Start en uforpligtende dialog med os: Ring 41 900 800 eller e-mail os på info@socialsellingcompany.dk x
12. oktober 2016
12 okt 2016

Er du Sælger Helge eller Trusted Advisor på LinkedIn?

3 minutters læsning

Hvordan vil du gerne opfattes på LinkedIn?

Som “Sælger Helge med de brede fælge”?

Eller som ekspert og en “Trusted Advisor” for dine kunder?

Hvordan du bliver opfattet, handler i høj grad om, hvad du skriver af statusopdateringer, kommentarer og liker i din nyhedsstrøm på LinkedIn. Og om du skriver Pulse blogindlæg direkte om din virksomhed og jeres produkter og services eller indlæg med menings- og ekspertudsagn om det fagområde, som du er specialist indenfor.
 

Hvis du skriver direkte om din virksomhed og jeres produkter…

Blogindlæg om, hvordan du bliver opfattet på LinkedIn: Som sælger eller rådgiver?Hvis du skriver direkte om din virksomhed og slynger om dig med links til landing pages til specifikke produkter og kampagner, så begynder dit netværk at se dig som “Sælger Helge med de brede fælge”. For det virker anmasende og sælgende på den ufede måde.

Ingen kan lide at blive solgt til – ej heller dit netværk på LinkedIn. Du kan bare se, hvordan du sikkert selv reagerer, når du bliver ringet op af en sælger fra et telemarketingfirma, der presser på med salgsbudskaber og gerne bruger dit navn som havde I gået i skole sammen.

Og faktisk føles det endnu værre på LinkedIn. For her er det jo vores eget netværk, som vi kommunikerer med via nyhedsstrømmen og Pulse blogindlæg. Når nogen i dit netværk skubber på med sælgende statusopdateringer, ja, så går vi baglæns og siger stop. I bedste fald bliver netværket “døv” overfor den slags statusopdateringer, og måske “muter” de kommende statusopdateringer. I værste fald kan det ende med at folk bliver så irriterede, at de helt fjerner dig som forbindelse på LinkedIn.

Det svarer i bund og grund til at vi mødes til et fysisk netværksmøde, og at nogen så bare giver den gas med anmasende salgsbudskaber inden det første rundstykke er spist færdig. Den går ganske enkelt ikke – hverken til et netværksmøde eller på LinkedIn.
 

Hvis du deler ud af din ekspertise og tør udfordre…

Blogindlæg om, hvordan du bliver opfattet på LinkedIn: Som sælger eller rådgiver?Hvis du derimod deler ud af din viden og inspirerer andre gennem eksempelvis LinkedIn Pulse blogindlæg, så er du på vej til at etablere dig i dit netværk som en ekspert på dit område.

Hvis du deltager med din professionelle mening i faglige debatter og tør udfordre status quo, og indgå i en langt mere konsultativ rolle, er du godt på vej til at blive opfattet som en “Trusted Advisor”.

Hvis du bliver ved og sørger for regelmæssigt proaktivt at bidrage til dit netværk via vidensdeling, inspiration og professionel sparring, ja, så ender du helt sikkert med at blive en betroet rådgiver for dine kunder. Gør du det rigtigt godt, kan du endda ende med at blive set som en autoritet på dit område af hele din branche.

En Trusted Advisor er super dygtig til at lave såkaldt “unselling” ud fra en tankegang om, at hvis du vil sælge, skal du lade være med at sælge. Du skal i stedet hjælpe, inspirere og rådgive. Gør du det godt og opnår kunderne en konkret værdi ved det, så køber de også af dig.

Det kræver helt sikkert både tid og indsatser før, du kan få etableret rollen som Trusted Advisor i dit LinkedIn netværk. Der skal mange gode og relevante statusopdateringer, kommentarer og Pulse blogindlæg til, før du ender med at få status som betroet rådgiver. Men det kan lade sig gøre, og også i løbet af en overskuelig tidsperiode. Det handler om at opbygge det som vi kalder for digital egenkapital, hvilket vi taler meget mere om i et helt andet blogindlæg som du finder her.
 

Der skal til gengæld kun én forkert statusopdatering til…

Det kræver så til gengæld kun én eneste forkert og sælgende statusopdatering for at du bliver kendt som “Sælger Helge” i dit LinkedIn netværk.

Valget er heldigvis dit eget :-)
 

Vi har også lavet blogindlægget som en podcast

Afspil podcasten via website

Afspil podcasteb via iTunes

Afspil podcasten via SoundCloud
 
I podcasten henviser jeg to andre af vores podcasts: Den ene er Social Selling Radio episode 22, der blandt andet handler om digital egenkapital. Den anden podcast er Social Selling Radio episode 30, som handler om, hvordan du skriver et LinkedIn Pulse blogindlæg.

God fornøjelse med at lytte til podcasten :-)

De venligste hilsner

Leif Carlsen
 

Sharing is caring. Del gerne dette blogindlæg på de sociale medier :-)

Tags: , , , , , , , , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] vel at mærke på en autentisk måde. Millennials orker ganske enkelt hverken dårlige chefer eller Sælger Helge med de brede fælge. […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© Copyright 2013-2017 Social Selling Company