Sådan definerer du en social selling strategi og taktik og får eksekveret på den
SOCIAL SELLING STRATEGI: Hvordan definerer du en social selling strategi og taktik (eller social media strategi i det hele taget), og hvordan eksekverer du på den, når du vil i gang med at indarbejde denne nye metodik og sociale medier som eksempelvis LinkedIn i dine daglige salgs- og markedsføringsindsatser?
Det drejer sig først og fremmest om, at virksomhedens salgs- og marketingledelse sætter sig sammen, og bruger noget tid på at arbejde med selve processen, som efter min mening indeholder følgende tre trin:
- Strategi
- Taktik
- Eksekvering
For mig handler det om at tage en systematisk tilgang til processen, og at du og resten af salgs- og marketingledelsen stiller en lang række spørgsmål. Det handler også om at være skarp på, hvad der er “vigtigt” (strategien) og hvad der “haster” (taktikken).
Dette blogindlæg er baseret på en podcast episode som jeg har lavet sammen med min gode podcast buddy Leon Birdi.
I løbet af podcasten kommer vi igennem den proces, der er beskrevet nedenfor – lige fra den indledende definition af strategi og taktik, over til nok det sværeste i form af selve eksekveringen i hverdagen.
Da vi forberedte os til podcasten, satte vi os en målsætning om at komme fra A til Å, og være meget konkrete og operationelle således, at du kan overføre det til din egen hverdag.
Vi har derfor “krydret” podcasten med masser af eksempler fra vores egene respektive virksomheder, og deler ærligt og åbent ud af vores erfaringer indenfor de forskellige former for sociale medier og indholdstyper.
Det er en ganske lang podcasts, da den er på hele 3 timer og 22 minutter i alt. Omvendt kommer vi hele vejen rundt om emnet – i hvert fald efter vores egen mening 😊
Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor eller søge efter Social Selling Radio podcasten på din favorit podcast afspiller på din smartphone.
Det første, der skal defineres, er selve LinkedIn og social selling strategien.
Det gælder om at finde ud af, hvor du er i dag. Hvad er din eller din virksomheds position, altså hvad er afsættet. Dernæst handler det i høj grad om at definere “rejsen” og et bredere perspektiv, og hvor vi gerne vil hen i den sidste ende. Andre nøgleord i denne sammenhæng kan være fremtid, forberedelse og planlægning, forventninger, risiko og vigtighed.
Her kan du med fordel stille disse spørgsmål:
- Hvad er vores nuværende situation og position?
- Hvilke indsatser laver vi nu og på hvilke kanaler er vi?
- Hvad er det som vi ønsker at opnå gennem social selling og vores tilstedeværelse på de sociale medier?
- Hvad ønsker vi at flytte hos vores kunder?
- Hvordan ser vores brand og identitet ud?
- Hvad er kundernes oplevelse og perception af vores brand og virksomhed?
- Hvorfor driver vi vores virksomhed? (“Why”)
- Hvordan er vores overordnede kommunikationsstrategi?
- Hvad ønsker vi at opnå ved at indarbejde social selling i vores salgs- og marketingindsatser?
- Skal det bruges til at skabe øget synlighed?
- Skal det bruges til lead-genering og/eller lead nurturering?
- Skal det bruges til employer branding med henblik på at tiltrække nye medarbejdere og fastholde eksisterende medarbejdere?
Dernæst handler det om at fastlægge en taktik, som understøtter strategien. Hvor strategien kan ses som “rejsen” handler taktik mere om “turen” eller “turene” og et mere smalt, her og nu perspektiv. Andre nøgleord i forhold til taktik kan være haster, aktiviteter, opgaver og reaktion.
I den sammenhæng kan du stille spørgsmål som eksempelvis:
- Hvad er vigtigt for os at kommunikere?
- Hvad er vores kommunikative fyrtårne, altså emner som er vigtige for os at kommunikere for at opnå vores strategiske målsætninger?
- Hvilke primære målgruppe ønsker vi at kommunikere til og med?
- Er der sekundære målgrupper som vi også ønsker at ramme?
- Hvilke platforme skal vi være tilstede på?
- Hvilken tone og sprog skal vi kommunikere i til målgrupper og på de forskellige platforme?
- Hvilke typer content skal vi bruge for at ramme vores primære og sekundære målgrupper?
Sidst, men ikke mindst, skal der også tales eksekvering. Vi kan have nok så gode planer for strategi og taktik, men uden eksekvering kommer vi ingen vegne.
Her kan eksempelvis følgende spørgsmål bruges:
- Hvilke ressourcer er der afsat til social selling projektet?
- Hvilke personer skal der være tilknyttet de forskellige platforme?
- Hvem har ansvar for at udarbejde digitale kampagner?
- Hvem laver content og indhold?
- Hvem styrer og koordinerer contentkalenderen?
- Hvem poster content og hvor ofte?
- Hvilke KPI’ere skal der arbejdes med?
- Hvem eksekverer på de digitale kampagner?
- Hvem har ansvar for at kommunikere med personer, der skriver til os på de sociale medier?
Jeg vil runde blogindlægget af med en opfordring til dig.
Sørg for at få lavet en skriftlig plan ud fra dit arbejde med at definere strategi, taktik og eksekvering.
Når vi hjælper kunder med strategi- og taktik workshops, har vi gode erfaringer med at udarbejde et dokument med en klar og tydelig “køreplan” for social selling projektet.
Det gør at alle interessenter og involverede er klar over de fastlagte målsætninger og forventninger til retning og indsatser.
Samtidigt giver det dig et skriftlig grundlag at lave en løbende evaluering af social selling projektet ud fra.
Jeg anbefaler, at du indledningsvis gør det hver måned i det første halve års tid, og derefter gør det en gang i kvartalet.
Endelig er det altid godt at have en skriftlig plan at falde tilbage på, når du populært sagt falder af hesten og ikke får fokuseret og eksekveret på dine social selling indsatser.
Så skal du ikke til at starte forfra, men kan netop tage din plan frem, og fortsætte fra, hvor du slap sidst.
God fornøjelse med at få defineret din social selling strategik og taktik 💪🏻
De venligste hilsner
Skriv et svar