Guide som fortæller dig hvordan du skriver det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg

Sådan skriver du det perfekte LinkedIn indlæg er en guide til hvordan du kan skrive indlæg, der bliver set og skaber engagement i dit netværk fordi dine indlæg er relevante og værdifulde.

Over de sidste par år har jeg lavet en del opdateringer og har fået en ret god fornemmelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det vil jeg meget gerne dele med dig, og hele mit netværk, så du får mere ud af din indsats med at skrive opdateringer.

Det gælder uanset om det er opdateringer på din personlige LinkedIn profil eller opdateringer på din LinkedIn virksomhedsside (også kendt som en Company Page).

Der postes i tusindvis af opdateringer på de sociale medier hver dag og LinkedIn er ingen undtagelse. Vi kan selvfølgelig ikke nå at læse alle indlæg, men mange af dem, der vises i min strøm, lægger jeg slet ikke mærke til. Det vil sige, at jeg stopper ikke op, ser ikke billedet, læser ikke teksten, klikker ikke på linket eller hvad det nu er opdateringen går ud på.

Den grundlæggende årsag til det er, at opdateringen er kedelig, uengagerende og enten med et lille, dårligt eller ingen billede. Den fanger simpelthen ikke min opmærksomhed. Når det sker, så får den opdatering heller ikke et like, en kommentar eller en deling af mig.

Ergo hjælper jeg ikke den person eller det firma, der har lavet opdateringen, med at få deres budskab spredt ud i mit netværk! Og det er jo det vi gerne vil med vores opdateringer på de sociale medier. Ved at overholde nogle tommelfingerregler og tænke engagement ind i teksten, er det muligt at lave gode LinkedIn indlæg, der bliver set, delt og kommenteret.

Inden jeg begynder at fortælle dig om hvordan du laver det perfekte LinkedIn indlæg, så må vi hellere får styr på hvad et indlæg er for en størrelse.

Et indlæg er typisk en opdatering på en given status i din professionelle hverdag, som du gerne vil dele med netværket på LinkedIn. Det er som regel noget tidsaktuelt og her og nu orienteret som eksempelvis:

  • Deling af et link til en artikel, hvor du giver dit perspektiv på artiklen og beder netværket om at komme med kommentarer til emnet
  • Du har taget et billede fra et seminar, hvor du bruger billedet som blikfang og supplerer med en tekst med en eller anden form for viden/læring som du tager med derfra
  • Du har brug for input til et givent emne og du så beder netværket om at komme med deres feedback
  • I søger en ny medarbejder, og du deler et link til en landingsside med jobopslaget eller du skriver en tekst, der fortæller hvad I søger og så vedhæfter du en appellerende PDF med informationer om jobbet

Et indlæg er generelt godt til at skabe synlighed i dit netværk på LinkedIn. Et fornuftigt indlæg vil ofte kunne opnå flere tusinde visninger, og er opslaget interessant og relevant vil det også få likes og kommentarer. Når der er gået nogle få dage vil indlægget som regel “tabe pusten” og det går så ned ad bakke med visninger, likes og kommentarer.

Du kan skrive et indlæg på op til 1.300 tegn inklusive mellemrum og eventuelle links, som du vil have til at være en del af teksten.

Du kan vedhæfte billeder eller en video. Faktisk anbefaler jeg, at du altid skal medtage et billede (eller flere) eller en video for at opnå en visuel stopeffekt. Der er stor risiko for at dit indlæg forsvinder i mængden, hvis det bare er et rent tekstopslag. Du kan læse mere om brugen af billeder i indlæg senere i dette blogindlæg.

Du har også mulighed for at vedhæfte PDF-, PowerPoint- eller Word-dokumenter.

Som nævnt før så er det i den sidste ende modtageren af dit budskab, der afgør om det er relevant og værdifuldt. Hvad der rent faktisk er relevant og værdifuldt er der helt sikkert mange meninger om. Det du bør have i baghovedet er, at folk, som udgangspunkt, ikke er på LinkedIn (eller for den sags skyld andre sociale medier) for at blive solgt til. De er der for at være sociale. På LinkedIn er de sociale med deres professionelle netværk.

Så lad mig starte med at fortælle dig hvad der i den sammenhæng er irrelevant og værdiløst indhold:

  • når du laver et indlæg med sælgende budskaber.
  • når du deler et link til jeres nye X-5000 super produkt.
  • når du deler et download link til jeres flotte PDF-farvekatalog.

Hvad der til gengæld er relevant og værdifuldt indhold er:

  • når du deler ud af din viden og inspirerer mig.
  • når du hjælper mig med en løsning på et problem uden at du forsøger på direkte at sælge et produkt til mig.
  • når du udfordrer mig på en god måde og hjælper mig til at blive bedre til et eller andet.

Så det handler i høj grad om at udstille din ekspertise på en autentisk måde, hvor du laver en kobling mellem det som har min professionelle interesse, de udfordringer som jeg sidder med i hverdagen og den viden og erfaring som du besidder. Derigennem kan der opstå relevans og værdi, og når du har gjort det et tilstrækkeligt stort antal gange, vil jeg også begynde at opbygge tillid til dig.

Du er nødt til at tænkte overskriften på dit budskab ekstra godt igennem, altså den første linie i dit indlæg. Udover at du kan forstærke dit budskab med et godt billede, en video eller andet visuelt, så vil overskriften i høj grad være det, som afgør om dit indlæg når bredt ud eller bare drukner i mængden.

En god og enkel model at bruge i udarbejdelsen af en overskrift handler om at bygge overskriften op i tre dele: En start, en midte (handling) og en slutning. Overskrifter, der er skabt på basis af denne model, kunne eksempelvis være:

  • Sådan får du en god start på dit nye job med LinkedIn
  • 10 typiske social selling spørgsmål og svar
  • Hvad skal en anbefaling på LinkedIn indeholde?
  • 4 tips til øget synlighed på LinkedIn

Så tænk meget gerne i, hvad det er at du vil opnå hos modtageren. Ønsker du at inspirere og begejstre? Eller vil du provokere lidt og skubbe til nogle holdninger? Vil du starte en debat? Har du brug for at få input fra dit netværk til en given problemstilling? Vil du skabe nysgerrighed? Eller skal det være en humoristiske vinkel, der får skabt opmærksomhed omkring indlægget?

Uanset om det er det ene eller det andet, så tænk overskriften godt igennem, og lav eventuelt udkast til flere forskellige overskrifter. Tal eventuelt med en kollega og hør hans eller hendes mening om de forskellige forslag til overskrift. Så ender du med at få den helt rigtige overskrift på det.

Brug også gerne hashtags i dine indlæg og artikler på LinkedIn

Det er en rigtig god idé at tilføje de såkaldte hashtags til sidst i din tekst.

Hashtags, som du også kan kalde for en slags søgeord eller emneord, kan hjælpe med at drive mere trafik til dit indlæg fordi at andre på LinkedIn følger eller kan søge på bestemte hashtags.

Jeg vil anbefale at du maksimalt bruger tre hashtags og at du udvælger hashtags som er branchespecifikke eller nøgleord som relaterer sig til din tekst. Når jeg eksempelvis skriver om social selling og LinkedIn kunne mine tre hashtags være #linkedin #socialselling #købsproces.

Husk at bruge havelågetegnet “#” foran selve hashtagordet som altid skrives med små bogstaver. Eksempler: #inspiration #guide #salgsproces #forandringsledelse

Jeg vil også anbefale at du ikke laver hashtag med dit virksomhedsnavn eller produktnavne da det virker sælgende. Brug i stedet de tre hashtags på at ramme nogle emneord, som så mange som muligt vil interessere sig for.

Hashtag
Følgere
Kategori
#aalborg
118
Geografi
#aarhus
268
Geografi
#abonnement
45
Salg/markedsføring
#affald
33
Miljø/bæredygtighed
#aktier
381
Finans/økonomi
#arbejdsglæde
237
HR og job
#automatisering
193
Diverse
#arbejdstid
335
HR og job
#arkitektur
8.723
Byggeri/arkitektur
#arkitektur
8.723
Byggeri/arkitektur
#beskatning
645
Finans/økonomi
#beskæftigelse
53
HR og job
#bestyrelse
178
Ledelse
#bilbranchen
30
Transport
#biler
1.931
Transport
#byggebranchen
108
Byggeri/arkitektur
#byggeri
6.563
Byggeri/arkitektur
#byudvikling
66
Byggeri/arkitektur
#bæredygtig
93
Miljø/bæredygtighed
#bæredygtighed
609
Miljø/bæredygtighed
#cirkulærøkonomi
208
Miljø/bæredygtighed
#copenhagen
899
Geografi
#contentmarketing
645.398
Salg/markedsføring
#corona
113.674
Sundhed
#coronavirus
645.215
Sundhed
#covid19
1.165.433
Sundhed
#covid19dk
156
Sundhed
#csr
15.811
Ledelse
#danmark
95
Geografi
#dansk
22
Teknologi
#danskbyggeri
35
Teknologi
#danskdesign
33
Design
#danskerhverv
54
Erhverv/handel
#danskindustri
39
Erhverv/handel
#databeskyttelse
14
Teknologi
#deleøkonomi
77
Miljø/bæredygtighed
#denmark
3.202
Geografi
#design
5.852.053
Design
#detailhandel
14.843
Erhverv/handel
#detvarsålidt
570
Diverse
#detviersammenom
103
Diverse
#digitalisering
10.786
Ledelse
#digitalmarkedsføring
9.466
Salg/markedsføring
#dkbiz
317
Erhverv/handel
#dkbyg
52
Byggeri/arkitektur
#dkenergi
99
Energi
#dkfinans
23
Finans/økonomi
#dkfood
493
Erhverv/handel
#dkgreen
493
Miljø/bæredygtighed
#dkjob
178
HR og job
#dkledelse
64
Ledelse
#dklifescience
21
Life Science
#dkpol
1.119
Politik
#dkstartup
21
Iværksætteri
#dktech
35
Teknologi
#dkturisme
216
Erhverv/handel
#droner
12
Teknologi
#effektiv
27
Diverse
#effektivitet
38
Diverse
#egenkapital
113
Finans/økonomi
#ehandel
4.342
Erhverv/handel
#eksport
92
Erhverv/handel
#entreprenør
55
Erhverv/handel
#erhverv
38
Erhverv/handel
#facilitering
56
Diverse
#finansiering
42
Finans/økonomi
#forandring
21
Diverse
#forebyggelse
119
Sundhed
#forbrugeradfærd
787
Salg/markedsføring
#foredrag
119
Diverse
#foredragsholder
29
Diverse
#forretning
3.265
Erhverv/handel
#forretningsindsigt
435
Ledelse
#forretningsudvikling
110
Ledelse
#frivillighed
64
Diverse
#fællesskab
50
Diverse
#fødevarer
28
Landbrug/fødevarer
#følelsesmæssigintelligens
4.128
Ledelse
#genanvendelse
34
Miljø/bæredygtighed
#genbrug
47
Miljø/bæredygtighed
#gdpr
29.479
Teknologi
#globalhandel
400
Finans/økonomi
#globalisering
704
Erhverv/handel
#grafiskdesign
7.976
Salg/markedsføring
#grønland
17
Geografi
#grønomstilling
183
Miljø/bæredygtighed
#handel
16.762
Erhverv/handel
#hygge
169
Diverse
#informationssikkerhed
612
Teknologi
#indkøb
31
Erhverv/handel
#inspiration
898.023
Diverse
#internationalisering
45
Erhverv/handel
#iværksætter
184
Iværksætteri
#iværksætteri
323
Iværksætteri
#job
905.743
HR og job
#jobcenter
97
HR og job
#jobdk
377
HR og job
#jobmulighed
32
HR og job
#jobopslag
22.232
HR og job
#jobsøgende
274
HR og job
#jobsøgning
1.105
HR og job
#jobsøgningsglæde
311
HR og job
#kapital
31
Finans/økonomi
#karriere
6.681
HR og job
#karriererådgivning
48
HR og job
#klima
379
Miljø/bæredygtighed
#kommune
47
Stat og kommune
#kommuner
47
Stat og kommune
#kommuner
47
Stat og kommune
#kommunikation
11.600
PR/kommunikation
#kompetencer
28
Skole/uddannelse
#konsulent
46
Rådgivning
#konsulenter
3.359
Rådgivning
#kunstigintelligens
8.745
Teknologi
#kvalitet
110
Diverse
#københavn
47
Geografi
#landbrug
53
Landbrug/fødevarer
#leasing
6.220
Finans/økonomi
#ledelse
25.736
Ledelse
#ledelsesrådgivning
9.542
Rådgivning
#lederskab
40
Ledelse
#ledig
116
HR og job
#ledigstilling
1.081
HR og job
#ledigtjob
16
HR og job
#lillevirksomhed
649
Erhverv/handel
#linkedin
1.121.626
Sociale medier
#linkedingrupper
39
Sociale medier
#linkedinprofil
28
Sociale medier
#linkedintip
926
Sociale medier
#linkedintips
17.273
Sociale medier
#livslanglæring
34
Skole/uddannelse
#læring
91
Skole/uddannelse
#madspild
61
Miljø/bæredygtighed
#markedsføring
5.371
Salg/markedsføring
#marketingbudget
50
Salg/markedsføring
#miljø
103
Miljø/bæredygtighed
#modcorona
83
Diverse
#netværk
365
Erhverv/handel
#nyeudfordringer
114
HR og job
#nytjob
1.614
HR og job
#odense
124
Geografi
#onlinehandel
2.693
Erhverv/handel
#optimering
23
Ledelse
#organisationsudvikling
42
Ledelse
#outplacement
4.646
HR og job
#personale
173
HR og job
#personligbranding
56
Diverse
#politik
233
Politik
#powerjobsøgerne
894
HR og job
#projektledelse
311
Ledelse
#reklame
24
Salg/markedsføring
#rekruttering
1.803
HR og job
#rengøring
35
Diverse
#reputationmanagement
6.863
PR/kommunikation
#salg
8.006
Salg/markedsføring
#salgstekst
218
Salg/markedsføring
#salgstræning
28
Salg/markedsføring
#samarbejde
3.246
Ledelse
#samfundssind
25
Diverse
#samskabelse
77
Ledelse
#selvstændig
75
Erhverv/handel
#smdk
26
Sociale medier
#socialemedier
3.600
Sociale medier
#socialfriday
22
Begivenheder
#socialselling
35.255
Sociale medier
#socialtentreprenørskab
668
Iværksætteri
#smv
111
Erhverv/handel
#sparring
42
Rådgivning
#teknologi
39.996
Teknologi
#tekstforfatter
66
Salg/markedsføring
#turisme
71
Turisme
#udbud
67
Erhverv/handel
#uddannelse
816
Skole/uddannelse
#udvikling
215
Ledelse
#undervisning
4.553
Skole/uddannelse
#valuta
1.495
Finans/økonomi
#vejledning
29
Diverse
#verdensmål
249
Miljø/bæredygtighed
#verdensmålene
64
Miljø/bæredygtighed
#viansætter
895
HR og job
#vidensdeling
46
Diverse
#video
31.997
Salg/markedsføring
#virksomhedsopstart
2.026
Iværksætteri
#visitdenmark
48
Turisme
#vækst
40
Finans/økonomi
#økologi
50
Miljø/bæredygtighed
#økonomi
4.427
Finans/økonomi

Vi anbefaler at du altid bruger billeder, video eller dokumenter som visuel stopeffekt i dine indlæg for at få din målgruppe til at stoppe op ved lige netop din opdatering.

Facebook lavede på et tidspunkt en undersøgelse, der viser at den moderne social media bruger hver dag scroller hvad der svarer til cirka 90 meter på de sociale medier eller det samme som højden på frihedsgudinden.

Det gælder derfor om at fange dit netværks opmærksomhed, når de scroller løs. For hvert indlæg får kun få millisekunders opmærksomhed. Her er billeder og video bare den mest effektive måde at få folk til at stoppe op, og bruge lidt længere tid på dit opslag fremfor rene tekstopslag, der hurtigt bliver scrollet forbi og overset.

Blogindlæg om hvordan du fanger dit netværks opmærksomhed på LinkedIn

Du kan bruge mange forskellige former for billeder, og de må gerne være med mennesker, med markante farver, store bogstaver og tal. Det kan også en gang imellem være med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så du kan få dine læsere til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Du kan uploade op til 9 billeder i alt i et indlæg. Det kan du bruge til at vise mere end bare et billede fra eksempelvis et seminar eller foredrag. Det kan også bruges til at vise en slags tidsforløb eller lignende.

For at uploade flere billeder kræver det bare at du markere dem i ét hug, når du klikker på knappen og skal vælge filerne.

Du kan bestemme rækkefølgen af dine billeder ved at navngive dem i alfabetisk rækkefølge eller med tal (1, 2, 3 o.s.v.) i starten eller slutningen af filnavnet. Hvis du gør det fra din smartphone kan du bestemmer rækkefælgen ved at klikke på billede i den rækkefølge du ønsker at de bliver vist i.

Du kan bruge links i indlæg til at få læserne gjort nysgerrige på noget, der er på dit website eller din blog. Det kan også være et andet eksternt website som eksempelvis en artikel på en avis eller en analyse, der understøtter dit budskab. Indsæt derfor gerne et link i din tekst, så dine læsere kan få mere information ved at følge linket.

Sådan får du øget engagement på din LinkedIn indlæg

Jeg vil runde guiden af med nogle hurtige små ninjatricks til hvordan du kan få øget engagementet på dine indlæg på LinkedIn.

Skriv gerne dine opdateringer på mere end 4 linier. Det gør nemlig, at LinkedIn sætter en “show more/vis mere” knap ind på et tidspunkt i din tekst, når teksten bliver “for lang”. Hvis du kan få dine læsere til at trykke på ”show more/vis mere”, opfatter LinkedIn det som om, at din opdatering er mere interessant og den bliver vist til flere.

Nøjagtig det samme sker, hvis du indsætter links i dine opdateringer. Klikker dine læsere på linket, vil LinkedIn opfatte det, som om det er en lidt mere interessant opdatering end dem som der ikke bliver klikket på, og dit budskab bliver derfor spredt mere ud i netværket.

Indsætter du billeder i dine opdateringer, og dine læsere klikker på billedet, vil LinkedIn også opfatte det, som om det er en interessant opdatering og den bliver vist til flere. Et lille tip er en gang imellem at indsætte et billede med meget små bogstaver og tal eller lidt mørkt og sløret, så dine læsere bliver nødt til at klikke på billedet for at se hvad der står eller hvem der er på.

Forsøg dig også gerne med at indsætte mere end et billede i dit LinkedIn indlæg. Som tidligere nævnt kan du faktisk indsætte op til 9 billeder, og det kan også være med til at øge engagementet på dit opslag, hvis du skubber til netværkets nysgerrighed efter at ville se flere billeder.

Jeg vil slutte min guide med at ønske dig held og lykke med at skrive relevante og værdifulde indlæg på LinkedIn.

De venligste hilsner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *