Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Her finder du et blogindlæg og en podcast episode om, hvad Employee Advocacy er og hvad du kan bruge det til

    Hvad er Employee Advocacy?

    Leif Carlsen2025-04-26T10:28:50+02:00
    By Leif Carlsen

    Hvad er Employee Advocacy eller på dansk medarbejderambassadørskab? Det er et forholdsvist nyt begreb, som dækker over når en virksomhed aktivt bliver promoveret af sine medarbejdere på de sociale medier eller i offline sammenhæng. Derved optræder medarbejderne som ambassadører for virksomheden.

    Historisk set har der altid eksisteret Employee Advocacy i form af medarbejdere, der proaktivt har omtalt virksomheden og dennes produkter i positive vendinger. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med en familiefødselsdag, en hyggelig middag hos vennerne eller til fodboldtræningen. Nu om dage giver de sociale medier mulighed for at nå meget bredere ud med disse budskaber.

      Overblik

    • Hvad kendetegner en Employee Advocate?
    • Det handler om troværdighed
    • Vi stoler mere på personer end på virksomheder
    • Hvad er fordelene ved EA?
    • Kom i gang med Employee Advocacy

    Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

    Profilfoto af Anne FrostNærværende blogindlæg er faktisk baseret på en podcast episode, hvor jeg havde inviteret ledelsesrådgiver og ledelsescoach Anne Frost en tur i vores studie for for at tale om Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab.

    Anne har en stor viden på området, og deler gladeligt ud af dette i podcast episoden. Det blev derfor også til en episode på næsten to timer. Vi taler blandt andet om, hvad medarbejderambassadørskab helt konkret går ud på, og hvad man som virksomhed kan opnå ved det, hvis det bliver gjort rigtigt og helhjertet.

    Vi kommer også ind på, hvad der er af potentielle fælder og ikke mindst om betydningen af, at ledelsen tager ejerskab på et Employee Advocacy projekt.

    Vi får også talt lidt om Employee Advocacy værktøjer med særlig fokus på kommunikationsværktøjet Slack. Hvis du kender lidt til Anne, så ved du sikkert allerede at hun er Danmarks ubetingede største fan af Slack, men det kan du høre mere om i podcasten 😊

    Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor.

    ► Apple Podcasts   ► Google Podcasts   ► Podimo   ► SoundCloud   ► Spotify   ► Stitcher   

    Hvad kendetegner en Employee Advocate?

    I overskrifter er en Employee Advocate kendetegnet ved at

    • han/hun er stolt over sin virksomhed og er begejstret for det virksomheden laver
    • han/hun anbefaler derfor også sin virksomheds produkter eller services overfor familie og venner
    • han/hun omtaler virksomheden positivt og skaber opmærksomhed omkring denne via de sociale medier og i offline sammenhæng
    • han/hun er en ekspert på sit område og kan således fungerer som talsperson på virksomhedens vegne
    • han/hun kan hjælpe med at inspirere andre dele af organisationen i.f.t. Employee Advocacy tankegangen

    Det handler om troværdighed

    I bund og grund handler Employee Advocacy om at øge troværdigheden og tilliden til en virksomhed og dennes produkter og services.

    En virksomhed kan sagtens opnå en eller anden grad af troværdighed hos sine kunder og samarbejdspartnere. Men den kan sjældent nå op på samme niveau som den tillid, der kan skabes mellem virksomhedens medarbejdere og virksomhedens kunder.

    Employee Advocacy handler om at øge tilliden til en virksomhed gennem medarbejdernes ambassadørskab

    For det er mennesker, der handler med mennesker – ikke virksomheder, der handler med mennesker. I den sammenhæng bruger vi ofte den såkaldte “Know-Like-Trust-Buy” model.

    Så når det er virksomhedens medarbejdere, der af sig selv fortæller om virksomheden og dennes produkter og services til familie, venner og bekendte, virker det langt mere troværdigt, end hvis det er virksomheden som kommunikerer via kommercielle budskaber som reklamer og annoncer.

    Vi stoler mere på personer end virksomheder

    Vi stoler ganske enkelt mere på, hvad en oprigtigt begejstret medarbejder siger end hvad en virksomhed siger. Det gør en forskel om det er et menneske af kød og blod, der står på mål for tingene, eller om det er en virksomhed.

    Det er her at medarbejderambassadøren er en vigtig “influencer” eller influent i forhold til potentielle nye kunder. Samtidigt kan det fastholde nuværende kunder, fordi de føler at de er i hænderne på en kompetent og engageret medarbejder.

    Vi stoler mere på personer end virksomheder og det er netop hvad Employee Advocacy handler om

    Selvfølgelig findes der eksempler på virksomheder, der har fået etableret så stærkt et brand, at dette i sig selv er med til at skabe tillid til virksomheden.

    Et eksempel på dette er Apple, men selv her er det mennesker, der har været med til at etablere og dyrke brandopfattelsen. Mange tænker stadig på nu afdøde Steve Jobs som den absolutte personificering af Apple.

    Det er også derfor, at vi efter hans død, hører passionerede Apple-kunder kommentere nye produkter og funktioner, som de ikke opfatter som værende i tråd med Jobs ånd. Så kan man blandt andet læse kommentarer som at “det var aldrig sket, hvis Steve Jobs stadig levede”.

    Hvad er fordelene ved at arbejde med Employee Advocacy?

    Der er indtil flere fordele ved at arbejde med Employee Advocacy i sin virksomhed.

    Efter min mening drejer det sig mest af alt om at øge kundernes tillid til virksomheden og deres produkter og services. Det gælder både i forhold til at fastholde de nuværende kunder, men i høj grad også i forhold til at tiltrække nye kunder.

    Sidst, men ikke mindst, så øger det i høj grad også det interne engagement i virksomheden ved at medarbejderambassadørerne er med til at sprede begejstring og god energi blandt kollegerne.

    Ultimativt kan Employee Advocacy være med til at øge den samlede medarbejdertilfredshed.

    Kom i gang med Employee Advocacy

    Konklusion i.f.m. dette blogindlæg

    Hvad kan du så gøre for at komme i gang med Employee Advocacy i din virksomhed?

    Det simple svar er, at du “bare” skal have nogle super fede produkter og services, og sørge for at have nogle medarbejdere, som er så begejstrede for deres arbejde og virksomhed, at de slet ikke kan lade være med at blære sig med det 😊

    Du tænker måske, at det lyder som noget der er forbeholdt store internationale virksomheder som Facebook, Google og Apple. Men sådan behøver det slet ikke at være. Faktisk kan helt “almindelige” virksomheder sagtens være med når det gælder medarbejderambassadørskab.

    I bund og grund kræver det at du har medarbejdere, der er så entusiastiske og glade for deres virksomhed og deres produkter, at de gerne vil fortælle om det til deres familie, venner og netværk.

    Dernæst drejer det sig som at få sat medarbejderambassadørskabet i system og gøre det til en fastforankret proces.

    Ved at gøre det, kan du forstærke effekten af Employee Advocacy og potentielt set nå meget bredt ud via medarbejdernes netværk – både det fysiske og via sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook, Instagram og TikTok.

    God fornøjelse med at komme i gang med at arbejde med Employee Advocacy i din virksomhed.

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    I Social Selling Community kan du få svar live på alle dine spørgsmål og få feedback på tekster til dine LinkedIn-opslag hver fredag, adgang til arkiv med over 100 videoer indenfor LinkedIn og social selling samt skabelonbibliotekKlik her for mere information

    Author

    Leif Carlsen

    Leif Carlsen er social selling og LinkedIn ekspert, kursusinstruktør, foredragsholder og medstifter af Social Selling Company og Learning Community. Han brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende LinkedIn forretningsmæssigt ved hjælp af social selling metodikken. Leif er også vært på Social Selling Radio, som er Danmarks første podcast med social selling metodikken som omdrejningspunkt og et særligt fokus på LinkedIn. | Læs mere om Leif | Følg Leif på LinkedIn | Følg Leif på X

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Social selling kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.