Guide som fortæller dig hvordan du skriver det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

“Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg” er en konkret og lavpraktisk guide til, hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.

Der postes i tusindvis af indlæg på de sociale medier hver dag, og LinkedIn er ingen undtagelse.

Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle indlæg, men mange af dem, der vises i min nyhedsstrøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten eller klikker ikke på linket.

Det skyldes, at alt for mange indlæg er kedelige, uengagerende, ligegyldige eller handler om salgsbudskaber. Det betyder, at mange indlæg simpelthen ikke fanger min opmærksomhed, og dermed får de selvsamme indlæg heller ikke likes eller kommentarer fra mig, hvilket ellers kunne have medvirket til at indlæggene ville blive spredt i mit netværk.

Nu er det jo. ikke alle, der er tekstforfatter af profession, men ved at du gør dig umage, bliver modtagerorienteret, tænker engagement ind i dit indlæg, og samtidigt overholde nogle tommelfingerregler, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.

Jeg har selv lavet i hundredevis af indlæg på LinkedIn, og jeg har derfor fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Disse erfaringer vil jeg meget gerne dele med dig således, at du kan få mere ud af dine indsatser med at skrive indlæg.

Det gælder uanset, om det er indlæg på din personlige LinkedIn profil eller på din LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en Company Page).

Inden jeg begynder at fortælle dig om hvordan du laver det perfekte LinkedIn indlæg, så må vi hellere får styr på hvad et indlæg er for en størrelse.

Et indlæg er typisk en opdatering på en given status i din professionelle hverdag eller en eller anden form for vidensdeling, inspiration eller mening, som du gerne vil dele med netværket på LinkedIn.

Det er som regel noget tidsaktuelt, og her og nu orienteret som eksempelvis:

  • Deling af et link til en artikel, hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder netværket om at komme med kommentarer til emnet
  • Du har taget et billede fra et seminar, hvor du bruger billedet som blikfang og supplerer med en tekst med en eller anden form for viden/læring som du tager med derfra
  • Du har brug for input til et givent emne og du så beder netværket om at komme med deres feedback
  • I søger en ny medarbejder, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget eller du skriver en tekst, der fortæller hvad I søger og så vedhæfter du en appellerende PDF med informationer om jobbet

Karakteristika for et LinkedIn indlæg

FUNKTIONBESKRIVELSE
FormatTypisk tidsaktuelle emner
Formatet er bedst tilAt skabe synlighed med
Dialog/engagementSom regel nemt at få dialog/engagement
LevetidTypisk dage
VisningerOpnår som regel mange visninger (tusindvis)
Hvornår tæller en visning?Mobil: 300 millisekunder. Desktop: 1 sekund. Video: 3 sekunder
Maksimale antal tegnOp til 3.000 tegn inklusive mellemrum
Maksimalt antal billederOp til 9 billeder
Afspilning af videoJa med enten “native” video eller YouTube/Vimeo link
Mulighed for underteksterJa, som SRT-fil
Embedding af dokumenterJa (PDF, Word og PowerPoint)
Mulighed for afstemningerJa
Mulighed for hashtagsJa
Mulighed for taggingJa
Her finder du information om, hvad relevant og værdifuldt LinkedIn indhold er

Hvad er det så, der kendetegner et godt indlæg på LinkedIn?

Egentligt er det ret simpelt: Det gode indlæg indeholder en eller anden form for relevant og værdifuldt indhold.

Der, hvor det pludselig bliver svært, handler om, hvordan personen, der ser dit indlæg, opfatter budskabet. For det er alene modtageren, der afgør om dit indlæg er relevant og værdiskabende.

Du kan som afsender synes, at du har lavet verdens fedeste indlæg, men hvis modtagerne opfatter indlægget som irrelevant og ligegyldig, er det jo spildt arbejde. Ja, måske ender du ligefrem med at virke støjende overfor dit netværk på LinkedIn.

Det gælder derfor om at være modtagerorienteret, når du vil kommunikere til og med dit netværk på LinkedIn.

Populært sagt gælder det om, at du skal skrive indlæg som dit netværk på LinkedIn vil elske at læse.

Du bliver modtagerorienteret når du eksempelvis:

  • deler ud af din viden med henblik på at ville inspirere mig.
  • hjælper mig med en løsning på et problem.
  • udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre til et eller andet.
  • stiller mig spørgsmål eller beder mig om input til et bestemt emne.

Så du skal forsøge på at tænke mig og mine professionelle problemer, udfordringer og muligheder ind i dit indlæg, da det vil øge min interesse for at læse dit indlæg.

Derigennem kan der opstå relevans og værdi, og når du har gjort det et tilstrækkeligt stort antal gange, vil du også få opbygget tillid til din person og din faglighed.

Hvis du har en kommerciel intention bag det at skrive indlæg på LinkedIn, så bør du have i baghovedet er, at folk som udgangspunkt ikke er på LinkedIn (eller for den sags skyld andre sociale medier) for at blive solgt til. De er der for at være sociale. På LinkedIn er folk sociale i forhold til deres professionelle netværk.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du ikke begynder at lave et indlæg med sælgende budskaber, fortæller om jeres nye X-5000 super produkt eller deler et download link til jeres flotte PDF-farvekatalog.

Det vil som regel blive opfattet negativt af dit netværk, og i værste fald ender du bare med at blive kendt som “Sælger Helge” på LinkedIn.

Hold dig i stedet til at lave indlæg med eksempelvis inspiration og vidensdeling, da det i høj grad passer til nogle af de væsentligst årsager til, hvorfor at folk er på LinkedIn.

Du er nødt til at tænkte overskriften på dit budskab ekstra godt igennem, altså den første linie i dit indlæg. Udover at du kan forstærke dit budskab med et godt billede, en video eller andet visuelt, så vil overskriften i høj grad være det, som afgør om dit indlæg når bredt ud eller bare drukner i mængden.

En god og enkel model at bruge i udarbejdelsen af en overskrift handler om at bygge overskriften op i tre dele: En start, en midte (handling) og en slutning. Overskrifter, der er skabt på basis af denne model, kunne eksempelvis være:

  • Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
  • 10 typiske social selling spørgsmål og svar
  • Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
  • 4 tips til øget synlighed på LinkedIn

Så tænk meget gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren:

  • Ønsker du at inspirere og begejstre?
  • Vil du starte en debat?
  • Vil du provokere lidt og skubbe til nogle holdninger?
  • Har du brug for at få input fra dit netværk til en given problemstilling?
  • Vil du skabe nysgerrighed?
  • Skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring indlægget?

Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt udkast til flere forskellige overskrifter.

Tal eventuelt med en kollega og hør hans eller hendes mening om de forskellige forslag til overskrift. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.

Dit budskab skal fange modtageren

Dernæst skal du sørge for at skrive resten af teksten på en måde, der fanger modtageren. Det vil sige, at det skal være interessant og relevant for din målgruppe. Derudover må det også godt have en kant, og kan du skrive det på en humoristisk måde, så gør det.

Hvis du henviser til personer eller firmaer i din tekst, kan du ”tagge” dem i teksten, så de får en notifikation om det.

Husk også at få checket din tekst for stavefejl, inden du poster.

Indsæt links for at få trafik på dit website

Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.

Husk at tilføje hashtags

Brug også gerne hashtags i dine indlæg og artikler på LinkedIn

Det er en rigtig god idé at tilføje de såkaldte hashtags til sidst i din tekst.

Hashtags, som du også kan kalde for en slags søgeord eller emneord, kan hjælpe med at drive mere trafik til dit indlæg fordi at andre på LinkedIn følger eller kan søge på bestemte hashtags.

Jeg vil anbefale at du maksimalt bruger tre hashtags og at du udvælger hashtags som er branchespecifikke eller nøgleord som relaterer sig til din tekst. Når jeg eksempelvis skriver om social selling og LinkedIn kunne mine tre hashtags være #linkedin #socialselling #købsproces.

Husk at bruge havelågetegnet “#” foran selve hashtagordet som altid skrives med små bogstaver. Eksempler: #inspiration #guide #salgsproces #forandringsledelse

Jeg vil også anbefale at du ikke laver hashtag med dit virksomhedsnavn eller produktnavne da det virker sælgende. Brug i stedet de tre hashtags på at ramme nogle emneord, som så mange som muligt vil interessere sig for.

Hashtag
Følgere
Kategori
#aalborg
124
Geografi
#aarhus
283
Geografi
#abonnement
51
Salg/markedsføring
#affald
41
Miljø/bæredygtighed
#aktier
629
Finans/økonomi
#apv
49
HR og job
#arbejdsglæde
260
HR og job
#arbejdsmiljø
482
HR og job
#automatisering
230
Diverse
#arbejdstid
332
HR og job
#arkitektur
8.725
Byggeri/arkitektur
#autisme
7.227
Sundhed
#beskatning
641
Finans/økonomi
#beskæftigelse
59
HR og job
#bestyrelse
218
Ledelse
#bilbranchen
32
Transport
#biler
1.920
Transport
#byggebranchen
120
Byggeri/arkitektur
#byggeri
6.574
Byggeri/arkitektur
#byudvikling
79
Byggeri/arkitektur
#bæredygtig
113
Miljø/bæredygtighed
#bæredygtighed
722
Miljø/bæredygtighed
#cirkulærøkonomi
245
Miljø/bæredygtighed
#co2
3163
Miljø/bæredygtighed
#copenhagen
1.017
Geografi
#covid19dk
180
Sundhed
#csr
17.143
Ledelse
#danmark
115
Geografi
#dansk
24
Teknologi
#danskbyggeri
37
Teknologi
#danskdesign
38
Design
#danskerhverv
66
Erhverv/handel
#danskindustri
44
Erhverv/handel
#databeskyttelse
17
Teknologi
#deleøkonomi
77
Miljø/bæredygtighed
#debat
72
Diverse
#denmark
3.561
Geografi
#detailhandel
14.707
Erhverv/handel
#detvarsålidt
1.377
Diverse
#detviersammenom
112
Diverse
#digitalisering
11.001
Ledelse
#digitalmarkedsføring
9.439
Salg/markedsføring
#dkbiz
401
Erhverv/handel
#dkbyg
64
Byggeri/arkitektur
#dkcivil
17
Diverse
#dkenergi
115
Energi
#dkfinans
28
Finans/økonomi
#dkfood
77
Erhverv/handel
#dkgreen
606
Miljø/bæredygtighed
#dkjob
198
HR og job
#dkledelse
72
Ledelse
#dklifescience
39
Life Science
#dkpol
1.259
Politik
#dksocial
104
Diverse
#dkstartup
25
Iværksætteri
#dktech
40
Teknologi
#dkturisme
234
Erhverv/handel
#droner
16
Teknologi
#edtech
69.829
Skole/uddannelse
#effektiv
31
Diverse
#effektivisering
32
Diverse
#effektivitet
50
Diverse
#egenkapital
133
Finans/økonomi
#ehandel
4.553
Erhverv/handel
#eksport
112
Erhverv/handel
#elbil
146
Transport
#elbiler
35
Transport
#energi
27.935
Diverse
#entreprenør
64
Erhverv/handel
#erhverv
45
Erhverv/handel
#erhvervsuddannelse
45
Skole/uddannelse
#facilitering
65
Diverse
#finansiering
44
Finans/økonomi
#forandring
26
Diverse
#forandringsledelse
181
Ledelse
#forebyggelse
125
Sundhed
#forbrugeradfærd
785
Salg/markedsføring
#foredrag
134
Diverse
#foredragsholder
30
Diverse
#forretning
3.246
Erhverv/handel
#forretningsindsigt
436
Ledelse
#forretningsudvikling
129
Ledelse
#freelance
44.069
HR og job
#freelancedesigner
1.429
HR og job
#fremtidensarbejdsmarked
22
Skole/uddannelse
#frivillig
59
Diverse
#frivillighed
67
Diverse
#fællesskab
57
Diverse
#fødevarer
33
Landbrug/fødevarer
#følelsesmæssigintelligens
4.090
Ledelse
#genanvendelse
43
Miljø/bæredygtighed
#genbrug
60
Miljø/bæredygtighed
#gdpr
30.884
Teknologi
#globalhandel
400
Finans/økonomi
#globalisering
701
Erhverv/handel
#godstil
4
Diverse
#grafik
402
Grafik
#grafiker
88
Grafik
#grafiskdesign
7.949
Salg/markedsføring
#grønland
24
Geografi
#grønomstilling
241
Miljø/bæredygtighed
#handel
16.641
Erhverv/handel
#hygge
204
Diverse
#illustration
71.816
Grafik
#indeklima
142
Miljø/bæredygtighed
#informationssikkerhed
615
Teknologi
#inkasso
73
Erhverv/handel
#interim
6.601
HR og job
#indkøb
37
Erhverv/handel
#internationalisering
63
Erhverv/handel
#iværksætter
207
Iværksætteri
#iværksætteri
376
Iværksætteri
#jobcenter
112
HR og job
#jobdk
412
HR og job
#jobmulighed
43
HR og job
#jobopslag
22.218
HR og job
#jobsøgende
312
HR og job
#jobsøgning
1.182
HR og job
#jobsøgningsglæde
352
HR og job
#kandidatportalen
28
HR og job
#kapital
36
Finans/økonomi
#karriere
6.970
HR og job
#karriererådgivning
59
HR og job
#klima
466
Miljø/bæredygtighed
#kommune
57
Stat og kommune
#kommuner
53
Stat og kommune
#kommunikation
11.938
PR/kommunikation
#kompetencer
32
Skole/uddannelse
#konsulent
59
Rådgivning
#konsulenter
3.328
Rådgivning
#konverteringsoptimering
63
Sociale medier
#kunstigintelligens
8.724
Teknologi
#kvalitet
140
Diverse
#københavn
58
Geografi
#ladmighjælpedig
732
Diverse
#landbrug
58
Landbrug/fødevarer
#leasing
6.492
Finans/økonomi
#ledelse
25.764
Ledelse
#ledelsesrådgivning
9.480
Rådgivning
#lederskab
45
Ledelse
#ledig
126
HR og job
#ledigstilling
1.229
HR og job
#ledigtjob
18
HR og job
#lillevirksomhed
647
Erhverv/handel
#linkedin
1.356.120
Sociale medier
#linkedingrupper
45
Sociale medier
#linkedinprofil
32
Sociale medier
#linkedintip
1.003
Sociale medier
#linkedintips
19.389
Sociale medier
#livslanglæring
46
Skole/uddannelse
#læring
107
Skole/uddannelse
#madspild
67
Miljø/bæredygtighed
#markedsføring
5.375
Salg/markedsføring
#manta
338
Diverse
#marketingbudget
61
Salg/markedsføring
#miljø
127
Miljø/bæredygtighed
#medarbejderudvikling
17
HR og job
#medicinskudstyr
15
Sundhed
#modcorona
86
Diverse
#motivation
15.766.557
Diverse
#netværk
418
Erhverv/handel
#netværkskvalitet
1
Diverse
#nyeudfordringer
116
HR og job
#nytjob
1.683
HR og job
#odense
141
Geografi
#onlinehandel
2.732
Erhverv/handel
#optimering
26
Ledelse
#organisationsudvikling
50
Ledelse
#outplacement
5.083
HR og job
#oversættelse
15
Diverse
#pension
3.029
Diverse
#personale
187
HR og job
#personligbranding
90
Diverse
#politik
296
Politik
#podcast
44.257
Salg/markedsføring
#powerjobsøgerne
982
HR og job
#projektledelse
337
Ledelse
#reklame
31
Salg/markedsføring
#relationer
81
Diverse
#relationsudvikling
8
Diverse
#rekruttering
1.961
HR og job
#relation
298
Diverse
#rengøring
42
Diverse
#reputationmanagement
6.975
PR/kommunikation
#salg
7.935
Salg/markedsføring
#salgstekst
312
Salg/markedsføring
#salgstræning
33
Salg/markedsføring
#samarbejde
3.240
Ledelse
#samfundssind
26
Diverse
#samskabelse
79
Ledelse
#selvstændig
98
Erhverv/handel
#seo
128.814
Salg/markedsføring
#skolechat
107
Skole/uddannelse
#smdk
29
Sociale medier
#socialemedier
3.605
Sociale medier
#socialfriday
22
Begivenheder
#socialselling
38.124
Sociale medier
#socialtentreprenørskab
669
Iværksætteri
#smv
142
Erhverv/handel
#sparring
49
Rådgivning
#strategi
57.456
Ledelse
#strategisknetworking
17
Diverse
#sundhed
879
Sundhed
#sundpol
342
Sundhed
#taktik
15
Ledelse
#teknologi
39.826
Teknologi
#tekstforfatning
723
Salg/markedsføring
#tekstforfatter
88
Salg/markedsføring
#tips
15.026
Diverse
#tipsogtricks
14
Diverse
#turisme
94
Turisme
#turnaround
1.653
Ledelse
#udbud
77
Erhverv/handel
#uddannelse
845
Skole/uddannelse
#udvikling
230
Ledelse
#undervisning
4.535
Skole/uddannelse
#valuta
1.482
Finans/økonomi
#vejledning
34
Diverse
#verdensmål
277
Miljø/bæredygtighed
#verdensmålene
69
Miljø/bæredygtighed
#viansætter
1.021
HR og job
#vidensdeling
54
Diverse
#video
55.739
Salg/markedsføring
#virksomhedsopstart
2.013
Iværksætteri
#virksomhedsside
4
Sociale medier
#visitdenmark
56
Turisme
#vækst
50
Finans/økonomi
#økologi
57
Miljø/bæredygtighed
#økonomi
4.411
Finans/økonomi

Brug ”white spacing” i dine tekster

Sørg for at bruge white spacing i dine tekster på LinkedIn for at øge læsbarheden

Jeg vil også anbefale at du bruger det som hedder “white spacing” i dine tekster.

I bund og grund går det i al sin enkelthed ud på at bryde følgeteksten gennem brugen af hyppige dobbelt linjeskift, hvilket giver ekstra luft mellem linjerne.

Den flittige brug af ekstra linjeskift gør for øvrigt også, at dine læsere forstår op til 20 procent mere af det, du fortæller. Det har forskere på Wichita State University påvist i forbindelse med et studie.

Så bryd dit budskab op i korte og mere telegramagtige sætninger i stedet for at skrive en lang tekst ud i en køre. Det gør at øjet nemmere fanger teksten, og det øger læsbarheden og forståelsen af dit budskab.

Når du vil i gang med at skrive et indlæg, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Start et indlæg” som du finder i toppen af din LinkedIn nyhedsstrøm.

Sådan starter du et indlæg på LinkedIn

Du har som nævnt 3.000 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder, video, dokumenter eller links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite.

Du skal være opmærksom på, at hvis du vil have et billede med eller for den sags skyld flere billeder, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers vil det være billedet i weblinket, der bliver fremhævet.

Vi anbefaler at du altid bruger billeder, video eller dokumenter som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop dit indlæg.

Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.

Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hvert indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.

Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Konklusion i.f.m. dette blogindlæg om hvad kan jeg bruge LinkedIn til?

Idéen med at eksperimentere handler om, at du på den måde kan finde frem til, hvilke formater, der passer til de budskaber, som du ønsker at kommunikere til dit netværk på LinkedIn.

I nogle sammenhænge er det bedst “bare” at kommunikere et billede eller stykke grafik sammen med din tekst. I andre sammenhænge kan det være, at du skal uploade flere billeder for at lave en visuel historiefortælling ud af dit indlæg. Endelig kan det også være, at du skal forsøge dig med video eller lave en PDF-guide.

Kun ved at eksperimentere lidt, kan du finde ud af, hvad der virker bedst i forhold til dine budskaber og dit netværk.

Heldigvis er der masser af muligheder, og ved at bruge din fantasi lidt, kan der skabes nærmest et utal af kombinationer, hvilket også vil gøre, at det bliver lidt mere varieret og spændende for dit netværk at følge dine indlæg.

Så held og lykke med få eksperimenteret med de forskellige formater, og selvfølgelig også med at få skrevet masser af gode, relevante og værdifulde indlæg på LinkedIn :-)

De venligste hilsner

Om Eva Sachse fra Social Selling Company
Information om sparring med LinkedIn ekspert Eva Sachse
close

Abonnér på vores LinkedIn nyhedsbrev.

Vi lover, at vi ikke kommer til at spamme dig. Vi sender nemlig kun nyhedsbrev en gang om måneden :-)

Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *