Social Selling CompanySocial Selling Company
  • (+45) 61 46 93 40
  • Search
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    • Vi hjælper med
      • Sparring og rådgivning
      • Salg via LinkedIn (social selling)
      • Øget synlighed på LinkedIn
      • LinkedIn virksomhedssider
      • LinkedIn profiloptimering
      • Online LinkedIn træning
    • Kunder
      • Kunder som vi har hjulpet
      • Hvad siger kunderne om os?
      • Kundecases
    • Viden
      • Artikler og blogindlæg
      • Nyhedsbrev
      • Webinarer
      • Podcast
      • Video
      • Social selling bogen
    • Om os
      • Sådan hjælper vi dig
      • Historien bag os
      • Om Eva Sachse
      • Om Leif Carlsen
    • Kontakt
    Blogindlæg om, at det ikke haster med at poste på LinkedIn, men at det er vigtigere at et opslag er relevant og opbygget på en god måde teknisk set

    Nej, det haster ikke med at få postet på LinkedIn!

    Leif Carlsen2025-07-02T00:52:26+02:00
    By Leif Carlsen

    Jeg ser ret ofte opslag i min nyhedsstrøm på LinkedIn, hvor det tydeligvis handler om “tempo”, altså at opslaget bare skulle postes i en fart desuagtet, at relevansen er til den tynde side og/eller den tekniske opbygning er mangelfuld.

    Det er ærgerligt, for kan det sende forkerte signaler til modtageren i forhold til selve kvaliteten af opslaget. Måske virker det ligefrem sjusket, hvilket kan resultere i, at færre gider interagere med opslaget 👎🏻

    Det kan gøre, at spredningen af opslaget bliver begrænset, og afsenderen ikke kommer ud med budskabet til den ønskede målgruppe – ikke fordi at algoritmen straffer opslaget, men fordi at der er begrænset engagement. Det opfatter algoritmen nemlig som et tegn på, at der er tale om indhold af dårlig kvalitet, og derfor skruer ned eller helt slukker for spredningen.

    Så det kan ende med at være skønne spildte kræfter at opslaget overhovedet blev postet 😔

    Det er ret ærgerligt, når det faktisk sjældent haster med at få postet på LinkedIn.

    Faktisk er det mere vigtigt at få gjort det ordentligt 👌🏻 og så planlægge publiceringen derefter.

    Hør blogindlægget som podcast

    Apple Podcasts
    Podimo
    Spotify

    Fælles for “hashtværk-opslagene”

    Mange af dem som jeg kalder for “hastværk-opslagene”, er karakteriseret ved, at de er korte i forhold til tekstmængden – sikkert fordi at der netop ikke har været tilstrækkelig med tid til at skrive en fyldestgørende tekst.

    Det resulterer ofte i opslag, der ikke får italesat, hvad opslaget rent faktisk handler om og/eller mangler en klar struktur, der kan lede læseren igennem teksten.

    Mange af disse opslag har heller ikke en stærk “overskrift”, altså den første linje i opslaget. Det gør, at du ikke fanger læserens opmærksomhed og får vedkommende til at klikke på “… mere”. I stedet scroller folk bare videre 🤷🏼

    En anden klassisk fejl er, at teksten er skrevet i en lang, ubrudt sætning, der gør det svært at afkode budskabet. Det bliver bare til en stor “ordklump” 🤪

    En god tekst er let at læse og skimme, og giver læseren lyst til fortsætte med at læse. Derfor er det vigtigt at bryde teksten op i overskuelige afsnit.

    I praksis gør du det ved at tilføje ekstra linjeskift, således at der opstår en tom linje mellem afsnittene – også kaldet “white spacing”.

    Ekstra linjeskift (også kendt som white spacing) øger læsbarheden af dit LinkedIn opslag

    Jeg ser også tit, at opslaget ikke har noget billede eller grafik, der ellers skulle fungere som en slags “visuel stopklods”. Eller at det billede, der bliver overført fra eksempelvis en tilmeldingsside enten ikke virker eller at det er kedelig og corporate i sit udtryk.

    Poster du et opslag med et link i til eksempelvis et jobopslag på jeres website, og du ikke har tilføjet et særskilt billede, bliver opslaget hurtigt kedeligt at se på, fordi at “preview” billedet ikke fylder særligt meget i feedet (se eksempel i grafikken nedenunder).

    Et link-opslag fylder ikke meget i feedet - husk at tilføje et foto, der kan fange opmærksomheden

    Endelig mangler mange af disse indlæg også de 3-5 hashtags, som vi anbefaler at du bruger, da det kan hjælpe til at få spredt indlægget yderligere og nå ud til dem, der følger bestemte hashtags.

    Så alt i alt ender disse opslag med at have et sjusket udtryk, og være lige præcis hvad de er: Makværk, der bare skulle postes i en fart.

    Jeg ser også eksempler på, at der postes flere gange i løbet af samme dag, hvilket er en dårlig idé. For når du har postet opslag nr. 2, slukker du i praksis for den videre spredning af det første opslag og ender med samlet set at få dårligere rækkevidde. Så derfor skal du lade være med at poste flere gange samme dag.

    De tidskritiske opslag halter mest

    Det haster ikke eller sjældent med at få postet på LinkedIn, men at det derimod er vigtigere at få gjort det ordentligt

    Det er ofte indenfor det, som jeg kalder for tidskritiske opslag, at det går galt med kvalitet og relevans, eksempelvis:

    JOBOPSLAG: Det haster med at få genbesat en stilling, og HR-afdelingen har derfor lavet et jobopslag på virksomhedens website – altså du ved, den sædvanlige kedelige PDF-fil “fordi sådan har vi altid gjort det” 😉

    HR beder derfor marketing- eller kommunikationsafdelingen poste PDF’en på virksomhedssiden med en halvforkølet tekst, for der er jo ikke tid til at skrive en god og fængende tekst, der fanger mulige kandidaters opmærksomhed.

    Resultatet er desværre bare, at opslaget får begrænset rækkevidde og engagement, og der kommer ingen eller meget få ansøgninger.

    EVENTS: Der mangler deltagere til en udstilling, en konference eller et webinar, og da der kun er kort tid til at arrangementet løber af stablen, får man lige “bixet” noget hurtigt sammen.

    Så det bliver til et opslag med lidt tekst og et link til tilmeldingssiden. Billedet bliver bare det som “previewes” fra tilmeldingssiden, altså et halvkedeligt corporate billede.

    Igen er resultatet, at opslaget får begrænset rækkevidde og engagement, og derfor kommer der også kun få ekstra tilmeldinger.

    WEBINAR REPLAYS: Nu er webinaret netop blevet afholdt, så det gælder om at få postet et opslag om det allerede samme eftermiddag, således at dem, der ikke kunne være med, kan se replay videoen få timer efter.

    Så afsted med et link til YouTube og en ultrakort tekst, da folk jo godt ved at der netop har været afholdt webinar.

    Denne form for opslag får heller ikke særlig mange visning eller engagement.

    Opslaget behøver ikke være perfekt, men skal være gennemarbejdet

    Det er helt fint, at det haster nogle gange, men det ændrer bare ikke på, at opslaget stadigvæk skal være gennemarbejdet.

    Det er ikke fordi at et opslag skal være perfekt – slet ikke! Det kan nemlig også blive for pænt og “for corporate”, hvilket som regel går udover engagementet med opslaget.

    Sørg for at have en klar visuel opbygning og struktur i dit LinkedIn opslag

    For at hjælpe dig på vej, har jeg lavet nedenstående tjekliste, som du med fordel kan løbe igennem, inden du poster:

    • Brug en god og fængende overskrift (den første linje).
    • Teksten er interessant, relevant og modtagerorienteret (“What’s in it for me?”).
    • Sørg for at der er et godt flow i teksten og du på den måde leder læseren igennem teksten.
    • Brug godt med såkaldt “White spacing” i form af ekstra linjeskift for at øge læsbarheden, da mange bare skimmer opslaget.
    • Tilføj en eventuel “Call To Action” (vil du have læseren til at gøre noget bestemt?).
    • Tilføj relevante links, eksempelvis til tilmeldingssider, ansøgningsportaler eller lignende.
    • Tilføj gerne et foto eller noget grafik som en slags “visuel stopklods”.
    • Tag relevante personer og virksomheder, men hold dig til under 5 tagginger.
    • Tilføj 3-5 relevante hashtags og brug kun hashtags, der har en vis mængde følgere.

    Find det rette tidspunkt at poste på

    Sidst, men ikke mindst, så skal opslaget jo postes. Her oplever jeg ofte, at “hasteopslagene” bliver postet på lad os sige mindre heldige tidspunkter på dagen eller ugen 😉

    Det burde sige sig selv, at det er bedst at publicere på dage og tidspunkter, hvor der er flest aktive brugere på LinkedIn.

    Imidlertid er der opslag, der bliver postet om eftermiddagen – måske fordi den slags opgaver hører til kategorien af ting, der bliver fixet kort tid før at arbejdsdagen er forbi.

    Det er min erfaring, at de bedste tidspunkter at poste på LinkedIn er:

    • Tirsdage, onsdage eller torsdage omkring ni-tiden
    • Tirsdage, onsdage eller torsdage omkring frokosttid
    • Tirsdage, onsdage, torsdage eller søndage omkring kl. 19-20.
    Her finder du information om, hvornår det er bedste tidspunkt at poste på LinkedIn

    Du kan selvfølgelig også poste på mandage fra morgenstunden, omkring frokosttid og tidlig aften, hvor fredag vil jeg kun poste fra morgenstunden af.

    Ergo dur midt på eftermiddagen eller sen aften bare ikke, hvis du ellers er interesseret i at nå ud til flest muligt med dit opslag.

    Så er det bedre at vente til eksempelvis næste hverdagsmorgen.

    Endelig vil jeg også nævne, at der sjældent sker noget ved, at opslaget bliver postet en dag eller to senere, hvis det gør at opslaget bliver mere gennemarbejdet – tværtimod øger det sandsynligheden for at nå bredere ud og få øget engagement i form af likes og kommentarer.

    Pøj pøj med at øge kvaliteten og relevansen af dine opslag – også de tidskritiske 😉

    Kan jeg hjælpe dig?

    Hej, jeg hedder Leif. Kan jeg hjælpe dig med noget relateret til LinkedIn, social selling eller Sales Navigator?

    Jeg hedder Leif Carlsen og har skrevet blogindlægget, som du lige har læst.

    Hvis du har spørgsmål, ønsker dialog eller har brug for hjælp til LinkedIn, social selling eller Sales Navigator, er du altid velkommen til at kontakte mig på mobiltelefon (+45) 41 900 800 eller e-mail lc@socialsellingcompany.dk.

    Jeg connecter gerne med dig på LinkedIn. Hvis du har mulighed for det, så skriv en lille hilsen, når du connecter, og nævn eventuelt at du har læst netop dette blogindlæg 😊

    De venligste hilsner

    Leif Carlsen blog signatur
    Det kan vi hjælpe jer med når det gælder LinkedIn, social selling og employee advocacy

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    KUNDESERVICE

    Kontakt os
    Find vej til os
    Firmaoplysninger
    Persondatapolitik
    Krav til teknisk udstyr
    Salgs- og leveringsbetingelser

    YDELSER

    Kurser
    Foredrag
    Workshops
    Online læring
    Sparring og rådgivning
    Få et tilbud fra os

    OM OS

    Sådan hjælper vi dig
    Historien bag os
    Om Eva Sachse
    Om Leif Carlsen
    Trackingfri zone
    Presse

    Referencer

    Eksempler på kunder vi har hjulpet
    Hvad siger kunderne om os
    Kundecases

    Facebook Youtube Linkedin
    © 2014-2025 Social Selling Company. Websitet overholder GDPR og cookieloven, er fri for trackingkode og tredjepartscookies, og kræver således ikke cookiesamtykke.