Blogindlæg og podcast episode om at Facebook er ikke fjenden på LinkedIn - Det er du!

Facebook er ikke fjenden på LinkedIn – Det er du!

Jeg hører fra tid til anden en del brokke sig over LinkedIn. Nogle mener, at ”LinkedIn bliver mere og mere ligesom Facebook” og at der nærmest er ved at gå kattefotos og madopskrifter i den på LinkedIn. Andre mener, at der er for meget støj på LinkedIn og at det flyder med bunker af ligegyldige opslag, og at de derfor får ingen eller begrænset værdi får ud af LinkedIn. Endelig er der også nogle som klager over når LinkedIn tilsyneladende finder inspiration hos Facebook i forhold til funktioner og værktøjer som eksempelvis “Reactions”, der kan minde lidt om Facebooks like-funktion.

Fælles for disse brokkerier er, at de direkte eller indirekte giver skylden til LinkedIn. De mener, at det er LinkedIns ansvar at sortere i støjen, gøre det mindre Facebook-agtigt eller nærmest tvinge folk til at bringe værdi på LinkedIn.

Hør blogindlægget som podcast

Men det mener jeg ikke er rigtigt. Jeg mener, at det er min, din og vores skyld, at LinkedIn bliver mere ligesom Facebook, indeholder støj og ikke giver os værdi.

For LinkedIn kommer ikke til at påtage sig det ansvar. I deres brugeraftale skriver de selv, at de ikke gennemgår indhold, som medlemmerne af LinkedIn udsender på mediet. Vi accepterer faktisk i vores brugeraftale med dem, at de ikke er ansvarlige for andres indhold på LinkedIn.

Her finder du et screenshot af den indledende del af LinkedIns brugeraftale

Derfor er det hverken LinkedIns eller Facebooks skyld, hvis indholdet eller kvaliteten ikke er tilstede på mediet. Det er din skyld!

Du bestemmer ved at like, kommentere og dele, hvilket indhold der spredes. Du opildner måske også nogle til at lave endnu mere indhold, hvis du giver dem et like, en kommentar eller en deling. For vi mennesker elsker jo at blive anerkendt, ikke?

Måske vi som brugerne skal begynde at skabe en ny fortælling om LinkedIn. For LinkedIn bliver ikke vores hjælper, der trodsfast hjælper os i kampen imod ”dårligt” indhold. For hvordan skal de kunne afgøre det? Og hvordan skal de kunne sortere i alt det?

Nej, ansvaret er hos os brugere. Vi er med til at skabe LinkedIn, da det er et socialt medie. Det vil sige, at de lader brugerne bestemme, hvad der er dårligt eller godt indhold.

Derfor er du også nødt til at skabe en ny fortælling om LinkedIn. Jeg vil forsøge at beskrive dette ved hjælp af aktantmodellen, som vi kender fra eventyrer. Den er super effektiv til at give et overblik over aktører i en handling og deres rolle i den.

Men LinkedIn er ikke en markedsplads. Det er et fagligt netværk. Når du indgår i et netværk, så handler det ikke om dig. Det handler at give værdi til andre. Dette netværksmindset ændrer allerede rigtig meget i min fortælling om LinkedIn.

For hovedpersonen i fortælling om LinkedIn skal IKKE være dig. Det skal være dit netværk. Det er netværket, der skal modtage værdi af din viden. Du skal derfor være giveren i din fortælling, mens modtageren skal være dit netværk.

Det er i sandhed dette, som netværk handler om. Det handler om at give først, før du kan få. Du skal derfor være den gode netværker, og det er du, når du bringer og hjælper andre i dit netværk.

Den helt store modstander bliver derfor dit mindset, hvor du tænker på dig selv. For det må du ikke. Fortællingen om du er subjektet, er helt forkert, når du indtræder på det sociale netværk LinkedIn.

Hjælperen bliver derfor netværkstanken om at være gavmild og hjælpsom. Denne tankegang vil være din bedste ven, for det vil få dig til at dele ud af dine tanker og din faglighed og blive giveren i fortællingen.

Som du kan læse, så mener jeg ikke, at LinkedIn har en rolle i fortællingen om sig selv. LinkedIn er platformen, som giver dig mulighed for at være giveren i fortællingen. Den chance skal du gribe, men det kræver, at du tager ansvar.

For fjenden på LinkedIn er ikke Facebook eller støj.

Fjenden er, at vi fortæller os selv en forkert fortælling om LinkedIn.

På LinkedIn skal du være tilstede overfor dit netværk. Du skal hjælpe dem. Du skal interessere dig for dem og være nysgerrige på dem. Det er med til at opbygge tillid og troværdighed til dig.

Tillid og troværdighed er det, som gør, at folk vil arbejde sammen med dig. Så brug den med omhu og brug den sidste fortælling om LinkedIn til at skabe dette.

De venligste hilsner

Casper Pedersen signatur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *