Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
7. december 2018
07 dec 2018

Kan du lære et nyt sprog (eller andre færdigheder) på bare én dag?

3 minutters læsning

Blogindlæg om det at  lære nyt og tage den nye viden i brugKan du lære et nyt sprog (eller andre færdigheder) på bare én dag? Altså forstået på den måde, at hvis du eksempelvis fik at vide af din chef, at du skulle lære at tale et helt nyt sprog, eksempelvis fransk, i løbet af bare én dag for at kunne bruge det overfor virksomhedens kunder næste dag, hvordan ville du så reagere på det? Og tror du at det ville kunne lade sig gøre at lære et nyt sprog på bare én dag?

Du skal vide, at din chef selvfølgelig har de bedste intentioner om at ville tilbyde dig et heldagskursus i fransk for netop at klæde dig på til at kunne tale fransk med de potentielle nye kunder den næste hverdag.

Du skal også vide, at din chef har stor tiltro til, at lige netop dette heldagskursus faktisk vil gøre det muligt for dig at mestre sproget. Og at det faktisk er muligt for dig at tilegne viden i løbet af få timer, og derefter at kunne kapitalisere på det med det samme i forhold til jeres kunder.
 

Det bliver nok lidt af en udfordring!

Du kan måske fornemme hvor jeg vil hen med denne artikel.

At det i det hele taget bliver mere end svært at lære flydende fransk i løbet af et dagskursus på 6-8 timer. Realistisk set bliver det noget, som kommer til at tage måneder at dygtiggøre dig indenfor. Og hvis vi skal være ekstra realistiske, så kommer det til at 1-2 år at mestre det franske sprog, hvis du vel at mærke træner det hver dag og også effektivt set bruger det i din hverdag.

Screendump af Thomas Martinsens opslagJeg er blevet motiveret til at skrive denne artikel ud fra et indlæg fra Thomas Martinsen fra videokursus.com. I indlægget beskriver han at mange af hans kursister ikke har afsat ressourcer til videoproduktion efter kurset. Chefen forventer en i øvrigt presset medarbejder sætter sig ind i et helt nyt fagområde som video, dygtiggør sig, øver sig, og tænker kreativt – oven i en kalender og arbejdsdag der er 150 procent booket.

Jeg oplever desværre ofte den samme problemstilling som Thomas beskriver i sit indlæg.

Det pudsige er – efter min mening – at mange chefer forventer at medarbejderne kan lære et nyt “sprog” (uanset om det er videoredigering, social selling eller noget helt tredje) i løbet af 1-2 dages undervisning, og at det så er noget, der bliver implementeret i løbet af kort tid.

Samtidigt forventer mange chefer, at når de nu har investeret i en heldagsworkshop eller to, så kommer det til at give en gevinst i løbet af stort set nul-komma-fem, ja, nærmest her og nu. Dernæst at et heldagskursus selvfølgelig kommer til at have en langvarig effekt over de næste 1-2 år.
 

Forandringer tager tid

Blogindlæg om behovet for at tænke change management i forhold til social sellingRealiteterne er imidlertid, at denne form for forandringer (og vel nærmest alle mulige andre former for forandringer) kommer til at tage tid – sandsynligvis forholdsvis lang tid. Så med mindre at du er et naturtalent indenfor det franske, så kommer de færreste til at lære at kunne tale fransk i løbet af et kursus på 8 timer.

Det samme gælder det at lære at optage og redigere videoer, indarbejde social selling i de daglige salgsindsatser eller indarbejdelse af et nyt CRM-system, hvis du ellers ikke har det som din primære disciplin.

At lære nyt i din hverdag – uanset om du skal lære et nyt sprog eller tage en ny salgsmetodik i brug – er noget der skal afsættes tid til. Både for at kunne lære det (indlæring), men ikke mindst også for at tage det i brug rent praktisk (eksekvering).
 

Kom i gang med at bruge din nyerfarede viden

Og lige netop det med eksekvering og tage din nyerfarede viden i brug, er faktisk et meget vigtigt element i det at få noget ud af undervisningen.

Man taler om begrebet “The Forgetting Curve” og at vi meget hurtigt glemmer ny viden, hvis vi ikke meget hurtigt tager den i brug. Faktisk kan den viden, som du har fået under en workshop være væk i løbet af forholdsvis få dage, hvis du ikke gør noget aktivt for at bruge den nye viden, og på den måde fastholde den i din hukommelse.

Det er derfor en rigtig god idé at du – når du skal på et kursus eller en workshop – afsætter tid allerede dagen og dagene efter til at bearbejde den viden som du har fået, og at du proaktivt begynder at bruge det i din hverdag. På den måde hjælper du din hjerne med at fastholde den nye viden samtidigt med at du gennem gentagen brug af metodikker, processer og viden kan blive god til det.

Parlez-vous français? :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Tags: , , , , , , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2013-2019 Social Selling Company