Blogindlæg om, at det ikke haster med at poste på LinkedIn, men at det er vigtigere at et opslag er relevant og opbygget på en god måde teknisk set

Nej, det haster ikke med at få postet på LinkedIn!

Det haster ikke med at få postet på LinkedIn.

Faktisk er det mere vigtigt at få gjort det ordentligt 👌🏻

Hvad mener jeg så med det?

Jo, jeg ser ret ofte opslag på LinkedIn, hvor det tydeligvis handler om “tempo”, altså at opslaget bare skulle postes i en fart desuagtet, at relevansen er til den tynde side og/eller den tekniske opbygning er mangelfuld eller ligefrem sjusket.

Jeg ser også eksempler på, at der bliver postet flere gange i løbet af samme dag, hvilket er en dårlig idé.

For når du har postet opslag nr. 2, slukker du i praksis for den videre spredning af det første opslag og ender med samlet set at få dårlige rækkevidde. Derfor skal du lade være med at poste flere gange samme dag!

Mange af disse opslag er karakteriseret ved, at de er korte i forhold til tekstmængden – sikkert fordi at der netop ikke har været tilstrækkelig med tid til at skrive en fyldestgørende tekst.

Dermed får teksten ikke sat en krog i læseren i forhold til opmærksomhed og interesse, hvilket er nødvendigt i en verden, hvor den gennemsnitlige social media-bruger scroller mindst 90 meter indhold hver dag. Det svarer til højden på Frihedsgudinden!

Et andet karakteristika er, at teksten i opslagene ofte er skrevet i en samlet lang sætning. Det gør at opslaget bliver til en slags “ordklump”, der er svær at afkode budskabsmæssigt, når læserne skimmer opslaget igennem.

Det kan også handle om, at opslaget ikke har noget billede eller grafik, der ellers skulle fungere som en slags “visuel stopklods”. Eller at det billede, der bliver overført fra eksempelvis en tilmeldingsside enten ikke virker eller at det er kedelig og corporate i sit udtryk.

Endelig mangler mange af disse indlæg også de 3-5 hashtags, som vi anbefaler at du bruger, da det kan hjælpe til at få spredt indlægget yderligere.

Så alt i alt ender disse opslag med at have et sjusket udtryk, og være lige præcis hvad de er: Makværk, der bare skulle postes i en fart.

Det haster ikke eller sjældent med at få postet på LinkedIn, men at det derimod er vigtigere at få gjort det ordentligt

Det er ofte indenfor det, som jeg kalder for tidskritiske opslag, at det går galt med kvalitet og relevans, eksempelvis:

JOBOPSLAG: Det haster med at få genbesat en stilling, og HR-afdelingen har derfor lavet et jobopslag på virksomhedens website – altså du ved, den sædvanlige kedelige PDF-fil “fordi sådan har vi altid gjort det” 😉

HR beder derfor marketing- eller kommunikationsafdelingen poste PDF’en på virksomhedssiden med en halvforkølet tekst, for der er jo ikke tid til at skrive en god og fængende tekst, der fanger mulige kandidaters opmærksomhed.

Resultatet er desværre bare, at opslaget får begrænset rækkevidde og engagement, og der kommer ingen eller meget få ansøgninger.

EVENTS: Der mangler deltagere til en udstilling, en konference eller et webinar, og da der kun er kort tid til at arrangementet løber af stablen, får man lige “bixet” noget hurtigt sammen.

Så det bliver til et opslag med lidt tekst og et link til tilmeldingssiden. Billedet bliver bare det som “previewes” fra tilmeldingssiden, altså et halvkedeligt corporate billede.

Igen er resultatet, at opslaget får begrænset rækkevidde og engagement, og derfor kommer der også kun få ekstra tilmeldinger.

WEBINAR REPLAYS: Nu er webinaret netop blevet afholdt, så det gælder om at få postet et opslag om det allerede samme eftermiddag, således at dem, der ikke kunne være med, kan se replay videoen få timer efter.

Så afsted med et link til YouTube og en ultrakort tekst, da folk jo godt ved at der netop har været afholdt webinar.

Denne form for opslag får heller ikke særlig mange visning eller engagement.

Opslaget behøver ikke være perfekt, men skal være gennemarbejdet

Det er helt fint, at det haster nogle gange, men det ændrer bare ikke på, at opslaget stadigvæk skal være gennemarbejdet.

Det er ikke fordi at et opslag skal være perfekt – slet ikke! Det kan nemlig også blive for pænt og “for corporate”, hvilket som regel går udover engagementet med opslaget.

For at hjælpe dig på vej, har jeg lavet nedenstående tjekliste, som du med fordel kan løbe igennem, inden du poster:

  • Brug en god og fængende overskrift (den første linje).
  • Teksten er interessant, relevant og modtagerorienteret (“What’s in it for me?”).
  • Sørg for at der er et godt flow i teksten og du på den måde leder læseren igennem teksten.
  • Brug godt med såkaldt “White spacing” i form af ekstra linjeskift for at øge læsbarheden, da mange bare skimmer opslaget.
  • Tilføj en eventuel “Call To Action” (vil du have læseren til at gøre noget bestemt?).
  • Tilføj relevante links, eksempelvis til tilmeldingssider, ansøgningsportaler eller lignende.
  • Tilføj gerne et foto eller noget grafik som en slags “visuel stopklods”.
  • Tag relevante personer og virksomheder, men hold dig til under 5 tagginger.
  • Tilføj 3-5 relevante hashtags og brug kun hashtags, der har en vis mængde følgere.
  • Publicér på et godt tidspunkt (tirsdag, onsdag og torsdag formiddag er eksempelvis gode).

Endelig vil jeg også nævne, at der sjældent sker noget ved, at opslaget bliver postet en dag eller to senere, hvis det gør at opslaget bliver mere gennemarbejdet – tværtimod øger det sandsynligheden for at nå bredere ud og få øget engagement i form af likes og kommentarer.

Pøj pøj med at øge kvaliteten og relevansen af dine opslag – også de tidskritiske 😉

De venligste hilsner

Leif Carlsen blog signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *