Alt om LinkedIn: Historie, statistik og hvad du kan bruge LinkedIn til
ALT OM LINKEDIN: Her finder du alt hvad der er værd at vide om LinkedIn, eksempelvis hvad er LinkedIn? Hvilket land kommer LinkedIn oprindeligt fra? Hvad er historien bag LinkedIn? Hvem er på LinkedIn? Hvad er antallet af brugere på LinkedIn og andre former for LinkedIn statistik? Findes LinkedIn på dansk? Koster det penge at bruge LinkedIn? Hvor mange danskere er der på LinkedIn? Hvad kan jeg bruge LinkedIn til?
Det er spørgsmål, som jeg ofte hører fra deltagerne i kurser, workshops og foredrag. Jeg har derfor skrevet dette blogindlæg, som jeg betegner som den ultimative guide til hvad LinkedIn er med alt hvad der er værd at vide om LinkedIn.
Men inden jeg fortæller om hvad LinkedIn er for en størrelse, så lad mig for god ordens skyld gøre det klart, at jeg ikke bliver betalt for at omtale eller anbefale LinkedIn.
Jeg er blot en begejstret LinkedIn bruger igennem mange år (jeg har været på LinkedIn siden 2005). Faktisk er jeg endt med at gøre det til mit job at hjælpe og rådgive individer og virksomheder i forhold til, hvordan de kan bruge LinkedIn til eksempelvis personlig branding, salg, markedsføring eller til at få et nyt job med.
LinkedIn er et erhvervsorienteret socialt medie.
Den grundlæggende idé med LinkedIn handler om at skabe økonomiske muligheder for verdens fagfolk og professionelle, og forbinde dem for at gøre dem mere produktive og succesfulde.
Virksomheden blev formelt grundlagt den 28. december 2002 i USA og blev officielt lanceret den 5. maj 2003.
LinkedIn har hovedkontor i Sunnyvale, Californien i USA, og har regionale hovedkontorer i Dublin (Europa, Mellemøsten og Afrika) og Singapore (Asien og Stillehavet). I alt har LinkedIn 36 kontorer på verdensplan.
I 2016 blev LinkedIn opkøbt af Microsoft for svimlende 26,2 milliarder dollars. Med opkøbet ønskede Microsoft blandt andet at skabe koblinger mellem LinkedIn og en række af Microsofts egne produkter såsom Office 365 og Microsoft CRM.
Virksomheden har i dag cirka 18.500 fuldtidsansatte på verdensplan.
Ryan Roslansky er LinkedIns administrerende direktør og CEO og tiltrådte denne rolle 1. juni 2020. Inden da var han Senior Vice President of Products og har været ansat hos LinkedIn siden 2009.
Bestyrelsesformand for LinkedIn er den tidligere administrerende direktør og CEO Jeff Weiner, som tiltrådte denne rolle pr. 1. juni 2020 i forbindelse med at CEO-rollen blev overdraget til Ryan Roslansky.
Idéen til LinkedIn blev oprindeligt skabt i slutningen af december 2002 i dagligstuen hos Reid Hoffman, hvor han sammen med Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly og Jean-Luc Vaillant stiftede LinkedIn.
Rollefordelingen mellem stifterne blev som følger:
- Reid Hoffman: CEO
- Allen Blue: Vice President of Product Management
- Konstantin Guericke: Vice President of Marketing
- Eric Ly: Chief Technology Officer
- Jean-Luc Vaillant: Vice President of Engineering
5 år tidligere havde Reid Hoffman allerede fået erfaringer med at skabe og lancere et socialt netværk i form af virksomheden SocialNet.
SocialNet var fokuseret omkring online dating, men havde også funktioner som gjorde at man kunne finde bofæller, connecte med personer som man kunne spille tennis eller golf med og lignende. Desværre var virksomheden lang tid om at få lanceret et produkt og prøvede at løse alt for mange ting på samme tid via én service.
Hoffman forlod SocialNet med en vigtig erfaring: “En af de ting, jeg lærte af hele denne oplevelse, var, at du skulle fokusere på et domæne, der virkelig betyder noget for mennesker og bare gøre det virkelig godt”.
Så de smertelige erfaringer fra SocialNet gjorde, at Hoffmans tanker om at starte LinkedIn op i høj grad handlede om at være skarp i forhold til hvad produktet skulle kunne og så ellers få det lanceret så hurtigt som muligt.
Fra idé til lancering på bare seks måneder
Seks måneder efter at idéen til LinkedIn var blevet skabt hjemme i Hoffmans dagligstue, blev virksomheden officielt lanceret, nærmere præcis 5. maj 2003.
Der var fra starten af en stor fokus på at få et stort antal brugere. Reid Hoffmanns tanke var, at det gjaldt om at få en million brugere, få dem engageret og så ellers bygge en forretningsmodel op omkring det.
På dagen for den officielle lancering udsendte stifterne deres første 350 invitationer til personer som de kendte. En uge efter lanceringen havde LinkedIn fået 2.708 medlemmer og 4.500 ved udgangen af måneden. 5 måneder senere, i oktober 2003, havde LinkedIn 40.000 registrerede medlemmer.
Så i starten gik det (selvfølgelig) langsomt med at få folk til at tilmelde sig, men sådan er det jo når man starter et helt nyt socialt medie 😉
Men pludselig begyndte det at tage fart og netværkseffekten gjorde at tilmeldinger pludselig begyndte at strømme ind.
10 år efter at LinkedIn blev lanceret, nåede de 225 millioner brugere på verdensplan.
I april måned 2017 krydser LinkedIn en halv milliard brugere og er nu oppe på over 1 milliard brugere i verden (faktisk bliver der nu oprettet mere 3 nye profiler hvert sekund).
I forhold til det med forretningsmodellen, så var det først i 2005 at LinkedIn var helt klar med den: De første tre indtægtskilder var jobopslag, betalte abonnementer med øget funktionalitet samt annoncesalg.
Lidt “fun fact” om udseendet af profilen, da LinkedIn blev lanceret: I starten var det ikke muligt at tilføje et profilfoto, da LinkedIn ikke ønskede at blive opfattet som et datingsite 😉
Med over 1 millard brugere fordelt på mere end 200 lande og territorier er LinkedIn verdens ubetinget største erhvervsorienterede sociale medie.
Selv om LinkedIn er stiftet i USA og stadigvæk har hjemmemarkedet som største base i forhold til antal brugere, så er den altdominerende del af brugerne lokaliseret udenfor USA.
Her i Danmark findes der cirka 3,4 millioner LinkedIn brugere.
Ifølge LinkedIns officielle tal er der registreret følgende antal brugere:
På verdensplan
Område | Antal |
---|---|
Globalt | +1 mia. |
Fordelt på regioner
Region | Antal |
---|---|
Europa | +278 mio. |
Nordamerika | +244 mio. |
Latinamerika | +169 mio. |
Mellemøsten og Afrika | +65 mio. |
Asien og Stillehavet | +298 mio. |
Fordelt på lande
Land | Antal |
---|---|
Argentina | +13 mio. |
Australien | +15 mio. |
Belgien | +5 mio. |
Brasilien | +75 mio. |
Canada | +24 mio. |
Chile | +8 mio. |
Columbia | +14 mio. |
DACH (Tyskland, Østrig og Schweiz) | +24 mio. |
Danmark | +3 mio. |
Egypten | +10 mio. |
Filippinerne | +14 mio. |
Finland | +1 mio. |
Forenede Arabiske Emirater | +7 mio. |
Frankrig | +30 mio. |
Holland | +11 mio. |
Hongkong | +2 mio. |
Indien | +127 mio. |
Indonesien | +28 mio. |
Irland | +2 mio. |
Israel | +2 mio. |
Italien | +20 mio. |
Japan | +3 mio. |
Kenya | +4 mio. |
Korea | +3 mio. |
Malaysia | +8 mio. |
Marokko | +5 mio. |
Mexico | +25 mio. |
New Zealand | +2 mio. |
Nigeria | +8 mio. |
Norge | +2 mio. |
Polen | +6 mio. |
Portugal | +5 mio. |
Rumænien | +4 mio. |
Saudi Arabien | +9 mio. |
Singapore | +3 mio. |
Spanien | +19 mio. |
Storbritannien | +39 mio. |
Sverige | +5 mio. |
Sydafrika | +13 mio. |
Taiwan | +3 mio. |
Tjekkiet | +2 mio. |
Tyrkiet | +16 mio. |
USA | +220 mio. |
I forhold til virksomheder, så findes der over 67 millioner virksomhedssider (også kendt som “Company Pages” eller “Pages” på LinkedIn.
Hvem er på LinkedIn? Altså hvilke personer er de typiske brugere?
Der findes desværre ikke særlig meget statistik fra LinkedIns side. Derfor er vi nødt til at kigge på, hvad der så ellers findes af statistik i denne sammenhæng.
Tal fra Danmarks Radio
Danmarks Radio har i forbindelse med udgivelsen af deres årlige medieforskningsrapport “Medieudviklingen 2023” også medtaget en analyse af, hvor mange af danskerne, der dagligt bruger sociale medier (se grafikken nedenfor).
Ifølge analysen er cirka 10 procent af danskerne på LinkedIn dagligt.
Du kan downloade “Medieudviklingen 2023” rapporten via linket her.
Tal fra Danmarks Statistik
Danmarks Statistik har udgivet rapporten “It-anvendelse i befolkningen 2018“, som blandt andet viser denne aldersfordeling på danskere, der er på LinkedIn (i de tilsvarende publikationer for 2019 og 2020 har Danmarks Statistik ikke medtaget specifikke oplysninger om LinkedIn).
Tal fra Kulturministeriet
Kulturministeriet udsendte i 2021 en rapport med titlen “Mediernes udvikling i Danmark: Internetbrug og sociale medier 2021“, og indeholder også information om andelen af danskere, der er på de sociale medier.
Ifølge rapporten har cirka 43 procent af danskerne en LinkedIn profil svarende til 2,5 millioner.
Tal fra AudienceProject
AudienceProject har i 2017 gennemført en undersøgelse, hvor de har spurgt mere end 14.000 personer i seks forskellige lande om deres forbrug af app’s og medier.
Tallene viser blandt andet at henholdsvis 37 procent af de danske mænd og 31 procent af de danske kvinder er på LinkedIn. Det ser nok også sådan ud på verdensplan, altså at der er lidt flere mænd end kvinder på LinkedIn.
Skåret helt ind til benet skal du være på LinkedIn fordi at det giver dig nogle nye muligheder for at kommunikere til og med dit netværk og netværkets netværk.
Hele verden er blevet digitaliseret på kryds og tværs. Det betyder også at vi er blevet digitale i en meget stor del af vores kommunikation uanset, om det drejer sig om vores familie og venner eller professionelle relationer såsom kolleger, samarbejdspartnere, leverandører, rekrutteringsvirksomheder, kunder og lignende.
Vi er således blevet vant til at kommunikere via messenger uanset om det foregår en-til-en eller en-til-flere. Vi kommunikerer også til mange via opslag på eksempelvis Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn.
Brug din profil som en digital sendemast
Og netop det med at kommunikere digitalt er helt klart en af LinkedIns største styrker. For hele grundidéen med LinkedIn er at gøre det nemt for dig at kommunikere til og med dit eget netværk og dit netværks netværk.
Dermed kan du – hvis du ønsker det – potentielt set komme langt ud med dine budskaber, når du poster eksempelvis et indlæg eller en artikel på LinkedIn. Ja, selv dine kommentarer til andres indlæg og artikler kan blive set af mange, og på den måde indirekte give dig synlighed, hvis det er det som du har brug for.
Så på den måde kan din LinkedIn profil bruges som en slags digital sendemast.
LinkedIn er den professionelle standard
Som tidligere nævnt, er LinkedIn verdens største erhvervsorienterede sociale medie. Det er de facto standarden i de fleste vestlige lande og faktisk i en grad, der gør at mange også forventer at kunne finde dig på LinkedIn. Det være sig kunder, samarbejdspartnere og ikke mindst arbejdsgivere og rekrutteringsvirksomheder.
Ja, selv offentlige organisationer, styrelser, virksomheder, kommuner og regioner er at finde på LinkedIn.
Så LinkedIn er den professionelle standard i langt de fleste brancher, og alene derfor er du nødt til at være tilstede på denne platform.
Du kan faktisk bruge LinkedIn til mange forskellige formål. Om du så kun vil bruge din profil til en bestemt ting, eksempelvis at søge et nyt job, eller du vælger at bruge profilen til flere forskellige formål, afhænger af hvad du ønsker at opnå med din tilstedeværelse på LinkedIn.
For at hjælpe dig på vej med konkret inspiration til, hvad du kan bruge din profil til, har jeg lavet nedenstående liste med mine bud på, hvad du kan bruge LinkedIn til:
Din LinkedIn profil er i bund og grund en digital udgave af dit CV, da profilen jo indeholder alle væsentlige oplysninger om:
- “Om” afsnit
- Kontaktoplysninger
- Uddannelser
- Erhvervserfaringer
- Eventuelt frivilligt arbejde og øvrige erfaringer
- Sprogmæssige evner
- Øvrige kompetencer
- Eventuelle anbefalinger
Det er en god idé, at du altid sørger for at både de grundlæggende elementer og de vigtige detaljer i din LinkedIn profil er ajourført således, at dem, der besøger din profil, får et retvisende billede af hvem du er, hvad din baggrund er og hvad det er som du aktuelt beskæftiger dig med.
Hvis du har brug for inspiration til, hvordan du kan opbygge dit digitale CV via din LinkedIn profil, er der gratis hjælp at hente i guiden “Den ultimative guide til en professionel LinkedIn profil“.
Hvis du er på udkig efter et nyt spændende job, er LinkedIn utvivlsomt et rigtigt godt sted at starte. For det er jo her, at mange HR-afdelinger og rekrutteringsvirksomheder kigger, når de er på udkig efter nye talenter og medarbejdere.
Det er også derfor at du skal sørge for at have en ajourført LinkedIn profil, hvor du har udfyldt så mange felter som muligt således, at lige netop din profil kan dukke op i virksomhedernes søgninger efter en ny medarbejder.
Tænk også i at du kan bruge LinkedIn på to forskellige måder, når det gælder jobsøgning: Du kan enten være passiv/reaktiv eller være proaktiv.
Det skal forstås på den måde, at hvis din profil ellers er blevet opdateret og du har sat indstillingerne til, at du er åben overfor nye jobmuligheder, så kan du lade din profil arbejde for dig i forhold til at modtage jobtilbud (det forudsætter selvfølgelig at der er efterspørgsel på en medarbejder med din baggrund). Så du gør ikke noget aktivt for at søge nyt job.
Den proaktive måde handler om dels at være synlig tilstede på LinkedIn med relevante budskaber om at du er jobsøgende, dels at du kigger efter ledige jobs, og dels at du søger efter relevante kontakter, som måske kan hjælpe dig med at komme i spil til en given stilling. Sidst, men ikke mindst, kommunikerer du med personer i dit netværk via beskedfunktion i forhold til anbefalinger, referencer, eventuelle kaffemøder, samtaler og lignende.
Hele grundidéen med LinkedIn er at gøre det super nemt for dig at kommunikere til og med dit eget professionelle netværk og dit netværks netværk.
Dermed kan du – hvis du ønsker det – potentielt set komme meget langt ud med dine budskaber, når du poster eksempelvis et indlæg eller en artikel på LinkedIn. Faktisk kan selv dine kommentarer til andres indlæg og artikler blive set af mange, og på den måde indirekte give dig synlighed, hvis det er det som du har brug for.
På den måde kan din LinkedIn profil bruges som en slags faglig sendemast med potentiel meget stor rækkevidde.
Ved at bruge din faglige sendemast på regelmæssig basis, vil du typisk også opleve, at du kan tiltrække nye “lyttere” i form af personer, der gerne vil connecte med dig, som følge af det indhold som du poster på din profil.
Lige som at du kan bruge din LinkedIn profil til at søge et nyt job med, kan du selvfølgelig også søge efter nye medarbejdere til ledige stillinger i din virksomhed.
Det kan du gøre på flere måder:
- Du kan poste indlæg med beskrivelse af jobbet og den person I leder efter.
- Du kan bruge søgefunktionen til at lede efter kandidater – dog med de begrænsninger, der er i gratisudgaven.
- Du kan sende personlige beskeder til kandidater for at høre om de kunne være interesseret i en samtale.
- Du kan købe jobannoncer via en LinkedIn virksomhedsside.
- Du kan tilkøbe et LinkedIn Premium Recruiter Lite abonnement og dermed få adgang til målrettede rekrutteringsværktøjer.
Som nævnt ovenfor kan din LinkedIn profil også bruges som en super effektiv digital sendemast, hvor du kan kommunikere til og med dit netværk. Af samme grund kan du også med fordel bruge profilen til personlig branding.
Personlig branding handler jo om at markedsføre dig selv og din professionelle baggrund og karriere som et brand, altså et varemærke. Men er det ikke kun reality tv-stjerner, popstjerner og topchefer, der arbejder med personlig branding? Nej, slet ikke. Det kan du også benytte dig af.
For personlig branding handler om, at du som person kan skille dig ud ved at identificere og udtrykke din unikke værdi – såvel fagligt som personligt.
Hvis du er blevet nysgerrig på, hvordan du kan arbejde med personlig branding på LinkedIn, så er du meget velkommen til at besøge vores blogindlæg og podcast om emnet.
LinkedIn er også stedet, hvor du på en effektiv måde kan holde dig ajour indenfor dit fagområde og med det som du i det hele taget interesserer dig for.
Det gør du først og fremmest ved at være connectet med eller følge eksperter og autoriteter, som via indlæg og artikler deler ud af deres viden og ekspertise.
Der kan også være relevante virksomheder, som det giver mening at følge, og dermed kan du lære fra de bedste indenfor din branche og fagområde.
Dernæst kan du med fordel også følge relevante hashtags på LinkedIn. På den måde kan du få “serveret” indlæg direkte ind i din nyhedsstrøm, som indeholder disse hashtags – også fra personer som du ikke er direkte forbundet med.
Hvis du har brug for inspiration til hvilke danske hashtags som du kan følge, så kig for vores liste over ofte anvendte danske LinkedIn hashtags.
Som jeg nævnte i starten af dette blogindlæg, så er den grundlæggende idé med LinkedIn, at give dig mulighed for på en nem måde at etablere netværk og skabe og dyrke dine forretningsmæssige relationer.
Derfor er mange af funktionerne på LinkedIn centreret omkring at gøre det nemt for dig at finde frem til en given person, se vedkommendes profiloplysninger og aktivitetsniveau samt connecte med vedkommende, hvis du måtte ønske det.
Det er også nemt for dig at følge med i hvad der sker i dit netværk via dit personlige LinkedIn nyhedsfeed. Her kan du se de indlæg og artikler, som dit netværk publicerer, liker, kommenterer på eller deler.
Du kan eksempelvis dyrke dit netværk på LinkedIn ved at:
- tagge personer i indlæg, artikler og kommentarer
- skrive kommentarer til indlæg og artikler
- klikke på “Synes godt om”
- dele et indlæg eller en artikel med dit netværk
- skrive personlige beskeder via meddelelsesfunktionen
- give en anbefaling
- give en anerkendelse
Du kan også bruge LinkedIn til markedsføring via en LinkedIn virksomhedsside (også omtalt som en Company Page). Det giver dig nemlig mulighed for at oprettet en annoncekonto på LinkedIn.
Det betyder at du – selvfølgelig mod betaling – kan lave målrettet markedsføring mod udvalgte målgrupper. Du har blandt andet mulighed for at ramme på virksomhedsniveau, titler, senioritet, branche m.m.
Forskellen på at bruge social selling metodikken og lave betalt markedsføring på LinkedIn, handler om at du kan tillade dig at lave specifikke salgsbudskaber – for det er jo en annonce, som du betaler for at indrykke på LinkedIn og blive vist overfor en bestemt målgruppe.
Så i modsætning til social selling, hvor det netop gælder om at lade være med at lave direkte salg, så kan du tone rent flag via annoncer på LinkedIn – netop fordi at der er tale om annoncer.
Og nu hvor vi taler om jeres virksomhedsside, så kan I med fordel også bruge denne til det, vi omtaler som “Employer Branding”, altså hvor der arbejdes med indsatser, der har til formål at brande og markedsføre virksomheden som en attraktiv arbejdsplads.
Det kan eksempelvis handle om at lave opslag, der fortæller om hvordan I som virksomhed arbejder med udvikling og fastholdelse af jeres medarbejdere.
Så uanset om I har praktikanter, ansætter elever som en del af jeres uddannelsesprogram, har et karriereudviklingsprogram eller om I har lavet et forløb for seniorer således, at de kan blive længere på arbejdspladsen, så er det alt sammen noget, der er godt og positivt at kommunikere via jeres LinkedIn virksomhedsside.
Ultimativt handler Employer Branding på LinkedIn om at gøre det nemmere for jer at tiltrække, fastholde og udvikle jeres medarbejdere.
Du kan også bruge din profil til at sælge med, hvis du vel at mærke gør det via den såkaldte social selling metodik.
Grunden til at jeg kobler det at sælge på LinkedIn sammen med social selling metodikken, handler om at du og jeg ikke er på LinkedIn for direkte at blive solgt til.
Vi er på LinkedIn for at holde os ajour med vores netværk og den branche som vi er indenfor, søge viden og inspiration, til mødeforberedelse og så selvfølgelig også til at søge job med.
Så vi er derfor nødt til at have respekt for hele grundidéen bag LinkedIn. Derfor er vi nødt til at pakke salgsindsatserne på LinkedIn ind i social selling metodikken, som indeholder 5 trin:
- Synlighed
- “Likeability”
- Opbygning af tillid
- Etablering af relationer
- Skabelse af salget
Hvis du har lyst til at læse mere om social selling metodikken, vil jeg anbefale at du kigger forbi artiklen “Hvad er social selling?“.
Du har også mulighed for at holde øje med dine konkurrenters aktiviteter på LinkedIn – endda uden at de kan gøre noget ved det 😉
Det skal forstås på den måde, at du har mulighed for at følge dine konkurrenter (og alle andre virksomheder) via deres virksomhedssider på LinkedIn.
På den måde kan du få en indsigt i, hvad de kommunikerer til deres følgere – selvfølgelig under forudsætning af at de rent faktisk er aktive på LinkedIn og poster indhold på deres virksomhedsside.
Du kan endda gøre det helt anonymt, da man som virksomhed ikke har mulighed for at se hvem, der følger en virksomhedsside på personniveau. Så konkurrenten kan altså ikke se, at du eller andre følger dem på LinkedIn.
Bare husk, at denne mulighed går selvfølgelig begge veje 😊 Altså kan dine konkurrenter også følge jeres virksomhedsside uden at I kan finde ud af det eller kan gøre noget ved det.
Nu er det nok næppe de helt store forretningshemmeligheder, der bliver postet om på konkurrentens virksomhedsside, men derfor kan det jo alligevel være interessant at følge med i hvad der sker hos dem.
Hvis du arbejder i en virksomhed, som ikke har et blogafsnit på jeres website og/eller du ikke kan få lov til at skrive artikler med dig på som afsender, så kan du bruge din LinkedIn profil, som en slags bloggingplatform.
For du har jo mulighed for at skrive såkaldte LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse), som netop minder om blogindlæg i funktionalitet og udseende.
Du kan blandt andet:
- Lave tekstformattering (fed, understreget og kursiv).
- Lave overskrifter (H1 og H2 format)
- Oprette punktlister
- Oprette nummerlister
- Indsætte og formattere billeder
- Indsætte video
- Afspille SoundCloud lydfiler
- Indsætte links i din tekst
Og ikke uvæsentligt, så bliver dine LinkedIn artikler også Google-indekseret, og dermed kan du potentielt set dukke op i søgninger på Google. Det forudsætter ganske vist, at artiklen er på minimum 300 ord eller mere, og at den ellers er godt skrevet og rammer ind i emner, som folk kan finde på at google 😊
Hvis du vil have inspiration til, hvordan du kan komme igang med at skrive LinkedIn artikler, er der hjælp at hente i guiden “Sådan skriver du en LinkedIn artikel“.
Din LinkedIn profil kan også bruges til det som man kalder for digital interessevaretagelse (også kendt som digital public affairs).
Det bruges ofte i politisk sammenhæng og af interesseorganisationer, der ønsker at sætte en eller anden aktuel agenda eller på anden måde kommunikere specifikke mærkesager og interesseområder.
Det kan selvfølgelig også bruges af individer og virksomheder, som en del af en overordnet digital kommunikationsstrategi.
Hvis du er nysgerrig efter at få svar på flere ofte stillede spørgsmål (også kendt under “Frequently Asked Questions” eller FAQ på engelsk), så har jeg lavet en LinkedIn FAQ oversigt med masser af spørgsmål og svar.
Jeg vil runde mit blogindlæg af med en konklusion: Efter min mening er LinkedIn et must for dig at være på, for at du på en nem måde kan holde dig ajour med dit netværk.
Det kan også handle om at du har brug for et nyt job. Ikke fordi at LinkedIn profilen i sig selv er en garanti for et job, men den gør i hvert fald at du øger chancen for at blive fundet. For alverdens rekrutteringsvirksomheder og HR-afdelinger anvender nu engang LinkedIn som et af deres vigtigste værktøjer, når de skal finde frem til nye medarbejdere og talenter.
Du har også mulighed for at øge din synlighed overfor dit netværk og netværkets netværk ved at være aktiv med din profil. Ja, faktisk kan du potentielt set nå ud til tusindevis af mennesker med dine budskaber.
Det kan du bruge til eksempelvis proaktivt at søge efter et nyt job, arbejde med personlig branding, opbygge din digital egenkapital, dyrke dit professionelle netværk, arbejde med salg via social selling metodikken eller lave digital interessevaretagelse.
Og nå ja, så er LinkedIn jo som tidligere nævnt gratis at bruge i basisudgaven. Faktisk kommer de fleste mennesker rigtig langt med gratisudgaven, og behøver derfor heller ikke bruge penge på LinkedIns Premium abonnementer.
God fornøjelse med at komme igang med LinkedIn 😊
De venligste hilsner
Skriv et svar