Guide til hvordan du bedst bruger du Synes godt om, Kommenter og Del knapperne på LinkedIn

Sådan bruger du bedst Synes godt om, Kommenter og Del på LinkedIn

Jeg oplever fra tid til anden, når jeg er ude for at holde workshop eller laver sparring, at der ikke er en klar forståelse for hvad de tre knapper, Synes godt om (“Like”), Kommenter og Del, egentlig betyder og gør samt hvornår det giver mest mening at bruge den ene frem for den anden. Derfor har jeg sat mig for at lave denne artikel hvor jeg gennemgår dem hver for sig og forklarer forskellen.

Allerførst skal det lige slås fast, at de tre knapper har en ting til fælles: Uanset om du giver et like, skriver en kommentar eller laver en deling på en anden persons LinkedIn indlæg, så kommer det ud til dit netværk.

Det vil sige, ikke alle personerne i dit netværk, for LinkedIns algoritme bestemmer hvem der bliver præsenteret for hvad. Men sådan helt grundlæggende, kan dit netværk se det du har liket, kommenteret og delt og nogen vil få det præsenteret i deres feed.

Hvis du vil høre blogindlægget som podcast

Når du eller andre klikker på like på et indlæg, så kan den, der har lavet indlægget se at der er en eller flere, som har givet et like til indlægget. LinkedIn sender nemlig en notifikation til den, der har lavet indlægget, når der er givet likes på det. Vedkommende kan også se hvilke personer, der har givet et like.

Et like til et indlæg gør også, at det pågældende indlæg bliver spredt i dit eget netværk. Så udover at du ved at klikke på like, sender et signal til den, der har postet indlægget, hjælper liket altså også med at sprede indlægget videre ud i netværket.

Her finder du information om, hvad et Like/Synes godt om betyder på LinkedIn

Du har mulighed for at nuancere dit like ved at bruge de såkaldte “LinkedIn Reactions”, som er varianter af et like. Det minder lidt om det, du måske kender fra like-knappen på Facebook.

Du kan vælge imellem:

  • Synes godt om.
  • Hyld.
  • Støt.
  • Vild med.
  • Indsigtsfuld.
  • Nysgerrig.

På den måde kan du tydeliggøre lidt mere, hvad der ligger i dit like overfor den, der har postet indlægget, men selvfølgelig også alle andre, der bemærker dit like.

Når du eller andre deler en anden persons indlæg, så kan den, der har lavet indlægget ikke automatisk se hvem der har delt det. LinkedIn sender nogle gange en notifikation til den, der har skrevet indlægget, når der er nogen der har videredelt det, men det er ikke altid tilfældet.

Her finder du information om hvordan du Dele knappen på LinkedIn

Som jeg skrev allerførst, så vil det indlæg, som du deler, også blive sendt ud til dit netværk.

Det, der ofte sker er, at den der deler, IKKE skriver en tekst på delingen, hvilket gør at det er op til netværket at finde ud af hvad der er fedt ved opslaget eller hvorfor vi skal bruge tid på at læse det eller se videoen.

Problemet er bare, at det har vi meget sjældent tid til, hvorfor jeg ofte oplever, at der ikke kommer meget engagement på delinger, hvor der ikke er skrevet en tekst.

En deling bliver også ofte brugt, når vi gerne vil have vores nære netværk til at hjælpe os med at sprede et indlæg. Vi skriver ud til dem og bruger vendingen ”Vil du hjælpe mig med at få mit indlæg ud ved at dele det med dit netværk?” så laver netværket automatisk en deling, og skriver ingen tekst. De gør bare hvad de bliver bedt om :-) Her ville et like være mere brugbart, fordi det så er dit indlæg, der spredes, i stedet for at det er dit netværks deling, der bliver spredt.

Opfordringen herfra er derfor når du deler et indlæg: Tag altid gerne den, der har skrevet indlægget oprindeligt, for at gøre vedkommende opmærksom på, at du har delt det. På LinkedIn tagger du generelt set personer ved at skrive @ og efterfølgende personens navn. Vælg herefter vedkommende fra listen, der dukker op.

Og skriv altid en tekst, hvor du fortæller dit netværk hvorfor du deler indlægget eller hvad det specielt er vi andre skal være opmærksomme på. Du kan også give en bestemt del af dit netværk information om at det kunne være interessant for dem, ved at skrive noget a la ”Til dig, der interesserer sig for det nyeste indenfor salgsudvikling, har jeg lige læst det nedenstående indlæg fra @NAVN om en metode til at komme tættere på kunderne ved at være aktiv på LinkedIn. Jeg synes det …..”.

På den måde får du sat det i scene overfor dit netværk og fortalt hvem der kan have gavn af at læse det og hvad synes du om det.

Hvis du har brug for at netværket hjælper dig, så bed dem om et Like med mindre de kan skrive noget i.f.m. at de laver en deling.

Konklusion i.f.m. dette blogindlæg om hvad kan jeg bruge LinkedIn til?

For at summere op på min artikel så gør de tre knapper, Like, Kommentar og Deling, principielt det samme, nemlig at det du interagerer med, kommer ud til dit netværk. Derudover vil al din aktivitet også kunne ses på oversigten over dine aktiviteter.

For at være mere specifik, så er her min anbefaling til hvordan du bedst bruger de tre knapper:

Hvis du har travlt, bare generelt godt kan lide det en person skriver eller gerne vil hjælpe personen med at få spredt sit budskab, så er det bedst at give et like.

Hvis du kan komme med en kommentar, enten til den der har skrevet indlægget eller til andre, der har kommenteret et indlæg, så kom i gang med at skrive kommentarer.

Det kan være med til at udstille din ekspertise overfor både dit eget netværk men også overfor andre, der ser indlægget. Det er altså ikke nok bare at skrive ”Super godt indlæg” eller ”👍”. Så hellere give et like.

Hvis du synes at et indlæg har relevans for hele eller dele af dit netværk på LinkedIn, så kan du overveje at lave en deling og skrive en kommentar, hvor du fortæller hvem, det kunne være relevant for og hvorfor.

Til slut er der lige en forskel som jeg også synes er vigtig at vide. Et like og en kommentar bliver på det oprindelige indlæg, og kan hjælpe det med at blive spredt, hvorimod en deling skaber et nyt indlæg og engagementet på det nye indlæg har ingen virkning på det oprindeligt indlæg.

Her finder du information om hvordan du bedst bruger synes godt om, kommenter og del på LinkedIn

Jeg håber det gav en god forståelse for hvad de tre knapper, Like, Kommentar og Dele, betyder og gør samt hvornår det giver mest mening at bruge den ene frem for den anden.

Jeg vil opfordre dig til at komme i gang med at bruge alle tre knapper således, at du kan få “trænet” brugen af funktionerne i forskellige sammenhænge.

God fornøjelse med at bruge de tre forskellige knapper :-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *