Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg
Blogindlægget, som du er begyndt at læse på, er en konkret og lavpraktisk guide til, hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit LinkedIn netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.
Der postes i tusindvis af indlæg på de sociale medier hver dag, og LinkedIn er ingen undtagelse.
Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle indlæg, men mange af dem, der vises i min nyhedsstrøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten eller klikker ikke på linket.
Det skyldes, at alt for mange indlæg er kedelige, uengagerende, ligegyldige eller handler om salgsbudskaber. Det betyder, at mange indlæg simpelthen ikke fanger min opmærksomhed, og dermed får de selvsamme indlæg heller ikke likes eller kommentarer fra mig, hvilket ellers kunne have medvirket til at indlæggene ville blive spredt i mit netværk.
Nu er det jo ikke alle, der er tekstforfatter af profession, men ved at du gør dig umage, bliver modtagerorienteret, tænker engagement ind i dit indlæg, og samtidigt overholde nogle tommelfingerregler, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.
Jeg har selv lavet i hundredevis af indlæg på LinkedIn, og jeg har derfor fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Disse erfaringer vil jeg meget gerne dele med dig således, at du kan få mere ud af dine indsatser med at skrive indlæg.
Det gælder uanset, om det er indlæg på din personlige LinkedIn profil eller på din LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en virksomhedsprofil eller “Company Page”).
Inden jeg begynder at fortælle dig om hvordan du laver det perfekte LinkedIn indlæg, så må vi hellere får styr på hvad et indlæg er for en størrelse.
Et indlæg er typisk en opdatering på en given status i din professionelle hverdag eller en eller anden form for vidensdeling, inspiration eller mening, som du gerne vil dele med netværket på LinkedIn.
Det er som regel noget tidsaktuelt, og her og nu orienteret som eksempelvis:
- Deling af et link til en LinkedIn artikel, hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder netværket om at komme med kommentarer til emnet
- Du har taget et billede fra et seminar, hvor du bruger billedet som blikfang og supplerer med en tekst med en eller anden form for viden/læring som du tager med derfra
- Du har brug for input til et givent emne og du så beder netværket om at komme med deres feedback
- I søger en ny medarbejder, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget eller du skriver en tekst, der fortæller hvad I søger og så vedhæfter du en appellerende PDF med informationer om jobbet
Karakteristika for et LinkedIn indlæg
FUNKTION | BESKRIVELSE |
---|---|
Format | Typisk tidsaktuelle emner |
Formatet er bedst til | At skabe synlighed med |
Dialog/engagement | Som regel nemt at få dialog/engagement |
Levetid | Typisk dage |
Visninger | Opnår som regel mange visninger (tusindvis) |
Hvornår tæller en visning? | Mobil: 300 millisekunder. Desktop: 1 sekund. Video: 3 sekunder |
Maksimale antal tegn | Op til 3.000 tegn inklusive mellemrum |
Maksimalt antal billeder | Op til 20 billeder |
Afspilning af video | Ja med enten “native” video eller YouTube/Vimeo link |
Mulighed for undertekster | Ja, som SRT-fil |
Embedding af dokumenter | Ja (PDF, Word og PowerPoint) |
Mulighed for afstemninger | Ja |
Mulighed for hashtags | Ja |
Mulighed for tagging | Ja |
Hvad er det så, der kendetegner et godt indlæg på LinkedIn?
Egentligt er det ret simpelt: Det gode indlæg indeholder en eller anden form for relevant og værdifuldt indhold.
Der, hvor det pludselig bliver svært, handler om, hvordan personen, der ser dit indlæg, opfatter budskabet. For det er alene modtageren, der afgør om dit indlæg er relevant og værdiskabende.
Du kan som afsender synes, at du har lavet verdens fedeste indlæg, men hvis modtagerne opfatter indlægget som irrelevant og ligegyldig, er det jo spildt arbejde. Ja, måske ender du ligefrem med at virke støjende overfor dit netværk på LinkedIn.
Det gælder derfor om at være modtagerorienteret, når du vil kommunikere til og med dit netværk på LinkedIn.
Det er derfor en god idé at køre dit indlæg igennem det, som vi kalder for “Og hvad så?” testen, der handler om at sikre at indlægget er relevant og interessant for dine læsere.
Populært sagt gælder det om, at du skal skrive indlæg som dit netværk på LinkedIn vil elske at læse.
Du bliver modtagerorienteret når du eksempelvis:
- deler ud af din viden med henblik på at ville inspirere mig.
- hjælper mig med en løsning på et problem.
- udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre til et eller andet.
- stiller mig spørgsmål eller beder mig om input til et bestemt emne.
Så du skal forsøge på at tænke mig og mine professionelle problemer, udfordringer og muligheder ind i dit indlæg, da det vil øge min interesse for at læse dit indlæg.
Derigennem kan der opstå relevans og værdi, og når du har gjort det et tilstrækkeligt stort antal gange, vil du også få opbygget tillid til din person og din faglighed.
Hvis du har en kommerciel intention bag det at skrive indlæg på LinkedIn, så bør du have i baghovedet er, at folk som udgangspunkt ikke er på LinkedIn (eller for den sags skyld andre sociale medier) for at blive solgt til. De er der for at være sociale. På LinkedIn er folk sociale i forhold til deres professionelle netværk.
Jeg vil derfor anbefale dig, at du ikke begynder at lave et indlæg med sælgende budskaber, fortæller om jeres nye X-5000 super produkt eller deler et download link til jeres flotte PDF-farvekatalog.
Det vil som regel blive opfattet negativt af dit netværk, og i værste fald ender du bare med at blive kendt som “Sælger Helge” på LinkedIn.
Hold dig i stedet til at lave indlæg med eksempelvis inspiration og vidensdeling, da det i høj grad passer til nogle af de væsentligst årsager til, hvorfor at folk er på LinkedIn.
Hvordan skriver du så det perfekte LinkedIn indlæg?
Nu tænker du måske, at det i forvejen kan være nærmest angstprovokerende at skulle sætte sig til tasterne, og begynde at skrive indlæg. Når jeg så begynder at tale om det perfekte LinkedIn indlæg, så bliver det for alvor svært.
Men bare rolig 😊
Nedenfor har jeg nemlig lavet en trin-for-trin guide til dig med konkrete anbefalinger og gode råd til, hvordan du som minimum kan lave gode, relevante og værdiskabende indlæg, som dit netværk genre vil læse med på.
Start med at afgøre hvem din modtager er
Når du skal i gang med at skrive selve teksten, skal du altid starte med at tænke på hvem modtageren af dit indlæg er. Er det hele dit netværk eller er det kun en bestemt gruppe eller folk med en bestemt interesse? Hvis det er en bestemt gruppe/bestemt interesse, er det altid godt lige at starte sin opdatering med det, så dem, der falder udenfor, ikke behøver at læse videre.
Du kunne eksempelvis skrive:
”Til dig der er interesseret i …”.
”Til dem i mit netværk som vil vide mere om …”.
”Hvis du er interesseret i … , kan dette være af interesse for dig”.
Overskriften skal være ekstra gennemtænkt
Du er nødt til at tænkte overskriften på dit budskab ekstra godt igennem, altså den første linie i dit indlæg. Udover at du kan forstærke dit budskab med et godt billede, en video eller andet visuelt, så vil overskriften i høj grad være det, som afgør om dit indlæg når bredt ud eller bare drukner i mængden.
En god og enkel model at bruge i udarbejdelsen af en overskrift handler om at bygge overskriften op i tre dele: En start, en midte (handling) og en slutning. Overskrifter, der er skabt på basis af denne model, kunne eksempelvis være:
- Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
- 10 typiske social selling spørgsmål og svar
- Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
- 4 tips til øget synlighed på LinkedIn
Så tænk meget gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren:
- Ønsker du at inspirere og begejstre?
- Vil du starte en debat?
- Vil du provokere lidt og skubbe til nogle holdninger?
- Har du brug for at få input fra dit netværk til en given problemstilling?
- Vil du skabe nysgerrighed?
- Skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring indlægget?
Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt udkast til flere forskellige overskrifter.
Tal eventuelt med en kollega og hør hans eller hendes mening om de forskellige forslag til overskrift. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.
Dit budskab skal fange modtageren
Dernæst skal du sørge for at skrive resten af teksten på en måde, der fanger modtageren. Det vil sige, at det skal være interessant og relevant for din målgruppe. Derudover må det også godt have en kant, og kan du skrive det på en humoristisk måde, så gør det.
Hvis du henviser til personer eller firmaer i din tekst, kan du ”tagge” dem i teksten, så de får en notifikation om det.
Husk også at få checket din tekst for stavefejl, inden du poster.
Indsæt links for at få trafik på dit website
Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.
Husk at tilføje hashtags
Det er en rigtig god idé at tilføje de såkaldte hashtags til sidst i din tekst.
Hashtags, som du også kan kalde for en slags søgeord eller emneord, kan hjælpe med at drive mere trafik til dit indlæg fordi at andre på LinkedIn følger eller kan søge på bestemte hashtags.
Jeg vil anbefale at du maksimalt bruger tre hashtags og at du udvælger hashtags som er branchespecifikke eller nøgleord som relaterer sig til din tekst. Når jeg eksempelvis skriver om social selling og LinkedIn kunne mine tre hashtags være #linkedin #socialselling #købsproces.
Husk at bruge havelågetegnet “#” foran selve hashtagordet som altid skrives med små bogstaver. Eksempler: #inspiration #guide #salgsproces #forandringsledelse
Jeg vil også anbefale at du ikke laver hashtag med dit virksomhedsnavn eller produktnavne da det virker sælgende. Brug i stedet de tre hashtags på at ramme nogle emneord, som så mange som muligt vil interessere sig for.
Hashtag | Følgere | Kategori |
---|---|---|
#2fa | 371 | Teknologi |
#aalborg | 181 | Geografi |
#aarhus | 382 | Geografi |
#abonnement | 133 | Salg/markedsføring |
#affald | 49 | Miljø/bæredygtighed |
#ai | 639.404 | Teknologi |
#aktier | 1.038 | Finans/økonomi |
#algoritme | 1.692 | Teknologi |
#apv | 107 | HR og job |
#arbejdsglæde | 346 | HR og job |
#arbejdsmarked | 41 | HR og job |
#arbejdsmiljø | 605 | HR og job |
#arbejdstid | 333 | HR og job |
#arkitektur | 8.695 | Byggeri/arkitektur |
#autisme | 8.349 | Sundhed |
#automatisering | 368 | Diverse |
#beskatning | 629 | Finans/økonomi |
#beskæftigelse | 84 | HR og job |
#bestyrelse | 489 | Ledelse |
#bilbranchen | 47 | Transport |
#biler | 1.866 | Transport |
#branding | 17.784.720 | Salg/markedsføring |
#byggebranchen | 156 | Byggeri/arkitektur |
#byggeri | 6.639 | Byggeri/arkitektur |
#byplanlægning | 945 | Byggeri/arkitektur |
#byrum | 11 | Byggeri/arkitektur |
#byudvikling | 124 | Byggeri/arkitektur |
#bæredygtig | 162 | Miljø/bæredygtighed |
#bæredygtighed | 1.066 | Ledelse |
#bæredygtigledelse | 124 | Ledelse |
#bæredygtigtarbejdsliv | 75 | Ledelse |
#cirkulærøkonomi | 326 | Miljø/bæredygtighed |
#co2 | 5.369 | Miljø/bæredygtighed |
#community | 137.312 | Diverse |
#content | 62.844 | Salg/markedsføring |
#contentcreation | 9.094 | Salg/markedsføring |
#contentmarketing | 656.201 | Salg/markedsføring |
#copenhagen | 1.610 | Geografi |
#covid19dk | 181 | Sundhed |
#csr | 22.790 | Ledelse |
#danmark | 193 | Geografi |
#dansk | 40 | Teknologi |
#danskbyggeri | 39 | Byggeri/arkitektur |
#danskdesign | 60 | Design |
#danskelinkedintips | 342 | Sociale medier |
#danskerhverv | 103 | Erhverv/handel |
#danskindustri | 63 | Erhverv/handel |
#databeskyttelse | 28 | Teknologi |
#debat | 127 | Diverse |
#deleøkonomi | 77 | Miljø/bæredygtighed |
#denmark | 5.310 | Geografi |
#detailhandel | 14.299 | Erhverv/handel |
#detvarsålidt | 1.914 | Diverse |
#detviersammenom | 129 | Diverse |
#digital | 336.614 | Diverse |
#digitalisering | 11.551 | Ledelse |
#digitalmarkedsføring | 9.346 | Salg/markedsføring |
#dkbiz | 542 | Erhverv/handel |
#dkbyg | 114 | Byggeri/arkitektur |
#dkcivil | 31 | Diverse |
#dkenergi | 143 | Energi |
#dkfinans | 51 | Finans/økonomi |
#dkfood | 115 | Erhverv/handel |
#dkgreen | 941 | Miljø/bæredygtighed |
#dkjob | 278 | HR og job |
#dkledelse | 88 | Ledelse |
#dklifescience | 58 | Life Science |
#dkpol | 1.670 | Politik |
#dksocial | 164 | Diverse |
#dkstartup | 40 | Iværksætteri |
#dktech | 65 | Teknologi |
#dkturisme | 287 | Erhverv/handel |
#droner | 24 | Teknologi |
#edtech | 87.833 | Uddannelse/forskning |
#effektiv | 51 | Diverse |
#effektivisering | 42 | Diverse |
#effektivitet | 74 | Diverse |
#egenkapital | 130 | Finans/økonomi |
#ehandel | 4.815 | Erhverv/handel |
#ekspert | 33 | Diverse |
#eksport | 166 | Erhverv/handel |
#elbil | 189 | Transport |
#elbiler | 57 | Transport |
#elevplads | 25 | HR og job |
#energi | 27.767 | Diverse |
#entreprenør | 87 | Erhverv/handel |
#erhverv | 74 | Erhverv/handel |
#erhvervsuddannelse | 42 | Uddannelse/forskning |
#esg | 58.688 | Ledelse |
#facilitering | 109 | Diverse |
#faglighed | 15 | Diverse |
#finansiering | 61 | Finans/økonomi |
#forandring | 49 | Diverse |
#forandringsledelse | 242 | Ledelse |
#forbrugeradfærd | 777 | Salg/markedsføring |
#forebyggelse | 161 | Sundhed |
#foredrag | 171 | Diverse |
#foredragsholder | 39 | Diverse |
#forretning | 3.172 | Erhverv/handel |
#forretningsindsigt | 426 | Ledelse |
#forretningsudvikling | 177 | Ledelse |
#forskning | 10.171 | Uddannelse/forskning |
#freelance | 70.757 | HR og job |
#freelancedesigner | 3.525 | HR og job |
#fremtidensarbejdsmarked | 42 | Uddannelse/forskning |
#frivillig | 89 | Diverse |
#frivillighed | 117 | Diverse |
#fællesskab | 89 | Diverse |
#fødevarer | 47 | Landbrug/fødevarer |
#følelsesmæssigintelligens | 3.973 | Ledelse |
#gdpr | 33.369 | Teknologi |
#genanvendelse | 73 | Miljø/bæredygtighed |
#genbrug | 90 | Miljø/bæredygtighed |
#globalhandel | 394 | Finans/økonomi |
#globalisering | 694 | Erhverv/handel |
#godstil | 7 | Diverse |
#grafik | 480 | Grafik |
#grafiker | 113 | Grafik |
#grafiskdesign | 7.829 | Salg/markedsføring |
#grønland | 41 | Geografi |
#grønnetage | 6 | Miljø/bæredygtighed |
#grønomstilling | 439 | Miljø/bæredygtighed |
#handel | 16.415 | Erhverv/handel |
#hashtag | 1.602 | Sociale medier |
#hygge | 309 | Diverse |
#illustration | 78.645 | Grafik |
#indeklima | 162 | Miljø/bæredygtighed |
#informationssikkerhed | 617 | Teknologi |
#inkasso | 110 | Erhverv/handel |
#inspiration | 1.150.116 | Diverse |
#interim | 8.592 | HR og job |
#internationalisering | 105 | Erhverv/handel |
#internkommunikation | 107 | Ledelse |
#itsikkerhed | 92 | Teknologi |
#iværksætter | 271 | Iværksætteri |
#iværksætteri | 442 | Iværksætteri |
#jobcenter | 241 | HR og job |
#jobdk | 496 | HR og job |
#jobmulighed | 82 | HR og job |
#jobopslag | 21.938 | HR og job |
#jobsøgende | 369 | HR og job |
#jobsøgning | 1.302 | HR og job |
#jobsøgningsglæde | 355 | HR og job |
#jobåbning | 54 | HR og job |
#journalistik | 1.733 | Medier |
#kandidatportalen | 55 | HR og job |
#kapital | 76 | Finans/økonomi |
#karriere | 8.507 | HR og job |
#karriererådgivning | 72 | HR og job |
#klima | 870 | Miljø/bæredygtighed |
#klimasikring | 22 | Miljø/bæredygtighed |
#klimatilpasning | 127 | Miljø/bæredygtighed |
#kommune | 108 | Stat og kommune |
#kommuner | 88 | Stat og kommune |
#kommunikation | 13.239 | PR/kommunikation |
#kompetencer | 48 | Uddannelse/forskning |
#konsulent | 85 | Rådgivning |
#konsulenter | 3.254 | Rådgivning |
#konverteringsoptimering | 93 | Sociale medier |
#korrektur | 24 | Diverse |
#kunderejse | 24 | Salg/markedsføring |
#kunderejsen | 15 | Salg/markedsføring |
#kundetyper | 13 | Salg/markedsføring |
#kunstigintelligens | 8.752 | Teknologi |
#kvalitet | 197 | Diverse |
#københavn | 91 | Geografi |
#købscenter | 3 | Salg/markedsføring |
#købsproces | 7 | Salg/markedsføring |
#ladmighjælpedig | 725 | Diverse |
#landbrug | 91 | Landbrug/fødevarer |
#leadgenerering | 26 | Salg/markedsføring |
#leasing | 7.484 | Finans/økonomi |
#ledelse | 26.234 | Ledelse |
#ledelsesrådgivning | 9.328 | Rådgivning |
#lederskab | 89 | Ledelse |
#ledig | 142 | HR og job |
#ledigestillinger | 1.1600 | HR og job |
#ledigstilling | 2.916 | HR og job |
#ledigtjob | 34 | HR og job |
#lillevirksomhed | 629 | Erhverv/handel |
1.442.914 | Sociale medier | |
#linkedingrupper | 62 | Sociale medier |
#linkedinprofil | 50 | Sociale medier |
#linkedintip | 1.216 | Sociale medier |
#linkedintips | 1.216 | Sociale medier |
#livslanglæring | 62 | Uddannelse/forskning |
#lovgivning | 1.840 | Diverse |
#læring | 152 | Uddannelse/forskning |
#madspild | 90 | Miljø/bæredygtighed |
#mantra | 584 | Diverse |
#marine | 40.214 | Salg/Diverse |
#markedsføring | 5.415 | Salg/markedsføring |
#marketingbudget | 118 | Salg/markedsføring |
#medarbejderudvikling | 20 | HR og job |
#medicinskudstyr | 18 | Sundhed |
#miljø | 178 | Miljø/bæredygtighed |
#modcorona | 86 | Diverse |
#motivation | 15.572.768 | Diverse |
#natur | 396 | Miljø/bæredygtighed |
#netværk | 541 | Erhverv/handel |
#netværkskvalitet | 2 | Diverse |
#nyeudfordringer | 138 | HR og job |
#nyhedsbrev | 105 | Salg/markedsføring |
#nyhedsbreve | 123 | Salg/markedsføring |
#nykollega | 36 | HR og job |
#nytjob | 1.908 | HR og job |
#odense | 189 | Geografi |
#onlinehandel | 2.805 | Erhverv/handel |
#optimering | 40 | Ledelse |
#organisationsudvikling | 62 | Ledelse |
#outplacement | 6.137 | HR og job |
#oversættelse | 23 | Diverse |
#pension | 3.413 | Diverse |
#personale | 319 | HR og job |
#personligbranding | 125 | Diverse |
#podcast | 75.010 | Salg/markedsføring |
#politik | 580 | Politik |
#powerjobsøgerne | 1.073 | HR og job |
#praktik | 229 | HR og job |
#praktikplads | 23 | HR og job |
#projektledelse | 382 | Ledelse |
#psykologisktryghed | 205 | Ledelse |
#reklame | 44 | Salg/markedsføring |
#rekruttering | 2.438 | HR og job |
#relation | 517 | Diverse |
#relationer | 130 | Diverse |
#relationsudvikling | 9 | Diverse |
#rengøring | 58 | Diverse |
#reputationmanagement | 7.283 | PR/kommunikation |
#robot | 18.166 | Teknologi |
#robotter | 472 | Teknologi |
#salg | 7.802 | Salg/markedsføring |
#salgstekst | 470 | Salg/markedsføring |
#salgstræning | 39 | Salg/markedsføring |
#samarbejde | 3.276 | Ledelse |
#samfundssind | 28 | Diverse |
#samskabelse | 106 | Ledelse |
#selvstændig | 142 | Erhverv/handel |
#selvudvikling | 27 | Diverse |
#seo | 148.002 | Salg/markedsføring |
#skolechat | 171 | Uddannelse/forskning |
#skov | 63 | Miljø/bæredygtighed |
#smdk | 34 | Sociale medier |
#smv | 241 | Erhverv/handel |
#socialemedier | 3.566 | Sociale medier |
#socialfriday | 65 | Begivenheder |
#socialselling | 42.657 | Sociale medier |
#socialtansvar | 386 | Ledelse |
#socialtentreprenørskab | 658 | Iværksætteri |
#sparring | 78 | Rådgivning |
#statistik | 168 | Diverse |
#strategi | 56.684 | Ledelse |
#strategisknetworking | 18 | Diverse |
#sundhed | 962 | Sundhed |
#sundpol | 551 | Sundhed |
#taktik | 24 | Ledelse |
#teknologi | 39.336 | Teknologi |
#tekstforfatning | 721 | Salg/markedsføring |
#tekstforfatter | 144 | Salg/markedsføring |
#tips | 18.568 | Diverse |
#tipsogtricks | 22 | Diverse |
#troværdighed | 5 | Diverse |
#turisme | 135 | Turisme |
#turnaround | 2.373 | Ledelse |
#udbud | 98 | Erhverv/handel |
#uddannelse | 946 | Uddannelse/forskning |
#udvikling | 308 | Ledelse |
#undervisning | 4.470 | Uddannelse/forskning |
#valuta | 1.456 | Finans/økonomi |
#vejledning | 52 | Diverse |
#verdensmål | 308 | Miljø/bæredygtighed |
#verdensmålene | 76 | Miljø/bæredygtighed |
#viansætter | 1.644 | HR og job |
#vidensdeling | 79 | Diverse |
#video | 63.540 | Salg/markedsføring |
#virksomhedsopstart | 1.962 | Iværksætteri |
#virksomhedsside | 6 | Sociale medier |
#visitdenmark | 78 | Turisme |
#vækst | 72 | Finans/økonomi |
#økologi | 76 | Miljø/bæredygtighed |
#økonomi | 4.333 | Finans/økonomi |
Brug ”white spacing” i dine tekster
Jeg vil også anbefale at du bruger det som hedder “white spacing” i dine tekster.
I bund og grund går det i al sin enkelthed ud på at bryde følgeteksten gennem brugen af hyppige dobbelt linjeskift, hvilket giver ekstra luft mellem linjerne.
Den flittige brug af ekstra linjeskift gør for øvrigt også, at dine læsere forstår op til 20 procent mere af det, du fortæller. Det har forskere på Wichita State University påvist i forbindelse med et studie.
Så bryd dit budskab op i korte og mere telegramagtige sætninger i stedet for at skrive en lang tekst ud i en køre. Det gør at øjet nemmere fanger teksten, og det øger læsbarheden og forståelsen af dit budskab.
Når du vil i gang med at skrive et indlæg, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Start et indlæg” som du finder i toppen af din LinkedIn nyhedsstrøm.
Du har som nævnt 3.000 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder, video, dokumenter eller links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite.
Du skal være opmærksom på, at hvis du vil have et billede med eller for den sags skyld flere billeder, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers vil det være billedet i weblinket, der bliver fremhævet.
Tænk over hvornår du poster dit indlæg
Når du er færdig med at skrive dit indlæg og har testet det af i din LinkedIn sandkasse, skal du tænke over, hvornår på ugen og dagen, at du vil publicere indlægget.
Helt generelt er det min erfaring, at det er bedst at poste om fra morgenstunden af på tirsdage, onsdage eller torsdage, men der findes selvfølgelig også andre tidspunkter på ugen, hvor du kan publicere indhold.
Du kan læse mere om dette emne i guiden “Hvornår er det bedste tidspunkt at poste på LinkedIn?”, som min kollega Leif Carlsen har skrevet.
Jeg får næsten hver uge spørgsmålet om det er muligt at skrive tekster med fed skrift på LinkedIn. Svaret er desværre, at det kan ikke umiddelbart lade sig gøre.
For LinkedIn viser rent teknisk set kun et indlæg som ren tekst.
Løsningen kan være at bruge en såkaldt unicode-tekstgenerator, der kan få dine tekster til at fremstå som værende med fed skrift, kursiv eller lignende.
Problemet er bare, at unicode-tegn bliver ikke indekseret, hvilket kan gøre, at dine indlæg måske ikke dukker ikke op i søgeresultater. De danske bogstaver æ, ø og å bliver heller ikke understøttet korrekt.
Jeg vil derfor klart anbefale, at du ikke bruger unicode i teksterne til dine indlæg, men at du i stedet tænker i andre baner for at skabe opmærksomhed omkring eksempelvis din overskrift eller underoverskrifter.
Vi anbefaler at du altid bruger billeder, video eller dokumenter som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop dit indlæg.
Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.
Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hvert indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.
Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.
Du kan med fordel oprette en såkaldt LinkedIn sandkasse, som egentlig bare er en lukket gruppe, hvor du kan “lege” og eksperimentere, og poste indlæg uden at dit netværk eller andre på LinkedIn kan se med.
På den måde kan du se, hvordan indlæggene tager sig ud indholdsmæssigt og visuelt i nyhedsstrømmen, og få eventuelt også feedback fra kollegerne eller andre du inviterer til at være med i sandkassen.
Når du så har fået rettet eventuelle stavefejl, så skærpet overskriften og måske også “tunet” på teksten, kan du kopiere den færdige tekst fra sandkassen, og publicere den på din personlig profil eller en virksomhedsside.
Jeg vil runde guiden af med en opfordring til, at du skal prøve at eksperimentere med de forskellige indlægsformater, som jeg har beskrevet ovenfor.
Idéen med at eksperimentere handler om, at du på den måde kan finde frem til, hvilke formater, der passer til de budskaber, som du ønsker at kommunikere til dit netværk på LinkedIn.
I nogle sammenhænge er det bedst “bare” at kommunikere et billede eller stykke grafik sammen med din tekst. I andre sammenhænge kan det være, at du skal uploade flere billeder for at lave en visuel historiefortælling ud af dit indlæg. Endelig kan det også være, at du skal forsøge dig med video eller lave en PDF-guide.
Kun ved at eksperimentere lidt, kan du finde ud af, hvad der virker bedst i forhold til dine budskaber og dit netværk.
Heldigvis er der masser af muligheder, og ved at bruge din fantasi lidt, kan der skabes nærmest et utal af kombinationer, hvilket også vil gøre, at det bliver lidt mere varieret og spændende for dit netværk at følge dine indlæg.
Så held og lykke med få eksperimenteret med de forskellige formater, og selvfølgelig også med at få skrevet masser af gode, relevante og værdifulde indlæg på LinkedIn 😊
De venligste hilsner
Comments (2)
Interesant læsning, jeg har fornyeligt lavet et oplæg, men hsr ikke selv kunne finde det, og der er KUN 3 liks på nuværende, jecg har genopslået det 5 gane min, men ser ikke ud til at have haft nogen effekt.
Det er et oplæg i mit navn, vil nu prøve på firna navnet
Hej Michael.
Mange tak for dit spørgsmål.
Dit indlæg får meget lidt engagement fordi det er et salgsopslag og folk er ikke på LinkedIn for at blive solgt. Derfor scroller de bare forbi dit indlæg.
Det med at genopslå et indlæg virker ikke på LinkedIn, eller i hvert fald i begrænset omfang, så du skal aldrig genopslå et indlæg. Det er bedre at du poster et fra bunden af – typisk en gang om ugen eller et par gange om måneden.
Hvis du vil læse mere om funktionen “Slå op igen” så er du velkommen til at læse min seneste artikel på LinkedIn: https://www.linkedin.com/posts/evasachse_danskelinkedintips-engagement-inspiration-activity-7153285539259916288-b-CC?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Fremadrettet bør du lave indlæg, der inspirerer dit netværk og brug gerne skabelonen i dette indlæg til at bygge dit indlæg op😊
Jeg håber det giver mening og svarede på dit spørgsmål.
De venligste hilsner
Eva