Hvad er Employee Advocacy?
Hvad er Employee Advocacy eller på dansk medarbejderambassadørskab? Det er et forholdsvist nyt begreb, som dækker over når en virksomhed aktivt bliver promoveret af sine medarbejdere på de sociale medier eller i offline sammenhæng. Derved optræder medarbejderne som ambassadører for virksomheden.
Historisk set har der altid eksisteret Employee Advocacy i form af medarbejdere, der proaktivt har omtalt virksomheden og dennes produkter i positive vendinger. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med en familiefødselsdag, en hyggelig middag hos vennerne eller til fodboldtræningen. Nu om dage giver de sociale medier mulighed for at nå meget bredere ud med disse budskaber.
Hvis du vil høre blogindlægget som podcast
Nærværende blogindlæg er faktisk baseret på en podcast episode, hvor jeg havde inviteret ledelsesrådgiver og ledelsescoach Anne Frost en tur i vores studie for for at tale om Employee Advocacy og medarbejderambassadørskab.
Anne har en stor viden på området, og deler gladeligt ud af dette i podcast episoden. Det blev derfor også til en episode på næsten to timer. Vi taler blandt andet om, hvad medarbejderambassadørskab helt konkret går ud på, og hvad man som virksomhed kan opnå ved det, hvis det bliver gjort rigtigt og helhjertet.
Vi kommer også ind på, hvad der er af potentielle fælder og ikke mindst om betydningen af, at ledelsen tager ejerskab på et Employee Advocacy projekt.
Vi får også talt lidt om Employee Advocacy værktøjer med særlig fokus på kommunikationsværktøjet Slack. Hvis du kender lidt til Anne, så ved du sikkert allerede at hun er Danmarks ubetingede største fan af Slack, men det kan du høre mere om i podcasten 😊
Du kan lytte til podcast episoden ved at klikke på play-knappen nedenfor.
I overskrifter er en Employee Advocate kendetegnet ved at
- han/hun er stolt over sin virksomhed og er begejstret for det virksomheden laver
- han/hun anbefaler derfor også sin virksomheds produkter eller services overfor familie og venner
- han/hun omtaler virksomheden positivt og skaber opmærksomhed omkring denne via de sociale medier og i offline sammenhæng
- han/hun er en ekspert på sit område og kan således fungerer som talsperson på virksomhedens vegne
- han/hun kan hjælpe med at inspirere andre dele af organisationen i.f.t. Employee Advocacy tankegangen
I bund og grund handler Employee Advocacy om at øge troværdigheden og tilliden til en virksomhed og dennes produkter og services.
En virksomhed kan sagtens opnå en eller anden grad af troværdighed hos sine kunder og samarbejdspartnere. Men den kan sjældent nå op på samme niveau som den tillid, der kan skabes mellem virksomhedens medarbejdere og virksomhedens kunder.
For det er mennesker, der handler med mennesker – ikke virksomheder, der handler med mennesker. I den sammenhæng bruger vi ofte den såkaldte “Know-Like-Trust-Buy” model.
Så når det er virksomhedens medarbejdere, der af sig selv fortæller om virksomheden og dennes produkter og services til familie, venner og bekendte, virker det langt mere troværdigt, end hvis det er virksomheden som kommunikerer via kommercielle budskaber som reklamer og annoncer.
Vi stoler ganske enkelt mere på, hvad en oprigtigt begejstret medarbejder siger end hvad en virksomhed siger. Det gør en forskel om det er et menneske af kød og blod, der står på mål for tingene, eller om det er en virksomhed.
Det er her at medarbejderambassadøren er en vigtig “influencer” eller influent i forhold til potentielle nye kunder. Samtidigt kan det fastholde nuværende kunder, fordi de føler at de er i hænderne på en kompetent og engageret medarbejder.
Selvfølgelig findes der eksempler på virksomheder, der har fået etableret så stærkt et brand, at dette i sig selv er med til at skabe tillid til virksomheden.
Et eksempel på dette er Apple, men selv her er det mennesker, der har været med til at etablere og dyrke brandopfattelsen. Mange tænker stadig på nu afdøde Steve Jobs som den absolutte personificering af Apple.
Det er også derfor, at vi efter hans død, hører passionerede Apple-kunder kommentere nye produkter og funktioner, som de ikke opfatter som værende i tråd med Jobs ånd. Så kan man blandt andet læse kommentarer som at “det var aldrig sket, hvis Steve Jobs stadig levede”.
Der er indtil flere fordele ved at arbejde med Employee Advocacy i sin virksomhed.
Efter min mening drejer det sig mest af alt om at øge kundernes tillid til virksomheden og deres produkter og services. Det gælder både i forhold til at fastholde de nuværende kunder, men i høj grad også i forhold til at tiltrække nye kunder.
Sidst, men ikke mindst, så øger det i høj grad også det interne engagement i virksomheden ved at medarbejderambassadørerne er med til at sprede begejstring og god energi blandt kollegerne.
Ultimativt kan Employee Advocacy være med til at øge den samlede medarbejdertilfredshed.
Hvad kan du så gøre for at komme i gang med Employee Advocacy i din virksomhed?
Det simple svar er, at du “bare” skal have nogle super fede produkter og services, og sørge for at have nogle medarbejdere, som er så begejstrede for deres arbejde og virksomhed, at de slet ikke kan lade være med at blære sig med det 😊
Du tænker måske, at det lyder som noget der er forbeholdt store internationale virksomheder som Facebook, Google og Apple. Men sådan behøver det slet ikke at være. Faktisk kan helt “almindelige” virksomheder sagtens være med når det gælder medarbejderambassadørskab.
I bund og grund kræver det at du har medarbejdere, der er så entusiastiske og glade for deres virksomhed og deres produkter, at de gerne vil fortælle om det til deres familie, venner og netværk.
Dernæst drejer det sig som at få sat medarbejderambassadørskabet i system og gøre det til en fastforankret proces.
Ved at gøre det, kan du forstærke effekten af Employee Advocacy og potentielt set nå meget bredt ud via medarbejdernes netværk – både det fysiske og via sociale medier som eksempelvis LinkedIn, Facebook, Instagram og TikTok.
God fornøjelse med at komme i gang med at arbejde med Employee Advocacy i din virksomhed.
De venligste hilsner
Skriv et svar