Millennials og generation Y: Sådan kommunikerer du med dem
Millennials og generation Y: Hvordan kommunikerer du som virksomhed med denne aldersgruppe, hvis du skal sælge dine produkter til dem eller hvis du skal lede og motivere dem som medarbejdere?
Lad os lige starte med at definere, hvad millennials er for en størrelse. Millennials, som også er kendt som generation Y eller “Generation Me”, er kendetegnet ved at være født mellem omkring 1980 og frem til 2000. Altså er det personer, der er mellem cirka 17 og 36 år.
Millennials er også kendetegnet ved at være den bedst uddannede generation i Danmark nogensinde. Endvidere er de den mest digitaliserede og teknologifikserede generation samtidigt med at millennials elsker at rejse. De er således udadvendte, progressive, tolerante og åbne overfor verdenen omkring os. Sidst, men ikke mindst, så er det også en meget købestærk befolkningsgruppe. Millennials står nemlig for cirka en tredjedel af det samlede forbrug.
Det pudsige er så, at millennials faktisk tøver med at købe huse, og de har slet ikke den samme interesse for biler, som de tidligere generationer har. Så selv om at millennials bruger mange penge, så springer de på den måde ikke ud i et typisk voksent forbrug.
Sådan kommunikerer du med millennials og generation Y
For at vende tilbage til det indledende spørgsmål om, hvordan du som virksomhed skal kommunikere med millennials, så er det selvfølgelig svært at lave et altomfavnende svar på et så bredt spørgsmål. Men der er alligevel nogle særlige karakteristika, der gør sig gældende når man har med millennials at gøre.
Blandt andet lægger millennials stor vægt på at der skal skabes tillidsbånd. Eksempelvis tillidsbånd mellem en arbejdsgiver og en millennial som medarbejder eller tillidsbånd mellem en sælger og en millennial som køber. Uden disse tillidsbånd, kommer en millennial ikke til at fungere i et job, og han eller hun kommer slet ikke til at købe af dig som sælger.
Du skal som leder eller sælger derfor have stor fokus på at gøre dit til at etablere tilliden, og vel at mærke på en autentisk måde. Millennials orker ganske enkelt hverken dårlige chefer eller Sælger Helge med de brede fælge.
Som arbejdsgiver skal du…
Som arbejdsgiver skal du være bevidst om at millennials i høj grad lærer gennem erfaring og lærer af deres fejl. Det er en generation, der er vokset op med at spille computerspil uden at spilde megen tid på at læse brugsanvisningen. Derfor prøver de sig frem, og lige som at de er vant til at starte forfra igen i computerspil, så kæmper millennials sig også op på næste niveau i erhvervslivet.
Feedback er et meget vigtigt element i den regelmæssige sparring med en millennial. De forventer ganske enkelt at de nærmest hele tiden får feedback i forhold til deres arbejde og resultater. Det er ganske enkelt ikke nok med den årlige MU-samtale.
Personlig udvikling har også stor betydning for millennials, blandt andet fordi at de elsker nye muligheder, og fordi at de har store forventninger til sig selv i forhold til at skabe og gøre en forskel. Millennials er i bund og grund meget loyale, men det er de i forhold til principper – ikke overfor personer eller virksomheder.
Det betyder også at arbejdsgivere bliver nødt til at omstille både deres måde at lede millennials på, men også i forhold til virksomhedernes karriereprogrammer, hvor anciennitet ofte vægter tungt. Millennials bliver sjældent motiveret af klassiske karriereforløb, fordi de netop er meget fokuseret på at skabe og gøre en forskel. Og når de ikke længere kan gøre det i det nuværende job, ja, så er de videre til den næste udfordring.
Så millennials prioriterer i den grad personlig udvikling og succes, og de er indstillet på at arbejde hårdt for at nå der til.
Som sælger skal du…
Hvis du som virksomhed skal sælge til millennials, så handler det om, at du er nødt til at have en tydelig og professionel tilstedeværelse på de digitale platforme. For det er her at millennials søger information og opbygger tillid til brand, virksomhed og produkt.
Millennials læner sig i høj grad også op ad, hvad andre siger om et givent produkt eller virksomhed på de sociale medier. Så en god anbefaling på Facebook, Trustpilot eller TripAdvisor gør, at en millennial går videre i købsprocessen. En eller flere negative “anbefaling” gør til gengæld, at en millennial med det samme går videre i søgeprocessen og leder efter et anden leverandør.
Så hvis du vil sælge til millennials skal du gøre dig fortjent til deres opmærksomhed og tillid, og så skal dit brand i den grad matche en millennials værdier og personlige image.
Vi har også lavet en podcast om emnet
Vi har også lavet en podcast om hvordan du kommunikerer til millennials, og det har vi selvfølgelig gjort ved netop at interviewe to millennials. Vi har derfor haft Patrick Walther Thomsen og Jacob Harlev fra virksomheden YoungConsult en tur i podcaststudiet for at tale om millennials og Generation Y.
Det blev til en super spændende podcast, hvor vi blandt andet talte om:
- En femtedel af befolkningen er millennials, men de står for en tredjedel af forbruget
- Millennials fokuserer meget på tillid i forhold til hvem de køber af
- Millennials er meget datadrevne og har Google som deres aller bedste ven
- Læser millennials aviser?
- Lytter millennials til radio?
- Ser millennials tv?
- Millennials er meget visuelt orienteret på de sociale medier
- Get to the point! Sørg for at være ultra skarp i din kommunikation til millennials
Du kan lytte til podcasten her
Du kan også abonnere på vores podcast, så du automatisk får besked når der kommer nye episoder. Det er helt gratis og utrolig nemt, og du kan altid afmelde abonnementet. For at abonnere på podcasten via iTunes, så klik på dette link. Hvis du har en Android smartphone kan du abonnere på podcasten via Stitcher på dette link. Du kan også abonnere på vores podcast via SoundCloud ved at klikke på dette link.
God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)
Du er som altid velkommen til at dele podcasten med dine kollegaer, i dit netværk eller med andre, som du tænker kan have værdi af at lytte til podcasten.
De venligste hilsner
Skriv et svar