Sådan skiller Supporters sig ud fra konkurrenterne
Hvordan kan du skille dig kommunikations- og værdimæssigt ud fra dine konkurrenter? Det kan du gøre ved at bruge den såkaldte “why” model, som også er kendt under navnet “The Golden Circle”. Denne model er opfundet af den amerikanske forfatter Simon Sinek. Han var nysgerrig efter at finde ud af, hvad det er som gør, at nogle virksomheder og individer formår at skille sig markant ud fra andre i deres kommunikation mod kunderne og omverdenen.
Stort set hver eneste gang vi starter et social selling projekt hos en kunde, så bruger vi “why” modellen til at skabe et kommunikationsmæssigt fyrtårn. Et af de vigtigste elementer i social selling metodikken handler om at inspirere kunderne og skabe en værdimæssigt forbindelse med dem. Derfor skal man også have et stærkt kommunikationsmæssigt fyrtårn at gå ud fra, når man via social selling og content marketing skal til at kommunikere til og med kunderne på de sociale medier. Det handler derfor om, at sætte ord på, hvorfor vi gør det vi gør som virksomhed.
Hvilken proces skal vi igennem?
For at en virksomhed kan finde frem til sit “why”, skal den arbejde med at få defineret de tre elementer i “The Golden Circle”:
- WHAT: Hvad er det vi sælger?
- HOW: Hvordan gør vi det?
- WHY: Hvorfor gør vi det vi gør?
Det lyder måske umiddelbart som en forholdsvis nem proces at komme igennem. Ikke desto mindre er der mange virksomheder, som helt har glemt årsagen til, hvorfor at virksomheden oprindeligt blev stiftet, og hvilket problem de startede med at løse for deres målgruppe. Virksomhederne har derfor mest af alt kommunikeret “what” og “how”, og der skal derfor arbejdes med at finde frem til det reelle “why”. Det har således stor betydning, at virksomheden får lavet en tydelig definition af de tre elementer i “The Golden Circle” således, at vi kan få skabt det klare kommunikationsmæssige fyrtårn, der skal være udfaldet af en sådan workshop.
Vi vil skabe begejstring!
Vi har lavet en podcast episode om, hvordan det foregik da Roskilde-virksomheden Supporters A/S skulle igennem en “why” workshop og proces. Hvordan fandt de frem til deres “why”, som for øvrigt er “Vi vil skabe begejstring”. Og hvordan bruger Supporters det nu til at skille sig ud kommunikations- og værdimæssigt fra konkurrenterne.
Det er Social Selling Companys Leif Carlsen, der har interviewet to af ejerne bag Supporters i form af Jesper Jønsson og Jan Grested. Der blev til en podcast episode af cirka fem kvarters varighed, hvor Jesper og Jan deler ud af masser af guldkorn og konkret inspiration til, hvordan du og din virksomhed kan skille sig ud fra dine konkurrenter.
I podcast episoden taler vi blandt andet om:
- Produkter, services og virksomheder minder mere og mere om hinanden nu om dage
- Produktkvaliteten er generelt steget meget over de sidste 10-20 år
- “Being good is the new average”
- Hvad går “The Golden Circle” modellen ud på?
- Hvordan fandt Supporters frem til deres “why”?
- Hvordan bruger Supporters deres “why” til at skille sig ud med?
- “Why” er en ledestjerne for virksomhedens værdier
Her kan du lytte til podcasten
Du kan også abonnere på vores podcast, så du automatisk får besked når der kommer nye episoder. Det er helt gratis og utrolig nemt, og du kan altid afmelde abonnementet. For at abonnere på podcasten via iTunes, så klik på dette link. Hvis du har en Android smartphone kan du abonnere på podcasten via Stitcher på dette link. Du kan også abonnere på vores podcast via SoundCloud ved at klikke på dette link.
God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)
Du er meget velkommen til at dele podcasten med Jesper Jønsson og Jan Grested med dine kollegaer, i dit netværk eller med andre, som du tænker kan have værdi af at lytte til podcasten.
De venligste hilsner
Skriv et svar