F.C. København: Farvel til kold canvas og goddag til social selling

F.C. KøbenhavnFarvel til kold canvas og goddag til social selling er en beslutning som F.C. Københavns salgsdirektør Alex Rasmussen tog i slutningen af 2015. Dermed var det slut med at bruge telefonen som primær værktøj, når den indledende kontakt med en potentiel ny kunde skulle skabes. Til gengæld skulle salgsafdelingen i F.C. København til at arbejde med social selling som en ny salgsmetodik.

Beslutningen blev taget på grundlag af, at Alex igennem længere tid havde evalueret på resultaterne af salgsafdelingens brug af kold canvas. Her nåede han frem til den konklusion, at der ikke længere kom et tilfredsstillende udbytte ud af indsatserne med kold canvas. Samtidigt har F.C. København også mærket at kunderne har ændret adfærd i forhold til deres købsproces, og nu i langt større omfang selv indsamler oplysninger og evaluerer disse før de kontakter en sælger.

Det gav derfor rigtig god mening for F.C. København at begynde at arbejde med social selling metodikken og LinkedIn som salgs- og relationsværktøj. Sælgerne har været i gang med det i cirka otte måneder nu, og har dels fået opdateret deres LinkedIn profiler, dels er de blevet trænet i social selling og dels bliver der fulgt op med social selling coaching hver 14. dage. Satsningen har allerede resulteret i en øget synlighed, stærkere kunderelationer og ikke mindst konkrete salgsmæssige resultater.
 

I podcast episoden her taler Alex Rasmussen blandt andet om:

  • Baggrunden for, at F.C. København tog beslutningen om at droppe kold canvas
  • Sådan har F.C. København implementeret social selling i deres daglige salgsindsatser
  • Sådan bruger F.C. København LinkedIn til at markedsføre deres aktiviteter
  • Sådan måler F.C. København deres sælgere i forhold til social selling
  • Hvad har været henholdsvis nemmest og sværest ved at indføre social selling?

Tip til et godt samarbejdsværktøj

I podcasten nævner Alex også betydningen af at have et godt samarbejdsværktøj til dels at indsamle inspiration til content og statusopdatering og dels skabe overblik over content, der skal publiceres m.m. I den sammenhæng bruger F.C. København et webbaseret projektstyringsværktøj som hedder “Trello“. Det er nemt at bruge, findes til stort set alle platforme og er som udgangspunkt gratis at bruge. Så prøv Trello af og se om det måske er noget for din virksomhed.
 

Her kan du lytte til podcast episoden

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud
 
Social Selling RadioDu kan også abonnere på vores podcast, så du automatisk får besked når der kommer nye episoder. Det er helt gratis og utrolig nemt, og du kan altid afmelde abonnementet. For at abonnere på podcasten via iTunes, så klik på dette link. Hvis du har en Android smartphone kan du abonnere på podcasten via Stitcher på dette link. Du kan også abonnere på vores podcast via SoundCloud ved at klikke på dette link.
 
God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

Del meget gerne podcasten med Alex Rasmussen med kollegaer eller andre i dit netværk, som du tænker kan have glæde og værdi af at høre den.

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *