Guide som fortæller dig hvordan du skriver det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg (omtales også ofte som en statusopdatering) er en guide til hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.

Over de sidste par år har jeg lavet en del opdateringer og har fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det vil jeg meget gerne dele med dig, og hele mit netværk, så du får mere ud af din indsats med at skrive opdateringer. Det gælder uanset om det er dine egne personlige opdateringer eller opdateringer på din LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en Company Page).

Der postes i tusindvis af opdateringer på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse. Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle indlæg, men mange af dem, der vises i min strøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten, klikker ikke på linket eller hvad det nu er opdateringen går ud på.

Den grundlæggende årsag til det er, at opdateringen er kedelig, uengagerende og enten med et lille, dårligt eller ingen billede. Den fanger simpelthen ikke min opmærksomhed. Når det sker, så får den opdatering heller ikke et like, en kommentar eller en deling af mig.

Ergo hjælper jeg ikke den person eller det firma, der har lavet opdateringen, med at få deres budskab spredt ud i mit netværk! Og det er jo det vi gerne vil med vores opdateringer på de sociale medier. Ved at overholde nogle tommelfingerregler og tænke engagement ind i teksten, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.

Du kan vedhæfte billeder eller en video. Faktisk anbefaler jeg, at du altid skal medtage et billede (eller flere) eller en video for at opnå en visuel stopeffekt. Der er stor risiko for at dit indlæg forsvinder i mængden, hvis det bare er et rent tekstopslag. Du kan læse mere om brugen af billeder i indlæg senere i dette blogindlæg.

Du har også mulighed for at vedhæfte PDF-, PowerPoint- eller Word-dokumenter.

Eksempel på indlæg i nyhedsstrømmen på LinkedIn

Vi anbefaler at du altid bruger billeder, video eller dokumenter som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop din opdatering.

Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.

Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hvert indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.

Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Blogindlæg med 5 råd til at skrive LinkedIn artikler der engagerer din målgruppe

Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.

Jeg vil runde guiden af med nogle hurtige små ninjatricks til hvordan du kan få øget engagementet på dine indlæg på LinkedIn.

Skriv gerne dine opdateringer på mere end 4 linier. Det gør nemlig, at LinkedIn sætter en “show more/vis mere” knap ind på et tidspunkt i din tekst, når teksten bliver “for lang”. Hvis du kan få dine læsere til at trykke på ”show more/vis mere”, opfatter LinkedIn det som om, at din opdatering er mere interessant og den bliver vist til flere.

Nøjagtig det samme sker, hvis du indsætter links i dine opdateringer. Klikker dine læsere på linket, vil LinkedIn opfatte det, som om det er en lidt mere interessant opdatering end dem som der ikke bliver klikket på, og dit budskab bliver derfor spredt mere ud i netværket.

Indsætter du billeder i dine opdateringer, og dine læsere klikker på billedet, vil LinkedIn også opfatte det, som om det er en interessant opdatering og den bliver vist til flere. Et lille tip er en gang imellem at indsætte et billede med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så dine læsere bliver nødt til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Forsøg dig også gerne med at indsætte mere end et billede i dit LinkedIn indlæg. Som tidligere nævnt kan du faktisk indsætte op til 9 billeder, og det kan også være med til at øge engagementet på dit opslag, hvis du skubber til netværkets nysgerrighed efter at ville se flere billeder.

Jeg vil slutte min guide med at ønske dig held og lykke med at skrive relevante og værdifulde indlæg på LinkedIn.

Sådan får du øget engagement på din LinkedIn indlæg

Åbne LinkedIn og social selling kurser

Information om vores åbne LinkedIn kursus: Sådan bruger du LinkedIn professionelt
Information om vores LinkedIn kursus: Sådan skaber og poster du indhold på LinkedIn

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *