde antallet af følgere på.
Med hensyn til hvilke hashtags, der er relevant for din branche, så er det ikke umiddelbart nogen hjælp at hente fra LinkedIns side.
Find de ord I selv tænker kunne være relevante og følg med i hvad andre virksomheder og personer i branchen, bruger af hashtag. Jeres hashtag liste kan sagtens opdateres og udvides over tid :-)
Jeg håber at det har svaret på dine spørgsmål.
Mange hilsner
Eva
Tak for grundig gennemgang omkring hashtag emnet. Jeg er del af en Linkedin gruppe i en virksomhed, som er nye på Linkedin. Vi forstår ikke helt det med følgere til hashtags. F.eks. hvis vi nu bruger #bæredygtighed i et opslag, betyder det så, at vores opslag dukker op i feedet hos de personer som følger det hashtag? Har det betydning, hvis en person som ikke følger #bæredygtighed så søger på bæredygtighed, vises vores opslag så ikke til denne person?
Ja – det er spørgsmål som disse vi tumler med. Jeg håber I har tålmodighed til at give os et svar. PFT
Kære Inge.
Mange tak for din positive feedback på vores blogindlæg om hashtags på LinkedIn.
Ift. dine spørgsmål så er det korrekt, at hvis I poster et indlæg med #bæredygtighed, så vil LinkedIn forsøge at sætte jeres indlæg ind i feedet hos de personer, som følger det hashtag.
Hvis en person søger på “bæredygtighed” er det en fritekstsøgning og så vil LinkedIn vise indlæg, hvor ordet “bæredygtighed” indgår.
Der er forskel på at søge på “bæredygtighed” og “#bæredygtighed”.
Så I skal have ordet “bæredygtighed” i teksten, for at det bliver fundet i en fritekstsøgning.
Jeg håber det giver svar på dine spørgsmål.
De venligste hilsner
Eva
Hej Eva
Tak for et oplysende blogindlæg. Jeg har et spørgsmål vedrørende de 3 hashtags, man kan koble på virksomhedsprofilen. Jeg ved jeg tidligere har gjort det, men kan ikke længere finde funktionen. Det skærmbillede som viser fanerne under ‘Rediger side’ indeholder ikke længere et punkt, der hedder ‘Hashtags’, hos mig. Ved du, om funktionen er fjernet eller bare ligger et andet sted?
Hej Michelle.
Mange tak for at du har læst vores blogindlæg og sender dette spørgsmål😊
Du har helt ret, funktionen hvor vi kunne tilføje 3 hashtags på virksomhedssiden er blevet fjernet og vi har opdateret blogindlægget.
De venligste hilsner
Eva