Blogindlæg om hvordan du bedst bruger du Synes godt om, Kommenter og Del knapperne på LinkedIn

Sådan bruger du bedst Synes godt om, Kommenter og Del knapperne på LinkedIn

Jeg oplever fra tid til anden, når jeg er ude for at holde workshop eller laver sparring, at der ikke er en klar forståelse for hvad de tre knapper, Synes godt om (“Like”), Kommenter og Del, egentlig betyder og gør samt hvornår det giver mest mening at bruge den ene frem for den anden. Derfor har jeg sat mig for at lave denne artikel hvor jeg gennemgår dem hver for sig og forklarer forskellen.

Allerførst skal det lige slås fast at de tre knapper har en ting til fælles: Uanset om du giver et like, skriver en kommentar eller laver en deling på en anden persons LinkedIn indlæg, så kommer det ud til dit netværk.

Det vil sige, ikke alle personerne i dit netværk, for LinkedIns algoritme bestemmer hvem der bliver præsenteret for hvad. Men sådan helt grundlæggende, kan dit netværk se det du har liket, kommenteret og delt og nogen vil få det præsenteret i deres feed.

Når du eller andre deler en anden persons indlæg, så kan den, der har lavet indlægget ikke automatisk se hvem der har delt det. LinkedIn sender nogle gange en notifikation til den der har skrevet indlægget, når der er nogen der har videredelt det. Men jeg oplever at det ikke altid er tilfældet.

Som jeg skrev allerførst, så vil det indlæg, som du deler, også blive sendt ud til dit netværk.

Det, der ofte sker er, at den der deler, IKKE skriver en tekst på delingen, hvilket gør at det er op til netværket at finde ud af hvad der er fedt ved opslaget eller hvorfor vi skal bruge tid på at læse det eller se videoen.

Problemet er bare, at det har vi meget sjældent tid til, hvorfor jeg ofte oplever at der ikke kommer meget engagement på delinger, hvor der ikke er skrevet en tekst.

En deling bliver også ofte brugt når vi gerne vil have vores nære netværk til at hjælpe os med at sprede et indlæg. Vi skriver ud til dem og bruger vendingen ”Vil du hjælpe mig med at få mit indlæg ud ved at dele det med dit netværk?” så laver netværket automatisk en deling, og skriver inden tekst. De gør bare hvad de bliver bedt om 😊 Her ville et like være mere brugbart fordi det er dit indlæg, der spredes, i stedet for at det bliver dit netværks deling, der bliver spredt.

Opfordringen herfra er derfor når du deler et indlæg: Tag altid gerne den, der har skrevet indlægget oprindeligt, for at gøre vedkommende opmærksom på at du har delt det. På LinkedIn tagger du generelt set personer ved at skrive @ og efterfølgende personens navn. Vælg herefter vedkommende fra listen, der dukker op.

Og skriv altid en tekst, hvor du fortæller dit netværk hvorfor du deler indlægget eller hvad det specielt er vi andre skal være opmærksomme på. Du kan også give en bestemt del af dit netværk information om at det kunne være interessant for dem, ved at skrive noget a la ”Til dig, der interesserer sig for det nyeste indenfor salgsudvikling, har jeg lige læst det nedenstående indlæg fra @NAVN om en metode til at komme tættere på kunderne ved at være aktiv på LinkedIn. Jeg synes det …..”.

På den måde får du sat det i scene overfor dit netværk og fortalt hvem der kan have gavn af at læse det og hvad synes du om det.

Hvis du har brug for at netværket hjælper dig, så bed dem om et Like med mindre de kan skrive noget i.f.m. at de laver en deling.

Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Eva Sachse er social selling specialist og LinkedIn ekspert med stor viden og praktisk erfaring med specielt LinkedIn og content marketing. Hun brænder for at hjælpe individer og virksomheder med at udstille deres ekspertise og tiltrække kunder gennem blandt andet øget synlighed på de sociale medier. For de fleste ligger der et stort uudnyttet potentiale i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt, næsten uanset branche. Eva kommer med en solid baggrund fra produktions-, logistik- og it-branchen. Den viden bruger hun når hun hjælper med at sparre omkring de udfordringer, som vores kunders kunder kæmper med. Det er netop de udfordringer, der er udgangspunkt for det indhold, der skal skrives og postes omkring. Du kan læse mere om Eva ved at klikke her.

Eva Sachse, Social Selling Company

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *