Gæsteblogindlæg om, hvordan at soloselvstændig Jane Buntzen fandt tid til at arbejde med social selling

Sådan fandt jeg tid til social selling som soloselvstændig

Kender du det, at det af og til er svært at finde tiden?

Ikke tiden til dine opgaver for kunderne. De opgaver skal du nok nå 😉

Nej, jeg taler om tid til alle de andre opgaver. Alle rundt-om-opgaverne. Drive din hjemmeside, administration og salg og markedsføring.

Lad os bare tage den sidste.

Du ved godt, at salg- og markedsføring er en vigtig opgave som soloselvstændig, men i praksis kan det være svært at finde tiden til det, og måske tager det ovenikøbet meget mere tid, end du havde regnet med.

Hvis du kan (gen)kende det, er du medlem af en meget stor klub, hvor den største udfordring (og måske også undskyldning) er: ”Jeg har ikke tid nok”.

Det hører jeg i hvert fald tit fra mine selvstændige kolleger, og jeg oplever det selvfølgelig også selv. Bare slet ikke i samme grad som før.

Jeg var på bagkant

På trods af mange år som kommunikationsplanlægger, havde jeg så travlt med kunder og udviklingsopgaver, at jeg i starten som soloselvstændig hele tiden halsede bagefter med min markedsføringsindsatser på de sociale medier.

Jeg brugte næsten al min tid på kunder og udviklingsopgaver, og så var der jo også lige den her personlige branding på de sociale medier, der også skulle findes tid til.

Gæsteblogindlæg med soloselvstændig Jane Buntzen, der sætter ord på, hvordan hun kom i gang med social selling via LinkedIn

Faktisk havde jeg det lidt som den nye på Step Power-holdet i det lokale fitnesscenter, der er mødt op uden at kende trinene og uden at have konditionen til at følge med. Jeg følte hele tiden, at jeg var et par trin bagefter de andre på holdet.

Sådan havde jeg det i den første tid som soloselvstændig.

Markedsføring på de sociale medier som eksempelvis LinkedIn var lidt som den lille pony på rideskolen, der bare ikke gider flere børn og kaster dig af, hvis den kan. Jeg faldt af igen og igen.

Selvom jeg er vild med mit arbejde som erhvervscoach, kunne jeg se, at den måde, jeg arbejdede med min markedsføring, ikke var optimal.

Og så var jeg træt af at være på bagkant. De opgaver, som jeg ellers ville synes var sjove, blev til hasteopgaver, der ikke fik den tid og kærlighed, som jeg inderst inde syntes, at de fortjente.

Jeg besluttede at gøre noget andet.

Bedre vaner og en tur i LinkedIn-fitness hver uge

Efter at have ryddet op i mine markedsføringskanaler gjorde jeg tre meget konkrete ting, der har gjort en kæmpe forskel:

  1. Jeg satte en ny strategisk retning for mine social selling indsatser
  2. Jeg fandt et system til min contentplanlægning
  3. Jeg satte fokus på eksekvering

Jeg havde en strategi, men den skulle justeres, så den passede bedre til den drejning, min virksomhed havde taget og til de nye målgrupper. Det gjorde jeg som det første.

Jeg ville gerne gå fra at være på bagkant til at være på forkant, så som det næste tog jeg fat på at skabe en struktur om det med at skrive og poste indlæg med en contentkalender. Den bruger jeg til at planlægge og styre publicering af indhold.

Det giver mig et bedre overblik, og jeg har fundet den planlægningshorisont, som passer godt til mig.

Jeg planlægger nu ca. 3 måneder frem (med plads til spontanitet) i stedet for at arbejde mere on the go. Det giver både retning og fremdrift.

Jeg ved, hvad jeg vil skrive om hvornår, og jeg kan se, at det giver en rød tråd i min synlighed og kommunikation på LinkedIn.

Gæsteblogindlæg med soloselvstændig Jane Buntzen, der sætter ord på, hvordan hun fik implementeret rutiner omkring hendes brug af social selling via LinkedIn

Den tredje ting, jeg gjorde, var at blive en aktiv del af LinkedIn PRO Community, som hjælper mig med at holde fokus og få eksekveret.

Der bliver jeg holdt til ilden – også når der er travlt med at udvikle nye workshops og 1:1-forløb for kunder.

For mig er det vigtigt, at jeg får eksekveret på min markedsføring og det får jeg med LinkedIn PRO Community. Jeg har helt klart fået mere synlighed i mit netværk på LinkedIn, efter jeg er blevet medlem. Og så er prisen altså til at overkomme – også for en soloselvstændig.

I communitiet får jeg ny inspiration lige fra strategi, taktik og contentplanlægning til de helt lavpraktiske tips og tricks til at skrive gode indlæg.

De månedlige online skriveworkshops ligger fast i min kalender, fordi co-working fungerer rigtig godt for mig. Jeg får skrevet intensivt på mine egne tekster og har mulighed for lige at få friske øjne på. Som soloselvstændig kan man jo godt blive lidt hjemmeblind på sine egne tekster.

Desuden forpligter jeg mig over for andre ved at være en del af fællesskabet. Det hjælper mig til i højere grad at få eksekveret på det, jeg gerne vil nå.

Det er blevet en slags LinkedIn-fitness 💪🏻

Jeg træner hver uge og sætter tid af til at skrive nye indlæg.

Konditionen bliver bedre og bedre. Det hjælper også, at jeg blokker tid i min kalender til uforstyrret skrivetid og arbejder fokuseret i nogle tidsslot med små pauser. Det er det, der virker for mig.

Inden du nu tror, at træerne vokser ind i himlen, så falder jeg af og til stadig af hesten.

Især når der er ekstra travlt med workshops eller ledersparringer i min virksomhed, men jeg står ikke længere og ser den lille pony galopere af sted uden mig. Jeg er hurtigere oppe på hesten igen.

Måske er der også noget, som du kan skrue på, så du som soloselvstændig ikke falder af LinkedIn-hesten helt så tit.

Du kan jo starte med at udnytte nogle af de mange muligheder, der er i LinkedIn PRO Community, for at blive dygtigere til at bruge LinkedIn.

Det kan varmt anbefales.

Mange hilsner

Jane Buntzen
Erhvervscoach

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *