Den ultimative guide: Alt om LinkedIn - Historie, statistik, brugere og hvad kan jeg bruge det til?

Alt om LinkedIn: Historie, statistik og hvad du kan bruge LinkedIn til

Her finder du alt hvad der er værd at vide om LinkedIn, eksempelvis hvad er LinkedIn? Hvilket land kommer LinkedIn oprindeligt fra? Hvad er historien bag LinkedIn? Hvem er på LinkedIn? Hvad er antallet af brugere på LinkedIn og andre former for LinkedIn statistik? Findes LinkedIn på dansk? Koster det penge at bruge LinkedIn? Hvor mange danskere er der på LinkedIn? Hvad kan jeg bruge LinkedIn til?

Det er spørgsmål, som jeg ofte hører fra deltagerne i kurser, workshops og foredrag. Jeg har derfor skrevet dette blogindlæg, som jeg betegner som den ultimative guide til hvad LinkedIn er med alt hvad der er værd at vide om LinkedIn.

Men inden jeg fortæller om hvad LinkedIn er for en størrelse, så lad mig for god ordens skyld gøre det klart, at jeg ikke bliver betalt for at omtale eller anbefale LinkedIn.

Jeg er blot en begejstret LinkedIn bruger igennem mange år (jeg har været på LinkedIn siden 2005). Faktisk er jeg endt med at gøre det til mit job at hjælpe og rådgive individer og virksomheder i forhold til, hvordan de kan bruge LinkedIn til eksempelvis personlig branding, salg, markedsføring eller til at få et nyt job med.

Her kan du se hvordan Linkdin logoet ser ud

LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie.

Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om, at give verdens fagfolk og professionelle mulighed for, på en nem måde, at etablere netværk samt skabe og dyrke relationer, der kan gøre dem mere produktive og succesfulde.

0
er året hvor LinkedIn blev lanceret

Virksomheden blev formelt grundlagt den 28. december 2002 i USA og blev officielt lanceret den 5. maj 2003.

LinkedIn har hovedkontor i Sunnyvale, Californien i USA, og har regionale hovedkontorer i Dublin (Europa, Mellemøsten og Afrika) og Singapore (Asien og Stillehavet).

I 2016 blev LinkedIn opkøbt af Microsoft for svimlende 26,2 milliarder dollars. Med opkøbet ønskede Microsoft blandt andet at skabe koblinger mellem LinkedIn og en række af Microsofts egne produkter såsom Office 365 og Microsoft CRM.

Virksomheden har i dag over 16.000 ansatte på verdensplan, hvoraf mere end 5.500 arbejder i San Francisco Bay-området.

Ryan Roslansky er LinkedIns administrerende direktør og CEO og tiltrådte denne rolle 1. juni 2020. Inden da var han Senior Vice President of Products og har været ansat hos LinkedIn siden 2009.

Bestyrelsesformand for LinkedIn er den tidligere administrerende direktør og CEO Jeff Weiner, som tiltrådte denne rolle pr. 1. juni 2020 i forbindelse med at CEO-rollen blev overdraget til Ryan Roslansky.

LinkedIn blev stiftet af bl.a. Reid Hoffman

5 år tidligere havde Reid Hoffman allerede fået erfaringer med at skabe og lancere et socialt netværk i form af virksomheden SocialNet.

SocialNet var fokuseret omkring online dating, men havde også funktioner som gjorde at man kunne finde bofæller, connecte med personer som man kunne spille tennis eller golf med og lignende. Desværre var virksomheden lang tid om at få lanceret et produkt og prøvede at løse alt for mange ting på samme tid via én service.

Hoffman forlod SocialNet med en vigtig erfaring: “En af de ting, jeg lærte af hele denne oplevelse, var, at du skulle fokusere på et domæne, der virkelig betyder noget for mennesker og bare gøre det virkelig godt”.

Så de smertelige erfaringer fra SocialNet gjorde, at Hoffmans tanker om at starte LinkedIn op i høj grad handlede om at være skarp i forhold til hvad produktet skulle kunne og så ellers få det lanceret så hurtigt som muligt.

Fra idé til lancering på bare seks måneder

Seks måneder efter at idéen til LinkedIn var blevet skabt hjemme i Hoffmans dagligstue, blev virksomheden officielt lanceret, nærmere præcis 5. maj 2003.

Blogindlæg om hvad LinkedIn er og historien bag

Der var fra starten af en stor fokus på at få et stort antal brugere. Reid Hoffmanns tanke var, at det gjaldt om at få en million brugere, få dem engageret og så ellers bygge en forretningsmodel op omkring det.

I starten gik det (selvfølgelig) langsomt med at få folk til at tilmelde sig. Men sådan er det jo når man starter et helt nyt socialt medie. 13 personer var en del af opstarten af LinkedIn og disse personer havde i løbet af de første dage af lanceringen udsendt 112 invitationer.

Men pludselig begyndte det at tage fart og netværkseffekten gjorde at tilmeldinger pludselig begyndte at strømme ind.

10 år efter at LinkedIn blev lanceret, nåede de 225 millioner brugere på verdensplan.

I april måned 2017 krydser LinkedIn en halv milliard brugere og er nu oppe på 756 millioner brugere i verden (faktisk bliver der nu oprettet mere 3 nye profiler hvert sekund).

I forhold til det med forretningsmodellen, så var det først i 2005 at LinkedIn var helt klar med den. De første tre indtægtskilder var jobopslag, betalte abonnementer med øget funktionalitet samt annoncesalg.

Med 756 millioner brugere fordelt på mere end 200 lande og territorier er LinkedIn verdens ubetinget største erhvervsorienterede sociale medie.

Selv om LinkedIn er stiftet i USA og stadigvæk har hjemmemarkedet som største base i forhold til antal brugere, så cirka 74 procent af brugerne nu lokaliseret udenfor USA.

Her i Danmark findes over 2 millioner LinkedIn brugere.

Ifølge LinkedIns officielle tal (opdateret i dette blogindlæg 2. maj 2021) er der registreret følgende antal brugere:

På verdensplan

Område
Antal
Globalt
+756 mio.

Fordelt på regioner

Region
Antal
Nordamerika
+196 mio.
Latinamerika
+114 mio.
Europa
+198 mio.
Mellemøsten og Afrika
+39 mio.
Asien og Stillehavet
+206 mio.

Fordelt på lande

Land
Antal
Argentina
+8 mio.
Australien
+11 mio.
Belgien
+4 mio.
Brasilien
+49 mio.
Canada
+18 mio.
Chile
+5 mio.
Columbia
+9 mio.
DACH (Tyskland, Østrig og Schweiz)
+16 mio.
Danmark
+2 mio.
Egypten
+5 mio.
Filippinerne
+9 mio.
Finland
+1 mio.
Forenede Arabiske Emirater
+4 mio.
Frankrig
+22 mio.
Holland
+8 mio.
Hongkong
+2 mio.
Indien
+76 mio.
Indonesien
+18 mio.
Irland
+2 mio.
Israel
+2 mio.
Italien
+15 mio.
Japan
+2 mio.
Kenya
+2 mio.
Kina
+53 mio.
Korea
+2 mio.
Malaysia
+5 mio.
Marokko
+2 mio.
Mexico
+16 mio.
New Zealand
+2 mio.
Nigeria
+5 mio.
Norge
+2 mio.
Polen
+4 mio.
Portugal
+3 mio.
Rumænien
+2 mio.
Saudi Arabien
+4 mio.
Singapore
+2 mio.
Spanien
+13 mio.
Storbritannien
+30 mio.
Sverige
+3 mio.
Sydafrika
+8 mio.
Taiwan
+2 mio.
Tjekkiet
+1 mio.
Tyrkiet
+9 mio.
USA
+178 mio.

Hvem er på LinkedIn? Altså hvilke personer er de typiske brugere?

Der findes desværre ikke særlig meget statistik fra LinkedIns side. Derfor er vi nødt til at kigge på, hvad der så ellers findes af statistik i denne sammenhæng.

Tal fra Danmarks Radio

Danmarks Radio har i forbindelse med udgivelsen af deres årlige medieforskningsrapport “Medieudviklingen 2020” også medtaget en analyse af, hvor mange af danskerne, der dagligt bruger sociale medier (se grafikken nedenfor).

Ifølge analysen er cirka 8 procent af danskerne på LinkedIn dagligt.

Du kan downloade “Medieudviklingen 2020” rapporten via linket her.

Tal fra Danmarks Statistik

Danmarks Statistik har udgivet rapporten “It-anvendelse i befolkningen 2018“, som blandt andet viser denne aldersfordeling på danskere, der er på LinkedIn (i de tilsvarende publikationer for 2019 og 2020 har Danmarks Statistik ikke medtaget specifikke oplysninger om LinkedIn).

Tal fra Slots- og Kulturstyrelsen

Slots- og Kulturstyrelsen udsendte i 2020 en rapport under navnet ”Mediernes udvikling i Danmark 2020”, og indeholder også information om andelen af danskere, der er på de sociale medier (dog er disse tal fra 2019).

Ifølge rapporten har cirka 41 procent af danskerne en LinkedIn profil svarende til cirka 2,4 millioner. LinkedIns egne tal siger, at der er cirka 2,6 millioner danskere på LinkedIn.

Tal fra AudienceProject

AudienceProject har i 2017 gennemført en undersøgelse, hvor de har spurgt mere end 14.000 personer i seks forskellige lande om deres forbrug af app’s og medier.

Tallene viser blandt andet at henholdsvis 37 % af de danske mænd og 31 % af de danske kvinder er på LinkedIn. Det ser nok også sådan ud på verdensplan, altså at der er lidt flere mænd end kvinder på LinkedIn.

Her finder du information om, hvordan du kan opbygge du en professionel LinkedIn profil

Din LinkedIn profil er i bund og grund en digital udgave af dit CV, da profilen jo indeholder alle væsentlige oplysninger om:

Det er en god idé, at du altid sørger for at både de grundlæggende elementer og de vigtige detaljer i din LinkedIn profil er ajourført således, at dem, der besøger din profil, får et retvisende billede af hvem du er, hvad din baggrund er og hvad det er som du aktuelt beskæftiger dig med.

Hvis du har brug for inspiration til, hvordan du kan opbygge dit digitale CV via din LinkedIn profil, er der gratis hjælp at hente i guiden “Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil“.

Det er også derfor at du skal sørge for at have en ajourført LinkedIn profil, hvor du har udfyldt så mange felter som muligt således, at lige netop din profil kan dukke op i virksomhedernes søgninger efter en ny medarbejder.

Tænk også i at du kan bruge LinkedIn på to forskellige måder, når det gælder jobsøgning: Du kan enten være passiv/reaktiv eller være proaktiv.

Det skal forstås på den måde, at hvis din profil ellers er blevet opdateret og du har sat indstillingerne til, at du er åben overfor nye jobmuligheder, så kan du lade din profil arbejde for dig i forhold til at modtage jobtilbud (det forudsætter selvfølgelig at der er efterspørgsel på en medarbejder med din baggrund). Så du gør ikke noget aktivt for at søge nyt job.

Den proaktive måde handler om dels at være synlig tilstede på LinkedIn med relevante budskaber om at du er jobsøgende, dels at du kigger efter ledige jobs, og dels at du søger efter relevante kontakter, som måske kan hjælpe dig med at komme i spil til en given stilling. Sidst, men ikke mindst, kommunikerer du med personer i dit netværk via beskedfunktion i forhold til anbefalinger, referencer, eventuelle kaffemøder, samtaler og lignende.

Du kan også bruge din profil til at sælge med, hvis du vel at mærke gør det via den såkaldte social selling metodik.

Grunden til at jeg kobler det at sælge på LinkedIn sammen med social selling metodikken, handler om at du og jeg ikke er på LinkedIn for direkte at blive solgt til.

Vi er på LinkedIn for at holde os ajour med vores netværk og den branche som vi er indenfor, søge viden og inspiration, til mødeforberedelse og så selvfølgelig også til at søge job med.

Så vi er derfor nødt til at have respekt for hele grundidéen bag LinkedIn. Derfor er vi nødt til at pakke salgsindsatserne på LinkedIn ind i social selling metodikken, som indeholder 5 trin:

  1. Synlighed
  2. “Likeability”
  3. Opbygning af tillid
  4. Etablering af relationer
  5. Skabelse af salget

Hvis du har lyst til at læse mere om social selling metodikken, vil jeg anbefale at du kigger forbi artiklen “Hvad er social selling?“.

Du har også mulighed for at holde øje med dine konkurrenters aktiviteter på LinkedIn – endda uden at de kan gøre noget ved det ;-)

Det skal forstås på den måde, at du har mulighed for at følge dine konkurrenter (og alle andre virksomheder) via deres virksomhedssider på LinkedIn.

På den måde kan du få en indsigt i, hvad de kommunikerer til deres følgere – selvfølgelig under forudsætning af at de rent faktisk er aktive på LinkedIn og poster indhold på deres virksomhedsside.

Du kan endda gøre det helt anonymt, da man som virksomhed ikke har mulighed for at se hvem, der følger en virksomhedsside på personniveau. Så konkurrenten kan altså ikke se, at du eller andre følger dem på LinkedIn.

Bare husk, at denne mulighed går selvfølgelig begge veje :-) Altså kan dine konkurrenter også følge jeres virksomhedsside uden at I kan finde ud af det eller kan gøre noget ved det.

Nu er det nok næppe de helt store forretningshemmeligheder, der bliver postet om på konkurrentens virksomhedsside, men derfor kan det jo alligevel være interessant at følge med i hvad der sker hos dem.

Din LinkedIn profil kan også bruges til det som man kalder for digital interessevaretagelse (også kendt som digital public affairs).

Det bruges ofte i politisk sammenhæng og af interesseorganisationer, der ønsker at sætte en eller anden aktuel agenda eller på anden måde kommunikere specifikke mærkesager og interesseområder.

Det kan selvfølgelig også bruges af individer og virksomheder, som en del af en overordnet digital kommunikationsstrategi.

Hvis du er nysgerrig efter at få svar på flere ofte stillede spørgsmål (også kendt under “Frequently Asked Questions” eller FAQ på engelsk), så har jeg lavet en LinkedIn FAQ oversigt med masser af spørgsmål og svar.

De venligste hilsner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *