Guide som fortæller dig hvordan du skriver det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg (omtales også ofte som en statusopdatering) er en guide til hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.

Over de sidste par år har jeg lavet en del opdateringer og har fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det vil jeg meget gerne dele med dig, og hele mit netværk, så du får mere ud af din indsats med at skrive opdateringer. Det gælder uanset om det er dine egne personlige opdateringer eller opdateringer på din LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en Company Page).

Der postes i tusindvis af opdateringer på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse. Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle indlæg, men mange af dem, der vises i min strøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten, klikker ikke på linket eller hvad det nu er opdateringen går ud på.

Den grundlæggende årsag til det er, at opdateringen er kedelig, uengagerende og enten med et lille, dårligt eller ingen billede. Den fanger simpelthen ikke min opmærksomhed. Når det sker, så får den opdatering heller ikke et like, en kommentar eller en deling af mig.

Ergo hjælper jeg ikke den person eller det firma, der har lavet opdateringen, med at få deres budskab spredt ud i mit netværk! Og det er jo det vi gerne vil med vores opdateringer på de sociale medier. Ved at overholde nogle tommelfingerregler og tænke engagement ind i teksten, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.

Et indlæg er generelt godt til at skabe synlighed i dit netværk på LinkedIn. Et fornuftigt indlæg vil ofte kunne opnå flere tusinde visninger, og er opslaget interessant og relevant vil det også få likes og kommentarer. Når der er gået nogle få dage vil indlægget som regel “tabe pusten” og det går så ned ad bakke med visninger, likes og kommentarer.

Du kan skrive et indlæg på op til 1.300 tegn inklusive mellemrum og eventuelle links, som du vil have til at være en del af teksten.

Du kan vedhæfte billeder eller en video. Faktisk anbefaler jeg, at du altid skal medtage et billede (eller flere) eller en video for at opnå en visuel stopeffekt. Der er stor risiko for at dit indlæg forsvinder i mængden, hvis det bare er et rent tekstopslag. Du kan læse mere om brugen af billeder i indlæg senere i dette blogindlæg.

Du har også mulighed for at vedhæfte PDF-, PowerPoint- eller Word-dokumenter.

Du har som nævnt 1.300 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder, video, dokumenter eller links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite.

Du skal være opmærksom på, at hvis du vil have et billede med eller for den sags skyld flere billeder, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers vil det være billedet i weblinket, der bliver fremhævet.

En god og enkel model at bruge i udarbejdelsen af en overskrift handler om at bygge overskriften op i tre dele: En start, en midte (handling) og en slutning. Overskrifter, der er skabt på basis af denne model, kunne eksempelvis være:

  • Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
  • 10 typiske social selling spørgsmål og svar
  • Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
  • 4 tips til øget synlighed på LinkedIn

Så tænk meget gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren. Ønsker du at inspirere og begejstre? Eller vil du provokere lidt og skubbe til nogle holdninger? Vil du starte en debat? Har du brug for at få input fra dit netværk til en given problemstilling? Vil du skabe nysgerrighed? Eller skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring indlægget?

Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt udkast til flere forskellige overskrifter. Tal eventuelt med en kollega og hør hans eller hendes mening om de forskellige forslag til overskrift. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.

Brug også gerne hashtags i dine indlæg og artikler på LinkedIn

Det er en rigtig god idé at tilføje de såkaldte hashtags til sidst i din tekst.

Hashtags, som du også kan kalde for en slags søgeord eller emneord, kan hjælpe med at drive mere trafik til dit indlæg fordi at andre på LinkedIn følger eller kan søge på bestemte hashtags.

Jeg vil anbefale at du maksimalt bruger tre hashtags og at du udvælger hashtags som er branchespecifikke eller nøgleord som relaterer sig til din tekst. Når jeg eksempelvis skriver om social selling og LinkedIn kunne mine tre hashtags være #linkedin #socialselling #købsproces.

Husk at bruge havelågetegnet “#” foran selve hashtagordet som altid skrives med små bogstaver. Eksempler: #inspiration #guide #salgsproces #forandringsledelse

Jeg vil også anbefale at du ikke laver hashtag med dit virksomhedsnavn eller produktnavne da det virker sælgende. Brug i stedet de tre hashtags på at ramme nogle emneord, som så mange som muligt vil interessere sig for.

Hashtag
Antal følgere
#aktier
31
#arbejdsglæde
203
#arbejdsmiljø
357
#arbejdstid
331
#arkitektur
8.702
#beskatning
646
#bestyrelse
120
#biler
1.940
#byggeri
6.531
#bæredygtighed
475
#cirkulærøkonomi
173
#contentmarketing
636.945
#corona
111.131
#coronavirus
646.779
#covid19
1.107.823
#covid19dk
117
#csr
14.635
#danmark
77
#databeskyttelse
12
#deleøkonomi
75
#denmark
2.912
#detailhandel
14.937
#digitaldannelse
10
#digitalisering
10.566
#digitalmarkedsføring
9.449
#dkbiz
259
#dkgreen
397
#dkpol
1.014
#ehandel
4.068
#eksport
78
#forbrugeradfærd
786
#foredrag
108
#forretning
3.278
#forretningsindsigt
437
#forretningsudvikling
95
#følelsesmæssigintelligens
4.156
#gdpr
27.803
#globalhandel
404
#grafiskdesign
7.999
#grønomstilling
117
#handel
16.817
#informationssikkerhed
610
#iværksætteri
283
#job
725.635
#jobdk
304
#jobopslag
22.184
#jobsøgende
197
#jobsøgning
857
#karriere
6.462
#kommunikation
11.375
#konsulenter
3.369
#kunstigintelligens
8.756
#ledelse
25.636
#ledelsesrådgivning
9.571
#ledigstilling
932
#lillevirksomhed
651
#linkedin
939.753
#linkedinprofil
22
#linkedintip
815
#linkedintips
15.098
#markedsføring
5.358
#miljø
78
#netværk
294
#nyeudfordringer
99
#nytjob
1.514
#onlinehandel
2.658
#personale
159
#personligbranding
46
#politik
181
#powerjobsøgerne
701
#projektledelse
285
#rekruttering
1.643
#salg
8.022
#salgsproces
5
#samarbejde
3.229
#socialemedier
3.604
#socialtentreprenørskab
667
#socialfriday
21
#socialselling
31.145
#uddannelse
778
#udvikling
203
#undervisning
4.576
#valuta
1.503
#verdensmål
220
#verdensmålene
51
#video
24.427
#videostrategi
4
#vidensdeling
38
#virksomhedsopstart
2.028

Vi anbefaler at du altid bruger billeder, video eller dokumenter som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop din opdatering.

Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.

Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hvert indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.

Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Du kan uploade op til 9 billeder i alt i et indlæg. Det kan du bruge til at vise mere end bare et billede fra eksempelvis et seminar eller foredrag. Det kan også bruges til at vise en slags tidsforløb eller lignende.

For at uploade flere billeder kræver det bare at du markere dem i ét hug, når du klikker på knappen og skal vælge filerne.

Du kan bestemme rækkefølgen af dine billeder ved at navngive dem i alfabetisk rækkefølge eller med tal (1, 2, 3 o.s.v.) i starten eller slutningen af filnavnet. Hvis du gør det fra din smartphone kan du bestemmer rækkefælgen ved at klikke på billede i den rækkefølge du ønsker at de bliver vist i.

Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.

Sådan får du øget engagement på din LinkedIn indlæg

Jeg vil runde guiden af med nogle hurtige små ninjatricks til hvordan du kan få øget engagementet på dine indlæg på LinkedIn.

Skriv gerne dine opdateringer på mere end 4 linier. Det gør nemlig, at LinkedIn sætter en “show more/vis mere” knap ind på et tidspunkt i din tekst, når teksten bliver “for lang”. Hvis du kan få dine læsere til at trykke på ”show more/vis mere”, opfatter LinkedIn det som om, at din opdatering er mere interessant og den bliver vist til flere.

Nøjagtig det samme sker, hvis du indsætter links i dine opdateringer. Klikker dine læsere på linket, vil LinkedIn opfatte det, som om det er en lidt mere interessant opdatering end dem som der ikke bliver klikket på, og dit budskab bliver derfor spredt mere ud i netværket.

Indsætter du billeder i dine opdateringer, og dine læsere klikker på billedet, vil LinkedIn også opfatte det, som om det er en interessant opdatering og den bliver vist til flere. Et lille tip er en gang imellem at indsætte et billede med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så dine læsere bliver nødt til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Forsøg dig også gerne med at indsætte mere end et billede i dit LinkedIn indlæg. Som tidligere nævnt kan du faktisk indsætte op til 9 billeder, og det kan også være med til at øge engagementet på dit opslag, hvis du skubber til netværkets nysgerrighed efter at ville se flere billeder.

Jeg vil slutte min guide med at ønske dig held og lykke med at skrive relevante og værdifulde indlæg på LinkedIn.

De venligste hilsner

Hvis du vil blive bedre til at bruge LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *