Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
9. januar 2019
09 jan 2019

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

Guide til hvordan du skriver det perfekte LinkedIn indlægSådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg (omtales også ofte som en statusopdatering) er en guide til hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.

Over de sidste par år har jeg lavet en del opdateringer og har fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det vil jeg meget gerne dele med dig, og hele mit netværk, så du får mere ud af din indsats med at skrive opdateringer. Det gælder uanset om det er dine egne personlige opdateringer eller opdateringer på din LinkedIn Company Page.

Der postes som bekendt tusindvis af opdateringer på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse. Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle opdateringer, men mange af de opdateringer, der vises i min strøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten, klikker ikke på linket eller hvad det nu lige er opdateringen går ud på.

Den grundlæggende årsag til det er, at opdateringen er kedelig, uengagerende og enten med et lille, dårligt eller ingen billede. Den fanger simpelthen ikke min opmærksomhed. Når det sker, så får den opdatering heller ikke et like, en kommentar eller en deling af mig. Ergo hjælper jeg ikke den person eller det firma, der har lavet opdateringen, med at få deres budskab spredt ud i mit netværk! Og det er jo det vi gerne vil med vores opdateringer på de sociale medier. Ved at overholde nogle tommelfingerregler og tænke engagement ind i teksten, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.
 

Hvad er et LinkedIn indlæg?

Inden jeg begynder at fortælle dig om hvordan du laver det perfekte LinkedIn indlæg, så må vi hellere får styr på hvad et indlæg er for en størrelse.
 
Blogindlæg om forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn
 
Et indlæg er typisk opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med netværket på LinkedIn. Det er som regel noget tidsaktuelt og her og nu orienteret som eksempelvis:

  • Deling af et link til en artikel, hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder netværket om at komme med kommentarer til emnet
  • Du har taget et billede fra et seminar, hvor du bruger billedet som blikfang og supplerer med en tekst med en eller anden form for viden/læring som du tager med derfra
  • Du har brug for input til et givent emne og du så beder netværket om at komme med deres feedback
  • I søger nye medarbejdere, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget

Et indlæg er generelt god til at skabe synlighed i dit netværk på LinkedIn. Et fornuftigt indlæg vil ofte kunne opnå flere tusinde visninger, og er opslaget interessant og relevant vil det også få likes og kommentarer. Når der er gået nogle få dage vil indlægget som regel “tabe pusten” og det går så ned ad bakke med visninger, likes og kommentarer.

Du kan skrive en indlæg på op til 1.300 tegn inklusive mellemrum og eventuelle links, som du vil have til at være en del af teksten.

Du kan vedhæfte billeder eller en video. Faktisk anbefaler jeg, at du altid skal medtage et billede (eller flere) eller en video for at opnå en visuel stopeffekt. Der er stor risiko for at din indlæg forsvinder i mængden, hvis det bare er et rent tekstopslag. Du kan læse mere om brugen af billeder i indlæg i slutningen af dette blogindlæg.
 

Hvad kendetegner det gode indlæg?

Blogindlæg om hvordan du skaber værdifuldt indhold på LinkedInHvad er det så at der kendetegner det gode indlæg?

På den ene side er det egentlig ret simpelt. For det gode indlæg indeholder i bund og grund “bare” en eller anden form for relevant og værdifuldt indhold. Indhold i denne sammenhæng kan eksempelvis være et billede, en video eller et link til en artikel.

Problemet er bare at det som afgør om det er relevant og værdifuldt, er betinget af både dig som afsender og den, der er modtager (din målgruppe). Du kan som afsender synes at du har lavet verdens fedeste indlæg, men hvis modtagerne opfatter indlægget som irrelevant og ligegyldig, opnår du jo faktisk ikke det du ønsker. Måske ender du ligefrem med at virke støjende i dit netværk.
 

Hvad er så relevant og værdifuldt indhold på LinkedIn?

Som nævnt før så er det i den sidste ende modtageren af dit budskab, der afgør om det er relevant og værdifuldt. Hvad der rent faktisk er relevant og værdifuldt er der helt sikkert mange meninger om. Det du bør have i baghovedet er, at folk, som udgangspunkt, ikke er på LinkedIn (eller for den sags skyld andre sociale medier) for at blive solgt til. De er der for at være sociale. På LinkedIn er de sociale med deres professionelle netværk.

Så lad mig starte med at fortælle dig hvad der i den sammenhæng er irrelevant og værdiløst indhold:

  • når du laver et indlæg med sælgende budskaber
  • når du deler et link til jeres nye X-5000 super produkt
  • når du deler et download link til jeres flotte PDF-farvekatalog

Hvad der til gengæld er relevant og værdifuldt indhold er:

  • når du deler ud af din viden og inspirerer mig
  • når du hjælper mig med en løsning på et problem uden at du forsøger på direkte at sælge et produkt til mig
  • når du udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre til et eller andet

Så det handler i høj grad om at udstille din ekspertise på en autentisk måde, hvor du laver en kobling mellem det som har min professionelle interesse, de udfordringer som jeg sidder med i hverdagen og den viden og erfaring som du besidder. Derigennem kan der opstå relevans og værdi, og når du har gjort det et tilstrækkeligt stort antal gange, vil jeg også begynde at opbygge tillid til dig.
 

Sådan skriver du et relevant og værdifuldt indlæg

Når du vil i gang med at skrive et indlæg, skal du bare klikke i midten af feltet, hvor der står “Del artikel, foto eller idé” som du finder i toppen af din LinkedIn nyhedsstrøm (se grafikken nedenfor).

Blogindlæg om forskellen på et indlæg og en artikel på LinkedIn
 
Du har som nævnt 1.300 bogstaver og tegn at gøre godt med, og du kan vedhæfte både billeder og links til eksempelvis en landing page på dit website eller et blogindlæg på et nyhedssite. Du skal være opmærksom på, at hvis du vil have et billede med, skal du vedhæfte det, før du begynder at kopiere et weblink over i tekstfeltet. Ellers vil det være billedet i weblinket, der bliver fremhævet.
 

Start med at afgøre hvem din modtager er

Når du skal i gang med at skrive selve teksten, skal du altid starte med at tænke på hvem modtageren af din indlæg er. Er det hele dit netværk eller er det kun en bestemt gruppe eller folk med en bestemt interesse? Hvis det er en bestemt gruppe/bestemt interesse, er det altid godt lige at starte sin opdatering med det, så dem, der falder udenfor, ikke behøver at læse videre.

Du kunne eksempelvis skrive:

”Til dig der er interesseret i …”.

”Til dem i mit netværk som vil vide mere om …”.

”Hvis du er interesseret i … , kan dette være af interesse for dig”.
 

Overskriften skal være ekstra gennemtænkt

Blogindlæg om hvordan du skriver det perfekte indlægDu er nødt til at tænkte overskriften på dit budskab ekstra godt igennem, altså den første linie i dit indlæg. Udover at du kan forstærke dit budskab med et godt billede, en video eller andet visuelt, så vil overskriften i høj grad være det, som afgør om dit indlæg når bredt ud eller bare drukner i mængden.

En god og enkel model at bruge i udarbejdelsen af en overskrift handler om at bygge overskriften op i tre dele: En start, en midte (handling) og en slutning. Overskrifter, der er skabt på basis af denne model, kunne eksempelvis være:

  • Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
  • 10 typiske social selling spørgsmål og svar
  • Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
  • 4 tips til øget synlighed på LinkedIn

Så tænk meget gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren. Ønsker du at inspirere og begejstre? Eller vil du provokere lidt og skubbe til nogle holdninger? Vil du starte en debat? Har du brug for at få input fra dit netværk til en given problemstilling? Vil du skabe nysgerrighed? Eller skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring indlægget?

Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt udkast til flere forskellige overskrifter. Tal eventuelt med en kollega og hør hans eller hendes mening om de forskellige forslag til overskrift. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.
 

Dit budskab skal fange modtageren

Dernæst skal du sørge for at skrive resten af teksten på en måde, der fanger modtageren. Det vil sige, at det skal være interessant og relevant for din målgruppe. Derudover må det også godt have en kant, og kan du skrive det på en humoristisk måde, så gør det. Hvis du henviser til personer eller firmaer i din tekst, kan du ”tagge” dem i teksten, så de får en notifikation om det. Husk at få checket din tekst for stavefejl, inden du poster.
 

Lad nu være med at sælge på LinkedIn

Vi vil jo i sidste ende gerne sælge vores produkter og services, så vores virksomhed overlever. Det kan du sagtens gøre på virksomhedens website og i nyhedsbreve, hvorimod at det er forbudt at gøre i dine indlæg på de sociale medier. Faktisk kan det virke decideret ødelæggende for dit omdømme på LinkedIn, hvis du virker sælgende i dine budskaber.

Du skal hellere tænke i at dele ud af inspiration, indsigt og viden, fortælle hvordan du skaber værdi for læseren, og hvad de kan opnå ved at bruge dine produkter eller services.
 

Brug altid en visuel stopffekt i dine indlæg

Resultatet af vores spørgeundersøgelse om hvad der bedst fanger din opmærksomhed på LinkedInVi anbefaler at du altid bruger billeder eller video som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop din opdatering.

Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.

Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hver indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.

Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.
 

Sådan uploader du billeder eller video i dine indlæg

Blogindlæg om hvordan du skriver det perfekte indlæg
 
Det er ganske nemt at uploade billeder eller video til din indlæg på LinkedIn. Du skal bare klikke på knappen med kamera-ikonet, hvis du vil uploade et eller flere billeder.

Video uploader du tilsvarende nemt ved at klikke på videoknappen og derefter vælge din video. Videoen må maksimalt være 10 minutter lang, og skal være i ASF, AVI, FLV, MPEG-1, MPEG-4, MKV, QuickTime eller WebM format.

Du har også mulighed for at indsætte undertekster på videoen, hvis du har lavet en såkaldt SRT-fil til dette formål. Du kan læse mere om hvordan du gør dette i vores guide om undertekster til LinkedIn, Facebook og YouTube i linket her.
 

Sådan uploader du op til 9 billeder i et indlæg

Du kan uploade op til 9 billeder i alt i et indlæg. Det kan du bruge til at vise mere end bare et billede fra eksempelvis et seminar eller foredrag. Det kan også bruges til at vise en slags tidsforløb eller lignende.

For at uploade flere billeder kræver det bare at du markere dem i ét hug, når du klikker på knappen og skal vælge filerne (se grafikken nedenfor).

Guide til hvordan du skriver det perfekte indlæg på LinkedIn
 
Guide til hvordan du skriver det perfekte indlæg på LinkedIn
 
Guide til hvordan du skriver det perfekte indlæg på LinkedIn
 

Sådan uploader du PDF-, PowerPoint- og Word-dokumenter i et LinkedIn indlæg

Du kan også uploade PDF-, PowerPoint og Word-dokumenter i et indlæg på LinkedIn. Det kan du eksempelvis bruge til at dele slides fra en præsentation, en PDF e-bog eller et Word-dokument med en skabelon, som du gerne vil dele med dit netværk.

Fordelen ved at gøre det på denne måde er, at du gør det nemt for dem, som ser dit indlæg, at bladre sig igennem det dokument som du har uploadet. De behøver således ikke at skulle downloade dokumentet for at se det, og det er med til at øge chancen for at netværket engagerer sig med dit indlæg.

For at uploade at uploade et dokument i dit indlæg, skal du klikke på dokument-knappen og følge den trin-for-trin guide, som er vist i grafikken nedenfor.
Guide til hvordan du vedhæfter PDF-, PowerPoint eller Word-dokumenter i et indlæg på LinkedIn
 
Guide til hvordan du vedhæfter PDF-, PowerPoint eller Word-dokumenter i et indlæg på LinkedIn
 
Guide til hvordan du vedhæfter PDF-, PowerPoint eller Word-dokumenter i et indlæg på LinkedIn
 
Guide til hvordan du vedhæfter PDF-, PowerPoint eller Word-dokumenter i et indlæg på LinkedIn
 

Indsæt links for at få dine læsere over på dit website hvor de kan få mere information

Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.
 

Brug ”white spacing” i dine tekster

Jeg vil også anbefale at du bruger det som hedder “white spacing” i dine tekster. I bund og grund går det i al sin enkelthed ud på at bryde følgeteksten gennem brugen af hyppige dobbelt linieskift, hvilket giver ekstra luft mellem linierne.

Så bryd dit budskab op i korte og mere telegramagtige sætninger i stedet for at skrive en lang tekst ud i en køre. Det gør at øjet nemmere fanger teksten og det øger læsbarheden.
 

Sådan får du øget engagement på dine opdateringer

Guide til at skabe værdifuldt indhold på LinkedInJeg vil runde guiden af med nogle hurtigere små ninjatricks til at øget engagementet på dine indlæg på LinkedIn.

Skriv gerne dine opdateringer på mere end 4 linier. Det gør nemlig, at LinkedIn sætter en “show more/vis mere” knap ind på et tidspunkt i din tekst, når teksten bliver “for lang”. Hvis du kan få dine læsere til at trykke på ”show more/vis mere”, opfatter LinkedIn det som om, at din opdatering er mere interessant og den bliver vist til flere.

Nøjagtig det samme sker, hvis du indsætter links i dine opdateringer. Klikker dine læsere på linket, vil LinkedIn opfatte det, som om det er en lidt mere interessant opdatering end dem som der ikke bliver klikket på, og dit budskab bliver derfor spredt mere ud i netværket.

Indsætter du billeder i dine opdateringer, og dine læsere klikker på billedet, vil LinkedIn også opfatte det, som om det er en interessant opdatering og den bliver vist til flere. Et lille tip er en gang imellem at indsætte et billede med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så dine læsere bliver nødt til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Forsøg dig også gerne med at indsætte mere end et billede i din LinkedIn indlæg. Som tidligere nævnt kan du faktisk indsætte op til 9 billeder, og det kan også være med til at øge engagementet på dit opslag, hvis du skubber til netværkets nysgerrighed efter at ville se flere billeder.

Jeg vil slutte min guide med at ønske dig held og lykke med at skrive relevante og værdifulde indlæg på LinkedIn.

De venligste hilsner

Eva Sachse
 
[Ajourført 9. januar 2019 med opdaterede screenshots og tekster].

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
19 Svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] dit netværk på LinkedIn. For at opnå en tilpas stor synlighed i dit netværk, bør du lave 1-2 indlæg pr. uge. Det kan eksempelvis opslag med konkret viden hvor du svarer på et spørgsmål som du […]

  2. […] og faglighed ved regelmæssigt at dele ud af inspiration og viden ved blandt andet at skrive indlæg og artikler på […]

  3. […] ubegrænset antal statusopdateringer (også kendt som indlæg på […]

  4. […] du vil have inspiration til, hvordan du kan skrive en god statusopdatering, har min kollega Eva lavet en guide til det. Her deler hun ud af dels idéer til hvad en […]

  5. […] at dele interessant og relevant information i en statusopdatering eller en kommentar, kan du, over tid, etablere dig som ekspert og skabe tillid som en person man […]

  6. […] guide til, hvordan du kan skrive den perfekte statusopdatering. Denne guide finder du i linket her. […]

  7. […] er på en statusopdatering og et blogindlæg. Det handler også om at undervise dem i, hvad en god statusopdatering skal indeholde og hvordan skriver de et LinkedIn Pulse […]

  8. […] Hvis du støder på en interessant artikel på nettet og tænker at den kan dit netværk på LinkedIn have gavn af, er det altid en god idé at lave en statusopdatering med linket og en god følgetekst. […]

  9. […] at skrive Pulse blogindlæg og statusopdateringer kan Lars Fruergaard Jørgensen kommunikere direkte til eksempelvis pressen, samarbejdspartnere, […]

  10. […] dit netværk ved at dele værdifuld viden. Det kan du gøre gennem relevante statusopdateringer som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom […]

  11. […] også, at han begyndte at få øjnene op for netværkseffekten i LinkedIn, altså at når du poster en god statusopdatering eller skriver et interessant Pulse blogindlæg, så når det ikke kun ud til dit eget netværk på […]

  12. […] at du laver statusopdateringer, der bliver læst og delt. Du finder Evas guiden i linket her. […]

  13. […] Inspirér dit netværk ved at dele værdifuld viden. Det kan du gøre gennem relevante statusopdateringer som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom […]

  14. […] Inspirér dit netværk ved at dele værdifuld viden. Det kan du gøre gennem relevante statusopdateringer som eksempelvis links til eksterne artikler, videoer, podcasts, infografikker eller lignende. Kom […]

  15. […] skal jeg bruge statusopdateringer og hvornår skal jeg bruge LinkedIn Pulse […]

  16. […] Vi har skrevet en guide med, hvordan du skriver den perfekte statusopdatering. Du finder guiden i linket her. […]

  17. […] tid hvor du via LinkedIn kan opbygge din ekspertrolle. Du skal nemlig hurtigst muligt i gang med at lave dine egne statusopdateringer og skrive Pulse […]

  18. […] Sådan skriver du den perfekte LinkedIn statusopdatering […]

  19. […] dig og din virksomhed. Det kan som tidligere nævnt være i form af blogindlæg, guider, videoer, statusopdateringer, podcasts m.m. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2019 Social Selling Company