Morten Resen: Fra nul til 1 million podcast downloads på 15 måneder
Morten Resen: Fra nul til 1 million podcast downloads på 15 måneder. Hvordan er det lykkedes for den tidligere tv-vært Morten Resen at opnå så imponerende et resultat? Er det bare held? Er det fordi at han er kendt fra landsdækkende tv? Eller er det hårdt arbejde og dygtigt håndværk? Eller er det en kombination af det hele? Alt dette og mere til er omdrejningspunktet i Social Selling Radio episode 64.
Forhistorien er at Morten tilbage i starten af 2016 valgte at stoppe som vært på TV 2-programmet “Go’ Morgen Danmark”.
I cirka ni år stod han op hver eneste morgen kl. 03.00 for at kunne lave tv og interviewe gæster fra kl. 6.30 til 9.00. Og jobbet sluttede desværre ikke, når Go’ Morgen Danmark var færdigt kl. 9.00. Arbejdsdagen fortsatte faktisk i mange timer endnu, hvilket også betød at der blev stillet store krav til Mortens fysiske og mentale overskud. Søvn blev således en konstant mangelvare.
Det var derfor også et job, der næsten per automatik ville have en eller anden form for udløbsdato.
Det var ganske enkelt utroligt hårdt at køre denne rutine år efter år. Dertil kommer den store pris, der også skal betales i forhold til børn og kone. Morten var jo kørt på arbejde længe, før børnene skulle op og i skole. Derfor begyndte glæden ved jobbet at blive overskygget af dårlig samvittighed og det hårde fysiske pres.
Hør blogindlægget som podcast
Morten valgte derfor i første omgang at tage orlov fra TV 2-jobbet for at finde ud af hvad han ville. Han havde puslet med idéen om at blive iværksætter, og gik samtidigt med tanker om at lave en podcast om lige netop iværksætteri.
Idéen havde han fået fra den amerikanske iværksætter Alex Blumberg, der havde etableret podcasten “Startup”. Her fortalte Alex historien omkring hele opstarten af hans virksomhed.
Morten valgte at lave en mere “åben” podcast om hele iværksætterprocessen end Alex Blumberg. Det betød blandt andet at Morten inviterede os lyttere med til møder med blandt andre banken, investorer, advokater, samarbejdspartnere og sponsorer. Selv processen omkring ansættelsen af en praktikant og afslaget fra en kapitalfond blev en del af podcasten.
Alt i alt handlede det for Morten om at være hudløs ærlig, og ikke kun dele succesoplevelser og de fede elementer. Det skulle også være plads til at kommunikere frustrationer, fiaskoer og nederlag.
Kort sagt skulle Mortens podcast indeholde både for- og bagsiden af medaljen.
Morten havde lavet en aftale med TV 2 om at han i første omgang ville tage et års orlov, og så derefter tage stilling til hvad der skulle ske.
Dette afstedkom næsten selvsagt en masse overvejelser fra Mortens side – ikke mindst i forhold til om at han overhovedet kunne få sit iværksætterprojekt op i luften og flyve.
Sidst, men ikke mindst, var Morten også nødt til at tage stilling til, om han var klar til at sige farvel til Go’ Morgen Danmark jobbet desuagtet udfordringerne med at han skulle alt for tidligt op fem dage om ugen med de dertilhørende ulemper – ikke mindst i forhold til hans familie.
I den sidste ende valgte Morten at sige farvel til det faste job, og kaste sig ud i det usikre ved at give hans iværksætterprojekt al hans vågne tid.
Dette resulterede i den officielle kickstart af GoLittle, som Morten selv betegner som en slags TripAdvisor for børnefamilier.
Hvordan er det så gået indtil nu? Udover at Morten har brugt oceaner af tid på at få blandt andet Jesper Buch og Birgit Aaby ombord som investorer, så er der brugt masser af kræfter på udviklingen af GoLittle app’en.
Men når det er sagt, så har Morten endnu ikke et færdigt produkt som han kan gå til markedet med. Morten har idéen, konceptet og et firmanavn og har fået 1,8 millioner kroner i funding, men han har endnu ikke noget, der kan materialiseres overfor potentielle kunder.
Alle startups og iværksættere kender til den helt grundlæggende udfordring med, at man vil gerne vil kommunikere så hurtigt som muligt til markedet, for at skabe interesse for virksomheden og produktet, men at det er utroligt svært uden et konkret produkt. Denne udfordring har Morten selvfølgelig også.
Ikke desto mindre er det faktisk lykkedes for ham – gennem hans startup podcast – at skabe et slags community omkring GoLittle. Podcasten har været downloadet en million gange på cirka 15 måneder, og GoLittle’s Facebook side har allerede over 7.000 følgere.
Så der er ingen tvivl om, at Mortens podcast har været med til at skabe en exceptionel stor opmærksomhed omkring GoLittle projektet desuagtet at der endnu ikke findes et konkret produkt, der kan købes.
For at bruge Mortens egne ord, så siger han selv at podcasten har været med til at give ham 90 procent af alt! Det har givet ham synlighed på en måde, som han ville have haft svært ved at opnå på anden vis, med mindre at han ville bruge annoncekroner på det.
Han har fået opbygget en solid base af mennesker, der dels lytter til hans podcast og dels følger ham på de sociale medier. Dermed har Morten en utrolig stærk base som fundament, når han er klar til at launche GoLittle helt officielt.
Der er utvivlsomt masser at lære af Morten og hans historie.
Han har selvfølgelig fordel af, at være kendt vært fra en landsdækkende tv-kanal, men når det er sagt, så kan ingen tage det super solide stykke håndværk, som Mortens startup podcast nu engang er, fra ham. Det er ganske enkelt en fantastisk godt produceret podcast, som på så mange måder skiller sig ud fra de mere klassiske podcasttyper.
Jeg tænker derfor at du med fordel kan lytte til min podcast episode med Morten for at indsamle de guldkorn, der måske passer ind i din forretning. Alene tankegangen om hvordan Morten vælger at skille sig ud, er utrolig lærerigt i en verden, hvor kunderne opfatter virksomheder og produkter som mere og mere ens.
I den sammenhæng vil jeg selvfølgelig også opfordre dig til at lytte til Mortens egen podcast, hvis du ikke allerede gør det.
God fornøjelse med at lytte til Social Selling Radio episode 64.
De venligste hilsner
Skriv et svar