Er du Sælger Helge eller Trusted Advisor på LinkedIn? - Social Selling Company
Blogindlæg om hvordan du bliver opfattet på LinkedIn

Er du Sælger Helge eller Trusted Advisor på LinkedIn?

Hvordan vil du gerne have at dit netværk og netværkets netværk på LinkedIn opfatter dig? Som “Sælger Helge med de brede fælge” der bare giver den gas med salgsbudskaber og hele tiden taler om din virksomhed og de produkter I sælger? Eller vil du hellere opfattes som ekspert og en “Trusted Advisor”, altså en betroet rådgiver for dine kunder ved at du deler ud af din viden og hjælper med at svare på spørgsmål indenfor din branche?

Hvordan du bliver opfattet, handler i høj grad om, hvordan din personlige LinkedIn profil tager sig ud og hvad du skriver af indlæg, kommentarer og liker i din nyhedsstrøm på LinkedIn.

Du bliver også vurderet på om du skriver LinkedIn artikler (tidligere kendt som LinkedIn Pulse) eller indlæg om de udfordringer dine kunder har og de muligheder de står overfor indenfor det fagområde, som du er ekspert i.

Hvis du derimod deler ud af din viden og inspirerer andre gennem eksempelvis LinkedIn artikler, kan det være med til at etablere dig i dit netværk som en ekspert på dit område.

Hvis du deltager med din professionelle mening i faglige debatter og tør udfordre status quo, og indgå i en langt mere konsultativ rolle, er du godt på vej til at blive opfattet som den troværdige rådgiver, altså en “Trusted Advisor”.

Hvis du bliver ved og sørger for regelmæssigt proaktivt at bidrage til dit netværk via vidensdeling, inspiration og professionel sparring, ja, så ender du helt sikkert med at blive en betroet rådgiver for dine kunder. Gør du det rigtigt godt, kan du endda ende med at blive set som en autoritet på dit område af hele din branche.

En Trusted Advisor er super dygtig til at lave såkaldt “unselling” ud fra en tankegang om, at hvis du vil sælge, skal du lade være med at sælge. Du skal i stedet hjælpe, inspirere og rådgive. Gør du det godt og opnår kunderne en konkret værdi ved det, så køber de også af dig.

Det kræver helt sikkert både tid og indsatser, før du kan få etableret rollen som Trusted Advisor i dit LinkedIn netværk. Der skal mange gode og relevante indlæg, kommentarer og artikler til, før du ender med at få status som betroet rådgiver.

Men det kan lade sig gøre, og også i løbet af en overskuelig tidsperiode. Det handler om at opbygge det som vi kalder for digital egenkapital, hvilket vi taler meget mere om i et helt andet blogindlæg som du finder her.

Blogindlæg om hvordan du bliver opfattet på LinkedIn

Hvis du har fået lyst til at høre mere om emnet, så har jeg også lavet en podcast episode om det i form af Social Selling Radio episode 33.

I podcasten henviser jeg to andre af vores podcasts: Den ene er Social Selling Radio episode 22, der blandt andet handler om digital egenkapital. Den anden podcast er Social Selling Radio episode 30, som handler om, hvordan du skriver en LinkedIn artikel.

Du kan også lytte til podcast episoden på Apple Podcasts, Spotify, SoundCloud eller Stitcher ved at klikke på et af ikonerne nedenfor:

De venligste hilsner

Leif Carlsen fra Social Selling Company
Lidt om forfatteren til dette blogindlæg

Leif Carlsen er LinkedIn ekspert og social selling specialist, og brænder for at hjælpe virksomheder og individer med at udnytte det store potentiale, der ligger i at anvende de sociale medier forretningsmæssigt. Han er en dygtig formidler af social selling budskaber, uanset om det drejer sig om at stå på scenen til foredrag, facilitering af workshops eller i en-til-en sammenhæng. Leif kommer med mere end 25 år erfaring fra virksomheder som Acer, PC-WARE, HP og har stor ekspertise inden for salg, indkøb og markedsføring. Du kan læse mere om Leif ved at klikke her.

Om Leif Carlsen fra Social Selling Company

Skal vi hjælpe dig med inspiration og sparring?

Information om hvordan du kan få det bedste ud af din profil ved at få hjælp af LinkedIn ekspert Leif Carlsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *