Hvad er content marketing?
CONTENT MARKETING: Hvad er content marketing? Du har sikkert hørt om begrebet, for det bliver brugt i mange sammenhænge, og specielt marketingfolk nævner det ofte. På et mere overordnet plan er content marketing efter vores mening en strategisk marketing tilgang, der fokuserer på kunderne i stedet for produktet. Som virksomhed skal du markedsføre dit produkt eller dit brand uden at tale direkte om det.
Du skal fokusere på at lave regelmæssig, relevant og vanedannende indhold til din kernemålgruppe. Det gør du ved at hjælpe dine potentielle og nuværende kunder med at løse problemer inden for dit kerneområde.
Hvis du eksempelvis sælger køkkenudstyr, så kan du passende vise, hvornår og hvordan forskelligt køkkenudstyr skal bruges. Her bliver det en guide frem for et produktsalg, da du viser kunderne, hvordan det kan gøre deres madlavning lettere. Du vil dermed løse et problem for kunderne.
Hvis vi skal prøve på at komme content marketing ned i en nøddeskal, så er vores definition på content marketing at det handler om enhver form for markedsføring, der involverer skabelsen og delingen af indhold med det formål at tiltrække og fastholde en defineret målgruppe.
Indhold kan være utrolig mange ting.
Det kan eksempelvis være et indlæg, hvor du en stiller et spørgsmål til dit netværk.
Det kan også være hvor du deler et link til et blogindlæg på firmawebsitet. Det kan være at du publicerer en LinkedIn artikel.
Det kan også være at du deler et link til et såkaldt “white paper” på jeres website.
Det kan være at du gør opmærksom på en podcast episode på Apple Podcasts/iTunes.
Eller at du deler grafiske elementer som et billede, en infografik eller en video.
De nævnte indholdstyper har meget forskellig “levetid” på de respektive sociale medier.
Et tweet på Twitter vil typisk leve i minutter eller timer. Derefter vil den som regel “dø ud”.
På Facebook kan opslaget måske klare sig i timer eller dage, og på LinkedIn kan det leve i nogle dage inden at effekten forsvinder.
En 30 sekunders video på Facebook kan igen leve i timer eller dage, hvorimod en “how to” video på YouTube kan leve i månedsvis eller år.
Et blogindlæg kan også leve i ret lang tid, faktisk op til flere år, hvis du laver det som såkaldt “evergreen” indhold.
I så fald kan det nemlig bruges igen og igen, og være indhold som social media brugerne deler igen og igen.
Hvis du går efter at have stor synlighed på Google, altså i forbindelse med søgninger, så skal du være opmærksom på at indlæg kun bliver fanget i begrænset omfang af Google.
Det gør et rigtig godt blogindlæg til gengæld – vel at mærke hvis du laver det på 300 ord eller mere, er godt skrevet og indeholder relevante søgeord. I så fald bliver det nemlig indekseret af Google, og dermed kan få mere opmærksomhed fremover gennem Google søgninger.
Content marketing giver mening, fordi det tager højde for den nye kunderejse. Kunderejsen beror på internettets udvikling fra Web 1.0 til Web 2.0.
Under Web 1.0 var alt på virksomhedernes præmisser. Her handlede det om at formidle sin viden til en passiv modtager, der ikke kunne give respons på disse informationer.
Nu er alt ændret. Det er kunderne, der har fordelen nu i vores Web 2.0 verden. Her handler det om at skabe relationer og samarbejde. To egenskaber, der gør kunden til en aktiv modtager af budskaber frem for passiv.
Kunderejsen har derfor forandret sig. Du skal se dine kunder som aktive lyttere med værdifulde holdninger frem for passive tilskuere. Du skal nu inspirere din kernemålgruppe frem for at forstyrre dem med salgsbudskaber. Kunderne er blevet mere skeptiske, da de hver eneste dag udsættes for reklamer og salg. De undersøger markedet selv, hvorfor det ikke længere er nok at reklamere for sit produkt. Det handler om at skabe værdifuldt indhold, der kan hjælpe kunderne til den rigtige købsbeslutning.
Det er vigtigt at pointere, at content marketing ikke er fuldstændig nyt og revolutionerende. Det er blot en strategisk tilgang, der fokuserer på formålet med vores producerede indhold. Vi har valgt to eksempler, der beviser, at værdifuldt indhold ikke udelukkende behøver at komme fra de sociale medier.
LEGO har gennem årene brugt magasiner til at producere værdifuldt indhold gennem bladet “Brick Kick”. De inspirerer læserne til at købe mere LEGO ved hjælp af kundefortællinger og illustrationer af deres flotte LEGO-byggerier. De trofaste fans indsender med glæde billeder fra deres hverdag med Lego, så de kan inspirere andre Lego-entusiaster og komme i Brick Kick.
Magasinet er fra 1987, men byggede allerede den gang på gode kunderelationer og samarbejde, hvilket skabte værdifuldt indhold for deres kunder.
Blogindlæg om hvad content marketing er DR har gjort det via deres app DR Nyhederne. Her kan du følge specifikke emner og dermed sorterer alt ”støjen” fra i dit eget nyhedsfeed. De lader på den måde selv læseren bestemme, hvad han/hun synes er relevant og indirekte inspirerer til at læse deres artikler – dog på brugernes præmisser.
Dette viser samtidig en ny tendens, som content marketing også tager højde for. Det er brugerne, der er medkreatører i at skabe værdifuldt indhold. I ovenstående eksempel med DR får hver enkelt en personlig nyhedsstrøm, der sorterer i nyhedsartiklerne og viser de relevante til de pågældende.
Disse to eksempler beviser to ting:
For det første behøver du ikke at vælge de sociale medier bare, fordi dine konkurrenter gør det. Det skal være, fordi dine eksisterende og potentielle kunder har brug for din tilstedeværelse på medierne.
For det andet viser de også, at kunderne hellere have løse deres egne problemer end at høre om dine produkter. Både DR og Lego inspirerer deres publikum til at bruge deres produkter endnu mere. DR Nyhederne gør nyhedsstrømmen mere enkelt og unik for deres brugere, mens Lego med hjælp fra deres loyale kunder inspirerede til, at andre skulle lege med Lego.
Hvor og hvordan kan vi skabe det mest værdifulde og vanedannende indhold, som hjælper vores kunder med at løse deres problemer? Er det på de sociale medier, via blogindlæg, via et magasin, en app eller noget helt femte?
Det kræver dog tålmodighed at arbejde med content marketing. Det er en egenskab, som mange ikke besidder. Vi kan allerede sige nu, at du vil ikke opnå resultater fra i morgen af. Mange mærker først resultaterne efter et til halvandet år.
Det er derfor et langt og sejt træk at vælge content marketing, hvorfor det kræver opbakning fra alle i virksomheden. Det er ikke bare et projekt, som du kan kaste fra dig igen efter tre måneder, fordi resultaterne ikke blev som håbet.
Men hvorfor så overhovedet bruge tid på det?
Det skal du fordi content marketing på sigt kan bidrage til at:
- Skabe loyale kunder.
- Forøge salget.
- Formindske dine omkostninger.
Du vil få loyale kunder, da dit relevante, vanedannende og værdifulde indhold vil skabe tillid til dit brand og din virksomhed.
Denne tillid kan i sidste ende konverteres til øget efterspørgsel og salg.
Fordelen er desuden, at vores mest tillidsfulde ven, Google, elsker unikt og værdifuldt indhold. Det er herigennem, han skaber tillid, hvorfor han også vil elske den slags indhold. Derfor vil du på sigt ikke skulle bruge en masse penge på promovering af indhold, da det sker af sig selv, hvis du har lavet værdifuldt indhold til dit kernemålgruppe.
Jo flere der læser dit indhold, desto højere rangering på Google vil du få. Kunder gider ikke at høre om dit produkt. De har travlt med at læse om deres egne problemer. Så hvis du vil højt på Google og tilbage i kundernes købsproces, så skal du skabe relevant, vanedannende og værdifuldt indhold.
De venligste hilsner
Skriv et svar