Guide som fortæller dig hvordan du skriver det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

“Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg” er en konkret og lavpraktisk guide til, hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.

Der postes i tusindvis af indlæg på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse.

Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle indlæg, men mange af dem, der vises i min nyhedsstrøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten eller klikker ikke på linket.

Det skyldes, at alt for mange indlæg er kedelige, uengagerende, ligegyldige eller handler om salgsbudskaber. Det betyder, at mange indlæg simpelthen ikke fanger min opmærksomhed, og dermed får de selvsamme indlæg heller ikke likes eller kommentarer fra mig, hvilket ellers kunne have medvirket til at indlæggene ville blive spredt i mit netværk.

Ved at du gør dig umage, bliver modtagerorienteret, tænker engagement ind i dit indlæg, og samtidigt overholde nogle tommelfingerregler, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.

Jeg har selv lavet i hundredevis af indlæg på LinkedIn, og jeg har derfor fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Disse erfaringer vil jeg meget gerne dele med dig således, at du kan få mere ud af dine indsatser med at skrive indlæg.

Det gælder uanset, om det er indlæg på din personlige LinkedIn profil eller på din LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en Company Page).

Inden jeg begynder at fortælle dig om hvordan du laver det perfekte LinkedIn indlæg, så må vi hellere får styr på hvad et indlæg er for en størrelse.

Et indlæg er typisk en opdatering på en given status i din professionelle hverdag eller en eller anden form for vidensdeling, inspiration eller mening, som du gerne vil dele med netværket på LinkedIn.

Det er som regel noget tidsaktuelt, og her og nu orienteret som eksempelvis:

  • Deling af et link til en artikel, hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder netværket om at komme med kommentarer til emnet
  • Du har taget et billede fra et seminar, hvor du bruger billedet som blikfang og supplerer med en tekst med en eller anden form for viden/læring som du tager med derfra
  • Du har brug for input til et givent emne og du så beder netværket om at komme med deres feedback
  • I søger en ny medarbejder, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget eller du skriver en tekst, der fortæller hvad I søger og så vedhæfter du en appellerende PDF med informationer om jobbet

Karakteristika for et LinkedIn indlæg

FUNKTIONBESKRIVELSE
FormatTypisk tidsaktuelle emner
Formatet er bedst tilAt skabe synlighed med
Dialog/engagementSom regel nemt at få dialog/engagement
LevetidTypisk dage
VisningerOpnår som regel mange visninger (tusindvis)
Hvornår tæller en visning?Mobil: 300 millisekunder. Desktop: 1 sekund. Video: 3 sekunder
Maksimale antal tegnOp til 1.300 tegn inklusive mellemrum
Maksimalt antal billederOp til 9 billeder
Afspilning af videoJa med enten “native” video eller YouTube/Vimeo link
Mulighed for underteksterJa, som SRT-fil
Embedding af dokumenterJa (PDF, Word og PowerPoint)
Mulighed for afstemningerJa
Mulighed for hashtagsJa
Mulighed for taggingJa
Her finder du information om, hvad relevant og værdifuldt LinkedIn indhold er

Hvad er det så, der kendetegner et godt indlæg på LinkedIn?

Egentligt er det ret simpelt: Det gode indlæg indeholder en eller anden form for relevant og værdifuldt indhold.

Der, hvor det pludselig bliver svært, handler om, hvordan personen, der ser dit indlæg, opfatter budskabet. For det er alene modtageren, der afgør om dit indlæg er relevant og værdiskabende.

Du kan som afsender synes, at du har lavet verdens fedeste indlæg, men hvis modtagerne opfatter indlægget som irrelevant og ligegyldig, er det jo spildt arbejde. Ja, måske ender du ligefrem med at virke støjende overfor dit netværk på LinkedIn.

Det gælder derfor om at være modtagerorienteret, når du vil kommunikere til og med dit netværk på LinkedIn.

Populært sagt gælder det om, at du skal skrive indlæg som dit netværk på LinkedIn vil elske at læse.

Du bliver modtagerorienteret når du eksempelvis:

  • deler ud af din viden med henblik på at ville inspirere mig.
  • hjælper mig med en løsning på et problem.
  • udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre til et eller andet.
  • stiller mig spørgsmål eller beder mig om input til et bestemt emne.

Så du skal forsøge på at tænke mig og mine professionelle problemer, udfordringer og muligheder ind i dit indlæg, da det vil øge min interesse for at læse dit indlæg.

Derigennem kan der opstå relevans og værdi, og når du har gjort det et tilstrækkeligt stort antal gange, vil du også få opbygget tillid til din person og din faglighed.

Hvis du har en kommerciel intention bag det at skrive indlæg på LinkedIn, så bør du have i baghovedet er, at folk som udgangspunkt ikke er på LinkedIn (eller for den sags skyld andre sociale medier) for at blive solgt til. De er der for at være sociale. På LinkedIn er folk sociale i forhold til deres professionelle netværk.

Jeg vil derfor anbefale dig, at du ikke begynder at lave et indlæg med sælgende budskaber, fortæller om jeres nye X-5000 super produkt eller deler et download link til jeres flotte PDF-farvekatalog.

Det vil som regel blive opfattet negativt af dit netværk, og i værste fald ender du bare med at blive kendt som “Sælger Helge” på LinkedIn.

Hold dig i stedet til at lave indlæg med eksempelvis inspiration og vidensdeling, da det i høj grad passer til nogle af de væsentligst årsager til, hvorfor at folk er på LinkedIn.

Du er nødt til at tænkte overskriften på dit budskab ekstra godt igennem, altså den første linie i dit indlæg. Udover at du kan forstærke dit budskab med et godt billede, en video eller andet visuelt, så vil overskriften i høj grad være det, som afgør om dit indlæg når bredt ud eller bare drukner i mængden.

En god og enkel model at bruge i udarbejdelsen af en overskrift handler om at bygge overskriften op i tre dele: En start, en midte (handling) og en slutning. Overskrifter, der er skabt på basis af denne model, kunne eksempelvis være:

  • Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
  • 10 typiske social selling spørgsmål og svar
  • Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
  • 4 tips til øget synlighed på LinkedIn

Så tænk meget gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren:

  • Ønsker du at inspirere og begejstre?
  • Vil du starte en debat?
  • Vil du provokere lidt og skubbe til nogle holdninger?
  • Har du brug for at få input fra dit netværk til en given problemstilling?
  • Vil du skabe nysgerrighed?
  • Skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring indlægget?

Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt udkast til flere forskellige overskrifter.

Tal eventuelt med en kollega og hør hans eller hendes mening om de forskellige forslag til overskrift. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.

Dit budskab skal fange modtageren

Dernæst skal du sørge for at skrive resten af teksten på en måde, der fanger modtageren. Det vil sige, at det skal være interessant og relevant for din målgruppe. Derudover må det også godt have en kant, og kan du skrive det på en humoristisk måde, så gør det.

Hvis du henviser til personer eller firmaer i din tekst, kan du ”tagge” dem i teksten, så de får en notifikation om det.

Husk også at få checket din tekst for stavefejl, inden du poster.

Indsæt links for at få trafik på dit website

Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.

Husk at tilføje hashtags

Brug også gerne hashtags i dine indlæg og artikler på LinkedIn

Det er en rigtig god idé at tilføje de såkaldte hashtags til sidst i din tekst.

Hashtags, som du også kan kalde for en slags søgeord eller emneord, kan hjælpe med at drive mere trafik til dit indlæg fordi at andre på LinkedIn følger eller kan søge på bestemte hashtags.

Jeg vil anbefale at du maksimalt bruger tre hashtags og at du udvælger hashtags som er branchespecifikke eller nøgleord som relaterer sig til din tekst. Når jeg eksempelvis skriver om social selling og LinkedIn kunne mine tre hashtags være #linkedin #socialselling #købsproces.

Husk at bruge havelågetegnet “#” foran selve hashtagordet som altid skrives med små bogstaver. Eksempler: #inspiration #guide #salgsproces #forandringsledelse

Jeg vil også anbefale at du ikke laver hashtag med dit virksomhedsnavn eller produktnavne da det virker sælgende. Brug i stedet de tre hashtags på at ramme nogle emneord, som så mange som muligt vil interessere sig for.

Hashtag
Følgere
Kategori
#aalborg
120
Geografi
#aarhus
275
Geografi
#abonnement
47
Salg/markedsføring
#affald
37
Miljø/bæredygtighed
#aktier
390
Finans/økonomi
#arbejdsglæde
242
HR og job
#automatisering
211
Diverse
#arbejdstid
335
HR og job
#arkitektur
8.723
Byggeri/arkitektur
#beskatning
643
Finans/økonomi
#beskæftigelse
54
HR og job
#bestyrelse
190
Ledelse
#bilbranchen
31
Transport
#biler
1.924
Transport
#byggebranchen
111
Byggeri/arkitektur
#byggeri
6.570
Byggeri/arkitektur
#byudvikling
73
Byggeri/arkitektur
#bæredygtig
103
Miljø/bæredygtighed
#bæredygtighed
655
Miljø/bæredygtighed
#cirkulærøkonomi
225
Miljø/bæredygtighed
#copenhagen
946
Geografi
#covid19dk
165
Sundhed
#csr
16.346
Ledelse
#danmark
105
Geografi
#dansk
23
Teknologi
#danskbyggeri
36
Teknologi
#danskdesign
37
Design
#danskerhverv
58
Erhverv/handel
#danskindustri
42
Erhverv/handel
#databeskyttelse
16
Teknologi
#deleøkonomi
77
Miljø/bæredygtighed
#denmark
3.317
Geografi
#detailhandel
14.792
Erhverv/handel
#detvarsålidt
1164
Diverse
#detviersammenom
108
Diverse
#digitalisering
10.900
Ledelse
#digitalmarkedsføring
9.456
Salg/markedsføring
#dkbiz
363
Erhverv/handel
#dkbyg
57
Byggeri/arkitektur
#dkcivil
16
Diverse
#dkenergi
107
Energi
#dkfinans
25
Finans/økonomi
#dkfood
70
Erhverv/handel
#dkgreen
552
Miljø/bæredygtighed
#dkjob
189
HR og job
#dkledelse
67
Ledelse
#dklifescience
30
Life Science
#dkpol
1.202
Politik
#dksocial
91
Diverse
#dkstartup
21
Iværksætteri
#dktech
39
Teknologi
#dkturisme
228
Erhverv/handel
#droner
15
Teknologi
#effektiv
29
Diverse
#effektivitet
47
Diverse
#egenkapital
133
Finans/økonomi
#ehandel
4.441
Erhverv/handel
#eksport
101
Erhverv/handel
#entreprenør
56
Erhverv/handel
#erhverv
42
Erhverv/handel
#facilitering
60
Diverse
#finansiering
44
Finans/økonomi
#forandring
24
Diverse
#forebyggelse
122
Sundhed
#forbrugeradfærd
789
Salg/markedsføring
#foredrag
129
Diverse
#foredragsholder
29
Diverse
#forretning
3.263
Erhverv/handel
#forretningsindsigt
435
Ledelse
#forretningsudvikling
114
Ledelse
#frivillighed
68
Diverse
#fællesskab
53
Diverse
#fødevarer
31
Landbrug/fødevarer
#følelsesmæssigintelligens
4.112
Ledelse
#genanvendelse
37
Miljø/bæredygtighed
#genbrug
55
Miljø/bæredygtighed
#gdpr
30.326
Teknologi
#globalhandel
399
Finans/økonomi
#globalisering
701
Erhverv/handel
#grafiskdesign
7.963
Salg/markedsføring
#grønland
20
Geografi
#grønomstilling
214
Miljø/bæredygtighed
#handel
16.714
Erhverv/handel
#hygge
187
Diverse
#indeklima
128
Miljø/bæredygtighed
#informationssikkerhed
615
Teknologi
#indkøb
33
Erhverv/handel
#internationalisering
51
Erhverv/handel
#iværksætter
192
Iværksætteri
#iværksætteri
347
Iværksætteri
#jobcenter
101
HR og job
#jobdk
398
HR og job
#jobmulighed
39
HR og job
#jobopslag
22.234
HR og job
#jobsøgende
300
HR og job
#jobsøgning
1.152
HR og job
#jobsøgningsglæde
336
HR og job
#kapital
32
Finans/økonomi
#karriere
6.795
HR og job
#karriererådgivning
53
HR og job
#klima
403
Miljø/bæredygtighed
#kommune
53
Stat og kommune
#kommuner
51
Stat og kommune
#kommunikation
11.737
PR/kommunikation
#kompetencer
31
Skole/uddannelse
#konsulent
54
Rådgivning
#konsulenter
3.348
Rådgivning
#kunstigintelligens
8.738
Teknologi
#kvalitet
123
Diverse
#københavn
53
Geografi
#landbrug
53
Landbrug/fødevarer
#leasing
6.318
Finans/økonomi
#ledelse
25.744
Ledelse
#ledelsesrådgivning
9.523
Rådgivning
#lederskab
41
Ledelse
#ledig
123
HR og job
#ledigstilling
1.160
HR og job
#ledigtjob
17
HR og job
#lillevirksomhed
650
Erhverv/handel
#linkedin
1.243.648
Sociale medier
#linkedingrupper
42
Sociale medier
#linkedinprofil
32
Sociale medier
#linkedintip
956
Sociale medier
#linkedintips
18.077
Sociale medier
#livslanglæring
39
Skole/uddannelse
#læring
101
Skole/uddannelse
#madspild
64
Miljø/bæredygtighed
#markedsføring
5.376
Salg/markedsføring
#marketingbudget
53
Salg/markedsføring
#miljø
112
Miljø/bæredygtighed
#modcorona
85
Diverse
#netværk
387
Erhverv/handel
#nyeudfordringer
116
HR og job
#nytjob
1.657
HR og job
#odense
128
Geografi
#onlinehandel
2.718
Erhverv/handel
#optimering
24
Ledelse
#organisationsudvikling
45
Ledelse
#outplacement
4.814
HR og job
#personale
178
HR og job
#personligbranding
67
Diverse
#politik
253
Politik
#powerjobsøgerne
938
HR og job
#projektledelse
322
Ledelse
#reklame
27
Salg/markedsføring
#rekruttering
1.877
HR og job
#rengøring
37
Diverse
#reputationmanagement
6.902
PR/kommunikation
#salg
7.968
Salg/markedsføring
#salgstekst
301
Salg/markedsføring
#salgstræning
28
Salg/markedsføring
#samarbejde
3.244
Ledelse
#samfundssind
25
Diverse
#samskabelse
74
Ledelse
#selvstændig
87
Erhverv/handel
#smdk
26
Sociale medier
#socialemedier
3.603
Sociale medier
#socialfriday
22
Begivenheder
#socialselling
36.812
Sociale medier
#socialtentreprenørskab
668
Iværksætteri
#smv
121
Erhverv/handel
#sparring
45
Rådgivning
#teknologi
39.920
Teknologi
#tekstforfatter
72
Salg/markedsføring
#turisme
82
Turisme
#udbud
70
Erhverv/handel
#uddannelse
828
Skole/uddannelse
#udvikling
217
Ledelse
#undervisning
4.547
Skole/uddannelse
#valuta
1.489
Finans/økonomi
#vejledning
32
Diverse
#verdensmål
256
Miljø/bæredygtighed
#verdensmålene
66
Miljø/bæredygtighed
#viansætter
914
HR og job
#vidensdeling
51
Diverse
#video
44.373
Salg/markedsføring
#virksomhedsopstart
2020
Iværksætteri
#visitdenmark
52
Turisme
#vækst
46
Finans/økonomi
#økologi
51
Miljø/bæredygtighed
#økonomi
4.422
Finans/økonomi

Brug ”white spacing” i dine tekster

Sørg for at bruge white spacing i dine tekster på LinkedIn for at øge læsbarheden

Jeg vil også anbefale at du bruger det som hedder “white spacing” i dine tekster.

I bund og grund går det i al sin enkelthed ud på at bryde følgeteksten gennem brugen af hyppige dobbelt linjeskift, hvilket giver ekstra luft mellem linjerne.

Den flittige brug af ekstra linjeskift gør for øvrigt også, at dine læsere forstår op til 20 procent mere af det, du fortæller. Det har forskere på Wichita State University påvist i forbindelse med et studie.

Så bryd dit budskab op i korte og mere telegramagtige sætninger i stedet for at skrive en lang tekst ud i en køre. Det gør at øjet nemmere fanger teksten, og det øger læsbarheden og forståelsen af dit budskab.

Når du vil i gang med at skrive et indlæg, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Start et indlæg” som du finder i toppen af din LinkedIn nyhedsstrøm.

Sådan starter du et indlæg på LinkedIn

Du har som nævnt 3.000 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder, video, dokumenter eller links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite.

Du skal være opmærksom på, at hvis du vil have et billede med eller for den sags skyld flere billeder, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers vil det være billedet i weblinket, der bliver fremhævet.

Vi anbefaler at du altid bruger billeder, video eller dokumenter som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop din opdatering.

Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.

Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hvert indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.

Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *